Sinisiä ajatukisa

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja matti » 09 Maalis 2011 18:23

http://roguewaveyachtsales.com/searchro ... =153&type=(Sail" onclick="window.open(this.href);return false;)&man=Bristol+Channel+Cutter&lineonly

Tuossa olis hyviä pitkäkölisiä myytävänä. Raskasuppoumasia, erittäin arvostettuja(näkynee pyyntihinnassa)
Ainakin osa olis KÖYDET IRTI-valmiita!
Siitä sopivinta valkkaamaan ja hakemaan, niin tulisi jo maailmanmatkailu alotettua.
Ko firmalla myös suurempia myynnissä jos 28' on pieni.

Matti

Alkuperäisen linkin rajaus on 28' bristo cannel cutter-viittaa sivulle 276, linkki lyhentyi ?, mut kun selaa alusta, niin luulis löytyvän sopiva!

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09 Maalis 2011 22:41

Hyvä Matti. Siinähän niitä "pitkäkölisten kerhoon" pyrkivälle on ensi alkuun unelmia. Alkoihan sieltä 42 jalan pituisten tietämiltä löytyä jo "siedettävissä" hinnoissa olevia ketsejä ja jooleja, joista minäkin saattaisin nähdä märkiä unia. Erityisesti Concordius jooli sivulla 116 herätti kiinnostukseni, kun siinä oli ainakin kannet ja hytti kaunista puuta ja muutenkin sopusuhtaisen näköinen. Näistä jooleista olen joskus uneksinut sinisiä ajatuksia tuossa Notikan iässä ja vähän nuorempanakin, mutta silloin elettiin syvintä lamaa tai oltiin hät`hätää toipumassa siitä, niin silloin ei voinut muuta kuin nähdä unta niistä, sillä varallisuus oli kutistunut olemattomiin. Nyt kun voisi ajatella jotain tällaista, tuntee jo itsenä fossiiliksi - kukaan ei kuitenkaan edelleenkään kiellä näkemästä sinisiä ajatuksia näistä mertenkyntäjistä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10 Maalis 2011 10:52

Kun nyt tarkemmin katselin noita edellä mainitsemiani jooleja, nehän vaikuttivat puuveneiltä ja kun oikein katsoi, huomasin, että projektiahan niissäkin olisi. Joten nämä eivät varmaankaan Notikalle käy. Mutta olihan siellä suomalaisia moottoripurjehtijoita mm. näitä Nauticatteja. Niillä on purjehdusominaisuudet heikommat, mutta olisipa laskeutuminen helpompaa Notikallakin kun moottoriveneestä siirtyisi moottoripurjehtijaan. :-)
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Maalis 2011 12:42

Donna 28 kirjoitti:Kun nyt tarkemmin katselin noita edellä mainitsemiani jooleja, nehän vaikuttivat puuveneiltä ja kun oikein katsoi, huomasin, että projektiahan niissäkin olisi. Joten nämä eivät varmaankaan Notikalle käy. Mutta olihan siellä suomalaisia moottoripurjehtijoita mm. näitä Nauticatteja. Niillä on purjehdusominaisuudet heikommat, mutta olisipa laskeutuminen helpompaa Notikallakin kun moottoriveneestä siirtyisi moottoripurjehtijaan. :-)
Donna 28
Laskeutumisen helpottamiseksi kuvan mukainen sopisi meikäläiselle ulkonäön perusteella... 8|

Kuva

Muutos tähän nykyiseen ei olisi niin kovin suuri...

Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Northling » 10 Maalis 2011 13:29

Moro

Ihan persoonallisen näköinen moottoripursi.
Tuolla ei kyllä passaa lähteä kovin kauas valtamerelle.
Liian korkea hytti ja varalaita. Aivan liian suuret ikkunat. Uimataso ja avotilan katto ovat riskaabelejä myrskyssä.
Tuskin ovat luukutkaan avomeriluokkaan hyväksyttyjä.

Avomeriveneen tulee kestää kilpikonnaksi meno, 180 ast. pyörähdys (turtle capsizing).
Veneen tulee kääntyä pystyyn itsestään.
Veneen luukkujen ja ikkunoiden tulee kestää myrskyn moukarointi ja iskut kun vene esim. putoaa kyljelleen 10 m aallolta.
Veneen varusteiden tulee olla stuuvattu niin ettei ne riku, riko jotain tai aiheuta vaaraa capsizing tilanteessa.
Veneen avotilan ja pääluukun välillä tulee olla välikansi, jolloin aallon täyttämältä kannelta ja avotilasta vesi ei pääse suoraan sisälle.
Avotilan tulee olla pieni ja mielummin keskemmällä venettä, jotta se ei täyty niin helposti.
Veneen sisätilat ovat turvallisemmat, jos ne ovat sopivan ahtaat, jolloin rajussakin kallistuksessa saa pidettyä koko ajan kiinni kahvoista.
(isot avarat veneet ovat vaarallisia, sillä siellä otteen irrotessa vauhti ennen törmäystä kiihtyy vaaralliseksi)

Tässä muuten linkki wikin sivuille Joshuasta, josta venelehdessä oli se juttu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bernard_Moitessier" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.360cities.net/image/joshua-i ... -4.88,70.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 10 Maalis 2011 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Maalis 2011 13:35

Northling kirjoitti:Moro

Ihan persoonallisen näköinen moottoripursi.
Tuolla ei kyllä passaa lähteä kovin kauas valtamerelle.
Plaa plaa plaa...
Nortti
Olen samaa mieltä, yksi kriteeri kuitenkin vielä puutui listauksestasi.
Nimittäin viininpunainen kylki jotta vaimokin sen hyväksyy... :))
Ei ole helppoa ettiminen, sano.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Northling » 10 Maalis 2011 13:40

Moro

Ei se färi ol onkelma, ,maalia saa kaupast ja yhre paatin ny maalaa pariss tunniss :)

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Maalis 2011 13:49

Donna 28 kirjoitti:Kun nyt tarkemmin katselin noita edellä mainitsemiani jooleja, nehän vaikuttivat puuveneiltä ja kun oikein katsoi, huomasin, että projektiahan niissäkin olisi. Joten nämä eivät varmaankaan Notikalle käy. Donna 28
Kävisi mulle puupurkkarikin, ongelmia tosin voisi tuottaa yksinpurjehdus...

Kuva
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10 Maalis 2011 14:12

Joo, voisi kiirettä pitää reivaamisessa jne. Muuten kyllä jos on aikaa saattaisi edellisen kuvan laivan saada vielä liikkeelle, mutta sittenpä se aika loppuisikin kesken. Pikkasen pienemmät, niin kuin nyt Vivankin on, liikahtaa jo muutamalla riskillä miehellä ja jos ajelee niin kuin moottoripurjehtijat pelkällä moottorilla niin tarvitaan kaksi miestä tai niin kuin Vivanissa kesäaikaan - Emmi ja kippari. Uskoisin Notikka, että Atzorin matkan jälkeen olet vähän viisaampi sinäkin ja voit vähän vaikka nokitella meitä "maakrapuja". Toivotaan, ettet näe niitä 10 m aaltoja, jos näetkin, niin ei montaa päivää.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Northling » 10 Maalis 2011 14:46

Moro

Tuosta selvinnee miksi avomeriveneen kriteerit ovat noin tiukkoja:
http://www.youtube.com/watch?v=zXuzy0k9 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuosta taas näkee kuinka klassinen viinilasimuotoinen ja kapeaperäinen jahti nyökkii rauhallisesti noinkin kovassa kelissä:
http://www.youtube.com/watch?v=Nf7FddPO ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Perässä on oltava kuitenkin kantoa sen verran ettei aalto niin helposti puuppaa ja tosiaan jos sitloora on perässä, niin se on helpommin täynnä vettä. (Kerran olen ollut sellaisessa tilanteessa että aalto kaatui perästä sitloodaan, se oli ns moderni vene ja sitlooda aivan peräpeilissä.
Se tuntui aika pelottavalta.)
Tasapohjainen leveäperäinen "moderni" vene olisi helisemässä tuossa kelissä.
Ohittava aalto nostaa perän ja keula mäjähtää aallonpohjaan niin että paikat hampaista irtoavat.
Jos sellaista pitäis kestää vaikka viikon verran niin saatais joku paikka pettää...

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Maalis 2011 14:48

Donna 28 kirjoitti:Toivotaan, ettet näe niitä 10 m aaltoja, jos näetkin, niin ei montaa päivää.
Donna 28 :)
Niin, oppia ja kokemustahan sieltä mennään hakemaan joten itse toivon näkeväni sopivasti kaikkea mahdollista joka tosin on liikaa pyydetty...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Maalis 2011 15:46

Todella hieno tuo Notrealin kaavailema homma mualimalle lähtemisestä - toivottavasti ei jää pelkiksi sinisiksi ajatuksiksi!

Jotenkin tulee aina mieleen noista maailmanympäripurjehtijoista Pertti Dunker ja hänen varusteensa ja veneensä jotka eivät täyttäneet tiukkapipoisimpien alkeellisimpiakaan vaatimuksia mutta siitä huolimatta hän todellakin oli toteutti monet unelmansa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

mikape
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Huhti 2005 18:39
Paikkakunta: Kello

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja mikape » 10 Maalis 2011 17:48

Kyllähän asia on niin, että jos jää miettimään ja selvittelemään mitä kaikkea veneessä pitäisi olla maailmanympärimatkalle, niin saattaa se matka jäädä tekemättä.
Tietenkään sinne ei kannata rynnätä ensimmäisellä jollalla mikä tulee eteen, mutta niin pirun moni vain haaveilee, että sitten kun...

Vaaroja maailma on täynnä, mutta jos niitä ei ole rohkeutta kohdata, niin paljon jää tekemätt/näkemättä.

Noi jotka on maailmaa kiertäneet, kuten esim. toi Pertsa (Dunker)on kyllä kovia jätkiä.

Niin Rauli Virtanen sanoi eilen PSsä, kun kysyivät mikä on vaarallisin paikka jossa hän on ollut, että liikenne ja ihan missäpäin maailmaa vaan.

Toiset purjehtii maapallon ympäri ja toiset haaveilee siitä.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10 Maalis 2011 20:22

Toiset purjehtii, jos ei nyt maailman ympäri, niin... Minä vain haaveilen siitä. Totta puhuen en juuri haaveilekaan enää muulla pujehtimisesta kuin pienellä 4 m jollalla, jossa olisi vajaat 10 m2 purje. Olisi kiva surffailla sillä Käyrälammella tai Haukkajärvellä, silloin kun ei pääse oikeasti vesille. Tuo jolla johon olin 80 -luvun alussa rakastunut, oli OK-Jolla. Ostin sen Ruotsista, sen nimi oli Blöt. Se oli mahonkinen kilpajolla, johon minulla oli kolmet purjeet ja vieläkin on sen kilpapurje jossakin kätköissä. Jos joku tietää jossakin olevan tällaisen Jollan, vaikka vähän huonommassakin kunnossa, olisin todella kiinnostunut. !!! !!! !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

mikape
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Huhti 2005 18:39
Paikkakunta: Kello

Re: Sinisiä ajatukisa

Viesti Kirjoittaja mikape » 10 Maalis 2011 21:32

80-luvulla kaverilla oli myös tollanen OK-jolla, millä tuli paljon seelattua, kaveri kun itse alkoi seelaamaan E-jollalla.
No eihän sillä OKlla sille pärjännyt (en ainakaan minä), mutta kivaa se oli.
Mihinhän mahtoi jolla sitten joutua, pitänee kysästä ku kaveria näkee.
Tuo jollaseelaus on siitä kiva laji, et siinä ei kummempia valmisteluja tarvi, eli pääsee nopeasti vesille.

Vastaa Viestiin