"Laatokan Fiskari"

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
antero vipunen
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Loka 2015 16:17

"Laatokan Fiskari"

Viesti Kirjoittaja antero vipunen » 18 Huhti 2016 23:49

Iltaa,

Ajattelin aloittaa aiheen ensimmäisestä veneprojektistani. Heti alkuun voin kertoa, että miltein kaikki on minulle uutta, mitä veneen rakentamiseen/kunnostukseen/huoltoon tulee. Opiskelijana piti pitkään etsiä ja pohtia kohdetta, kunnes kolahti. Löytyi valmiiksi veistetty 9x2,7m mäntyrunkoinen puuvene, joka ei ole koskaan ollut vedessä. Vene on seissyt ladossa vuodesta -78, jolloin se veistettiin nykyiseen kuosiinsa. Veneen veistivät entiset Laatokan ammattikalastajat, jotka taistelivat Suomen puolesta ja jos oikein muistan, olivat tarinan mukaan päättäneet, että kun sota on ohi, niin vielä kerran lähdetään kalaan uudella paatilla. Paatti tuli miltein valmiiksi ja oli siinä jo moottorikin ollut kiinni, mutta se lahjoitettiin kylän pastorille. Aika korjasi ystävykset ja paatti jäi latoon.

Ajatuksena on tehdä veneestä varustukseltaan vaatimaton ja perinnehenkinen. Runko on terve ja kuiva eikä lahoa ole löytynyt mistään. Pinnassa on mustumia ja pientä laikkua siellä täällä, mutta se ei haittaa minua. Tummahko kevyt terva-öljy tulee kuitenkin peittämään ja elävöittämään paattia muutenkin. Viime syksynä ruiskutettiin Uulan homemyrkkyä koko paattiin ja se jäi odottelemaan kevättä, sillä talvella kunnostin moottorin(Bukh DV20). Moottori sai ensistartin viime sunnuntaina, joten nyt on paatin vuoro. Paattia ei ole vielä kyllästetty ja se onkin seuraavana listalla.

Vinkkejä ja neuvoja otan mielelläni vastaan.

Tässä kuvia projektista:
20151028_155516.jpg
20151028_155259.jpg
20160417_154045.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
antero vipunen
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Loka 2015 16:17

Re: "Laatokan Fiskari"

Viesti Kirjoittaja antero vipunen » 18 Huhti 2016 23:52

Lisää kuvia:
20151026_152935.jpg
20151026_152904.jpg
20151026_152835.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
antero vipunen
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Loka 2015 16:17

Re: "Laatokan Fiskari"

Viesti Kirjoittaja antero vipunen » 18 Huhti 2016 23:56

20160417_144156.jpg
20160417_143755.jpg
20160417_143858.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut antero vipunen, 19 Huhti 2016 00:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
antero vipunen
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Loka 2015 16:17

Re: "Laatokan Fiskari"

Viesti Kirjoittaja antero vipunen » 19 Huhti 2016 00:01

Kajuutan pohja on kertaalleen tervattu.. Tämä lienee ongelma kyllästäessä? Tervan läpi tuo pellavaöljy ei vissiin niin kovin helposti imeydy...
Olisiko tähän jotain apuvaisia vinkkejä ?
20160417_151233.jpg
20160417_144237.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
vehkasalo
Viestit: 377
Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26

Re: "Laatokan Fiskari"

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 19 Huhti 2016 07:46

Onneksi olkoon! Mainio kunnostuskohde! Mielenkiinnolla jään seuraamaan. :)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: "Laatokan Fiskari"

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 19 Huhti 2016 08:15

Komia paatti ja hienoa kun tuollainenkin historia tiedossa. On sitte erikoisjuhlallinen hetki kun saat sen ekaa kertaa veteen!

Avatar
antero vipunen
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Loka 2015 16:17

Re: "Laatokan Fiskari"

Viesti Kirjoittaja antero vipunen » 24 Huhti 2016 10:48

Kiitos kannustavista sanoista!

Nyt olen vähän ristiriitaisessa tilanteessa. Asia koskee pilssiä, joka mun paatissa on tervattu. Olen kaapinut kuumailmapuhaltimella ja lastalla vanhaa kopottunutta tervaa pois, jotta kyllästettä imeytyisi paremmin pilssiin ja alimpiin lautoihin. Avotilassa tervaa on niukemmin, mutta kajuutassa tervaa on vähän enemmän. Nyt mietityttää, että miten pilssi tässä tilanteessa kannattaa käsitellä? olen paukuttanut haku -toimintoa, mutten löytänyt kunnon vastausta. Rautamönjää laitan ulkopuolelle venettä, mutta koska pilssissä on tervaa kaapimisen jälkeenkin, niin kannattaako suojata pilssi tervalla vai maalata yli mönjällä ? Mitä tässä tilanteessa tekisitte ?

kuva kajuutasta
20160423_182511.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: "Laatokan Fiskari"

Viesti Kirjoittaja matti » 24 Huhti 2016 16:13

Kiinnitti kuvissa huomion tuo melko olemattoman näköinen painelaakerin kiinnitys!
Mitenköhän se on kiinni veneen pohjassa!! vain ruuvein??
Eihän siinä pukissa ole paljoa työntövoimaa, mutta... ruvikiinnitykseen en luottaisi

Jos olis minun, niin jatkaisin konepetiä taapäin (tekemällä uudet pitemmät tai vaan jatko liitoksella)siten, että sen painelaakerin sais siihen kiinni.
Tällöin olis varmaa, ettei potkuri työntyisi eteenpäin perälaakeria vasten- siis jos se kiinnitys pettäisi

Avatar
antero vipunen
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Loka 2015 16:17

Re: "Laatokan Fiskari"

Viesti Kirjoittaja antero vipunen » 24 Huhti 2016 17:19

Jep elikkä moottoripeti menee uusiksi ja samoin nivelyksikön kiinnikkeet. On vähän turhan köykästä tekoa. Vielä kun moottori painaa 220kg, niin ajatus on saada sen paino jakautumaan laajemmalle alalle. Samalla tulee tukevammat kiinnikeet painelaakerille. Kiitti neuvosta, jotakin sellaista petiä olen suunnitellut.

Avatar
antero vipunen
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Loka 2015 16:17

Kyllästelyä ja talkoita.

Viesti Kirjoittaja antero vipunen » 17 Touko 2016 22:56

Kyllästystä on nyt jatkunut toista viikkoa ja vielä tuntuu imevän pellavaöljyä tervasinkkinaftentaatti -twistillä höystettynä. Pidettiin myös talkoot ja pääasia on, että yhdessä tehdään ja hauskaa on.
20160507_144019.jpg
20160507_165026.jpg
20160514_115159.jpg
Kun kylläste alkoi tulla läpi, niin aloitin läträämisen ulkopuoleltakin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
antero vipunen
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Loka 2015 16:17

Kyllästelyä ja talkoita.

Viesti Kirjoittaja antero vipunen » 17 Touko 2016 23:00

20160517_192225.jpg
20160517_191956_Richtone(HDR).jpg
20160517_192010_Richtone(HDR).jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: "Laatokan Fiskari"

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 17 Touko 2016 23:10

Hyvältä näyttää!. Ja ennenkaikkea terveeltä puulta ;)

Avatar
antero vipunen
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Loka 2015 16:17

Kyllästelyä ja talkoita.

Viesti Kirjoittaja antero vipunen » 17 Touko 2016 23:11

Sisältä uitto jatkuu. . .
20160507_155641.jpg
Tässä kuva rempatusta moottorista. . .
20160327_191115.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
antero vipunen
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Loka 2015 16:17

Re: "Laatokan Fiskari"

Viesti Kirjoittaja antero vipunen » 17 Touko 2016 23:17

aparaatti kirjoitti:Hyvältä näyttää!. Ja ennenkaikkea terveeltä puulta ;)
Joo, kyllä se tervettä on.. mutta tuo auringonpuoleinen laita on päässyt vähän kelottumaan/harmaantumaan/pilkkuuntumaan. En tiedä voiko se olla vaarallista? varsinkaan kun on myrkkyä lykätty nyt sisuksiin. :))

Avatar
vehkasalo
Viestit: 377
Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26

Re: "Laatokan Fiskari"

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 18 Touko 2016 23:05

Hienoo että homma etenee hyvin. Eihän sun vene uusi ole, joten pieni ajan patina kuuluu siihen. :)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Vastaa Viestiin