Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19 Maalis 2013 09:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja kimsir » 31 Maalis 2017 17:01

Moi


Scylla purjeveneiden suunnittelijan ja veistäjän jälkipolvi suositteli ettania, kun kyselin limisauman tiivistämisestä. Kyllästettyäni omaa venettäni puolisen vuotta pellavaöljy turvotti rakoja kivasti umpeen, mutta kyllä se myös sitä turpoamista sitten myös hidasti, joten tiivistämällä saat todennäköisesti varmemman tuloksen.

kimmo
HELMIIDA

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 04 Huhti 2017 13:48

Moro Kimmo,

Kiitos mielipiteestä, sitten lähden Ettanilla liikkeelle. Varmaan nappaan varoiksi purkin sitä valmiiksi, niin on mahdollisuus sitten sitä laittaa jos tarve ilmenee. 8]

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 05 Huhti 2017 14:38

Moro,

Sellaista olen tässä miettinyt, että kun alan kyllästelemään muita paikkoja veneessä tämän pohjan lisäksi, niin käytänkö samaa kaavaa eli pellavaöljyä ja myrkkyjä? Lähinnä olen miettinyt kun esim veneen listat ovat vaaleaa puuta (kuusta?) ja en haluaisi että ne tummuu samanlailla kuin pohja (mänty) on tummunut. Vai onko tämä puulajien ominaisuus, eli osa tummuu ja osa ei?

Staffe

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 05 Huhti 2017 17:45

Tässä kuva josta näkee mitä tarkoitin, eli vaalea lista jonka haluaisin pitää vaaleana.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 06 Huhti 2017 08:35

Kyllähän ne kaikki puuosat kannattaa kyllästää.
Ja eri puulajit ovat tietysti eri värisiä ja varmasti jokainen niistä johonkin suuntaan muuttuu kun on veden, hapen ja auringonvalon kanssa tekemisissä.
Sille varmaan ei kukaan voi mitään. Eli kyllästettä vain. Kyllä se silti vaaleampana pysyy kun tuo mahonki :))

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 06 Huhti 2017 09:10

Moro, jees, selvä homma, laitetaanko myrkky silti aina PÖ:n sekaan kun kyllästetään vedenpinnan yläpuolisia osia?

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 06 Huhti 2017 16:56

Juu, jos siis myrkyllä tarkoitat laho/homeenestoa? Pellavaöljy kuulemma todella homehtuvaista matskua

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 18 Huhti 2017 20:44

Moro,

Vene imee edelleen, mutta alkaa onneksi paikoitellen olla kylläinen, tai niin ainakin tulkitsen (seuraavana päivänä vielä märkä tietyistä kohdista). Nyt mennyt noin 64 litraa. Tämä viikko aikaa enää sutia, sitten saa rauhassa kuivua jotta kerkeän vetäää vielä maalit pohjaan ennenkuin venekerhon viimeinen vesillelaskupäivä tulee vastaan.

Olen tutkiskellut keulakantta tässä samalla muiden hommien ohella. Saako laudasta tummentumat pois joita siihen tullut kun lakka irronnut ja kansi jäänyt hoitamatta. Jossain muistan nähneeni kommentin vetyperoksiidin käytöstä? Vai onko vain niin, että tummentumat täytyy jättää lautaan? Koitin hio niistä kohtaa mutta en viitsisi hirveän syvälle hioa jotta en kuluttaisi turhaan puuta pois.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 05 Touko 2017 15:31

Moro,

Kansi hiottu ja lahoakin löytyi kannesta. Onko suosituksia sauma-aineeksi? joku oli käyttänyt sika 290 DC massaa. Passaako tämä?

Kuvia alla lahosta kohdasta sekä hiotusta kannesta (laho poistettuna).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 05 Touko 2017 15:32

Kuva
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja kaller » 05 Touko 2017 18:24

Itse käytin juuri tuota Sika 290 DC massaa. Primerointia minulle suositteli viisaammat ja sen myös tein.

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 05 Touko 2017 19:55

Ok, hyvä sitten mennään sillä, millä primeroit? Vai onko väliä primerilla? Uusia juttuja minulle nämä.. 8|

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja kaller » 06 Touko 2017 10:17

Minulla oli käytössä tätä primeria, eli Sikan oma tuote sekin. Jos jostain saat pienemmän määrän niin ei tarvitsisi tuota koko purkkia ostaa kun määrä on aika pieni mitä tarvitset. Samaa ainetta käytin myös ennekuin liimasin rimat kanteen kiinni:
http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/f ... 290dc.html

Minulla oli hyvä diili paikallisen veneenveistäjän kanssa. Sain haettu häneltä laatikolliset massaa ja primeria kun kansia tein ja hän laskutti sitten vain kulutetut minulta. Ei tullut hukkaa eikä loppuneet aineet kesken.

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Kesä 2016 20:36

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Staffe » 08 Touko 2017 07:54

Ok, Kiitos kaller avusta, täytyy toivoa että pienempi määrä löytyisi jostakin. Tästä tuuleekin oikea hankintojen viikko, vielä täytyy tuon sikan ja primerin lisäksi hankkia ennen vesillelaskua:

-Liimaa riman kiinnittämiseen
-Underwater primeria
-Antifoulingia
-Lakkaa

Lyjymönjä saapuikin jo perjantaina.

Yksi kysymys tuli mieleen, osaako kukaan neuvoa että pitääkö itse vesilinja pohjustaa/maalata myös lyijymönjällä, se jää vedenpinnan yläpuolelle, joten riittääkö tähän vain ohut kerros valkoista maalia? vai miten olette tehneet?

Staffe

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: Fiskari vm 1956 - päiväkirja kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 10 Touko 2017 15:39

Jollain se kannattaa pohjustaa ettei jää maalien saumoihin rakoa. Eli joko lyijymönjällä tai lakalla. Sillä tuskimpa suurempaa merkitystä kummalla. No ehkä lyijymönjä suojaa puuta lakkaa paremmin, mutta kun maalin alle tulee niin tuskimpa merkitystä

Vastaa Viestiin