polttoainejärjestelmä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
MikkoV
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Syys 2010 13:10
Paikkakunta: Turku

polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja MikkoV » 30 Syys 2011 15:52

Tervehdys! Minun 8,6metrisessä mäntymeriläis projektissa oli alun perin kaksi n.60litraista bensiini tankkia, kummatkin omilla puolillaan veneen laidassa. Jotenkin koin tämän tavan vaikeaksi että yksi tankki perässä tai keulassa olis parempi. Miettisin jos voisin hyödyntää näitä vanhoja jos vaikka molemmat sopisivat perään. Sitten se yksinkertainen typeräkin kysymys kun aloin miettimään tätä täyttö asiaa. Toimiiko systeemi niin että kannessa on yksi täyttöreikä ja sen jälkeen esim. y-haara josta letkut menevät omiin tankkeihinsa? Mitä ongelmia saattaa syntyä vai toimiiko hyvin näin? Fiksut varmasti laittaisivat vain yhden tankin mutta yksi 60litrainen on turhan pieni enkä raaskisi alkaa ostamaan uutta jos näitä kahta voisi hyödyntää.

Mitenkohän oikeassa maailmassa maailmassa näitä tupla tankki järjestelmiä rakennetaan.

Miten osaisitte arvoida kun moottorina on tuollainen B20 Volvo penta niin kuinka paljon sellainen mahtaa kuluttaa polttoainetta? Jos puhutaan nopeuksilla alle kymmenen solmua.

Kiitoksia ohjeista ja vinkeistä.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja matti » 30 Syys 2011 18:21

MikkoV kirjoitti: Mitenkohän oikeassa maailmassa maailmassa näitä tupla tankki järjestelmiä rakennetaan.

Miten osaisitte arvoida kun moottorina on tuollainen B20 Volvo penta niin kuinka paljon sellainen mahtaa kuluttaa polttoainetta? Jos puhutaan nopeuksilla alle kymmenen solmua.

Kiitoksia ohjeista ja vinkeistä.
Aika usein kuten veneessäsi; molemmin puolin venettä tankit keskiveneessä.
Em systeemi pienentää/hidastaa veneen rullausta-siis sivukallistumaa puolelta toiselle-miellyttävämpi ajella.
Jos siirrät tankit perään tai keulaan; se muuttaa veneen viippausta, jos keulassa -ajossa ei nosta keulaa kun on painoa, mutta saattaa näyttää laiturissa, että on nokallaan, kuten onkin, lisäksi meno muuttuu märäksi määrätyissä olosiuhteissa kun painava keula alkaa sukellella. Siis se vakauttava paino joka siirrettiin sivuilta pituussuuntaiseksi vakauttaa venettä pituussuunnassa ja estää veneen keulan nousua aalloille.

Matti

Arvaus 5-8 l/h

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 02 Loka 2011 22:14

Minulla oli vesitankit joskus yhdella täyttöhelalla ja y-haara letkussa. Käytännössä toinen tankki täyttyi ensin ja vasta kun täyttöaste ylsi y-haaralle, alkoi toinen tankki täyttyä. Tällöin y-haara pitää olla reilusti korkemmalla kuin tankin ilmaletkun läpivienti.

Joskus tuli tehtyä polttoainejärjestelmään kahden tankin välille yhdysputki, jolloin myöskin selvittiin yhdellä täyttöhelalla ja saatiin tankkien polttoaineiden pinta samaksi. Purin ko. putken myöhemmin laittomana.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja palonte » 03 Loka 2011 15:53

rickenbacker kirjoitti:Joskus tuli tehtyä polttoainejärjestelmään kahden tankin välille yhdysputki, jolloin myöskin selvittiin yhdellä täyttöhelalla ja saatiin tankkien polttoaineiden pinta samaksi. Purin ko. putken myöhemmin laittomana.
Heräsi kyssäreitä.
Mitkä lait säätelevät veneenrakennusta, kun katsastus ei ole pakollista ?
Mitenkäs jos rakentaisi yhdysputken ja varustasi sen "nokian hanalla", jota pidetään auki vain tankatessa ja hetken sen jälkeen.
Missä tosiaankin sanotaan että tankkeja ei saa yhdistää? Ajoneuvopuolella joskus joudutaan useamman tankin ratkaisuihin ja silloin yleensä jonkinlaisia yhdistyksiä tehdään.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Jari Reijonen
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2011 23:56

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Jari Reijonen » 03 Loka 2011 19:48

Tankkien yhdistäminen alapuolisella putkella kielletään huvivenedirektiivissä. Sehän on määräävä vain ammattimaisessa veneenrakennuksessa.
Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että direktiivin määräykset usein perustuvat turvallisuusajatteluun. Siksi ne toimivat oikein hyvin ohjeena myös itserakentajan ratkaisuja mietittäessä.

Veneen polttoainesäiliössä ei saisi olla yhteitä muualla kuin päällä. Autojen tankkeihin ei sikäli kannata verrata, että niissä mahdolliset vuodot menee maastoon tai haihtuu ilmaan. Veneessä vuotava tavara jää pilssiin aiheuttaen palo-/räjähdysvaaran tai lievempänä vähintään hajuhaittoja.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Simon » 03 Loka 2011 22:43

Aivan totta, näin direktiivit ja ammattimerunkulun säädökset asian yksiselitteisesti määrittelevät.
Mitenkä pursi/ym. seurojen katsastajat suhtautuvat ko. asiaan?

Ja mitenkä me "lättäpäillä'" ajelevat, Vikit/Olympiat ym. hienot koneet. Niin meillähän on se polttoainetankki yleensä keulapenkin alla ja sieltä tankin alapuolelta suora yhteys koneelle 8-|
Niin ja nykyään sielä tankissa on todennäköisesti vain bensiiniä, no onhan tuo viranomainen sentään meidän onneksi määrännyt aluksen varusteisiin kuuluvan jauhesammuttimen !!!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Loka 2011 14:35

Lättäpäiden ongelma on se että niissä ei ole polttoainepumppua ja siksi lähtö pitää olla tankin alapinnassa. Sitten jos laittaa vaikka sähköpumpun niin vanhat ja väljät kaasarit tiputtelevat pilssiin. Suo siellä vetelä täällä...

Eipä taida olla pilssin bensiinipalossa paljon apua jauhesammuttimesta mutta nopeista jaloista ja uimataidosta on...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Elwood » 05 Loka 2011 07:06

Ei sitten pidä tässäkään keskustelussa sekoittaa ammattimerenkulkua ja huviveneiden ammattirakennusta. Huvivenenormit ei salli tankkiin vesitysydettä mutta ammattimerenkulussa tankkien vedentyhjennys kuuluu päivittäisiin rutiineihin.

Polttoainetta voi saada koko tankillisen pilssiin vaikkei tankin alareunassa olisi yhdettä esim. letku lähtee alspäin, hankautuu puhki pilssissä ja lappo hoitaa tyhjennyksen tai vaikka peltitankki ruostuu puhki kun sieltä ei ole vesiä saatu pois..

Itse en pidä tankin alareunan yhteitä vaarallisina kunhan toteutus on tehty asiallisesti..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05 Loka 2011 08:41

Siinäpä se - kuka tekee minkäkinlaista "asiallista"...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jari Reijonen
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2011 23:56

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Jari Reijonen » 06 Loka 2011 19:37

Direktiivistä löytyy määräykset polttoaineputkien kiinnittämisestä ja polttoaineen syöttöjohtimen vuodonestosta esim. laponestoventtiilillä tai hanalla. Mustan raudan käyttö bensiinitankeissa on kielletty. Sikäli siis, että jos direktiiviä soveltaa, niin se kannattaa tehdä läpi koko järjestelmän.
Aloittajan kysymykseen tankkien täytön yhdistämisestä direktiivi määrää jokaiselle tankille oman täyttöjohdinjärjestelmän.

Toistan vielä, että nämä määräykset koskevat myytäväksi tarkoitettuja uusia veneitä.
Sen, kuinka tarkasti itserakentaja noudattaa direktiivin ohjeita, jättäköön kukin oman harkintansa varaan.
Kunhan muistaa, että bensiinijärjestelmän kanssa säästellessä voi saada aikaiseksi sen ison jytkyn... 8-|

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja raimå » 07 Loka 2011 01:53

Unohtakaa nyt herranjumala direktiiveistä puhuminen täällä! Unohdetaan samalla ammattiliikenne ja unohdetaan myös uusien veneiden suunnittelu - täällähån on jumalavita pelkästään vanhempaa puuta ja rautaa käyttäjillä!

Jos pennit on tiukassa etkä halua uusia haponkestäviä tankkeja teettää niin suosittelen erittäin lämpöisesti niiden sijoittamista koneen etupuolelle. Mitä edemmäs sijoitat niin sitä suorempaan vene kulkee kelissä kuin kelissä, koska köli vetää venettä suoraan läpi pienten aaltojen. Ja josset omista jotain "4 tonnista romuvarastoa" tuskin upottaa keulapiikkiä läpi aaltojen. Yleensä tilanne on kuitenkin se, että paino on liian takana. Kukaanhan matkustajista harvemmin taittaa matkaa keulassa loikoillen vaan yleensä siellä koneen sivuilla/takapuolella ja näin kulku on hyvästäkin balanssista huolimatta takapainoista.

Itse teetätin tankit ja laitoin 16mm yhteen pa-letkulla. Lisäks kummaltakin tankilta tulee vedenerottajalle omat tulot ja siitä sitten yhdellä letkulla syöttöön. Kuten asiaan kuuluu, kannattaa testata klemmareiden kireys vuosittain niin ei tarttee korjailla ylimääräisiä litkuja pilssistä.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jari Reijonen
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Elo 2011 23:56

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Jari Reijonen » 07 Loka 2011 14:08

Alkuperäinen kysymys oli: "Mitenkohän oikeassa maailmassa maailmassa näitä tuplatankki järjestelmiä rakennetaan?"
On helppo erehtyä ajattelemaan, että kysyjä tarkoittaa juurikin ammattilaisia. Silloin viitataan direktiiveihin.

Yritin myös vihjata, että direktiivit toimii ihan hyvänä ohjenuorana, jos kysyjältä on itseltä hukassa, mitä asioita tulisi ottaa huomioon. Tuli myös kahdesti mainittua, että direktiivi ei sido itserakentajaa. Kapish?!

Nopealla googletuksella en löytänyt netistä käyttökelpoista linkkiä direktiiviin, mutta käytännössä samat asiat löytyy täältä http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/tyo ... uku_22.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei oo pakko klikata. ;-)
Peace.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 07 Loka 2011 14:46

Fiksuahan se on kertoa kysyjälle miten järjestelmät pitäisi oikeasti tehdä.

Jos vene kuuluu katsastettaviin, niitä johto- ja putkiviritelmiä joku saattaa oikeastikin syynätä. Onpahan parempi tietää itse missä kohtaa on oikaissut, vaikka luottaisikin siihen kun Reiska netissä sanoi että näin ne on aina tehty.

Minun veneessäni veneseuran katsastaja alkoi tarkistelemaaan polttoainetankin ja korkin puuttuvaa maadoitusta, ja kun kysyin, että akun miinukseen siis vedetään johto, kommentti oli että ei tietenkään kun koneen runkoon. Nämähän ovat käsittääkseni aivan sama asia, mutta katsoin vain hoitaa asia kuntoon. Nyt se piuha on siis koneen rungossa akun miinusnapaan liitettynä.

MikkoV
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Syys 2010 13:10
Paikkakunta: Turku

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja MikkoV » 07 Loka 2011 21:56

Tulipa mielenkiintoinen direktiivi keskustelu mun yksikertaisesta aiheesta... :D Tarkennan että oma projektini ei ole siis mikään katsastettu enkä tule katsastamaankaan.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja pellamo » 07 Loka 2011 23:48

raimå on vähintäänkin oikeessa !!!
Direktiivit ja pilkunhässimiset kuuluu muille voorumeille!
Tämä ns:Isänmaa tirektiiveineen ja kansalaisineen alkaa muistuttaan jo sitä V......n ameriikka jossa terveen järjen käyttökin on tarralla kielletty ilman kypärää 8]
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin