Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 19 Elo 2015 23:49

Kiitos kaikille vastauksistanne! On todella palkitsevaa kirjoittaa tänne palstalle kun aina saa ystävällistä apua, tukea ja inspiraatiota.

Mitä mieltä olette muuten seuraavasta asiasta: sitten kun vene on valmis ja käytössä, miten sen parhaiten säilyttäisi? Meidän mökin ranta onsellaisessa paikassa joss isot laivat tekevät todella isoja aaltoja jotka tulevat suoraan meidän rantaa. Siksi meillä ei ole laituria, koska aalloot ovat tuhonneet edelliset, myös isot arrkukonstruktion. Eli jäljelle jää poiku ja ylös rannalle. Pelkään että poijussa jos olisi, niin samat valtavat aallot olisivat hurja rasitus veneelle. Eli sitten ehkä olisi rannalle veto. Mitä puuvene tykkää sitä että sitä vedetään ylös ja alas vedestä? Sehän olisi silloin kuiva/märkä/kuiva/märkä...

Jos mikään näistä ei onnistu, on minun pakko pitää vene jossai vuokrapaikalla, ja siinä menee tavallaan osa ilosta jos vene on kaukana mökiltä...

Moottorin kunnosta tiedän vain aen että se on laitettu talviseisontkuntoon kun se viimeksi otettiin vedestä, ehkä 5-7 vuotta sitten. Kaveri joka sen on aina tehnyt, on automekaanikko ja sanoi että kaikki vaikutti olevAn kunnossa... Vene valmistui 1986 ja sillion 1syl moottori, ja jossai vaiheessa se vaihdettiin tähän Yamariiniin 2GM20. Kerron heti kun on koekäynnistykaen aika, niin saatte sitten neuvoa mitä,tehdä kun se ei tahdo käynnistyä :) Mutta otetaan se sitten jos niin käy...

Nyt tähtäimessäni on
1) saada pilssi ja pohja puhtaaksi maalista, mönjästä ja lakasta.
2) kyllästää vene sisätä ja ulkoa
3) rakentaa veneelle siirrettävä kelkka(autonkuljetuslavalla siirto)
Näiden jälkeen täytyy katsoa jos olisi halli tiedossa . Jos tulee halli silloin työ jatkuu koko talven ja työjärjestys voi ehkä olla vähän muuntautuvampi. Jos ei tuli hallia,sillon työt loppuvat suurimmalta osin kun muutamme kaupnkiin, ja kokonaan sitten kun on niin kylmää ettei ulkona enää,voi/halua tehdä...

Ainakin tänään tämä on aajatukseni asiasta. Olen kylläkin erittäin väsynyt joten ajatukset voivat huomenna olla toisin. No nyt nukkumaan ja jännätääm mitä huominen tuo mukanaan :)

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja Jommi » 21 Elo 2015 01:03

En usko että maihin nostaminen muutamaksi päiväksi, tai edes muutamaksi viikoksi kerrallaan olisi veneelle mikään ylivoimainen rasitus. Onhan se joka vuosi ylhäällä yli kuusi kuukautta yhteen menoon. Luiskan tai kiskojen rakentaminenhan on tietysti jonkinmoinen investointi. Luulisi kyllä, että jatkuva nostaminen ja laskeminen saattaa käydä hermoille ennen pitkää...

Työjärjestyksenä kaavinta ja sitten kyllästys on tietysti ihan luonteva. Jos sitten ajatellaan talvisäilytystä hallissa, niin halli olisi kyllä viisainta pitää kylmänä jottei puu kuivuisi liikaa. Muilta löytyy varmasti kokemuksia siitä, miten paljon hallia kannattaa lämmittää. Löytyy kyllä ihan taulukkojakin sille, miten paljon eri puulajit kutistuvat ilman kuivumisen myötä.

Kyllästämisestä tulee mieleen, että jos kansirakenteetkin aiotaan imeyttää pellavaöljyllä, niin sillä on jokin vaikutus kansisaumojen massaukseen. Miten kauan öljyn pitää kuivua, jotta se ei heikentäisi saumamassan pitoa? Jollakin on varmaan kokemuksia.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja Northling » 21 Elo 2015 09:30

Moro

Tuosta veneen kesäsäilytyksestä: Kyllä minun ymmärrykseni mukaan jatkuva kuville veto rasittaa venettä enemmän kuin vedessä olo. jatkuva kastuminen ja kuivaminen sekä kelkan tukien hankaus ja paino pistemäisesti pohjaan rasittaa pohjalaudoitusta. Ja onhan se hirvittävä riesa aina nostaa ja laskea venettä jos tahtoo ajelulle.

Poijussa irti rannasta vene säilyy parhaiten. Kun vaan on riittävä ankkuripaino ja vähän pidempi ketju, niin ei aallokosta vaaraa ole. Ketju ja poiju toimiin pehmeänä joustimena. Jos keula olisi laiturissa, niin silloin aallokon rykiminen on ihan eri tasoa ja rasittaa veneen kiinnityspisteitä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 21 Elo 2015 10:00

Ääni poijulle, vaikka en ole vielä saanut poijua aikaiseksi..

Vaikka on/olisi oma ranta, niin puuveneen säilyttäminen rannalla ei toimi. Vääjäämättä veneilyt alkaa jäädä, jos paatti pitää aina perjantai-iltana puljata veteen. Jollei nyt ihan mökkinsä vieressä asu, niin yleensä perjantai-ilta tahtoo muutenkin mennä tavaran ja eväiden roudaamiseen jääkaapista autoon ja taas autosta jääkaappiin. Jos ennen pimeän laskeutumista haluaa pari siikaverkkoa mereen, niin kyllä tulee otsalampulle käyttöä. Ja sunnuntaina taas sama homma toisinpäin.. No thänx. Vene poijuun tai laituriin, niin on elämä siltä osin mukavampaa. (Tää on just niitä, mikä valkenee, kun yhden kesän veneilee (puu)veneellään.

Ja kyllä se kuivuukin. Tänä suvena oli pitkälle aika inhimillinen keli, oli niin märkää ettei venekään ravistunut. Mutta nyt on taas jo toista, "helteet" toi kuivuuden saaristoonkin. Pikkufiskari Petronilla on kelkalla. Käytin sen heinäkuussa pari päivää meressä, kun vene on myynnissäkin. Mutta pakosarja on siinä kunnossa, ettei sitä kehtaa myydä ennen korjausta. Niinpä kiskaisin veneen takaisin rannalle. Nyt kun näyttää siltä, että vene jää talveksi tuohon, niin aion liottaa sen uudestaan ennen syksyä, ettei vaan tule uusia halkeamia lautoihin.

Amerikoissa kai harrastetaan traileri(puu)veneitä. Vene ajetaan mereen juuri veneilyä varten. Siksi siellä pärjätään hyvin epoksikuorrutetuilla paateillakin. Woodenboat-forumia (ja lehteä) lukiessa pääsee kuussalle sikäläisestä tyylistä.

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja Jommi » 21 Elo 2015 15:37

Taidan kääntyä äänestämään poijupuoluetta... :))
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 21 Elo 2015 22:12

Siinäpä olisi loistava puolue! Puolue joka pysyy pinnalla :D

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 21 Elo 2015 22:40

Miten syväää pitäisi olla kun laittaa poijuun? Onko merenkäynnillä, veneen koolla ym väliä? Entä miten vene käyttäytyy aallokossa kun on poijussa? Mietin vaan että rantaamme tulee todellisia hyökyaaltoja ruotsinlaivoilata ja sotalaivoilta. Juuri meidän kohdallamme väylänopeus muuttuu niin että suuret laivat jotka menevät Naantaliin tai Turkuun hidastavat nopeutensa reilusti. Tämä hidastus taas aiheuttaa valtavia aaltoja jotka iskeytyvät meidän rantaan. Pahin laiva oli aikoinaan Silja Europa joka tuhosi betonilaiturimme kokonaan. Nyt on jäljellä vain "murusia"...
Niin, ja mietin onko mahdollista että nämä aallot iskevät veneeseen esim sivulta, vai ottaako vene aina aallot keulasta tai perästä kun se on poijussa? Eikun sehän varmaan liikkuuu tuulen mukana, ja aallot voivat tulla ihan eri suunnasta. Eli onko tässä potentiaalinen ongelma minun kohdallani?

Ainoa mitä poijuista tiedän, on se että niitä löytyy Motonetista, Bauhausista ja vaikka mistä... Mutta sen te varmaan jo huomasitte :)

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 21 Elo 2015 23:05

Tänään sain vähän skrapattua sisäpuolella. Kyllä on huomattavasti työläämpi kuin ulkopuoli! Olen vähän epävarma siitä että miten hyin olisi hyvä putsata pinnat. Ja sekin että jos jättää mönjää ottamatta jos ne istuu hyvin, niin miten se pö menee perille? Läpäiseekö pö mönjän?

Ensimmäisessä kuvassa päivän saldo. Onko tämä mielestänne riittävä skrapauksen tarkkuus ja laatu? Niin, ja sitten kaunis polveni pääsi kuvaan :)

Toisessa kuvassa uusi huolenaiheeni. Ohjauskaapeli näyttää olevan aika ruosteinen . Tästä kohtaa jos vääntää kaapelia, se jää siihen asentoon mihin sen olen vääntänyt eikä palaa siihen suoraan toivottuun kuosiinsa. Pitääkö koko höskä vaihtaa?

Kolmas kuva näyttää taas sen pehmeän kohdan josta olen jo aikaisemmin ollut huolestunut. Siirränkö katseeni mielummin muualle vai pitääkö tälle tehdä jotain?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja matti » 22 Elo 2015 07:46

En ole tarkoituksella negatiivinen, mutta...
alavaijerin alla ja sen alapuolella olevassa laudassa näyttäisi olevan n 50% pinta-alasta vielä lakka jäljellä, joten ei ole riittävä.

toiseen; vaihtaisin.
Kolmanteen; tekisin jotain.

Lisäksi, Sipilä on oikeassa;; tuottavuutta tulisi parantaa! :-) :-)

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja Jommi » 22 Elo 2015 23:39

No vaijeri kyllä joutaa vaihtoon. Vanhan maalin/lakan irroituksen tarkkuuden pitää olla sitä luokkaa, että kyllästeellä on mahdollisuus tunkeutua joka paikkaan. Luulen että tavallinen talonpoikaisjärki sanoo missä raja kulkee. Eihän esim. kaarien kohdallakaan öljy pääse alla olevaan lautaan yhtä hyvin kuin muualla.

Kolmoskuvassa näkyy kaari jossa on pintalahoa. On syytä oletttaa, että tällaista on muuallakin. Periaatteessa kyseinen puu pitäisi vaihtaa uuteen, koska ei tiedetä miten syvälle laho ulottuu. Tuon tyyppisiä kohtia olen käsitellyt Lignulla, joka on runsaasti ohennettua epoksihartsia. Se imeytyy lahoon puuhun hyvin ja kovettaa sen, ja estää jatkossa veden imeytymisen lahoon alueeseen -- edellyttäen, että hartsia todella onnistuu imeyttämään sinne riittävästi. Vain harvoin tästä voi olla varma, ja siksi sitä mielestäni pitäisi käyttää vain siellä missä kyse ei ole rakenteen lujuuden kannalta kriittisestä komponentista.

Jos tuolle kohdalle ei tee mitään, niin siihen tietysti kyllästyksen yhteydessä imeytyy pellavaöljyseosta, joka hidastaa veden imeytymistä ja lahon leviämistä. Tuo kuvassa näkyvä kohtahan ei taida olla pilssiveden kanssa tekemisissä, vaan se on yksinkertaisesti kastunut sateessa vuosien mittaan. Huonoa puuta huonosti suojattuna, luulisin. Tai sitten sadevettä on seissyt pilssissä pitkiä aikoja ja imeytynyt kaariin, jotka sitten ovat yhtä huonossa kunnossa myös tuossa kuvassa näkyvästä kohdasta alaspäin.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 23 Elo 2015 13:14

Voi hitsi, minä olin toivonut että vastaus ongelmaan olisi ollut laastari, tai jotain... Nyt siis vielä enemmän tekemistä.... Vene valmistunee v 2025. Ja kun se on valmis huomaan varmaan että pakoputki on laho, ja sen jälkeen huomaan että moottori on sökö ja tarvitaan uusi. Eli ei ehtinyt edes veteen ja uusi aikataulu vois olla 2035... Mutta silloin on varmaan Airiston vedet haihtunut ja Airiston ylittämiseen tarvitaan kuuauton tapainen vekotin. :-)

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 23 Elo 2015 13:24

Eli kyseinen kaari ja tämä laho paikka on suoraan sen penkintuen alla joka myöskin oli ihan laho.
Ensimmäisessä kuvassa näkyy tämä laho penkin kannatuspalkki, ja suoraan sen alla, pakoputken vieressä (joku punainen palkki niiden välissä) näkyy laho paikka kaaressa.
Toisessa kuvassa näkyy lahemmin tuo laho palkki ja se on kiinni siinä lahossa kaaressa. Laho kaarikohta näkyy suoraan penkkituen lahon kohdan alla. Eli vesi on varmaanvalunut siitä kohtaa alas??

Kolmannessa kuvassa näkyy taaimmainen penkki ja sivupenkki jonka alla tämä lahonnut tukitolppa. Penkin kulmassa lähtee alaspäin(kiinni lahossa kaaressa) tolppa joka kiinnittyy luultavasti johonkin lähelle tuota kaaressaolevaa lahoa kohtaa, eli tolppa pitkin varmaan sittenvalunut...?

Voin tietenkin olla ihan väärässä. Sitä tapahtuu aika usein :-)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja matti » 24 Elo 2015 06:57

Vahva esimerkki siitä, miksi on tärkeää, että katto/pressu pitää vettä; raosta valuva sadevesi lahottaa rakenteita paikallisesti.
Tuon kaaren voi korjata tekemällä reilut viisteet ja liimaamalla siihen uutta puuta, penkkien aluspuut on parasta tehdä kokonaan uudet.
Tuottavuutta parantaa terävät työkalut, kuvien perusteella vois tulla johtopäätökseen, että skrabaa pitäisi terotella/vaihtaa terää.
Pienen kovametallikaapimen lisäksi tuollainen viilalla teroitettava ;
https://www.google.fi/search?q=maalikaa ... W3cgw9M%3D
on oikein teroitettuna hyvä, siihen voi terää muotoilla hieman kaarevaksi, ettei kulmat tee uria.
Olen Jommin kanssa hieman eri mieltä tuosta öljyn imeytymisestä kaarien kohdalla, kapillaarinen imu vie öljyn melko hyvin myös kaarien alle.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja Seesell » 24 Elo 2015 14:26

Menin tekemään jotain mikä saattaa olla puuvenepiireissä "big no-no". Ajattelin että kun skrapalla ja puhaltimella työ on niin vaikeaa, niin yritin keksiä helpomman keinon. Ja päädyin kokeilemaan epäkeskolla lakkaa pois. Näin jälkeenpäin mietin että miksei kaikki tee samoin? Onko jokin juju tässä mitä en ole hoksannut? ( ei olisi ensimmäinen kerta :). Miksi suositaan skrapaa hiomisen sijaan? Kärsiikö paatti jollai tavalla vai onko jokin muu syy?
Ensimmäinen kuva on skrapaussession jälkeen.
Kolmas kuva on epäkesko session jälkeen.

Toisessa kuvassa on seuraava kysymykseni: miksi punamulta pohjassa on vedetty tuolla tavalla? Säilytyslokerossa on punamultaa kahdessa lankussa joissa ei enää ole väriä kun lankut jatkuvat kotelon ulkopuolella. Vaikea selittää sanoin, mutta katsokaa kuvaa... :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Ulkoilmojen vaikutus kyllästämiseen ja lakkaamiseen...

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 24 Elo 2015 14:48

Moi,

On siinä sitä. Kylkeä siis :)

Miksei epäkeskolla, miksi kuumalla ja skrapalla.. No, yleensä puussa on jotain mitä irroittaa, eli jokin kerros esim vanhaa maalia, tervaa, pellavaa, öljyä, entisten veneilijöiden jätöksiä yms yms.. Tällainen tatina lähtee helpoiten pehmentämällä ja sitten skrapalla. (Tai lastalla työntämällä.) Hiomalla koko mössö leviää pisin venettä, ja ei sekään ole kovin muksaa puuhaa. Sun tapauksessa melkein näyttäisi siltä, että ei puussa paljon mitään poistettavaa olekaan enää. Jotain lakan/tai ehkäpä pellavaöljymisen jämiä taitaa olla. Voi ollakin, että karkea hionta riittää. Toisaalta harvalla koneellakaan pääsee kaikkiin kolosiin, joten koukittavaa jää silti.

Se punainen on lähes varmasti lyijymönjää, eli lyijymaalia. Ei varmana ole punamultaa, ellet nyt ihan hiljan ole sutinut sitä sinne... Mutta siis kun puuveneestä löytyy pilssistä punaista, se on joko lyijymönjää tai sitten vanhaa punaista ferrexiä, mikä on myös kai ollut yksi versio lyijymönjästä. Jos poistelet tuota maalia, niin kannattaa huomioida, että se on kokolailla myrkyllistä, noh, niinkuin lyijy tapaa olla. Eli älä ainakaan hengittele pölyjä, jos sillä epäkeskolla rallattelet punaisille paikoin.

Mönjä on ollut (ja olisi edelleenkin) oikein hyvä suoja puulle lahoa vastaan. Voi ollakin, ettei sitä edes kannata poistaa, vaan vetää skrapalla kylmiltään vaan irtoroskat pois, imuroi ja kyllästää pellavaöljyllä päälle. Eiköhän se sinne imeydy. Tämä on siis makuasia, joku varmaan haluaisi kaiken poiskin.

Ootko muuten ikinä harkinnut lukevasi jotain kirjaa tästä puuvenehommasta? Esimerkiksi Vaski-kirjastoista löydät oikein hyviä yleiskirjoja, missä kerrotaan nämä perushommat usein riittävällä tarkkuudella. Se tuo ihmeesti ohjenuoraa vähän pidemmälle tähtäimelle. Ja jos toinen kotimainen onnistuu lukien, niin lainaa Thomas Larssonin "Stora boken om träbåtrenovering". Siinä on sitten ihan kaikki mitä tarvitsee tietää aineista, materiaaleista, työtavoista ja no, kaikesta. Löytyy mm Turun kaupunginkirjaston hyllystä (jos ei ole mulla lainassa :))
Kirjaviisaus auttaa paitsi hahmottamaan harmien lajia ja suuruutta, niin myös muotoilemaan lisää hyviä kysymyksiä...

Vastaa Viestiin