banjo-liittimet ei tahdo pitää
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
banjo-liittimet ei tahdo pitää
Moi,
Yanmar kone veneessä ja huomasin viime vuonna että uusitut kuparit ei tahdo pitää banjoliittimien kanssa. Osa liittimistä piti mutta ajokauden lopussa huomasin että kaikki oli löystynyt noista banjoista. Tärinästä ?
Mietein, että voiko banjoliitin mennä läjään ja näin tulla käyttökelvottomaksi/pitämättömäksi ?
Voisiko noi banjon kupari prikat korvata jollain muulla prikkamateriaalilla, koska kovaa painetta ei ole tuossa kohdassa linjaa ?
Jollain jenkki sivulla sanottiin että yanmar olisi korvannut noita kupareita jollain "kumi"-prikoilla koska pitäneet huonosti. Mutta ei mitään tietoa mitä ainetta ne olis jotta kestää naftan.
Kiitos neuvoista.
-Matti
Yanmar kone veneessä ja huomasin viime vuonna että uusitut kuparit ei tahdo pitää banjoliittimien kanssa. Osa liittimistä piti mutta ajokauden lopussa huomasin että kaikki oli löystynyt noista banjoista. Tärinästä ?
Mietein, että voiko banjoliitin mennä läjään ja näin tulla käyttökelvottomaksi/pitämättömäksi ?
Voisiko noi banjon kupari prikat korvata jollain muulla prikkamateriaalilla, koska kovaa painetta ei ole tuossa kohdassa linjaa ?
Jollain jenkki sivulla sanottiin että yanmar olisi korvannut noita kupareita jollain "kumi"-prikoilla koska pitäneet huonosti. Mutta ei mitään tietoa mitä ainetta ne olis jotta kestää naftan.
Kiitos neuvoista.
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää
Tuskimpa banjoliitin olisi vaurioitunut? Ehdottaisin alumiini (mikä seos sitten onkaan) prikkoihin siirtymistä, sillä kuparinen saattapi olla liian "kova" varsinkin jos runkokierre on alumiinia.
Myös runkopinnan kunto kannattaa tarkistaa (oletan vuodon olevan siinä kohdassa), ettei tiiveyspinnassa (koneistus) ole rosoisuutta tai hiushalkeamia.
Nimim. tälläisiin joskus törmännyt.
Myös runkopinnan kunto kannattaa tarkistaa (oletan vuodon olevan siinä kohdassa), ettei tiiveyspinnassa (koneistus) ole rosoisuutta tai hiushalkeamia.
Nimim. tälläisiin joskus törmännyt.
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää
Moi,
banjot tulee tosiaan kiinni yanmarin pahamaineeseen nahtasuodattimeen joka on koneen kyljessä. suodatin on jotain silumiinia eli todella pehmeää tavaraa.
alumiini prikka voisi tosiaan auttaa. Puran noi himmelit käteen tällä viikolla niin tarkistan onko pinnoissa vikaa.
-Matti
banjot tulee tosiaan kiinni yanmarin pahamaineeseen nahtasuodattimeen joka on koneen kyljessä. suodatin on jotain silumiinia eli todella pehmeää tavaraa.
alumiini prikka voisi tosiaan auttaa. Puran noi himmelit käteen tällä viikolla niin tarkistan onko pinnoissa vikaa.
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää
Ne "kumiprikat" on tuotenimeltään usitteja http://www.tisan.fi/usit_tiivisteet.html" onclick="window.open(this.href);return false; ja niitä saa kaikista hydrauliikkaa myyvistä kaupoista. Toimii hyvin vanhojen prikkatiivisteiden sijasta.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää
Täältäkun kysyy niin saa neuvoja.
Nuo on juuri sitä mitä ajattelin. Minulla oli joku jälleenmyyjän koodinumero mutta en löytänyt sillä osumaa.
Nyt tiedän mitä menen hakemaan hydrauliikkaliikkeestä. Sellainen hyvä meillä täällä Porissa onkin.
Noita usitteja oli yanmarkin ruvvennut käyttämään kun kuparit aina vuosi.
-Matti
Nuo on juuri sitä mitä ajattelin. Minulla oli joku jälleenmyyjän koodinumero mutta en löytänyt sillä osumaa.
Nyt tiedän mitä menen hakemaan hydrauliikkaliikkeestä. Sellainen hyvä meillä täällä Porissa onkin.
Noita usitteja oli yanmarkin ruvvennut käyttämään kun kuparit aina vuosi.
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
- Paikkakunta: Helsinki
Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää
Kiitos juu vinkistä! Prikat vaihtamallakohan 3GM30F taas käynnistyisi kiltisti yli vuorokauden seisomisen jälkeen? Jostain se selvästi imaisee joutessaan ilmaa eikä sitten suostu starttaamaan kuin pitkään maanittelemalla tai ilmaamalla. Muuta selkeää syypäätä en ole vielä keksinyt kuin juuri nuo banjot, joihin en ole onneksi vielä saanut aikaiseksi ostaa edes uusia kupareita...
Mikko
Mikko
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää
Maalaisjärjellä ajateltuna; jos ei käydessä kostu mistään-siis vuoda p-ainetta, niin ilmavuoto on imupuolella, siis ennen siirtopumppua, esim juuri niissä suodattimen banjoliittimissä.MikkoA kirjoitti:Kiitos juu vinkistä! Prikat vaihtamallakohan 3GM30F taas käynnistyisi kiltisti yli vuorokauden seisomisen jälkeen? Jostain se selvästi imaisee joutessaan ilmaa eikä sitten suostu starttaamaan kuin pitkään maanittelemalla tai ilmaamalla. Muuta selkeää syypäätä en ole vielä keksinyt kuin juuri nuo banjot, joihin en ole onneksi vielä saanut aikaiseksi ostaa edes uusia kupareita...
Mikko
Tai esisuotimen, jos on, esim cav 296-tyyppinen,tiiviste kiertynyt (joku on joskus sanut ahtaassa paikassa kantikkaan tiivisteen kierteelle), vanha kova tiiviste, em tyyppisen suotimen keskipultin tiiviste vuotaa...
Jos on metallikudospäällysteiset letkut-vuotaa vanhemmiten läpi letkun...
Matti
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
- Paikkakunta: Helsinki
Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää
Juu, imupuolelta se vuotaa eikä ole CAV-suodatinta vaan joku Vetuksen purkki. Ja onhan siinä tosiaan kymmenisen senttiä metallikudosletkua juuri ennen hienosuodinta banjojen välissä. Mikäs tuollaisen verkkoletkun perimmäinen funktio on? Voikohan sen korvata kumisella pa-letkulla vai tuleeko ongelmia?
Mikko
Mikko
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää
Oliskohan se päällinen estämässä hankautumista ja ehkäissee se myös tulipalon sattuessa letkun puhkipalamista.MikkoA kirjoitti:Juu, imupuolelta se vuotaa eikä ole CAV-suodatinta vaan joku Vetuksen purkki. Ja onhan siinä tosiaan kymmenisen senttiä metallikudosletkua juuri ennen hienosuodinta banjojen välissä. Mikäs tuollaisen verkkoletkun perimmäinen funktio on? Voikohan sen korvata kumisella pa-letkulla vai tuleeko ongelmia?
Mikko
Niitä kumisiakin pa-letkuja on ihan luokituslaitoksen hyväksymiä, sellaisia paksuseinämäisiä jotka kestävät paloa.
Voi korvata.
Itellä on ainakin kokemusta, että sellainen metallikudospäällysteinen letku vuosi.
Matti
- ijp
- Viestit: 292
- Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
- Paikkakunta: Siuntio
Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää
Taistelin itse myös polttoainejärjestelmän ilmavuotojen kanssa. Vuotopaikka löytyi lopulta paineistamalla polttoainejärjestelmä 1 baarin paineella ja ruiskimalla vuodonilmaisinsprayta liitoksiin. Aiheesta lisää tuolla: viewtopic.php?f=5&t=8764&start" onclick="window.open(this.href);return false; Vuoto oli uuden CAV 296 suodattimen tulpan juuressa.
Ilkka