nopeus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09 Touko 2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 13 Helmi 2011 19:29

Notreal kirjoitti:Potenssin kanssa on hieman ollut vaikeuksia
Potenssi ongelmiin on kyllä nykyisin lääke... :-)
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja pellamo » 13 Helmi 2011 19:59

Mutta niilläkään lääkkeillä ei Volkkarin 1.6 kuljeta 1.5 tonnin venettä kunnon liukuun....ei vaikka ois "turpoo" ;-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 13 Helmi 2011 20:48

Ei sitä liukuun tarttis saada :-) vähän vaan jos lisää huippu ja matkanopeutta. Pitäis varmaan saada pohjasta kaikki epätasaisuudet pois. En tiiä paljon ne vaikuttaa, mutta testataan. Teho ja vääntö taitaa ennemmin loppua.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja pellamo » 13 Helmi 2011 21:02

Kyllä siitä hyvä tulee.....Volskun kone on muuten hyvä ja sitkeä vekotin 8]
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Helmi 2011 08:29

Elä sinä hyvä ms. venla hättäile...


70- luvun lopun ja vielä 80- luvun alun 1,6 (ja 1,5) volkkarin dieselit olivat ensimmäisiä ns nopeakäyntisiä pikkudieseleitä jotka pohjautuivat samankokoisiin bensiinimoottoreihin perinteistä dieseltekniikkaa sen kummemmin juurikaan kehittämättä. Volkkari kun näet hoksasi että pieni ja kevyt peltilaatikko menee vähän vähemmälläkin väännöllä eikä siihen tosiaankaan tarvita työkonemaisia vääntökäyriä.
Ainakin 1,5 oli armottoman luja ja pieniruokainen kone, jahtikaverin isä osti diesel Golfin -77 ja kaveri ajoi sen Kuusakoskelle toissa syksynä. Konetta ei kertaakaan nostettu pois mutta ainakin kantta taidettiin vähän rapata jossain välissä. Alkuvuosina golf-raukalla tuli kilometrejä reissuhommien takia luokkaa 50t/v ja lopussa vähemmän mutta ainakin puolimiljoonaa kilsaa tais mennä kevyesti rikki jo vuosia vuosia sitten. Että semmosta...

Eli ei se vokkari tosiaankaan ole mikään vääntöihme ja ehkä vähän väärässä paikassakin kun on laitettu veneeseen joten tarkista koneen tekniikka ja potkurin sopivuus ja pärjää niillä eväillä mitä on (marssinopeus lienee luokkaa 8-8,5 solmua) tai vaihda kone yksinkertaisesti tehokkaampaan.
440hp Yanmarinilla vois päästä jo yli 30 solmun marssivauhteihin - vaikka se nyt ei taida tässä tilanteessa juri lohduttaa... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14 Helmi 2011 09:50

ms.venla kirjoitti:Ei sitä liukuun tarttis saada :-) vähän vaan jos lisää huippu ja matkanopeutta. Pitäis varmaan saada pohjasta kaikki epätasaisuudet pois. En tiiä paljon ne vaikuttaa, mutta testataan. Teho ja vääntö taitaa ennemmin loppua.
Ruuvaa syöttöpumpun säätöruuvista pikkuisen lisää polttoainesyöttöä, niin kyllä sieltä se 1 solmu vielä löytyy....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja pellamo » 14 Helmi 2011 14:25

Jep...Puolikierrosta ku ruuvaa myötäpäivään niin alkaa kulkea ja tulee miehekkäät savut
kaupanpäälle ;-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Pellis » 22 Helmi 2011 19:05

Mulla oli moottorin kanssa hieman savutusongelmaa vielä toissa vuonna. Yli 8,5 solmun nopeuksilla alkoi savu sakenemaan ja lopulta oli todella mustaa vajaan 10 solmun huippukierroksilla (2700).Tarkastin potkurin olevan laskennallisesti aivan ok, mutta silti ei vain jaksanut...62 hp 3600 rpm ja vaihde 1:2,61 potkuri kolmelapainen 17x15,5. Olin jo vaihtamassa loivempaan, mutta sitten kevätauringon aiheuttamassa mielenhäiriössä teetin täydellisen konerempan ja viime kesänä potkurin nousussa ei näyttänyt olevan mitään ongelmia. Huippunopuskin nousi päälle 12 solmun eikä tule enää mustaa savua.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 04 Maalis 2011 20:06

Minkälainen vene sinulla on, kun minun emmeet ovat suurin piirtein samanlaiset, onko se tasaperä vai pitkä fiskari?
Donna 28

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 04 Maalis 2011 20:48

Kysyitkö multa Donna28? no mulla on tasaperäinen puoliliukuva vene. Kevyt avo-ohjaamolla paino 1500kg ja pituus 7m

markoaa
Viestit: 42
Liittynyt: 05 Huhti 2004 20:43
Paikkakunta: iittala

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja markoaa » 09 Maalis 2011 21:12

mulla on liukuva 6.8m v-pohja (vaneri) 74 melaisa joka kulki 30s 165 hv fnm. dieselillä 5vuotta sitten,nytten enää 28s.
saatta olla varustelupainoa (pytty,septitankki,uimataso,uusi,täysin eristetty meluttomalla vuorattu konekoppa,yms.)
+hardracing hapertunut/lohkeillut myrkkymaali pohjassa
myös koneen,venttiilit,turbo,ruisku? säätö vois taas tuoda takaisin pari solmua...
kiihtyvyys ei ole kärsinyt ,tosin sitähän on vaikea mitata tarkasti!
melaisamania

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 09 Maalis 2011 21:40

Mullakin saattaa olla ne vanhat karheat ferreksit siellä pohjassa, jotka syö nopeutta ja sitten on vielä pultin kantoja mitkä varmasti aiheuttaa pyörteitä. Koneessa on laitetut suuttimet ja venttiilit on hydrauliset, en ole niitä säätänyt. Jos näyttäis vähän hiomakonetta pohjalle :-)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09 Maalis 2011 23:45

Tyhmyyttäni en rajannut kysymystäni - keneltä kysyin. Mukava oli saada kuulla teidänkin veneistänne. Tarkoitus oli kysyä Pellikseltä, kun kone ja välitys ovat suurin piirtein samanlaiset kuin minulla ja Mepratuote suositteli 17 tuuman potkuria ja nousuja lähes samanverran. Jos vene kulkee sinulla 12 -solmua, niin eiköhän se kulkene myös minulla noilla em. suosituksilla. Siis siinäkin suhteessa ei kannattane muuta konetta miettiä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: nopeus

Viesti Kirjoittaja Pellis » 10 Maalis 2011 22:55

Niin se vene... 9,6 x 2,6 täyskatettu (matala) mäntyfiskari mahonkimökillä. Ei sillä matka-ajossa viitsi oikeasti yli 9 solmua ajaa, mutta alta pääsee tarvittaessa karkuun. Konetta ei ajettu penkissä rempan jälkeen, mutta alkuperäisessä koneessa pitäsi olla tuo 62 heppaa.
Oksa on puun kukkanen.

Vastaa Viestiin