Volvon vinokone
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Volvon vinokone
Tuli aikoinaan melkoisen paljon pelattua noiden erillisten kaksoiskaasuttimien kanssa ja ehdoton vaatimus oli että ne sai 100% säätöihin vasta kun uusi kalvot, jouset ja nivelistön niin sitten alkoi pelittämään niin mitattujen seoksien ja virtausten suhteen. Käymään ne toki saa poppakonsteillakin mutta se että kaikki konit myös juoksee samaa tahtia samalla vauhdilla onkin sitten jo eri juttu...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
Re: Volvon vinokone
kyllähän kahden tahdistuksen saa balanssiin mutta sitte kun niitä on kuusi 

- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Volvon vinokone
Kyllä kaksi kulunutta ja pieksettyä Srömbergiä tai sen "lisenssi pikkuveli" SU:ta teettää töitä enemmän kuin kuusi (tai 4) ehyttä vastaavaa - varsinkin sen osalta että ilmamäärät saadaan kohdilleen kaikilla kierroslukualueilla 

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Volvon vinokone
Sitähän se on että niitten pitää olla kunnossa mekaanisesti
helppo säätää.
Mun mielestä nimenomaan skinner-united(S-U) on se Isoveli...

Mun mielestä nimenomaan skinner-united(S-U) on se Isoveli...
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Volvon vinokone
Minä en ole niin huolestunut niistä kahdesta kaasarista kuin siitä kaavelista. Automaattivaihteisto oli ilmeisesti aika arka aihe, koska keskustelu siitä pysähtyi kuin seinään, joten jatketaanpa perinteisillä linjoilla. Kysymys on edelleen vinokoneisesta Volvon moottorista, joka tunnetaan Volvo Pentan AQ 131, 151 -koneina tai SP 230 tai 250 -koneina. Sitten on vielä AQ 171 ja SP 251 -koneet, jotka kaikki ovat vinokoneita, paitsi nämä kaksi viimeksimainittua varustettuna kahdella nokka-akselilla, jos taas oikein ymmärsin.
Ongelma on edelleen se, ettei näitä koneita kukaan ole tehnyt akselivetoisena, siis ei ainakaan ole tiedossani , perävetolaitteellisia malleja löytyy pilvin pimein, itse asiassa kaikki.
Mistäkö kiikastaa, en haluaisi olla se, joka valmistaa prototyypin. Normaalissa rakennusalan
työelämässä niitä on tullut valmistettua mitä erilaisimpia ratkaisuja liittyen nostoseinä ja näyttämötekniikkaan mm. ja persukeles niistä ei ole ollut kuin riesaa - siis kantapäideni kautta ne ovat muotoutuneet kyllä toimiviksi, mutta on siihen saattanut mennä vuosiakin.
Enkä kesiäni haluaisi näin kantapäämallilla pilata.
Donna 28
Ongelma on edelleen se, ettei näitä koneita kukaan ole tehnyt akselivetoisena, siis ei ainakaan ole tiedossani , perävetolaitteellisia malleja löytyy pilvin pimein, itse asiassa kaikki.
Mistäkö kiikastaa, en haluaisi olla se, joka valmistaa prototyypin. Normaalissa rakennusalan
työelämässä niitä on tullut valmistettua mitä erilaisimpia ratkaisuja liittyen nostoseinä ja näyttämötekniikkaan mm. ja persukeles niistä ei ole ollut kuin riesaa - siis kantapäideni kautta ne ovat muotoutuneet kyllä toimiviksi, mutta on siihen saattanut mennä vuosiakin.
Enkä kesiäni haluaisi näin kantapäämallilla pilata.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
Re: Volvon vinokone
no miksi se sitten pitää tehdä vaikeimman kautta? osta joku valmis tiisseli ja sopiva kytkin, eiköhän niitä löydy ja unohda tuo volvo jos tuntuu ettei osia löydy. tosin ei kai tuo kaaveli kytkimelle ole kummonen tehdä jos vähänkin on metalli miehen vikaa ja vermeitä käytettävissä???
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 14 Kesä 2010 23:37
Re: Volvon vinokone




![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Volvon vinokone
Kohta on pakko tehdä ratkaisu, sillä yllättäen miekäläisen Mersun kone on puskaradion ansiosta lähdössä muualle. Mutta en minä mitään 200 hv konetta tarvitse, 100 - 120 hv riittää kyllä. Vaikeimman kauttahan tätä koko projektia vedetään, onneksi tämä kone asia on kuitenkin pienin osa koko kokonaisuudessa. Tilannehan on auki vielä ja kaikki vaihtoehdot otan huomioon.
Donna 28
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Volvon vinokone
Tässä olen Donnan kanssa täysin samaa mieltä.Donna 28 kirjoitti:En haluaisi olla se, joka valmistaa prototyypin. Enkä kesiäni haluaisi näin kantapäämallilla pilata.
Donna 28
Automaattilaatikon käyttöä veneessä kun mietiskelin, niin en oikein löytänyt mitään varsinaista hyötyä
perinteiseen ratkaisuun verrattuna. Ehkä johonkin rantaleluun, mutta turha riski käyttöveneessä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Volvon vinokone
Luulishan sen automaattilaatikon olevan yhtä hyödyllinen veneessä kun autossakin. Olisko mukavaa ajaa autolla jos siinä olisi vaan yksi vaihde eteen ja taakse?
Automaattilaatikon kanssa lähtiessä kone ei kuormitu niin paljon kun "jäykällä" vaihteella, eikä kone huuda kovilla kierroksilla vauhdin kasvaessa.
Automaattilaatikon kanssa lähtiessä kone ei kuormitu niin paljon kun "jäykällä" vaihteella, eikä kone huuda kovilla kierroksilla vauhdin kasvaessa.
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Volvon vinokone
Minä näkisin että perinteinen vaihteisto veneessätoimii samalla lailla kuin automaattivaihteisto autossa.
Potkurihan pääsee aloittamaan pyörimisliikkeen vaikkei vene vielä liikukkaan lähdössä.
Jotenkin tuntuu että automaattilaatikko veneessä olisi kuin kaksi automaattia autossa peräkkäin...
Potkurihan pääsee aloittamaan pyörimisliikkeen vaikkei vene vielä liikukkaan lähdössä.
Jotenkin tuntuu että automaattilaatikko veneessä olisi kuin kaksi automaattia autossa peräkkäin...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Volvon vinokone
Varmaan automaattilaatikko toimii paatissa varsinkin kun virittää sopivan potkurin.
Pakki siinäkin vaan on venekäyttöön varmaan hitaanpuoleinen ja periaatteessa potkurin pitäis olla pysähdyksissä ennenkuin koplaa vaihdetta eteen tai taakse.
Jos olis perinteinen 3 vaihteinen automaatti niin olis 2 vaihde varmaan otollisin venekäyttöön niin olis vähän alennusta ja sais mitoittaa potkurin niin ettei akselin kierrokset nousis "älyttömiin".
Jos tekee taas merikytkimellä niin ei se kaavelin teko hirveitä vaadi.
Itse katkaisin Nissanin laatikosta kytkinkopan ja koneistutin mittoihin ja tehtiin 12mm teräslaippa laatikon alkuperäisten kiinnitysten mukaan jonka keskelle merivaihde kiinni omiin reikiinsä ja sen jälkeen koko paketti koneeseen kiinni
pitkillä pinnapulteilla.
Jonkinlainen kuvakin mun asennuksesta on mutta se on verstaan koneella....lisään huomenna.
Pakki siinäkin vaan on venekäyttöön varmaan hitaanpuoleinen ja periaatteessa potkurin pitäis olla pysähdyksissä ennenkuin koplaa vaihdetta eteen tai taakse.
Jos olis perinteinen 3 vaihteinen automaatti niin olis 2 vaihde varmaan otollisin venekäyttöön niin olis vähän alennusta ja sais mitoittaa potkurin niin ettei akselin kierrokset nousis "älyttömiin".
Jos tekee taas merikytkimellä niin ei se kaavelin teko hirveitä vaadi.
Itse katkaisin Nissanin laatikosta kytkinkopan ja koneistutin mittoihin ja tehtiin 12mm teräslaippa laatikon alkuperäisten kiinnitysten mukaan jonka keskelle merivaihde kiinni omiin reikiinsä ja sen jälkeen koko paketti koneeseen kiinni
pitkillä pinnapulteilla.
Jonkinlainen kuvakin mun asennuksesta on mutta se on verstaan koneella....lisään huomenna.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut pellamo, 23 Helmi 2011 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Volvon vinokone
"Oikean" merivaihteen asennuksessa mihinkään veneeseen ei olis mitään järkeä jos sen pakki olisi välitetty tarpeeksi suureksi kuten Pellamo tuolla edellä jo totesikin . Auton vaihteissa pakin välitys on yleensä siellä 4:1 (kone kiertää 4 kierrosta ja akseli yhden) tienoilla kun se on merivaihteissa aina sama kuin eteenkin tai korkeintaan pienempi suhteessa 1:0,9.
Ainoa venekäytössä suhteellisen hyvä vaihde on Volgan 3 vaihteinen laatikko jossa pakin välitys taitaa olla luokkaa 3:1. Toki kaikilla pääsee eteen päin mutta satamamanöövereissä ne ovat todellakin onnettomia, niin myös se Volgan aski josta on kokemusta kesätöistä nössinä kun olin 10m troolarin kipparina parina kesänä...
En tiedä automaattilaatikoiden pakin välitystä mutta tuskin se on kovinkaan lähellä kunnollista eteenajo vaihdetta.
Ainoa venekäytössä suhteellisen hyvä vaihde on Volgan 3 vaihteinen laatikko jossa pakin välitys taitaa olla luokkaa 3:1. Toki kaikilla pääsee eteen päin mutta satamamanöövereissä ne ovat todellakin onnettomia, niin myös se Volgan aski josta on kokemusta kesätöistä nössinä kun olin 10m troolarin kipparina parina kesänä...
En tiedä automaattilaatikoiden pakin välitystä mutta tuskin se on kovinkaan lähellä kunnollista eteenajo vaihdetta.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Re: Volvon vinokone
Moi,
tuossa jotain volvon osia satakunnassa:
En mitään tiedä noista mutta tais olla vaihteistokin:
http://www.nettivene.com/veneen-varuste ... nta/405517
-Matti
tuossa jotain volvon osia satakunnassa:
En mitään tiedä noista mutta tais olla vaihteistokin:
http://www.nettivene.com/veneen-varuste ... nta/405517
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Volvon vinokone
Nettiautossa on myytävänä DAF 66 joka mielestäni on varustettu variaattori-vaihteistolla.
Toimii kuin "automaatti" ja pyörii eteen ja taakse yhtä kovaa.... Siinä siis ratkaisu.
Toimii kuin "automaatti" ja pyörii eteen ja taakse yhtä kovaa.... Siinä siis ratkaisu.

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834