polttoainejärjestelmä
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 06 Syys 2010 13:10
- Paikkakunta: Turku
polttoainejärjestelmä
Tervehdys! Minun 8,6metrisessä mäntymeriläis projektissa oli alun perin kaksi n.60litraista bensiini tankkia, kummatkin omilla puolillaan veneen laidassa. Jotenkin koin tämän tavan vaikeaksi että yksi tankki perässä tai keulassa olis parempi. Miettisin jos voisin hyödyntää näitä vanhoja jos vaikka molemmat sopisivat perään. Sitten se yksinkertainen typeräkin kysymys kun aloin miettimään tätä täyttö asiaa. Toimiiko systeemi niin että kannessa on yksi täyttöreikä ja sen jälkeen esim. y-haara josta letkut menevät omiin tankkeihinsa? Mitä ongelmia saattaa syntyä vai toimiiko hyvin näin? Fiksut varmasti laittaisivat vain yhden tankin mutta yksi 60litrainen on turhan pieni enkä raaskisi alkaa ostamaan uutta jos näitä kahta voisi hyödyntää.
Mitenkohän oikeassa maailmassa maailmassa näitä tupla tankki järjestelmiä rakennetaan.
Miten osaisitte arvoida kun moottorina on tuollainen B20 Volvo penta niin kuinka paljon sellainen mahtaa kuluttaa polttoainetta? Jos puhutaan nopeuksilla alle kymmenen solmua.
Kiitoksia ohjeista ja vinkeistä.
Mitenkohän oikeassa maailmassa maailmassa näitä tupla tankki järjestelmiä rakennetaan.
Miten osaisitte arvoida kun moottorina on tuollainen B20 Volvo penta niin kuinka paljon sellainen mahtaa kuluttaa polttoainetta? Jos puhutaan nopeuksilla alle kymmenen solmua.
Kiitoksia ohjeista ja vinkeistä.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: polttoainejärjestelmä
Aika usein kuten veneessäsi; molemmin puolin venettä tankit keskiveneessä.MikkoV kirjoitti: Mitenkohän oikeassa maailmassa maailmassa näitä tupla tankki järjestelmiä rakennetaan.
Miten osaisitte arvoida kun moottorina on tuollainen B20 Volvo penta niin kuinka paljon sellainen mahtaa kuluttaa polttoainetta? Jos puhutaan nopeuksilla alle kymmenen solmua.
Kiitoksia ohjeista ja vinkeistä.
Em systeemi pienentää/hidastaa veneen rullausta-siis sivukallistumaa puolelta toiselle-miellyttävämpi ajella.
Jos siirrät tankit perään tai keulaan; se muuttaa veneen viippausta, jos keulassa -ajossa ei nosta keulaa kun on painoa, mutta saattaa näyttää laiturissa, että on nokallaan, kuten onkin, lisäksi meno muuttuu märäksi määrätyissä olosiuhteissa kun painava keula alkaa sukellella. Siis se vakauttava paino joka siirrettiin sivuilta pituussuuntaiseksi vakauttaa venettä pituussuunnassa ja estää veneen keulan nousua aalloille.
Matti
Arvaus 5-8 l/h
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32
Re: polttoainejärjestelmä
Minulla oli vesitankit joskus yhdella täyttöhelalla ja y-haara letkussa. Käytännössä toinen tankki täyttyi ensin ja vasta kun täyttöaste ylsi y-haaralle, alkoi toinen tankki täyttyä. Tällöin y-haara pitää olla reilusti korkemmalla kuin tankin ilmaletkun läpivienti.
Joskus tuli tehtyä polttoainejärjestelmään kahden tankin välille yhdysputki, jolloin myöskin selvittiin yhdellä täyttöhelalla ja saatiin tankkien polttoaineiden pinta samaksi. Purin ko. putken myöhemmin laittomana.
Joskus tuli tehtyä polttoainejärjestelmään kahden tankin välille yhdysputki, jolloin myöskin selvittiin yhdellä täyttöhelalla ja saatiin tankkien polttoaineiden pinta samaksi. Purin ko. putken myöhemmin laittomana.
- palonte
- Viestit: 194
- Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17
Re: polttoainejärjestelmä
Heräsi kyssäreitä.rickenbacker kirjoitti:Joskus tuli tehtyä polttoainejärjestelmään kahden tankin välille yhdysputki, jolloin myöskin selvittiin yhdellä täyttöhelalla ja saatiin tankkien polttoaineiden pinta samaksi. Purin ko. putken myöhemmin laittomana.
Mitkä lait säätelevät veneenrakennusta, kun katsastus ei ole pakollista ?
Mitenkäs jos rakentaisi yhdysputken ja varustasi sen "nokian hanalla", jota pidetään auki vain tankatessa ja hetken sen jälkeen.
Missä tosiaankin sanotaan että tankkeja ei saa yhdistää? Ajoneuvopuolella joskus joudutaan useamman tankin ratkaisuihin ja silloin yleensä jonkinlaisia yhdistyksiä tehdään.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 15 Elo 2011 23:56
Re: polttoainejärjestelmä
Tankkien yhdistäminen alapuolisella putkella kielletään huvivenedirektiivissä. Sehän on määräävä vain ammattimaisessa veneenrakennuksessa.
Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että direktiivin määräykset usein perustuvat turvallisuusajatteluun. Siksi ne toimivat oikein hyvin ohjeena myös itserakentajan ratkaisuja mietittäessä.
Veneen polttoainesäiliössä ei saisi olla yhteitä muualla kuin päällä. Autojen tankkeihin ei sikäli kannata verrata, että niissä mahdolliset vuodot menee maastoon tai haihtuu ilmaan. Veneessä vuotava tavara jää pilssiin aiheuttaen palo-/räjähdysvaaran tai lievempänä vähintään hajuhaittoja.
Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että direktiivin määräykset usein perustuvat turvallisuusajatteluun. Siksi ne toimivat oikein hyvin ohjeena myös itserakentajan ratkaisuja mietittäessä.
Veneen polttoainesäiliössä ei saisi olla yhteitä muualla kuin päällä. Autojen tankkeihin ei sikäli kannata verrata, että niissä mahdolliset vuodot menee maastoon tai haihtuu ilmaan. Veneessä vuotava tavara jää pilssiin aiheuttaen palo-/räjähdysvaaran tai lievempänä vähintään hajuhaittoja.
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: polttoainejärjestelmä
Aivan totta, näin direktiivit ja ammattimerunkulun säädökset asian yksiselitteisesti määrittelevät.
Mitenkä pursi/ym. seurojen katsastajat suhtautuvat ko. asiaan?
Ja mitenkä me "lättäpäillä'" ajelevat, Vikit/Olympiat ym. hienot koneet. Niin meillähän on se polttoainetankki yleensä keulapenkin alla ja sieltä tankin alapuolelta suora yhteys koneelle
Niin ja nykyään sielä tankissa on todennäköisesti vain bensiiniä, no onhan tuo viranomainen sentään meidän onneksi määrännyt aluksen varusteisiin kuuluvan jauhesammuttimen
Mitenkä pursi/ym. seurojen katsastajat suhtautuvat ko. asiaan?
Ja mitenkä me "lättäpäillä'" ajelevat, Vikit/Olympiat ym. hienot koneet. Niin meillähän on se polttoainetankki yleensä keulapenkin alla ja sieltä tankin alapuolelta suora yhteys koneelle

Niin ja nykyään sielä tankissa on todennäköisesti vain bensiiniä, no onhan tuo viranomainen sentään meidän onneksi määrännyt aluksen varusteisiin kuuluvan jauhesammuttimen

- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: polttoainejärjestelmä
Lättäpäiden ongelma on se että niissä ei ole polttoainepumppua ja siksi lähtö pitää olla tankin alapinnassa. Sitten jos laittaa vaikka sähköpumpun niin vanhat ja väljät kaasarit tiputtelevat pilssiin. Suo siellä vetelä täällä...
Eipä taida olla pilssin bensiinipalossa paljon apua jauhesammuttimesta mutta nopeista jaloista ja uimataidosta on...
Eipä taida olla pilssin bensiinipalossa paljon apua jauhesammuttimesta mutta nopeista jaloista ja uimataidosta on...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 11:58
Re: polttoainejärjestelmä
Ei sitten pidä tässäkään keskustelussa sekoittaa ammattimerenkulkua ja huviveneiden ammattirakennusta. Huvivenenormit ei salli tankkiin vesitysydettä mutta ammattimerenkulussa tankkien vedentyhjennys kuuluu päivittäisiin rutiineihin.
Polttoainetta voi saada koko tankillisen pilssiin vaikkei tankin alareunassa olisi yhdettä esim. letku lähtee alspäin, hankautuu puhki pilssissä ja lappo hoitaa tyhjennyksen tai vaikka peltitankki ruostuu puhki kun sieltä ei ole vesiä saatu pois..
Itse en pidä tankin alareunan yhteitä vaarallisina kunhan toteutus on tehty asiallisesti..
Polttoainetta voi saada koko tankillisen pilssiin vaikkei tankin alareunassa olisi yhdettä esim. letku lähtee alspäin, hankautuu puhki pilssissä ja lappo hoitaa tyhjennyksen tai vaikka peltitankki ruostuu puhki kun sieltä ei ole vesiä saatu pois..
Itse en pidä tankin alareunan yhteitä vaarallisina kunhan toteutus on tehty asiallisesti..
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: polttoainejärjestelmä
Siinäpä se - kuka tekee minkäkinlaista "asiallista"...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 15 Elo 2011 23:56
Re: polttoainejärjestelmä
Direktiivistä löytyy määräykset polttoaineputkien kiinnittämisestä ja polttoaineen syöttöjohtimen vuodonestosta esim. laponestoventtiilillä tai hanalla. Mustan raudan käyttö bensiinitankeissa on kielletty. Sikäli siis, että jos direktiiviä soveltaa, niin se kannattaa tehdä läpi koko järjestelmän.
Aloittajan kysymykseen tankkien täytön yhdistämisestä direktiivi määrää jokaiselle tankille oman täyttöjohdinjärjestelmän.
Toistan vielä, että nämä määräykset koskevat myytäväksi tarkoitettuja uusia veneitä.
Sen, kuinka tarkasti itserakentaja noudattaa direktiivin ohjeita, jättäköön kukin oman harkintansa varaan.
Kunhan muistaa, että bensiinijärjestelmän kanssa säästellessä voi saada aikaiseksi sen ison jytkyn...
Aloittajan kysymykseen tankkien täytön yhdistämisestä direktiivi määrää jokaiselle tankille oman täyttöjohdinjärjestelmän.
Toistan vielä, että nämä määräykset koskevat myytäväksi tarkoitettuja uusia veneitä.
Sen, kuinka tarkasti itserakentaja noudattaa direktiivin ohjeita, jättäköön kukin oman harkintansa varaan.
Kunhan muistaa, että bensiinijärjestelmän kanssa säästellessä voi saada aikaiseksi sen ison jytkyn...

- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: polttoainejärjestelmä
Unohtakaa nyt herranjumala direktiiveistä puhuminen täällä! Unohdetaan samalla ammattiliikenne ja unohdetaan myös uusien veneiden suunnittelu - täällähån on jumalavita pelkästään vanhempaa puuta ja rautaa käyttäjillä!
Jos pennit on tiukassa etkä halua uusia haponkestäviä tankkeja teettää niin suosittelen erittäin lämpöisesti niiden sijoittamista koneen etupuolelle. Mitä edemmäs sijoitat niin sitä suorempaan vene kulkee kelissä kuin kelissä, koska köli vetää venettä suoraan läpi pienten aaltojen. Ja josset omista jotain "4 tonnista romuvarastoa" tuskin upottaa keulapiikkiä läpi aaltojen. Yleensä tilanne on kuitenkin se, että paino on liian takana. Kukaanhan matkustajista harvemmin taittaa matkaa keulassa loikoillen vaan yleensä siellä koneen sivuilla/takapuolella ja näin kulku on hyvästäkin balanssista huolimatta takapainoista.
Itse teetätin tankit ja laitoin 16mm yhteen pa-letkulla. Lisäks kummaltakin tankilta tulee vedenerottajalle omat tulot ja siitä sitten yhdellä letkulla syöttöön. Kuten asiaan kuuluu, kannattaa testata klemmareiden kireys vuosittain niin ei tarttee korjailla ylimääräisiä litkuja pilssistä.
Jos pennit on tiukassa etkä halua uusia haponkestäviä tankkeja teettää niin suosittelen erittäin lämpöisesti niiden sijoittamista koneen etupuolelle. Mitä edemmäs sijoitat niin sitä suorempaan vene kulkee kelissä kuin kelissä, koska köli vetää venettä suoraan läpi pienten aaltojen. Ja josset omista jotain "4 tonnista romuvarastoa" tuskin upottaa keulapiikkiä läpi aaltojen. Yleensä tilanne on kuitenkin se, että paino on liian takana. Kukaanhan matkustajista harvemmin taittaa matkaa keulassa loikoillen vaan yleensä siellä koneen sivuilla/takapuolella ja näin kulku on hyvästäkin balanssista huolimatta takapainoista.
Itse teetätin tankit ja laitoin 16mm yhteen pa-letkulla. Lisäks kummaltakin tankilta tulee vedenerottajalle omat tulot ja siitä sitten yhdellä letkulla syöttöön. Kuten asiaan kuuluu, kannattaa testata klemmareiden kireys vuosittain niin ei tarttee korjailla ylimääräisiä litkuja pilssistä.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 15 Elo 2011 23:56
Re: polttoainejärjestelmä
Alkuperäinen kysymys oli: "Mitenkohän oikeassa maailmassa maailmassa näitä tuplatankki järjestelmiä rakennetaan?"
On helppo erehtyä ajattelemaan, että kysyjä tarkoittaa juurikin ammattilaisia. Silloin viitataan direktiiveihin.
Yritin myös vihjata, että direktiivit toimii ihan hyvänä ohjenuorana, jos kysyjältä on itseltä hukassa, mitä asioita tulisi ottaa huomioon. Tuli myös kahdesti mainittua, että direktiivi ei sido itserakentajaa. Kapish?!
Nopealla googletuksella en löytänyt netistä käyttökelpoista linkkiä direktiiviin, mutta käytännössä samat asiat löytyy täältä http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/tyo ... uku_22.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei oo pakko klikata.
Peace.
On helppo erehtyä ajattelemaan, että kysyjä tarkoittaa juurikin ammattilaisia. Silloin viitataan direktiiveihin.
Yritin myös vihjata, että direktiivit toimii ihan hyvänä ohjenuorana, jos kysyjältä on itseltä hukassa, mitä asioita tulisi ottaa huomioon. Tuli myös kahdesti mainittua, että direktiivi ei sido itserakentajaa. Kapish?!
Nopealla googletuksella en löytänyt netistä käyttökelpoista linkkiä direktiiviin, mutta käytännössä samat asiat löytyy täältä http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/tyo ... uku_22.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei oo pakko klikata.

Peace.
- IlkkaL
- Viestit: 275
- Liittynyt: 27 Maalis 2007 16:20
Re: polttoainejärjestelmä
Fiksuahan se on kertoa kysyjälle miten järjestelmät pitäisi oikeasti tehdä.
Jos vene kuuluu katsastettaviin, niitä johto- ja putkiviritelmiä joku saattaa oikeastikin syynätä. Onpahan parempi tietää itse missä kohtaa on oikaissut, vaikka luottaisikin siihen kun Reiska netissä sanoi että näin ne on aina tehty.
Minun veneessäni veneseuran katsastaja alkoi tarkistelemaaan polttoainetankin ja korkin puuttuvaa maadoitusta, ja kun kysyin, että akun miinukseen siis vedetään johto, kommentti oli että ei tietenkään kun koneen runkoon. Nämähän ovat käsittääkseni aivan sama asia, mutta katsoin vain hoitaa asia kuntoon. Nyt se piuha on siis koneen rungossa akun miinusnapaan liitettynä.
Jos vene kuuluu katsastettaviin, niitä johto- ja putkiviritelmiä joku saattaa oikeastikin syynätä. Onpahan parempi tietää itse missä kohtaa on oikaissut, vaikka luottaisikin siihen kun Reiska netissä sanoi että näin ne on aina tehty.
Minun veneessäni veneseuran katsastaja alkoi tarkistelemaaan polttoainetankin ja korkin puuttuvaa maadoitusta, ja kun kysyin, että akun miinukseen siis vedetään johto, kommentti oli että ei tietenkään kun koneen runkoon. Nämähän ovat käsittääkseni aivan sama asia, mutta katsoin vain hoitaa asia kuntoon. Nyt se piuha on siis koneen rungossa akun miinusnapaan liitettynä.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 06 Syys 2010 13:10
- Paikkakunta: Turku
Re: polttoainejärjestelmä
Tulipa mielenkiintoinen direktiivi keskustelu mun yksikertaisesta aiheesta... :D Tarkennan että oma projektini ei ole siis mikään katsastettu enkä tule katsastamaankaan.
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: polttoainejärjestelmä
raimå on vähintäänkin oikeessa
Direktiivit ja pilkunhässimiset kuuluu muille voorumeille!
Tämä ns:Isänmaa tirektiiveineen ja kansalaisineen alkaa muistuttaan jo sitä V......n ameriikka jossa terveen järjen käyttökin on tarralla kielletty ilman kypärää![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)

Direktiivit ja pilkunhässimiset kuuluu muille voorumeille!
Tämä ns:Isänmaa tirektiiveineen ja kansalaisineen alkaa muistuttaan jo sitä V......n ameriikka jossa terveen järjen käyttökin on tarralla kielletty ilman kypärää
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..