Elä sinä hyvä ms. venla hättäile...
70- luvun lopun ja vielä 80- luvun alun 1,6 (ja 1,5) volkkarin dieselit olivat ensimmäisiä ns nopeakäyntisiä pikkudieseleitä jotka pohjautuivat samankokoisiin bensiinimoottoreihin perinteistä dieseltekniikkaa sen kummemmin juurikaan kehittämättä. Volkkari kun näet hoksasi että pieni ja kevyt peltilaatikko menee vähän vähemmälläkin väännöllä eikä siihen tosiaankaan tarvita työkonemaisia vääntökäyriä.
Ainakin 1,5 oli armottoman luja ja pieniruokainen kone, jahtikaverin isä osti diesel Golfin -77 ja kaveri ajoi sen Kuusakoskelle toissa syksynä. Konetta ei kertaakaan nostettu pois mutta ainakin kantta taidettiin vähän rapata jossain välissä. Alkuvuosina golf-raukalla tuli kilometrejä reissuhommien takia luokkaa 50t/v ja lopussa vähemmän mutta ainakin puolimiljoonaa kilsaa tais mennä kevyesti rikki jo vuosia vuosia sitten. Että semmosta...
Eli ei se vokkari tosiaankaan ole mikään vääntöihme ja ehkä vähän väärässä paikassakin kun on laitettu veneeseen joten tarkista koneen tekniikka ja potkurin sopivuus ja pärjää niillä eväillä mitä on (marssinopeus lienee luokkaa 8-8,5 solmua) tai vaihda kone yksinkertaisesti tehokkaampaan.
440hp Yanmarinilla vois päästä jo yli 30 solmun marssivauhteihin - vaikka se nyt ei taida tässä tilanteessa juri lohduttaa...
