Kysymys potkurinakselista

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
karhu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja karhu » 04 Touko 2011 21:00

Irroittelin potkurinakselin laakerin, oli lauennut pesäänsä aivan pieniksi muruiksi. Myöhemmin laakerikauppias totesi ettei ollut vähään aikaan nähnyt niin hirveetä näkyä.

Laakerin irroitusoperaation aikana paikalle ilmestyi veneilijäkolleega joka kiskasi pokurin akselia ulospäin vannasputkesta. Hän totesi, että potkurin edessä, akselin ympärillä oleva kupariholkki pitäisi vaihtaa. Se kun näet tuli akselin mukana ulos ja ollen tiukasti akselissa kiinni.

Joten kysymys kuuluu. Pitääkö kupariholkin olla kiinni akselissa vaiko ei?

Nimim. Kovasti tekis vesille mieli.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 05 Touko 2011 01:08

Jos liukupinta on akselin ja holkin välissä, ei kuulu olla kiinni. Jos taas liukupinta on holkin ja vannasputken/perälaakerirungon välissä, kuuluu olla kiinni akselissa.

karhu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja karhu » 05 Touko 2011 12:06

Mistä tiedän kummin päin sen pitäisi olla? Holkki on akselissa kiinni erittäin lujasti. Eli puoltaisiko se sitä että homma on nyt niin kuin pitääkin ja veneilevä kolleega on väärässä?

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja Notreal » 05 Touko 2011 12:58

Sen kummemmin asiasta tietämättä veikkaisin,
että se holkki kuuluu kiinni sinne pesään eikä akseliin...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja Ande » 05 Touko 2011 13:00

Mä veikkaan että jos sulla on patarauta akseli tuo holkki kuuluu siihen akselin suojaamaan sitä jos taas rosteriakseli niin se ei kuulu siihen...
E mare libertas

karhu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja karhu » 05 Touko 2011 15:09

Kiiltää kuin uutena, joten rosteria on. Mutta ihmetyttää tosiaan, että miten se siihen on niin jämähtänyt ettei lähde irti sitten millään.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja Simon » 05 Touko 2011 17:56

Nyt on arvailujen paikka, joten yksi kuva kertoisi kaiken, tai melkein |+|

karhu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja karhu » 05 Touko 2011 19:56

Tässä pari kuvaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 05 Touko 2011 19:59

Näyttäis siltä että tuo kuuluu pesään, eikä akselin ympärille.Mulla kävi samoin kerran. Tosin akselin laakeri on yleensä väljä eikä tartu kiinni.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja Simon » 05 Touko 2011 20:36

Kerroppa vielä mitä ainetta se murusiksi mennyt laakerimateriaali oli? kumia, laakerimetallia vai jotain muuta ???
Kuvien perusteella vaikuttaisi tuo pronssinen "laakerivahvike" kuuluvan pakettiin, vaikka onkin kirkas akseli ???

karhu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja karhu » 05 Touko 2011 21:03

Kyseessä oli akselin tukilaakeri, akselin koneen puolimaisessa päässä. Normaali kuulalaakeri. Laakeri oli rikkoutunut ja kuulat pyöri pitkin laakeripesää. Tosiaan ajattelin, että homma on ok kun tämän vaihtaa mutta nyt on epäselvää että pitääkö tuolle kupariholkillekin alkaa tekemään jotain?

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja Simon » 05 Touko 2011 22:14

Asia ok. tuon kannatinlaakerin hoitelet ja kuvien perusteella perälaakeri on kunnossa, ellei siinä mitään isompia "klappeja" ole.
Vaikuttaisi olevan normaali taliboksi systeemi, joten vaseliinia kannattaisi puristaa runsaasti,että perälaakerillekkin riittäisi.
Ja vielä selvennys: kyllä tuo pronssi (kupari) on osa akselin kokonaisuutta.

karhu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja karhu » 20 Touko 2011 13:25

Tietääkö kukaan helsingin seudulta ammattimiestä joka tekisi näitä hommia, katsoisi perälaakerin, tukilaakerin, akselit ja muut kuntoon? Tai mistä voisi kysyä?

Piti irtisanoa edellinen apumies. Puheet oli suuria mutta tyhjiä ja teot taasen vähäiset.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja bonito » 20 Touko 2011 16:56

Ettei nyt vaan olisi niin, että on valkometalli perälaakeri kyseessä, kun kuvassa se kohta ei oikein näy selvästi. Pronssihela normaalisti krympätään "mustan"akselin päälle, kulutuspinnaksi valkometallilaakeriin. Mielestäni vaseliinia vaan sisäkautta putkeen.

velho
Viestit: 27
Liittynyt: 15 Touko 2011 07:36

Re: Kysymys potkurinakselista

Viesti Kirjoittaja velho » 20 Touko 2011 19:03

Kone käyntiin monen vuoden seisakin jälkeen, kaikki ok. Heitinpä vaihdetta silmään koneen käydessä, eteen tai taakse niin tällöin alkoi kuulua jurinaa.
Mistä tuo jurina johtuu?

Onko kyseessä pitkän seisakin aiheuttama käytön / rasvan puute?

Joudunko purkamaan akselin ja vannasputken?

Vannasputkessa on se perinteinen kierrettävä rasvakuppi, se on rasvaa täynnä ja olen täyttänyt uudella rasvalla kupin heti kun se on pohjannut.

Vastaa Viestiin