Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
- kimsir
- Viestit: 356
- Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
- Paikkakunta: Kemiönsaari
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Moi
Scylla purjeveneiden suunnittelijan ja veistäjän jälkipolvi suositteli ettania, kun kyselin limisauman tiivistämisestä. Kyllästettyäni omaa venettäni puolisen vuotta pellavaöljy turvotti rakoja kivasti umpeen, mutta kyllä se myös sitä turpoamista sitten myös hidasti, joten tiivistämällä saat todennäköisesti varmemman tuloksen.
kimmo
Scylla purjeveneiden suunnittelijan ja veistäjän jälkipolvi suositteli ettania, kun kyselin limisauman tiivistämisestä. Kyllästettyäni omaa venettäni puolisen vuotta pellavaöljy turvotti rakoja kivasti umpeen, mutta kyllä se myös sitä turpoamista sitten myös hidasti, joten tiivistämällä saat todennäköisesti varmemman tuloksen.
kimmo
HELMIIDA
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Moro Kimmo,
Kiitos mielipiteestä, sitten lähden Ettanilla liikkeelle. Varmaan nappaan varoiksi purkin sitä valmiiksi, niin on mahdollisuus sitten sitä laittaa jos tarve ilmenee.
Kiitos mielipiteestä, sitten lähden Ettanilla liikkeelle. Varmaan nappaan varoiksi purkin sitä valmiiksi, niin on mahdollisuus sitten sitä laittaa jos tarve ilmenee.
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Moro,
Sellaista olen tässä miettinyt, että kun alan kyllästelemään muita paikkoja veneessä tämän pohjan lisäksi, niin käytänkö samaa kaavaa eli pellavaöljyä ja myrkkyjä? Lähinnä olen miettinyt kun esim veneen listat ovat vaaleaa puuta (kuusta?) ja en haluaisi että ne tummuu samanlailla kuin pohja (mänty) on tummunut. Vai onko tämä puulajien ominaisuus, eli osa tummuu ja osa ei?
Staffe
Sellaista olen tässä miettinyt, että kun alan kyllästelemään muita paikkoja veneessä tämän pohjan lisäksi, niin käytänkö samaa kaavaa eli pellavaöljyä ja myrkkyjä? Lähinnä olen miettinyt kun esim veneen listat ovat vaaleaa puuta (kuusta?) ja en haluaisi että ne tummuu samanlailla kuin pohja (mänty) on tummunut. Vai onko tämä puulajien ominaisuus, eli osa tummuu ja osa ei?
Staffe
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Tässä kuva josta näkee mitä tarkoitin, eli vaalea lista jonka haluaisin pitää vaaleana.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Kyllähän ne kaikki puuosat kannattaa kyllästää.
Ja eri puulajit ovat tietysti eri värisiä ja varmasti jokainen niistä johonkin suuntaan muuttuu kun on veden, hapen ja auringonvalon kanssa tekemisissä.
Sille varmaan ei kukaan voi mitään. Eli kyllästettä vain. Kyllä se silti vaaleampana pysyy kun tuo mahonki
Ja eri puulajit ovat tietysti eri värisiä ja varmasti jokainen niistä johonkin suuntaan muuttuu kun on veden, hapen ja auringonvalon kanssa tekemisissä.
Sille varmaan ei kukaan voi mitään. Eli kyllästettä vain. Kyllä se silti vaaleampana pysyy kun tuo mahonki
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Moro, jees, selvä homma, laitetaanko myrkky silti aina PÖ:n sekaan kun kyllästetään vedenpinnan yläpuolisia osia?
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Juu, jos siis myrkyllä tarkoitat laho/homeenestoa? Pellavaöljy kuulemma todella homehtuvaista matskua
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Moro,
Vene imee edelleen, mutta alkaa onneksi paikoitellen olla kylläinen, tai niin ainakin tulkitsen (seuraavana päivänä vielä märkä tietyistä kohdista). Nyt mennyt noin 64 litraa. Tämä viikko aikaa enää sutia, sitten saa rauhassa kuivua jotta kerkeän vetäää vielä maalit pohjaan ennenkuin venekerhon viimeinen vesillelaskupäivä tulee vastaan.
Olen tutkiskellut keulakantta tässä samalla muiden hommien ohella. Saako laudasta tummentumat pois joita siihen tullut kun lakka irronnut ja kansi jäänyt hoitamatta. Jossain muistan nähneeni kommentin vetyperoksiidin käytöstä? Vai onko vain niin, että tummentumat täytyy jättää lautaan? Koitin hio niistä kohtaa mutta en viitsisi hirveän syvälle hioa jotta en kuluttaisi turhaan puuta pois.
Vene imee edelleen, mutta alkaa onneksi paikoitellen olla kylläinen, tai niin ainakin tulkitsen (seuraavana päivänä vielä märkä tietyistä kohdista). Nyt mennyt noin 64 litraa. Tämä viikko aikaa enää sutia, sitten saa rauhassa kuivua jotta kerkeän vetäää vielä maalit pohjaan ennenkuin venekerhon viimeinen vesillelaskupäivä tulee vastaan.
Olen tutkiskellut keulakantta tässä samalla muiden hommien ohella. Saako laudasta tummentumat pois joita siihen tullut kun lakka irronnut ja kansi jäänyt hoitamatta. Jossain muistan nähneeni kommentin vetyperoksiidin käytöstä? Vai onko vain niin, että tummentumat täytyy jättää lautaan? Koitin hio niistä kohtaa mutta en viitsisi hirveän syvälle hioa jotta en kuluttaisi turhaan puuta pois.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Moro,
Kansi hiottu ja lahoakin löytyi kannesta. Onko suosituksia sauma-aineeksi? joku oli käyttänyt sika 290 DC massaa. Passaako tämä?
Kuvia alla lahosta kohdasta sekä hiotusta kannesta (laho poistettuna).
Kansi hiottu ja lahoakin löytyi kannesta. Onko suosituksia sauma-aineeksi? joku oli käyttänyt sika 290 DC massaa. Passaako tämä?
Kuvia alla lahosta kohdasta sekä hiotusta kannesta (laho poistettuna).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Kuva
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Itse käytin juuri tuota Sika 290 DC massaa. Primerointia minulle suositteli viisaammat ja sen myös tein.
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Ok, hyvä sitten mennään sillä, millä primeroit? Vai onko väliä primerilla? Uusia juttuja minulle nämä..
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Minulla oli käytössä tätä primeria, eli Sikan oma tuote sekin. Jos jostain saat pienemmän määrän niin ei tarvitsisi tuota koko purkkia ostaa kun määrä on aika pieni mitä tarvitset. Samaa ainetta käytin myös ennekuin liimasin rimat kanteen kiinni:
http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/f ... 290dc.html
Minulla oli hyvä diili paikallisen veneenveistäjän kanssa. Sain haettu häneltä laatikolliset massaa ja primeria kun kansia tein ja hän laskutti sitten vain kulutetut minulta. Ei tullut hukkaa eikä loppuneet aineet kesken.
http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/f ... 290dc.html
Minulla oli hyvä diili paikallisen veneenveistäjän kanssa. Sain haettu häneltä laatikolliset massaa ja primeria kun kansia tein ja hän laskutti sitten vain kulutetut minulta. Ei tullut hukkaa eikä loppuneet aineet kesken.
- Staffe
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Ok, Kiitos kaller avusta, täytyy toivoa että pienempi määrä löytyisi jostakin. Tästä tuuleekin oikea hankintojen viikko, vielä täytyy tuon sikan ja primerin lisäksi hankkia ennen vesillelaskua:
-Liimaa riman kiinnittämiseen
-Underwater primeria
-Antifoulingia
-Lakkaa
Lyjymönjä saapuikin jo perjantaina.
Yksi kysymys tuli mieleen, osaako kukaan neuvoa että pitääkö itse vesilinja pohjustaa/maalata myös lyijymönjällä, se jää vedenpinnan yläpuolelle, joten riittääkö tähän vain ohut kerros valkoista maalia? vai miten olette tehneet?
Staffe
-Liimaa riman kiinnittämiseen
-Underwater primeria
-Antifoulingia
-Lakkaa
Lyjymönjä saapuikin jo perjantaina.
Yksi kysymys tuli mieleen, osaako kukaan neuvoa että pitääkö itse vesilinja pohjustaa/maalata myös lyijymönjällä, se jää vedenpinnan yläpuolelle, joten riittääkö tähän vain ohut kerros valkoista maalia? vai miten olette tehneet?
Staffe
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24
Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta
Jollain se kannattaa pohjustaa ettei jää maalien saumoihin rakoa. Eli joko lyijymönjällä tai lakalla. Sillä tuskimpa suurempaa merkitystä kummalla. No ehkä lyijymönjä suojaa puuta lakkaa paremmin, mutta kun maalin alle tulee niin tuskimpa merkitystä