banjo-liittimet ei tahdo pitää

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

banjo-liittimet ei tahdo pitää

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 24 Maalis 2012 17:50

Moi,

Yanmar kone veneessä ja huomasin viime vuonna että uusitut kuparit ei tahdo pitää banjoliittimien kanssa. Osa liittimistä piti mutta ajokauden lopussa huomasin että kaikki oli löystynyt noista banjoista. Tärinästä ?

Mietein, että voiko banjoliitin mennä läjään ja näin tulla käyttökelvottomaksi/pitämättömäksi ?

Voisiko noi banjon kupari prikat korvata jollain muulla prikkamateriaalilla, koska kovaa painetta ei ole tuossa kohdassa linjaa ?

Jollain jenkki sivulla sanottiin että yanmar olisi korvannut noita kupareita jollain "kumi"-prikoilla koska pitäneet huonosti. Mutta ei mitään tietoa mitä ainetta ne olis jotta kestää naftan.

Kiitos neuvoista.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää

Viesti Kirjoittaja Simon » 24 Maalis 2012 21:32

Tuskimpa banjoliitin olisi vaurioitunut? Ehdottaisin alumiini (mikä seos sitten onkaan) prikkoihin siirtymistä, sillä kuparinen saattapi olla liian "kova" varsinkin jos runkokierre on alumiinia.
Myös runkopinnan kunto kannattaa tarkistaa (oletan vuodon olevan siinä kohdassa), ettei tiiveyspinnassa (koneistus) ole rosoisuutta tai hiushalkeamia.

Nimim. tälläisiin joskus törmännyt.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 25 Maalis 2012 21:58

Moi,

banjot tulee tosiaan kiinni yanmarin pahamaineeseen nahtasuodattimeen joka on koneen kyljessä. suodatin on jotain silumiinia eli todella pehmeää tavaraa.

alumiini prikka voisi tosiaan auttaa. Puran noi himmelit käteen tällä viikolla niin tarkistan onko pinnoissa vikaa.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää

Viesti Kirjoittaja palonte » 26 Maalis 2012 14:50

Ne "kumiprikat" on tuotenimeltään usitteja http://www.tisan.fi/usit_tiivisteet.html" onclick="window.open(this.href);return false; ja niitä saa kaikista hydrauliikkaa myyvistä kaupoista. Toimii hyvin vanhojen prikkatiivisteiden sijasta.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 26 Maalis 2012 15:58

Täältäkun kysyy niin saa neuvoja.

Nuo on juuri sitä mitä ajattelin. Minulla oli joku jälleenmyyjän koodinumero mutta en löytänyt sillä osumaa.

Nyt tiedän mitä menen hakemaan hydrauliikkaliikkeestä. Sellainen hyvä meillä täällä Porissa onkin.

Noita usitteja oli yanmarkin ruvvennut käyttämään kun kuparit aina vuosi.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 10 Huhti 2012 15:33

Kiitos juu vinkistä! Prikat vaihtamallakohan 3GM30F taas käynnistyisi kiltisti yli vuorokauden seisomisen jälkeen? Jostain se selvästi imaisee joutessaan ilmaa eikä sitten suostu starttaamaan kuin pitkään maanittelemalla tai ilmaamalla. Muuta selkeää syypäätä en ole vielä keksinyt kuin juuri nuo banjot, joihin en ole onneksi vielä saanut aikaiseksi ostaa edes uusia kupareita...

Mikko

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää

Viesti Kirjoittaja matti » 10 Huhti 2012 16:35

MikkoA kirjoitti:Kiitos juu vinkistä! Prikat vaihtamallakohan 3GM30F taas käynnistyisi kiltisti yli vuorokauden seisomisen jälkeen? Jostain se selvästi imaisee joutessaan ilmaa eikä sitten suostu starttaamaan kuin pitkään maanittelemalla tai ilmaamalla. Muuta selkeää syypäätä en ole vielä keksinyt kuin juuri nuo banjot, joihin en ole onneksi vielä saanut aikaiseksi ostaa edes uusia kupareita...

Mikko
Maalaisjärjellä ajateltuna; jos ei käydessä kostu mistään-siis vuoda p-ainetta, niin ilmavuoto on imupuolella, siis ennen siirtopumppua, esim juuri niissä suodattimen banjoliittimissä.
Tai esisuotimen, jos on, esim cav 296-tyyppinen,tiiviste kiertynyt (joku on joskus sanut ahtaassa paikassa kantikkaan tiivisteen kierteelle), vanha kova tiiviste, em tyyppisen suotimen keskipultin tiiviste vuotaa...
Jos on metallikudospäällysteiset letkut-vuotaa vanhemmiten läpi letkun...

Matti

MikkoA
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Touko 2005 15:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää

Viesti Kirjoittaja MikkoA » 11 Huhti 2012 10:01

Juu, imupuolelta se vuotaa eikä ole CAV-suodatinta vaan joku Vetuksen purkki. Ja onhan siinä tosiaan kymmenisen senttiä metallikudosletkua juuri ennen hienosuodinta banjojen välissä. Mikäs tuollaisen verkkoletkun perimmäinen funktio on? Voikohan sen korvata kumisella pa-letkulla vai tuleeko ongelmia?

Mikko

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää

Viesti Kirjoittaja matti » 11 Huhti 2012 18:17

MikkoA kirjoitti:Juu, imupuolelta se vuotaa eikä ole CAV-suodatinta vaan joku Vetuksen purkki. Ja onhan siinä tosiaan kymmenisen senttiä metallikudosletkua juuri ennen hienosuodinta banjojen välissä. Mikäs tuollaisen verkkoletkun perimmäinen funktio on? Voikohan sen korvata kumisella pa-letkulla vai tuleeko ongelmia?

Mikko
Oliskohan se päällinen estämässä hankautumista ja ehkäissee se myös tulipalon sattuessa letkun puhkipalamista.
Niitä kumisiakin pa-letkuja on ihan luokituslaitoksen hyväksymiä, sellaisia paksuseinämäisiä jotka kestävät paloa.
Voi korvata.
Itellä on ainakin kokemusta, että sellainen metallikudospäällysteinen letku vuosi.

Matti

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: banjo-liittimet ei tahdo pitää

Viesti Kirjoittaja ijp » 11 Huhti 2012 18:46

Taistelin itse myös polttoainejärjestelmän ilmavuotojen kanssa. Vuotopaikka löytyi lopulta paineistamalla polttoainejärjestelmä 1 baarin paineella ja ruiskimalla vuodonilmaisinsprayta liitoksiin. Aiheesta lisää tuolla: viewtopic.php?f=5&t=8764&start" onclick="window.open(this.href);return false; Vuoto oli uuden CAV 296 suodattimen tulpan juuressa.
Ilkka

Vastaa Viestiin