Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
CC

Re: Ristiinlaminoitu mahonkiviiluvene

Viesti Kirjoittaja CC » 02 Touko 2011 23:48

nikom kirjoitti:Epoksi vaatii mielestäni lasikuitu kankaankin että saadaan kestävää pintaa.
Riippuu siitä, mitä sen pitää kestää.
Pitäiskö maalatessakin käyttää jotain kangasta?
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 03 Touko 2011 20:14

Ne pistemäiset mustumat lienevät syystä, että laminaattiin on jätetty sinkittyjä/mustia niittejä nupeja/ruuveja tms, näkyy parhaiten kuvassa no 6.(ei hyvä)
Kuva no 2 perusteella voisi väittää, että koko sisustaa ei ole epoksoitu.

Havupuu(vaneri) tarvii kankaan pintaan, että epoksointi onnistuu, mahonki ei.

Matti

nikom

Viesti Kirjoittaja nikom » 03 Touko 2011 20:20

Itse asiassa mulla on purjeveneessä maalattu kangas kansi ;-) ja siinäkin haetaan kestävyyttä ja vedenpitävyyttä
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 03 Touko 2011 20:58

nikom kirjoitti:
Itse asiassa mulla on purjeveneessä maalattu kangas kansi ;-) ja siinäkin haetaan kestävyyttä ja vedenpitävyyttä
Öhhöh. Kyllä poikkeuksen löytää, kun hakee.

Just tosta Matin mainitseman havuvanerin kohdalta ei ole kokemusta, mutta muuten kaikenlaiset puut pinnoittuu epoksilla ihan hyvin.
Ja jos paikassa kestää maali tai lakka, niin kyllä epoksikin. Ja ilman kangastakin on kestävämpi, kuin pelkkä maali tai lakka.

Northling
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Northling » 03 Touko 2011 22:54

CC kirjoitti:... mutta muuten kaikenlaiset puut pinnoittuu epoksilla ihan hyvin.
Ja jos paikassa kestää maali tai lakka, niin kyllä epoksikin. Ja ilman kangastakin on kestävämpi, kuin pelkkä maali tai lakka.
Sellasella poikkeuksella että umpipuun pinnottaminen epoksilla vain osittain on tuhoon tuomittua. Kun puuhun pääsee jostain kosteutta, se jää muhimaan joustamattoman ja hengittämättömän epoksin alle. Tästä seuraa että puu alkaa sinistyä ja lahota tai eposki halkeilee puun turvotessa ja epoksi korkkaa irti osittain ja kostumminen (ja laho) kiihtyy. Tästä syystä puhutaan juuri epoksilla kapseloinnista. Se toimii hyvin vanereissa ja ristiinlaminoiduissa materiaaleissa, kun ne eivät liimakerrostensa takia elä eivätkä läpäise vettä kuin korkeintaan kanteistaan.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

CC

Viesti Kirjoittaja CC » 03 Touko 2011 23:21

Northling kirjoitti:
Sellasella poikkeuksella että umpipuun pinnottaminen epoksilla vain osittain on tuhoon tuomittua.

Nortti
Tuokin taas riippuu paikasta, missä käytetään. Melko kuivassa pysyvän kappaleen kulutuskestävyyttä voi melko huoletta kohentaa epoksilla lakan
alla. Oman kokemuksen mukaan myös tiivis epoksi ulkona ja saman pinnan sisäpuolella lakkaus toimii kohtuullisesti. Kunhan se ulkopuoli on tosiaan
tehty hyvin, niin kosteus pääsee tasaantumaan sisäkautta. Ulkoahan sitä ei enää siihen pääse...

Quaker

Viesti Kirjoittaja Quaker » 04 Touko 2011 02:09

Itse en tosiaan tiedä miltä yli 30 vuotta vanhan epoksin tulisi näyttää tuon kaiken lian ym ohessa mitä vuosien saatossa tuonne pahimpiin paikkoihin kerääntynyt. Olen antanut itselleni ymmärtää että jokainen MP28 olisi veistämöllä epoksoitu molemmin puolin, vaikka vene olisi sitten toimitettukin puolivalmisteena. Mutta saatanhan olla hyvinkin väärässä asian suhteen. Ja totta kai tilaaja on omat mielipiteensä saanut tuollaiseenkin asiaan sanoa. Uskon kyllä teitä ja kokeneita silmiänne! :)

Paljon on tullut erilaisia ehdotuksia miten asian suhteen kannattaisi edetä. Olen nyt ajatellut edetä niin että
1) pesen rungon maalarinpesulla (vai olisiko joku aine asiaan soveltuvampi?)
2) kaavin lyijymömmöt ja muut suurimmat isrtoavat pois
3) hion mahdollisimman hyvin

Tässä vaiheessa alkaa varmasti se karu totuus paljastua, oli se sitten mitä tahansa, hah.

Tämän jälkeen en tosiaan tiedä mitä tehdä. On ehdotettu:
1) epoksointia (niin että runko olisi todellakin tiivis paketti eikä kosteus pääse sisälle)
2) epoksointia ja maalausta (varmasti hyvä idea jos muuten ei näkyvät kohdat miellytä silmää)
3 lakkausta (niin että rungon sisäpuolelta mahdollinen kosteus pääsisi ulos - tosin tämä ei ihan näin kuitenkaan ristiinlaminoinnissa tapahdu johtuen välissä olevista liimakerroksista?)
4) kyllästys (en tiedä toimiiko tämäkään ristiinlaminoidussa jossa viilut ovat melko ohuita ja niin, ulommaiseenhan tämä nyt vain vaikuttaisi)

Jokainen keneltä mielipidettä kysyy asiaan niin sanoo eri vaihtoehdon. hah.

jokke mp28

Viesti Kirjoittaja jokke mp28 » 27 Elo 2014 10:50

Moi, ajattelin jatkaa samaan ketjuun kun kyseinen vene siirtyi minulle.
Tarkoitus on laittaa vene kuntoon talven aikana, ulkopuolelle laitetaan kangas ja maalit,
sisä puoli epoksoidaan. Köli on tarkoitus tiputtaa irti jotta laminointi voidaan suorittaa huolella
ja samalla tulee köli huollettua kunnolla. Vene on tarkoitus laittaa valtameri kuntoon joten tekemistä
kyllä riittää.

Pari asiaa rungon osalta mietityttää, voinko huoletta vetää epoksi "filletin" kaikkiin pilssin alueen runko
puiden ja rungon välisiin saumoihin ja mahdollisesti myös muihinkin sisä puolen rakenteisiin?

Rungossa on läpi pultattu pilssin poikki puut, pultin kannat ovat koholla rungon pinnasta. Miten
laminoinnin saisi parhaiten tehtyä näissä kohdissa?

Vastaa Viestiin