Sinisiä ajatukisa
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Sinisiä ajatukisa
http://roguewaveyachtsales.com/searchro ... =153&type=(Sail" onclick="window.open(this.href);return false;)&man=Bristol+Channel+Cutter&lineonly
Tuossa olis hyviä pitkäkölisiä myytävänä. Raskasuppoumasia, erittäin arvostettuja(näkynee pyyntihinnassa)
Ainakin osa olis KÖYDET IRTI-valmiita!
Siitä sopivinta valkkaamaan ja hakemaan, niin tulisi jo maailmanmatkailu alotettua.
Ko firmalla myös suurempia myynnissä jos 28' on pieni.
Matti
Alkuperäisen linkin rajaus on 28' bristo cannel cutter-viittaa sivulle 276, linkki lyhentyi ?, mut kun selaa alusta, niin luulis löytyvän sopiva!
Tuossa olis hyviä pitkäkölisiä myytävänä. Raskasuppoumasia, erittäin arvostettuja(näkynee pyyntihinnassa)
Ainakin osa olis KÖYDET IRTI-valmiita!
Siitä sopivinta valkkaamaan ja hakemaan, niin tulisi jo maailmanmatkailu alotettua.
Ko firmalla myös suurempia myynnissä jos 28' on pieni.
Matti
Alkuperäisen linkin rajaus on 28' bristo cannel cutter-viittaa sivulle 276, linkki lyhentyi ?, mut kun selaa alusta, niin luulis löytyvän sopiva!
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Sinisiä ajatukisa
Hyvä Matti. Siinähän niitä "pitkäkölisten kerhoon" pyrkivälle on ensi alkuun unelmia. Alkoihan sieltä 42 jalan pituisten tietämiltä löytyä jo "siedettävissä" hinnoissa olevia ketsejä ja jooleja, joista minäkin saattaisin nähdä märkiä unia. Erityisesti Concordius jooli sivulla 116 herätti kiinnostukseni, kun siinä oli ainakin kannet ja hytti kaunista puuta ja muutenkin sopusuhtaisen näköinen. Näistä jooleista olen joskus uneksinut sinisiä ajatuksia tuossa Notikan iässä ja vähän nuorempanakin, mutta silloin elettiin syvintä lamaa tai oltiin hät`hätää toipumassa siitä, niin silloin ei voinut muuta kuin nähdä unta niistä, sillä varallisuus oli kutistunut olemattomiin. Nyt kun voisi ajatella jotain tällaista, tuntee jo itsenä fossiiliksi - kukaan ei kuitenkaan edelleenkään kiellä näkemästä sinisiä ajatuksia näistä mertenkyntäjistä.
Donna 28
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Sinisiä ajatukisa
Kun nyt tarkemmin katselin noita edellä mainitsemiani jooleja, nehän vaikuttivat puuveneiltä ja kun oikein katsoi, huomasin, että projektiahan niissäkin olisi. Joten nämä eivät varmaankaan Notikalle käy. Mutta olihan siellä suomalaisia moottoripurjehtijoita mm. näitä Nauticatteja. Niillä on purjehdusominaisuudet heikommat, mutta olisipa laskeutuminen helpompaa Notikallakin kun moottoriveneestä siirtyisi moottoripurjehtijaan.
Donna 28

Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Sinisiä ajatukisa
Laskeutumisen helpottamiseksi kuvan mukainen sopisi meikäläiselle ulkonäön perusteella...Donna 28 kirjoitti:Kun nyt tarkemmin katselin noita edellä mainitsemiani jooleja, nehän vaikuttivat puuveneiltä ja kun oikein katsoi, huomasin, että projektiahan niissäkin olisi. Joten nämä eivät varmaankaan Notikalle käy. Mutta olihan siellä suomalaisia moottoripurjehtijoita mm. näitä Nauticatteja. Niillä on purjehdusominaisuudet heikommat, mutta olisipa laskeutuminen helpompaa Notikallakin kun moottoriveneestä siirtyisi moottoripurjehtijaan.![]()
Donna 28


Muutos tähän nykyiseen ei olisi niin kovin suuri...

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Sinisiä ajatukisa
Moro
Ihan persoonallisen näköinen moottoripursi.
Tuolla ei kyllä passaa lähteä kovin kauas valtamerelle.
Liian korkea hytti ja varalaita. Aivan liian suuret ikkunat. Uimataso ja avotilan katto ovat riskaabelejä myrskyssä.
Tuskin ovat luukutkaan avomeriluokkaan hyväksyttyjä.
Avomeriveneen tulee kestää kilpikonnaksi meno, 180 ast. pyörähdys (turtle capsizing).
Veneen tulee kääntyä pystyyn itsestään.
Veneen luukkujen ja ikkunoiden tulee kestää myrskyn moukarointi ja iskut kun vene esim. putoaa kyljelleen 10 m aallolta.
Veneen varusteiden tulee olla stuuvattu niin ettei ne riku, riko jotain tai aiheuta vaaraa capsizing tilanteessa.
Veneen avotilan ja pääluukun välillä tulee olla välikansi, jolloin aallon täyttämältä kannelta ja avotilasta vesi ei pääse suoraan sisälle.
Avotilan tulee olla pieni ja mielummin keskemmällä venettä, jotta se ei täyty niin helposti.
Veneen sisätilat ovat turvallisemmat, jos ne ovat sopivan ahtaat, jolloin rajussakin kallistuksessa saa pidettyä koko ajan kiinni kahvoista.
(isot avarat veneet ovat vaarallisia, sillä siellä otteen irrotessa vauhti ennen törmäystä kiihtyy vaaralliseksi)
Tässä muuten linkki wikin sivuille Joshuasta, josta venelehdessä oli se juttu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bernard_Moitessier" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.360cities.net/image/joshua-i ... -4.88,70.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Nortti
Ihan persoonallisen näköinen moottoripursi.
Tuolla ei kyllä passaa lähteä kovin kauas valtamerelle.
Liian korkea hytti ja varalaita. Aivan liian suuret ikkunat. Uimataso ja avotilan katto ovat riskaabelejä myrskyssä.
Tuskin ovat luukutkaan avomeriluokkaan hyväksyttyjä.
Avomeriveneen tulee kestää kilpikonnaksi meno, 180 ast. pyörähdys (turtle capsizing).
Veneen tulee kääntyä pystyyn itsestään.
Veneen luukkujen ja ikkunoiden tulee kestää myrskyn moukarointi ja iskut kun vene esim. putoaa kyljelleen 10 m aallolta.
Veneen varusteiden tulee olla stuuvattu niin ettei ne riku, riko jotain tai aiheuta vaaraa capsizing tilanteessa.
Veneen avotilan ja pääluukun välillä tulee olla välikansi, jolloin aallon täyttämältä kannelta ja avotilasta vesi ei pääse suoraan sisälle.
Avotilan tulee olla pieni ja mielummin keskemmällä venettä, jotta se ei täyty niin helposti.
Veneen sisätilat ovat turvallisemmat, jos ne ovat sopivan ahtaat, jolloin rajussakin kallistuksessa saa pidettyä koko ajan kiinni kahvoista.
(isot avarat veneet ovat vaarallisia, sillä siellä otteen irrotessa vauhti ennen törmäystä kiihtyy vaaralliseksi)
Tässä muuten linkki wikin sivuille Joshuasta, josta venelehdessä oli se juttu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bernard_Moitessier" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.360cities.net/image/joshua-i ... -4.88,70.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 10 Maalis 2011 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Sinisiä ajatukisa
Olen samaa mieltä, yksi kriteeri kuitenkin vielä puutui listauksestasi.Northling kirjoitti:Moro
Ihan persoonallisen näköinen moottoripursi.
Tuolla ei kyllä passaa lähteä kovin kauas valtamerelle.
Plaa plaa plaa...
Nortti
Nimittäin viininpunainen kylki jotta vaimokin sen hyväksyy...

Ei ole helppoa ettiminen, sano.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Sinisiä ajatukisa
Moro
Ei se färi ol onkelma, ,maalia saa kaupast ja yhre paatin ny maalaa pariss tunniss
N
Ei se färi ol onkelma, ,maalia saa kaupast ja yhre paatin ny maalaa pariss tunniss

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Sinisiä ajatukisa
Kävisi mulle puupurkkarikin, ongelmia tosin voisi tuottaa yksinpurjehdus...Donna 28 kirjoitti:Kun nyt tarkemmin katselin noita edellä mainitsemiani jooleja, nehän vaikuttivat puuveneiltä ja kun oikein katsoi, huomasin, että projektiahan niissäkin olisi. Joten nämä eivät varmaankaan Notikalle käy. Donna 28

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Sinisiä ajatukisa
Joo, voisi kiirettä pitää reivaamisessa jne. Muuten kyllä jos on aikaa saattaisi edellisen kuvan laivan saada vielä liikkeelle, mutta sittenpä se aika loppuisikin kesken. Pikkasen pienemmät, niin kuin nyt Vivankin on, liikahtaa jo muutamalla riskillä miehellä ja jos ajelee niin kuin moottoripurjehtijat pelkällä moottorilla niin tarvitaan kaksi miestä tai niin kuin Vivanissa kesäaikaan - Emmi ja kippari. Uskoisin Notikka, että Atzorin matkan jälkeen olet vähän viisaampi sinäkin ja voit vähän vaikka nokitella meitä "maakrapuja". Toivotaan, ettet näe niitä 10 m aaltoja, jos näetkin, niin ei montaa päivää.
Donna 28
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Sinisiä ajatukisa
Moro
Tuosta selvinnee miksi avomeriveneen kriteerit ovat noin tiukkoja:
http://www.youtube.com/watch?v=zXuzy0k9 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta taas näkee kuinka klassinen viinilasimuotoinen ja kapeaperäinen jahti nyökkii rauhallisesti noinkin kovassa kelissä:
http://www.youtube.com/watch?v=Nf7FddPO ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Perässä on oltava kuitenkin kantoa sen verran ettei aalto niin helposti puuppaa ja tosiaan jos sitloora on perässä, niin se on helpommin täynnä vettä. (Kerran olen ollut sellaisessa tilanteessa että aalto kaatui perästä sitloodaan, se oli ns moderni vene ja sitlooda aivan peräpeilissä.
Se tuntui aika pelottavalta.)
Tasapohjainen leveäperäinen "moderni" vene olisi helisemässä tuossa kelissä.
Ohittava aalto nostaa perän ja keula mäjähtää aallonpohjaan niin että paikat hampaista irtoavat.
Jos sellaista pitäis kestää vaikka viikon verran niin saatais joku paikka pettää...
N
Tuosta selvinnee miksi avomeriveneen kriteerit ovat noin tiukkoja:
http://www.youtube.com/watch?v=zXuzy0k9 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta taas näkee kuinka klassinen viinilasimuotoinen ja kapeaperäinen jahti nyökkii rauhallisesti noinkin kovassa kelissä:
http://www.youtube.com/watch?v=Nf7FddPO ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Perässä on oltava kuitenkin kantoa sen verran ettei aalto niin helposti puuppaa ja tosiaan jos sitloora on perässä, niin se on helpommin täynnä vettä. (Kerran olen ollut sellaisessa tilanteessa että aalto kaatui perästä sitloodaan, se oli ns moderni vene ja sitlooda aivan peräpeilissä.
Se tuntui aika pelottavalta.)
Tasapohjainen leveäperäinen "moderni" vene olisi helisemässä tuossa kelissä.
Ohittava aalto nostaa perän ja keula mäjähtää aallonpohjaan niin että paikat hampaista irtoavat.
Jos sellaista pitäis kestää vaikka viikon verran niin saatais joku paikka pettää...
N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Sinisiä ajatukisa
Niin, oppia ja kokemustahan sieltä mennään hakemaan joten itse toivon näkeväni sopivasti kaikkea mahdollista joka tosin on liikaa pyydetty...Donna 28 kirjoitti:Toivotaan, ettet näe niitä 10 m aaltoja, jos näetkin, niin ei montaa päivää.
Donna 28
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Sinisiä ajatukisa
Todella hieno tuo Notrealin kaavailema homma mualimalle lähtemisestä - toivottavasti ei jää pelkiksi sinisiksi ajatuksiksi!
Jotenkin tulee aina mieleen noista maailmanympäripurjehtijoista Pertti Dunker ja hänen varusteensa ja veneensä jotka eivät täyttäneet tiukkapipoisimpien alkeellisimpiakaan vaatimuksia mutta siitä huolimatta hän todellakin oli toteutti monet unelmansa...
Jotenkin tulee aina mieleen noista maailmanympäripurjehtijoista Pertti Dunker ja hänen varusteensa ja veneensä jotka eivät täyttäneet tiukkapipoisimpien alkeellisimpiakaan vaatimuksia mutta siitä huolimatta hän todellakin oli toteutti monet unelmansa...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 26 Huhti 2005 18:39
- Paikkakunta: Kello
Re: Sinisiä ajatukisa
Kyllähän asia on niin, että jos jää miettimään ja selvittelemään mitä kaikkea veneessä pitäisi olla maailmanympärimatkalle, niin saattaa se matka jäädä tekemättä.
Tietenkään sinne ei kannata rynnätä ensimmäisellä jollalla mikä tulee eteen, mutta niin pirun moni vain haaveilee, että sitten kun...
Vaaroja maailma on täynnä, mutta jos niitä ei ole rohkeutta kohdata, niin paljon jää tekemätt/näkemättä.
Noi jotka on maailmaa kiertäneet, kuten esim. toi Pertsa (Dunker)on kyllä kovia jätkiä.
Niin Rauli Virtanen sanoi eilen PSsä, kun kysyivät mikä on vaarallisin paikka jossa hän on ollut, että liikenne ja ihan missäpäin maailmaa vaan.
Toiset purjehtii maapallon ympäri ja toiset haaveilee siitä.
Tietenkään sinne ei kannata rynnätä ensimmäisellä jollalla mikä tulee eteen, mutta niin pirun moni vain haaveilee, että sitten kun...
Vaaroja maailma on täynnä, mutta jos niitä ei ole rohkeutta kohdata, niin paljon jää tekemätt/näkemättä.
Noi jotka on maailmaa kiertäneet, kuten esim. toi Pertsa (Dunker)on kyllä kovia jätkiä.
Niin Rauli Virtanen sanoi eilen PSsä, kun kysyivät mikä on vaarallisin paikka jossa hän on ollut, että liikenne ja ihan missäpäin maailmaa vaan.
Toiset purjehtii maapallon ympäri ja toiset haaveilee siitä.
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Sinisiä ajatukisa
Toiset purjehtii, jos ei nyt maailman ympäri, niin... Minä vain haaveilen siitä. Totta puhuen en juuri haaveilekaan enää muulla pujehtimisesta kuin pienellä 4 m jollalla, jossa olisi vajaat 10 m2 purje. Olisi kiva surffailla sillä Käyrälammella tai Haukkajärvellä, silloin kun ei pääse oikeasti vesille. Tuo jolla johon olin 80 -luvun alussa rakastunut, oli OK-Jolla. Ostin sen Ruotsista, sen nimi oli Blöt. Se oli mahonkinen kilpajolla, johon minulla oli kolmet purjeet ja vieläkin on sen kilpapurje jossakin kätköissä. Jos joku tietää jossakin olevan tällaisen Jollan, vaikka vähän huonommassakin kunnossa, olisin todella kiinnostunut.
Donna 28



Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 26 Huhti 2005 18:39
- Paikkakunta: Kello
Re: Sinisiä ajatukisa
80-luvulla kaverilla oli myös tollanen OK-jolla, millä tuli paljon seelattua, kaveri kun itse alkoi seelaamaan E-jollalla.
No eihän sillä OKlla sille pärjännyt (en ainakaan minä), mutta kivaa se oli.
Mihinhän mahtoi jolla sitten joutua, pitänee kysästä ku kaveria näkee.
Tuo jollaseelaus on siitä kiva laji, et siinä ei kummempia valmisteluja tarvi, eli pääsee nopeasti vesille.
No eihän sillä OKlla sille pärjännyt (en ainakaan minä), mutta kivaa se oli.
Mihinhän mahtoi jolla sitten joutua, pitänee kysästä ku kaveria näkee.
Tuo jollaseelaus on siitä kiva laji, et siinä ei kummempia valmisteluja tarvi, eli pääsee nopeasti vesille.