Volvon vinokone

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 24 Helmi 2011 22:28

Perskuta rallaa, Hyvä hb !!! Täytyy ottaa yhteyttä. Toivottavasti tämä käy B 230 Volvoon.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 25 Helmi 2011 08:44

hb-77 kirjoitti:http://www.marinepartseurope.com/fi/vol ... 15923.aspx

siinä on nyt se kone mitä ei kuullema ole. tai kytkinkoppa siihen 8o 8}
mahtaakohan tuo olla nyt juuri sellainen kaaveli joka käy sekä pysty- että vinokoneeseen? Meinaan vaan kun näyttää kaavelissa olevan pultinreikiä enemmän kuin kytkimessä...

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Jude » 25 Helmi 2011 11:37

rickenbacker kirjoitti:
hb-77 kirjoitti:http://www.marinepartseurope.com/fi/vol ... 15923.aspx

siinä on nyt se kone mitä ei kuullema ole. tai kytkinkoppa siihen 8o 8}
mahtaakohan tuo olla nyt juuri sellainen kaaveli joka käy sekä pysty- että vinokoneeseen? Meinaan vaan kun näyttää kaavelissa olevan pultinreikiä enemmän kuin kytkimessä...
Hyvä, että saatiin kuva. Pitkään aikaan en ollut lainkaan varma, mitä herrat kaavelilla tarkoittaa. Ilmeisesti se on osa 9, vauhtipyörän kotelo (flywheel housing), joka yhdistää moottorin ja vaihteen toisiinsa. Ehkä siinä vaihteen puolella on tosiaan ylimääräisiä reikiä, jotta saadaan asennettua eri asentoihin.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Helmi 2011 13:02

Eikös tuo ollut jo tiedossa että noita koneita on olemassa myös marine-versioina.
Tuhon on pirun helppo sovittaa mikä vaihde vaan asennuslaipalla jos se on tarpeen.
Kuvan perusteella tuokin vaihde sopii kolmessa eri asennossa tuohon kaaveliin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Warjo » 25 Helmi 2011 13:48

pellamo kirjoitti:Pyöräkuormaajan laatikko on vähän eri periaatteella kuin auton laatikko.
Kuormaajan loota ei heitäkään vaihteita ylös/alas vaan todellakin itse valitaan pykälä tilanteen mukaan ja toiminta sallii nopeat pakitukset.Täysverisiä hydraulikytkimiähän ne ovat.
Tuo oli minulle uutta tietoa |+| . Onkos niissä sitten turbiinia, niinkuin tavallisissa automaateissa?
Ei ole tarvinnut aiheeseen tarkemmin perehtyä kun on toiminut kuin se kuuluisa junan vessa 8|
Luulin /oletin pyöräkuormaajan automaatin olevan samanlainen, kuin autoissa, oppia ikä kaikki :P

Miksi muuten veneissä kytkinkoppaa kutsutaan kaaveliksi? Mistä moinen nimi?
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Notreal » 25 Helmi 2011 13:52

Warjo kirjoitti: Miksi muuten veneissä kytkinkoppaa kutsutaan kaaveliksi? Mistä moinen nimi?
Johtuisko siitä ettei sen kopan sisällä venekäytössä ole kytkintä?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Warjo » 25 Helmi 2011 14:09

Notreal kirjoitti:
Warjo kirjoitti: Miksi muuten veneissä kytkinkoppaa kutsutaan kaaveliksi? Mistä moinen nimi?
Johtuisko siitä ettei sen kopan sisällä venekäytössä ole kytkintä?
No mikäs se kaaveli sitten on?
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Notreal » 25 Helmi 2011 16:01

Warjo kirjoitti:
Notreal kirjoitti:
Warjo kirjoitti: Miksi muuten veneissä kytkinkoppaa kutsutaan kaaveliksi? Mistä moinen nimi?
Johtuisko siitä ettei sen kopan sisällä venekäytössä ole kytkintä?
No mikäs se kaaveli sitten on?
Höh, no se tietysti kytkinkoppa ilman sitä kytkintä... 8-|

Eino Leino
Sellanen välikappale millä saadaan vaihteisto/kytkinpaketti kiinni moottoriin.
Yleensä sen "kaavelin" sisällä on vetolevy joka siirtää moottorin voiman vauhtipyörästä
merivaihteen akselille.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Helmi 2011 17:18

Veli-Matti. Sinä olet vakuuttanut, että niitä on olemassa, mutta minäkin halusin nähdä sen mustaa valkoisella. Jotain sen etsinnän hankaluudesta todistaa jo tämäkin palsta, koska asiasta ja asian vierestä on puhuttu näinkin paljon. Ehkäpä se Oulunsalon naapurisi kone tulee nyt ostettua. Selvittelen vielä hinoja. Ja sitten...
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja pellamo » 25 Helmi 2011 17:26

Sellaista mitä ei ole olemassa niin ei tarvita !!!
Tai sitte se tehhään ;-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja bonito » 25 Helmi 2011 18:41

Hyvä konsti keskittää kaavelin peräseinä, siis se puoli mihin laatikko tulee kiinni, kun tekee peräseinän saman vahvuisesta aineesta kuin periaatteessa kaikki kaavelin muut osat, jotain ehkä 6-8 millistä, etulaippa joka pultataan moottorin takalevyyn voi olla 10 mm. Kaavelin peräseinään tehdään n 260mm reikä johon kiinnitetään kahdella puusepän vingalla kiinni sorvarin sorvaama 20mm vahvuinen pyöreä levy, halk. n. 300mm, jossa on standardi ohjausreikä, se on jotain 209mm, siihen sopii Velvet, Paragon ja Volvon jotkut MS-kytkimet. 209millin reiän keskelle vaakasuoraan, tehdään molemmin puolin kierrereiät, en muista kokoa, olisko 7/16 unf, enkä muista kierrereikien välejäkään enää, vaakareikien lisäksi tulee vielä 4 kierrereikää, ne ovat 45ast. vaakaviivan ylä ja alapuolella. Tuossa räjäytyskuvassa näkyy, ettei Volvon kytkimessä ole pystyviivalla lainkaan reikiä, vain vaakalinjalla ja 45ast ylös ja alas. Jatketaan asennusta, laitetaan siitä 209 reiästä magneettijalkainen mittakello moottorin vauhtipyörään ja mittakellon anturi 209mm reiän sisäpintaan. Seuraavaksi pyöritetään moottoria kampiakselin etupäästä ja kopistellaan vasaralla sitä 20millin levyä, joka on vingoilla kiinni kaavelissa. Sitten kun mittakellon viisari ei enää liiku kuin kympin-pari, laitetaan pieni heppi 20millin levyn ja kaavelin takaseinan saumaan ja vähän isompi vasta puolelle ja tarkastetaan mittakellosta millainen heitto jäi. Sitten lisää heppeja ja lopuksi hitsataan ympäri. En nyt muista kuinka ne hepit vetelivät niitä levyjä, mutta sillä ei ole suurta merkitystä, kun vetolevyssä on jouset tms. ja välystäkin rihloissa ehkä kympin luokkaa. Kun sitä paksua 209 reiän levyä hepataan, täytyy muut saumat olla hitsattu ja kaavelin ja moottorin takalevy putkisokilla varmistettu, että kaaveli menee samaan kohtaan, jos sen joutuu joskus irrottamaan moottorista. Kaavelin pituus saadaan kun mitataan kytkimen tasopinnan ja rihla-akselin väli, siihen lisätään vetolevyn rihlan sisäreunan ja vauhtipyörän väli ja vauhtipyörän ulkopinnasta moottorin takalevyyn. Kylläpäs tuli vaikeaselkoinen sepustus, toivottavasti edes joku ymmärtää mitä tarkoitin. Tein Foorttiin em tavalla kytkimen asennuksen ja ei vieläkään yhtään vetolevyä ole hajonnut, sillä on ajettu yli 5000h

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25 Helmi 2011 19:36

Minä asian suoranaisena osaisena ymmärsin periaatteessa, mutta tekninen toteutus jää kyllä kaverilleni ja hänen apujoukoilleen. Kiitokset selostuksesta, täytyy ottaa ja tulostaa se, kunhan hankin sen kotelon. Voipi tulla parin kuukauden päästä kaikenlaisia kysymyksiä asiasta. Taisin nuolaista kuitenkin liian aikaisen, sillä nuo (hb:n lähettämä kuva sivulla 4) lähes kaikki osathan ovat poistuneet myynnistä, vai tarvitsenko niitä ollenkaan :-(
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Ande » 25 Helmi 2011 20:34

Jumal***A Bonito!
Oli sitten niin hyvä selostus, että 10 pistettä ja papukaijamerkki!!!
On se vaan kiva huomata, että ne ketä osaa! Saa sen viellä suollettua ihan kirjallisestikin :) :)
E mare libertas

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja bonito » 25 Helmi 2011 21:16

Kyl teki viä kerkeette, ko ikää karttuu. Ei enne ollu rahhaa, täyty tehr itte 8] , -66 asti on ollut veneitä, pari vuotta vasta on ollut ensimmäinen tehdastekoinen, eli tää Bella. Puuveneitä ensin alkuun, mutta kun ne joutu ottamaan jo lokakuussa ylös, niin sitten metallisia pari, nyt on guttaperkkapaatti ;-) ja olen vielä saman akan kanssa, joka on jo saanut veneilystä tarpeekseen, minä en :-)

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 25 Helmi 2011 22:24

Kunnia niille jotka ennen rakenteli katkaistuja auton koneita veneisiin ja valoivat laakereita puhelin/sähkörasioissa ja kaavasivat sitten sopiviksi moottoreihin :-)

Vastaa Viestiin