Kysymys potkurinakselista
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kysymys potkurinakselista
Irroittelin potkurinakselin laakerin, oli lauennut pesäänsä aivan pieniksi muruiksi. Myöhemmin laakerikauppias totesi ettei ollut vähään aikaan nähnyt niin hirveetä näkyä.
Laakerin irroitusoperaation aikana paikalle ilmestyi veneilijäkolleega joka kiskasi pokurin akselia ulospäin vannasputkesta. Hän totesi, että potkurin edessä, akselin ympärillä oleva kupariholkki pitäisi vaihtaa. Se kun näet tuli akselin mukana ulos ja ollen tiukasti akselissa kiinni.
Joten kysymys kuuluu. Pitääkö kupariholkin olla kiinni akselissa vaiko ei?
Nimim. Kovasti tekis vesille mieli.
Laakerin irroitusoperaation aikana paikalle ilmestyi veneilijäkolleega joka kiskasi pokurin akselia ulospäin vannasputkesta. Hän totesi, että potkurin edessä, akselin ympärillä oleva kupariholkki pitäisi vaihtaa. Se kun näet tuli akselin mukana ulos ja ollen tiukasti akselissa kiinni.
Joten kysymys kuuluu. Pitääkö kupariholkin olla kiinni akselissa vaiko ei?
Nimim. Kovasti tekis vesille mieli.
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32
Re: Kysymys potkurinakselista
Jos liukupinta on akselin ja holkin välissä, ei kuulu olla kiinni. Jos taas liukupinta on holkin ja vannasputken/perälaakerirungon välissä, kuuluu olla kiinni akselissa.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kysymys potkurinakselista
Mistä tiedän kummin päin sen pitäisi olla? Holkki on akselissa kiinni erittäin lujasti. Eli puoltaisiko se sitä että homma on nyt niin kuin pitääkin ja veneilevä kolleega on väärässä?
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Kysymys potkurinakselista
Sen kummemmin asiasta tietämättä veikkaisin,
että se holkki kuuluu kiinni sinne pesään eikä akseliin...
että se holkki kuuluu kiinni sinne pesään eikä akseliin...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Re: Kysymys potkurinakselista
Mä veikkaan että jos sulla on patarauta akseli tuo holkki kuuluu siihen akselin suojaamaan sitä jos taas rosteriakseli niin se ei kuulu siihen...
E mare libertas
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kysymys potkurinakselista
Kiiltää kuin uutena, joten rosteria on. Mutta ihmetyttää tosiaan, että miten se siihen on niin jämähtänyt ettei lähde irti sitten millään.
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Kysymys potkurinakselista
Nyt on arvailujen paikka, joten yksi kuva kertoisi kaiken, tai melkein 

-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kysymys potkurinakselista
Tässä pari kuvaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Kysymys potkurinakselista
Näyttäis siltä että tuo kuuluu pesään, eikä akselin ympärille.Mulla kävi samoin kerran. Tosin akselin laakeri on yleensä väljä eikä tartu kiinni.
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Kysymys potkurinakselista
Kerroppa vielä mitä ainetta se murusiksi mennyt laakerimateriaali oli? kumia, laakerimetallia vai jotain muuta
Kuvien perusteella vaikuttaisi tuo pronssinen "laakerivahvike" kuuluvan pakettiin, vaikka onkin kirkas akseli

Kuvien perusteella vaikuttaisi tuo pronssinen "laakerivahvike" kuuluvan pakettiin, vaikka onkin kirkas akseli

-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kysymys potkurinakselista
Kyseessä oli akselin tukilaakeri, akselin koneen puolimaisessa päässä. Normaali kuulalaakeri. Laakeri oli rikkoutunut ja kuulat pyöri pitkin laakeripesää. Tosiaan ajattelin, että homma on ok kun tämän vaihtaa mutta nyt on epäselvää että pitääkö tuolle kupariholkillekin alkaa tekemään jotain?
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Kysymys potkurinakselista
Asia ok. tuon kannatinlaakerin hoitelet ja kuvien perusteella perälaakeri on kunnossa, ellei siinä mitään isompia "klappeja" ole.
Vaikuttaisi olevan normaali taliboksi systeemi, joten vaseliinia kannattaisi puristaa runsaasti,että perälaakerillekkin riittäisi.
Ja vielä selvennys: kyllä tuo pronssi (kupari) on osa akselin kokonaisuutta.
Vaikuttaisi olevan normaali taliboksi systeemi, joten vaseliinia kannattaisi puristaa runsaasti,että perälaakerillekkin riittäisi.
Ja vielä selvennys: kyllä tuo pronssi (kupari) on osa akselin kokonaisuutta.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 20 Huhti 2004 16:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Kysymys potkurinakselista
Tietääkö kukaan helsingin seudulta ammattimiestä joka tekisi näitä hommia, katsoisi perälaakerin, tukilaakerin, akselit ja muut kuntoon? Tai mistä voisi kysyä?
Piti irtisanoa edellinen apumies. Puheet oli suuria mutta tyhjiä ja teot taasen vähäiset.
Piti irtisanoa edellinen apumies. Puheet oli suuria mutta tyhjiä ja teot taasen vähäiset.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Re: Kysymys potkurinakselista
Ettei nyt vaan olisi niin, että on valkometalli perälaakeri kyseessä, kun kuvassa se kohta ei oikein näy selvästi. Pronssihela normaalisti krympätään "mustan"akselin päälle, kulutuspinnaksi valkometallilaakeriin. Mielestäni vaseliinia vaan sisäkautta putkeen.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 15 Touko 2011 07:36
Re: Kysymys potkurinakselista
Kone käyntiin monen vuoden seisakin jälkeen, kaikki ok. Heitinpä vaihdetta silmään koneen käydessä, eteen tai taakse niin tällöin alkoi kuulua jurinaa.
Mistä tuo jurina johtuu?
Onko kyseessä pitkän seisakin aiheuttama käytön / rasvan puute?
Joudunko purkamaan akselin ja vannasputken?
Vannasputkessa on se perinteinen kierrettävä rasvakuppi, se on rasvaa täynnä ja olen täyttänyt uudella rasvalla kupin heti kun se on pohjannut.
Mistä tuo jurina johtuu?
Onko kyseessä pitkän seisakin aiheuttama käytön / rasvan puute?
Joudunko purkamaan akselin ja vannasputken?
Vannasputkessa on se perinteinen kierrettävä rasvakuppi, se on rasvaa täynnä ja olen täyttänyt uudella rasvalla kupin heti kun se on pohjannut.