J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Touko 2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja J-P » 04 Marras 2013 16:07

Johan läks!

Kävin hakemassa seinämävahvuudeltaan 5mm:n U-palkkia, jukersin siihen reijät pulteille ja rupesin kiristämään.
Pellamon ohjeiden mukaan kiristin niin paljon kuin pulttien puolesta uskalisn, jätin "vedon päälle" ja rupesin sytyttelemään kosaania.

Kosaania sytytellessä kuului aika pamaus ja meinas tulla vauhtipyörä varpaille.

Väkivalta on aina ratkaisu, jos se ei toimi ei sitä ole tarpeeksi :))
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja pellamo » 04 Marras 2013 18:16

Kylläkai se limppu on jo irronnu pelekästä säikähdyksestä ku siellä äijä omituinen kiilto silimissä virittelee
suurinpiirtein ratakiskotavaraa avuksi ja vielä tulivehkeet mukana :)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja Ande » 04 Marras 2013 21:20

:-) Hehee juu kosani on monessa paikassa kova sana!
E mare libertas

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja Simon » 04 Marras 2013 23:15

Niin ja löytyi sieltä varmaan se puolikuunkin muotoinen kiila :) ja se akselin pääsä oleva syvennys on sorvatessa tarvittava "keskiöreikä".
Ei tahdo hätihin keretä, mutta hyviä neuvoja sait kolleekoilta.

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Touko 2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja J-P » 05 Marras 2013 12:30

Simon kirjoitti:Niin ja löytyi sieltä varmaan se puolikuunkin muotoinen kiila
Tollanen siellä oli:
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 2911782706" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvasta näkee että jostain on vettä päässyt koneeseen...

Todennäköisiä paikkoja on monia:
Tässä kuvassa näkyy kohta josta vaihdekeppi menee koneen sisään, reijässä on ura kenties O-renkaalle tai vastaavalle. Tyhjä oli.
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 3752581970" onclick="window.open(this.href);return false;

Myös koneen tyyppikilpi oli siirretty lohkon paikkauksen tieltä vaihteiston huoltoluukun kanteen ja kiinnitetty tavallisilla peltiruuveilla, ilman tiivistystä.
Ja itse vesitilan paikkauksessakin piilee riski, sillä kun muut kuparilevylle tehdyt reijät menevät joko umpirautaan tai läpi vesitilaan, menee alin rivi läpi öljytilan puolelle. Väliin oli kyllä lutrattu huolella tiivistysainetta, myös kierteisiin. Toisaalta kun kurkkaa kuvaa vesikanavasta ja ynnää siihen mäntätoimisen vesipumpun voin hyvin kuvitella että vedelle kelpaa kaikki reitit joista pääsee edes johonkin.

Mielenkiintoista sinänsä koska ostin koneen "peruskorjattuna" :-)

Onko kellään tietoa valurautalohkon hitsaamisesta, josta aiemmin kyselin? Pitäisi siis hitsata itse halkeama umpeen ja ne 37 ruuvinreikää joilla halkeama oli paikattu. Vai onko tuo tiivistysaineella kyllästetty juuttikangas + muotoon naputeltu kuparilevy ihan asiallinen korjaus =turha ehjää korjata?
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja pellamo » 06 Marras 2013 20:46

Pystyy hitsaamaan vaikkapa Esabin 63.30 hapispuikolla.
Pikkuheftejä kunnon taukoja pitäen ettei lämpiä liikaa se ympäröivä "massa"
Se jos ympäristö lämpee liikaa ja laajalti niin jäähtyessään taas saattaa rapsahtaa saumaan hiushalkeema.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
ursus2
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Helmi 2007 08:27

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja ursus2 » 10 Marras 2013 18:31

J-P kirjoitti:
Simon kirjoitti: Onko kellään tietoa valurautalohkon hitsaamisesta, josta aiemmin kyselin? Pitäisi siis hitsata itse halkeama umpeen ja ne 37 ruuvinreikää joilla halkeama oli paikattu. Vai onko tuo tiivistysaineella kyllästetty juuttikangas + muotoon naputeltu kuparilevy ihan asiallinen korjaus =turha ehjää korjata?
Jos pitää hyvin en kyllä lähtisi hitsailemaan,aika työmaa on ja onnistuminenkin on korkeemmassa kädessä :))
Alkuperäinen korjaus kuulostaa just koneen ajankuvaan sopivalta.
Tämä toki vain oma mielipiteeni,mutta kun omaa pikku Olympiaa hitsasin aikoinaan niin tuli mieleen että helpommalla olisi päässyt em.tyyppisellä korjauksella.
T:KN
Pikkufiskari Olympialla.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja matti » 11 Marras 2013 19:53

Ehkäpä noilla yrittäisin jos täytyis;
http://jasper.fi/images/esitteet/22001.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Niin, lisäksi lyhyitä n 1cm pätkiä vasten edellistä hitsiä-siis taaksepäin ja hitaasti pitkillä tauoilla että kestää kylmänä

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11 Marras 2013 21:38

Terve.

Wickströmin pakokaasulimpun eli etulämmittäjän paikkailin joku vuosi sitten. Tuosta linkistä aukeaa keskustelua:

viewtopic.php?f=5&t=5258&hilit=+pakosar ... 2f0539244c

Sittemmin kokeilin sylinterinkannen paikkausta, mutta siinä ei ollut käytössä kunnon lämmitysvehkeitä. Niinpä ei tullut oikein mitään saumoista, napsahti aina vierestä halki muutaman minuutin jäähtymisen jälkeen.

Aikoinaan tehtaalla tehtiin kuulemma silleen, että otettiin ämpärillinen hiekkaa, johon korjattava kappale haudattiin. Sitten pantiin pytty muutamaksi tunniksi uunin (tyyliin romusulaton uunin..) pankolle kuumenemaan. Palikka hitsattiin Kuumana, ja varmaan lämmitettiin silloinkin lieskalla, hitsauksen jälkeen palikka pantiin takaisin hiekkaan ja karhuntaljaa päälle. Sitten annettiin jäähtyä hitaasti. Kuulemma sellainenkin korjaus joskus onnistui.. :)

Jos paikat on sulla hyvin paikallaan, niin mitä niitä heti korjailemaan. Kuulostaa olevan osa vehkeen sielua! Vanhassa laitteessa saakin olla vähän "maitoliimaa ja nahankappaleita" -paikkauksia.

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Touko 2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja J-P » 14 Marras 2013 12:48

Paikkaus oli tuollainen:

Ehjänä:
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 6588135970" onclick="window.open(this.href);return false;

Avattuna:
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 3997251554" onclick="window.open(this.href);return false;

Kokonaisuus:
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 9158854770" onclick="window.open(this.href);return false;

Halkeama:
https://picasaweb.google.com/1177820981 ... 7425595106" onclick="window.open(this.href);return false;

En oikeen osaa sanoa tuon paikkauksen asiallisuudesta..
Eniten arveluttaa alimman rivin ruuvvinreijät jotka on läpi asti kampikammioon.
Jos em. reijät vuotavat on vedet öljyn seassa ja kinuskikastike valmis. (Konetta avatessa oli ölpät kinuskin tapaisena emulsiona)
Toisaalta olihan koneessa muitakin potentiaalisia paikkoja veden päästä öljyn sekaan.

Mielummin jättäisin hitsaamatta koska itse en osaa ja ammattitaito maksaa.
(Nyt jo säästelen kevään pellavaöljyihin+tervoihin 8\ )
Toisaalta haluaisin koneesta luotettavan, enkä tiedä tuon paikan luotettavuudesta..
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14 Marras 2013 15:22

heh, aikamoisen paikkauksen on joku tehnytkin. :)

On kyllä älyttömän vaikea sanoa, osaisiko tuon joku hitsaamalla paikata vaiko ei. Lohdullistahan on, että halkeama on ilmeisesti "vain" ulkovaipassa. Mutta oli niin, että kuvassa halkeama jatkuu myös alas öljytilan päälle?

Tietty voisi kannattaa selvittää myös mahdollisuus kemiallisella metalilla paikkaamiseen. Periaatteessa tuon ulkopinnan lämmöt ei kovin korkealle nouse, joten joku massa voisi olla hyvinkin toimiva tuossa. Ainakin toimisi varmaan reikien paikkaukseen, ellei sitten tee niin, että vetää ruuvin reikiin vaikka vanhat ruuvit syanoakrylaatilla kiinni, ja viilaa tasaisiksi.

Ainakin tuommosta näyttäs olevan olemassa: http://www.loctite.fi/full-product-list ... 000001FNPB" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos halkeaman avaisi hiukan rälläkällä, nii että siinä olisi siisti vako mihin asettaa paddingit? Ei toki läpi saakka, vaan parin kolmen millin syvyyteen. Saa tietty aika tarkalla kädellä laikata, toisaalta joku pienoismallimaakarin dremeli voisi myös toimia railon siistimiseen. Jos olisi siisti ura, niin ehkä aine tarttuisi paremmin, kuin tuollaiseen hiushalkeamaan.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja Ande » 14 Marras 2013 19:24

Mä kyllä jättäisin hitsaamatta on pirun vaikeaa saada se niin hitsattua, ettei napsahda jäähdytessään auki uusiksi.
Periaatteessa pitäisi onnistua jos lohkon ensin lämmittäisi uunissa hitsaisi ja sen jälkeen "päästäisi" sen pikkuhiljaa uunissa eli pikkuhiljaa jäähdyttelisi aina laskemalla uunin lämpöjä..
Enempi olen nähnyt epäonnistuneita kuin onnistuneita hitsauksia.. 8|
E mare libertas

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja Warjo » 14 Marras 2013 19:59

Ande kirjoitti: Periaatteessa pitäisi onnistua jos lohkon ensin lämmittäisi uunissa hitsaisi ja sen jälkeen "päästäisi" sen pikkuhiljaa uunissa eli pikkuhiljaa jäähdyttelisi aina laskemalla uunin lämpöjä..
|
Nykyään valurautaa hitsataan mahdollisimman kylmänä ja vasarrus on tärkeää, lyhyitä pätkiä kerrallaan. Pääasiassa nikkelipuikoilla.

ESAB:in ohjeita valuraudan hitsaamiseen.
Suurin osa valurautakorjauksista hitsataan puikolla ja nykyään enimmäkseen kylmähitsauksena seuraavasti:
• Hitsaa lyhyitä, suoria palkoja (20-30 mm) paksuudesta riippuen
• Käytä ohuita puikkoja ja pientä virtaa
• Pidä keskimääräinen lämpötila alle 100 °C koko ajan
• Vasaroi hitsin pinta pyöreällä vasaralla heti hitsauksen jälkeen Kylmähitsauksen tarkoitus on tuoda mahdollisimman vähän lämpöä hitsauskohdan alueelle, minkä ansiosta jännitykset jäävät pienemmiksi. Vasarointi venyttää hitsipalkoa, mikä laukaisee kutistumisjännityksiä ja estää halkeamien syntymistä.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Marras 2013 21:18

Esabin nylytikku on OK 92.18.

Menee kylmähitsauksena mainiosti mutta kestääkö ohutrakenteinen pakosarja vasaralla nakuttelun...?
-80 luvulla noita valurautakorjaushitsauksia tuli tehtyä paljonkin osana leipätyötä ja silloin hoksasin vesijäähdytteisten pakosarjojen osalta että paikka päälle sydeemi on monesti parempi kuin palkohitsaus suoraan vaurion päälle. Vesi ja ruoste ovat kadottaneet valurautaa vaipan sisäpinnalta ja vaikka ulkoapäin kaikki näyttää hyvältä niin vahvuutta voi olla reilu milli... Vanhojen kakluunien savupellit ovat käyttökelpoista paikkamateriaalia. Sen aikaisiin valurautapuikkoihin verrattuna nämä nykypuikot ovat vähintäänkin valovuoden verran parempia eikä bilikan 10kpl:n paketissa myymä valurautapuikkokaan huono ole - naapurin traktori on päpättänyt melkein päivittäin pakosarjan kolmeen kappaleeseen hajoamisesta huolimatta kun liimaus on tehty bilikan puikoilla nelisen vuotta sitten...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: J-P:n kysymystulva(Olympia 2f 45 + muuta)

Viesti Kirjoittaja Ande » 14 Marras 2013 21:57

Juu en tiedä miten nykyään.. Tuli vaan tuommonen mieleen jostain syovereistä Ohittakaa :P
E mare libertas

Vastaa Viestiin