Volvon vinokone

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Veli-Matti

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Joulu 2011 22:44

Kieltämättä yllättävän vinoon ja väkkyrälle on saatu tikkusuora ja periyksinkertainen asia mutta se nyt ei ole mitenkään uutta tälle palstalle :)) :-) :)) :-)

Mutta eiköhän se tästä Donna!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Joulu 2011 10:35

Siitä puute, mistä pula ??? Näinhän asioita käsiteltiin murrosiän jälkeen ja ehkä jossan määrin myös sen aikana. Toki teen päätökset itse, mutta kuten ketjustakin näkee, hyviä neuvojakin olen saanut erinäisen määrän ja mikäli ymmärrän oikein; pääasiassa on pysytty. ->
En minä näitä hulluja asioita huvikseni kysele, sillä tietämykseni on varsin vähäinen juuri näissä asioissa. 8} ;-) Vähättelemättä mitenkään itseäni, myötätunnon ilmaisuja en niinkään kaipaa, vaan maallikonkin ymmärrettäviä neuvoja.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 11 Joulu 2011 22:29

Niin hakusessa on kytkin ja sen lauhdutin ja tietysti ne AQ:n 131:n muut marinointiosat, joista on kyllä jo jotain tietoa olemassakin, mutta etsijä ei ole löytänyt niitä varastoistaan. Moottorin osalta pitelen joulutaukoa, uskoisin olevani viisaampi tammikuun alussa, mutta arvon raatilaiset, pitäkääpä minut ajantasalla, jos jotain kuulette edellä mainituista osista.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

eklu

Viesti Kirjoittaja eklu » 12 Joulu 2011 01:39

Perjantaina juttelin Volvon vanhan asiantuntijan kanssa ja sanoi että pystyyn vaan ja veneen koneessa ei kannata pitää öljypintaa maksimissa kun tunnit jää niin pieniksi, eli noita on pystyssä ilman ongelmia. Ajoon vaan.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 12 Joulu 2011 19:47

Tuossa mittallessani päivällä tilaa ja katsoessani vinokoneen kuvia, jotka otimme viime talvena, niin eipä sillä ole väliä, missä asennossa se on, siis en laita sitä pystyyn, ei siitä ole varsinaisesti mitään etua minulle. Volvon vinokoneessa kun on mittatikku siellä lähes perällä, siis lähes kaavelissa kiinni ja mahdollinen öljyn lisäys on hoidettava päältä, niin oikeastaan enemmän jää tilaa kaataa öljyä lisää, kun se on vinossa se ryhmä. Mittatikku ei tässä tapauksessa jää kannen alle, jonka vuoksi sitä on helppo seurata kunhan vain tekee moottorikoppaan asianmukaisen luukun sitä varten - paljon helpompi kuin Mersussa, jossa se jää keskelle konetta ja ruorin puolelle.
Panin kyselyyn tänään romuttamoilta sen Volvon automaattikytkimen kaavelin, kun en ole saanut hintaa siitä tälläkin sitä tarjonneelta.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 18 Joulu 2011 14:30

VP AQ 131 marinointiosat viivyttävät tätä projektia, Hartikaisella niitä on kuuleman hänen sanojensa mukaan 3:t identtiset kappaleet, joista yhdet käytetystä ja kahdet uudet, mutta kun ei ole tullut vielä vastaan sitä laatikkoa, olisikohan nyt sitten kellään nurkissa pyörimässä näitä osia. Olen katsonut lähes joka päivä venenettiin löytämättä niitä. Vai kävisikö siihen B230 vinokoneseen jotkut muut Volvo Pentan marinointiosat?

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05 Tammi 2012 11:45

Marinointiosat löytyivät, Volvon automaatin kytkinkoppakin löytyi, mutta oliko se oltava pystykoneen vai vinokoneen, tämä minkä löysin on vinokoneen. Merivaihdekin on, se on 1:1 saattaa olla, niin kuin Simon sanoi, voi käydä turhan suurilla kierroksilla, mutta ei tässä nyt tähän hätään ole valinnanvaraa, akseli on toisin tuettava ainakin parilla välilaakerilla. Vaihdetaan ensi talvena, jos osoittautuu huonoksi käytössä. Puuttuu enää
potkuri, joit kyllä luulen löytäväni Turun suunnalta.

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 05 Tammi 2012 20:51

Hyvä, että osat ja palikat löytyivät, mutta mitä tuossa minuun viittasit, niin olen vieläkin samaa mieltä, että aika "mulineksi" siitä noilla kierroksilla tuleepi.
Toisaalta, eihän salonkivene alunpitäenkään ole tarkoitettu matkaveneeksi 8-|
Tietysti tuo parannusmahdollisuus seuraavalle kaudelle vähentää tämän kevään ymmärtääkseni työntäyteisiä hetkiä :P

eklu

Viesti Kirjoittaja eklu » 05 Tammi 2012 22:03

Vaikeaa on saada aksila puoriin 6000rpm/m ja vielä et potkuri pitää vedestä kiinni eli sanon ettei onnistu kuin kilpurissa. Propelli on kovilla jo 3000rpm/m kierroksilla.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05 Tammi 2012 23:08

Ei kai sen akselin tarvitse pyöriä 6000 kierrosta, minä kun ajelen niin minulla moottori sanoo muutenkin slurps, slurps. Mutta joku ratkaisu piti tehdä käytettävissä olevaan aikaan ja setelien määrään nähden. Kun netistäkään ei löytynyt sopivampaa niin minkäs teet. Tietysti tämän jälkeen sinne sitten tarjotaan vaikka mitä myyntiin, mutta ei näitä ratkaisuja voi loputtomiin odottaa, jos vene vielä halutaan kesällä veteen.
Niin kuin yksityisviestissä Simonille sanoin, katsotaan kesän jälkeen, mitkä kokemukset ovat ja katsotaan sitten pidemmällä aikajänteellä, mitä tarjolla on. Olin jo muutenkin odottanut 2 kk niitä Volvon marinointiosia ja sinä aikana etsinyt sopivaa merivaihdetta.
Hartikainen löysi tänään marinointiosat varastostaan ja jotta pääsen eteenpäin tässä veneen teossa, josta toisaalla olen kirjoittanut, niin tässä tämä. Jatkan laituriparlamentissa Donnaan liittyvää ja kerron siellä kokemuksista toivottavasti ensi kesältäkin, onko se kuuluisa kodinkone ja miten ajetaan pienemmillä kierroksilla kuin 6000, jolloin tietääkseni Volvonkin kone on jo reilusti ylikierroksilla, niin kuin Eklukin varmasti sen tietää. Tietysti ymmärrän sen, että nuoret pojat ajavat hana kaakossa. ;-) :-)
Donna 28 :-)

eklu

Viesti Kirjoittaja eklu » 05 Tammi 2012 23:48

Hyötysuhde on olematon jos kone pöyörii alle 3000rpm/min, vaihdoin Busteriin matkavemeen ja 3000rpm/nin riittäis mulle hyötysyhde ajettavaksi mamailia kohtaan huutaa kierroksia. 25 solmua on pentsiinin hukkaamista ja 35 solmua on taloudellista. 42 solmua lähtee pari päällä. Kaverin Busterissa b23 ja ja 4500rpm/n on suositus.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Tammi 2012 13:40

No, Sinähän sen tunnut tietävän. Minä en tiedä, kyselin niitä mielipiteitä tästäkin asiasta, mutta eipä niitä hiton viisaita silloin ilmaittutunut yhtään kirjoittelemaan. Buster on kuitenkin eri asia kuin 9 m puoliliukuva vene, jossa on akseliveto. Hyötysuhdetta voidaan korjata ensi talven aikana vaihtamalla vaihteisto toiseen, mutta mikäli aion saada veneen vesille keväällä, niin ei parempaakaan ratkaisua löytynyt ja kuka sen sanoo vielä edeltä käsin, onko se nyt niin pirun huono ratkaisu. Kun puhutaan Busterista, niin eikös se ole sellainen pintaannouseva peltiheikki. Mitä hittoa siinä tekee
keskimoottori. Löytyisiköhän tähän valintaani loppuen lopuksi mitään positiivista ajattelua keneltäkään. :P Tosin, epäselvyyksien välttämiseksi sanon - en minä sitä kerjää!

eklu

Viesti Kirjoittaja eklu » 06 Tammi 2012 14:16

Meinasin verrokiksi että siinä on kone joka on tehty pyorimään ja alennusvaihde koska potkuri ei pidä. Aikaisempi vene oli puoliliukuva 9m ja kutosperkinssi matalakierroksinen 2000rpm/min ja 1:1 velvetin loota ja suht lyhyt 45mm aksila ja pienikin raapaisu potkurissa ravisti hampaista paikat ja kavitoi kunnes ostin Faster merkkisen potkurin joka oli suunniteltu pyörimään lujaa niin mua hirvittää sun suunnitelma kun koneesta et saa hönkää ennenkuin kierrokset nousee eli vähintään parhaalle vääntöalueelle pitäis päästä mutta pääsetkö. Kova oot rakentamaan jos onnistuu ja löydät sopivan potkurin jota kukaan ei uskalla sulle laskea. Kaverin vesisuihku pyörii suoraan B23:n kiekoilla ja on kissanpään kokoinen ja peito 130% seon puolenmetrin aksilassa ja tuettu kummastakin päästä, et silleen hieman varoittelen.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06 Tammi 2012 17:58

Täytyy huomenna katsoa mikä sen Mersun Velvetti on, jos herrat ovat huolissaan puolestani noin, niin kai siinä sitten jotain perää on,
Katsotaan.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08 Tammi 2012 21:51

Otin nyt siis aikalisän, etsin siihen sopivampaa merivaihdetta, jos jollakin on nurkissa kierrokset suurin piirtein puolittava vaihde, niin sopii ilmoittautua, kysyn kyllä muualtakin. Tosin pieni kiireen poikanenhan tässä on.

Vastaa Viestiin