Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 07 Joulu 2011 22:13
Käsittääkseni yksikään ohc..yläpuolinennokka-akselikone ei ole riippuvainen nokkansa puolesta koneen asennusasennosta vaan se saa voitelunsa paineella joka tulee nokka-akselin laakereihih ja siitä valuu/roiskuu nokkiin......ei se mistään kaukalosta sitä kauho

.
ns. kaukaloon keräytyy ylös tullut öljy ja valuu takaisin öljypohjalle.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Viesti
Kirjoittaja Simon » 07 Joulu 2011 23:07
Tässähän taas Donnalle lisää funtsimista, mutta minusta "ei huono"

-
ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Viesti
Kirjoittaja ms.venla » 07 Joulu 2011 23:07
Mulla on kone ollut pystyssä jo kolme vuotta, ainut haittapuoli on se että öljytikun asteikko ei pidä paikkaansa enää. Tärkeää on muistaa katsoa että öljy pääsee valumaan takaisin alas venttiilikopan alta, eli paluu/huohotus reiät ovat sopivassa asennossa. Mulla öljypumppu on nyt vähän kallellaan,mutta nostaa paineet normaalisti.
-
janix761
- Viestit: 80
- Liittynyt: 07 Touko 2011 22:40
- Paikkakunta: liperi
Viesti
Kirjoittaja janix761 » 08 Joulu 2011 00:50
jepjep hikipediasta löytyi vähän os viittaa pysty ja vinokoneen eroista. varmaankin käytännöllisyys kallisti koneen ja toinen seikka ol et jos ajoi keulakolarin niin tällöin kone kallistettuna ohjautui automaattisesti auton alle eikä rintapellistä sisään kuten useimmiten tuon aikaisilla ajoneuvoilla.. tosin on tullut itsekkin aikoinaan kolari muodossa testattua ja toimii....
Pystyssä oleva B20-moottori on kaksilitrainen ja nelisylinterinen rivimoottori, jossa imu- ja pakopuoli ovat samalla puolella, nokka-akseli on alhaalla kampiakselin vieressä ja venttiileitä avataan työntötangoilla, mistä tuleekin nimitys "tikkukone".
DL-malliin oli saatavilla uusi B21A-moottori kaasuttimella ja GL-malliin B21E-moottori ruiskulla. 4-sylinterisessä 2.1-litraisessa B21-moottorissa imu- ja pakopuoli ovat eri puolella ja nokka-akseli on sylinterikannessa ja hihnakäyttöinen. Sylinterikansi oli nyt alumiinia. Moottori on kallistettu hieman oikealle, mistä tulee nimitys "vinokone".
-
ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Viesti
Kirjoittaja ms.venla » 08 Joulu 2011 11:09
Yksi vanha mestari sanoi mulle, että jos vinokoneen laittaa pystyyn se ravistaa enemmän. On kuulemma tasapainotettu siihen asentoon jossa ollut autossa, eli männät lyö 45 asteen kulmassa...mutta en minä ainakaan ole huomannut eroa käynnissä. Meneehän autokin välillä mäessä,jossa koneen asento on eri.
-
eklu
- Viestit: 160
- Liittynyt: 03 Touko 2005 12:38
- Paikkakunta: Vaasa
Viesti
Kirjoittaja eklu » 08 Joulu 2011 13:48
Ihan mielenkiinnosta että kuika paljon auton valmistaja on varautunut auton kallistumiseen pysyvästi ja hetkellisesti, luulen ja oletan että aika paljon ja öljytikun näyttöä voi kukin mitata vaikka pödällä jossa lankunpala ja sitten reunaavasten kallistaa niin näkee ettei tee kesää eikä talvea koska min kohdasta saa mennä reilusti ales turvarajan puitteissa. Veneessä ei edes kannata pitää max kohdassa kun sielä on melkoinen myräkkä jos merelläkin on, sitten kun öljyvalo vilkahtelee on sitä liian vähän. Käyttötunteja tulee niin vähän ettei puolilitraa vähemmän aiheuta mitään ongelmaa. Usein suurin omgelma tulee kun kome on liian pystyssä hullunlailla tehdyn boxin asennuksen takia, vanhat BMC diisselit oli ilman takastefaa vaan semmonen jenkasydeemi joka heitti öljyt takaisin ja pilssissä oljyä niinkauan että sorvattiin stefa.
-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 08 Joulu 2011 16:17
Kun kone on irti niin ottaa öljypohjan irti ja virittelee öljypumpun imuputken optimikohtaan
öljypojalle ja samalla vaihtaa ö-pohjan tiivisteen joka kannattaa muutenkin ......
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
janix761
- Viestit: 80
- Liittynyt: 07 Touko 2011 22:40
- Paikkakunta: liperi
Viesti
Kirjoittaja janix761 » 08 Joulu 2011 23:22
-
Elwood
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58
Viesti
Kirjoittaja Elwood » 09 Joulu 2011 18:10
pellamo kirjoitti:Käsittääkseni yksikään ohc..yläpuolinennokka-akselikone ei ole riippuvainen nokkansa puolesta koneen asennusasennosta vaan se saa voitelunsa paineella joka tulee nokka-akselin laakereihih ja siitä valuu/roiskuu nokkiin......ei se mistään kaukalosta sitä kauho

.
ns. kaukaloon keräytyy ylös tullut öljy ja valuu takaisin öljypohjalle.
Useasti noissa ohc moottoreissa on öljysuihkut nokkiin.. toteutettuna esim. putkella jossa on reijät.
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkor ... kaisu.html" onclick="window.open(this.href);return false; kolmas kuva ylhäältä ja siinä näkyy hyvin nokkapukkien välissä olevat laipat pakopuolella, siihen suuntaan se kone on kallellaan ja silloin siihen muodostuu "kaukalo" mihin öljy joutuu nokaakselinlaakereilta ja siitä nokat saa voitelun.
140 sarjassa oli jo käytössä korin alle painuva moottori ja törmäys vyöhykkeet korin etu- sekä takapäässä

ja ensimmäinen vinokone oli B19.. siinä on sama tilavuus kuin B20:ssä

-
ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Viesti
Kirjoittaja ms.venla » 09 Joulu 2011 18:30
En muista miten mulla vw:ssä on tuo asia, mutta aina siinä on nokat olleet öljyssä, kun olen kurkannut kopan sisään. vw:ssä on hydrauliset nostimet ja niiden pinnat ovat öljyssä paksusti aina.
-
ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Viesti
Kirjoittaja ms.venla » 09 Joulu 2011 18:35
Hetkinen..komento takas..löyty kuvakin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 09 Joulu 2011 20:32
Valumakaukaloita ne on ja myöskin VW.n kone toimii autoissakin sekä pirun kallellaan tai suorassa.
Nokkien voitelu ei ole ongelma.
Oikaistuna sanon vaan että kunhan öljypumppu saa öljyä niin kaikki pelaa
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Viesti
Kirjoittaja ms.venla » 09 Joulu 2011 22:40
käynnistäessä ja kaasuttaessa nostaa paineet 7kiloon jolloin paine jousi pitää paineen siinä...parin tunnin päästä paineet neljä kiloa. Tyhjä käynnillä kilon kuumana
-
Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Viesti
Kirjoittaja Donna 28 » 10 Joulu 2011 21:56
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Viesti
Kirjoittaja Simon » 10 Joulu 2011 22:40
Sanoisin, että tämä kaikki "vinokoneilu" on ollut myötäelämistä ja tukea antaen, mutta päätöksen joudut tekemään itse.
Ystäväsi palstalta.