Volvon vinokone

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Helmi 2011 20:39

Tuli aikoinaan melkoisen paljon pelattua noiden erillisten kaksoiskaasuttimien kanssa ja ehdoton vaatimus oli että ne sai 100% säätöihin vasta kun uusi kalvot, jouset ja nivelistön niin sitten alkoi pelittämään niin mitattujen seoksien ja virtausten suhteen. Käymään ne toki saa poppakonsteillakin mutta se että kaikki konit myös juoksee samaa tahtia samalla vauhdilla onkin sitten jo eri juttu...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja jansix » 21 Helmi 2011 20:24

kyllähän kahden tahdistuksen saa balanssiin mutta sitte kun niitä on kuusi ???

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Helmi 2011 22:06

Kyllä kaksi kulunutta ja pieksettyä Srömbergiä tai sen "lisenssi pikkuveli" SU:ta teettää töitä enemmän kuin kuusi (tai 4) ehyttä vastaavaa - varsinkin sen osalta että ilmamäärät saadaan kohdilleen kaikilla kierroslukualueilla ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja pellamo » 21 Helmi 2011 22:24

Sitähän se on että niitten pitää olla kunnossa mekaanisesti -> helppo säätää.
Mun mielestä nimenomaan skinner-united(S-U) on se Isoveli...
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21 Helmi 2011 23:00

Minä en ole niin huolestunut niistä kahdesta kaasarista kuin siitä kaavelista. Automaattivaihteisto oli ilmeisesti aika arka aihe, koska keskustelu siitä pysähtyi kuin seinään, joten jatketaanpa perinteisillä linjoilla. Kysymys on edelleen vinokoneisesta Volvon moottorista, joka tunnetaan Volvo Pentan AQ 131, 151 -koneina tai SP 230 tai 250 -koneina. Sitten on vielä AQ 171 ja SP 251 -koneet, jotka kaikki ovat vinokoneita, paitsi nämä kaksi viimeksimainittua varustettuna kahdella nokka-akselilla, jos taas oikein ymmärsin.
Ongelma on edelleen se, ettei näitä koneita kukaan ole tehnyt akselivetoisena, siis ei ainakaan ole tiedossani , perävetolaitteellisia malleja löytyy pilvin pimein, itse asiassa kaikki.
Mistäkö kiikastaa, en haluaisi olla se, joka valmistaa prototyypin. Normaalissa rakennusalan
työelämässä niitä on tullut valmistettua mitä erilaisimpia ratkaisuja liittyen nostoseinä ja näyttämötekniikkaan mm. ja persukeles niistä ei ole ollut kuin riesaa - siis kantapäideni kautta ne ovat muotoutuneet kyllä toimiviksi, mutta on siihen saattanut mennä vuosiakin.
Enkä kesiäni haluaisi näin kantapäämallilla pilata.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja jansix » 21 Helmi 2011 23:20

no miksi se sitten pitää tehdä vaikeimman kautta? osta joku valmis tiisseli ja sopiva kytkin, eiköhän niitä löydy ja unohda tuo volvo jos tuntuu ettei osia löydy. tosin ei kai tuo kaaveli kytkimelle ole kummonen tehdä jos vähänkin on metalli miehen vikaa ja vermeitä käytettävissä???

janix76
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Kesä 2010 23:37

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja janix76 » 21 Helmi 2011 23:43

:)) :)) jepjep siis 16 venttiilisiä koneita. vannoutunut takapotkulla ajava volvo hemmo joko himoitsee tai vihaa ko konetta itse kuuluisin ensimmäiseen mutta koneet kiven alla ja toisekseen pudjetti ei tällä hetkellä kestäis rempata mieleisekseen. se että näitä koneita on suoraan perävetolaitteiden edessä kiinni johtuneen varmaan parhaalla teho suhteella ja akseli vetoiseen on kelvannut pienempikin kone ja vähemmän kuluttava. en oo ainaskaan nähny että akseli vetoinen vene painaa 30 solmua vesillä yleensä on ollut jetti tahi perävetolaite persuuksissa. noo viel tohon kaasuttimen asiaa paneutuisin sen verran et heittäsin ne tuplat mäkeen ja laittasin suihkut tilalle ja kärjettömän sytytyksen. :-) :-) ja jos rupeais tehoja ( 8 venttiilisestä ) koneesta ottamaan niin 230 FT malli siitä sais helpolla 200hv irti 8] 8]

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22 Helmi 2011 07:45

Kohta on pakko tehdä ratkaisu, sillä yllättäen miekäläisen Mersun kone on puskaradion ansiosta lähdössä muualle. Mutta en minä mitään 200 hv konetta tarvitse, 100 - 120 hv riittää kyllä. Vaikeimman kauttahan tätä koko projektia vedetään, onneksi tämä kone asia on kuitenkin pienin osa koko kokonaisuudessa. Tilannehan on auki vielä ja kaikki vaihtoehdot otan huomioon.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22 Helmi 2011 08:26

Donna 28 kirjoitti:En haluaisi olla se, joka valmistaa prototyypin. Enkä kesiäni haluaisi näin kantapäämallilla pilata.
Donna 28 :)
Tässä olen Donnan kanssa täysin samaa mieltä.

Automaattilaatikon käyttöä veneessä kun mietiskelin, niin en oikein löytänyt mitään varsinaista hyötyä
perinteiseen ratkaisuun verrattuna. Ehkä johonkin rantaleluun, mutta turha riski käyttöveneessä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Jape » 22 Helmi 2011 16:27

Luulishan sen automaattilaatikon olevan yhtä hyödyllinen veneessä kun autossakin. Olisko mukavaa ajaa autolla jos siinä olisi vaan yksi vaihde eteen ja taakse?
Automaattilaatikon kanssa lähtiessä kone ei kuormitu niin paljon kun "jäykällä" vaihteella, eikä kone huuda kovilla kierroksilla vauhdin kasvaessa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22 Helmi 2011 18:05

Minä näkisin että perinteinen vaihteisto veneessätoimii samalla lailla kuin automaattivaihteisto autossa.
Potkurihan pääsee aloittamaan pyörimisliikkeen vaikkei vene vielä liikukkaan lähdössä.
Jotenkin tuntuu että automaattilaatikko veneessä olisi kuin kaksi automaattia autossa peräkkäin...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja pellamo » 22 Helmi 2011 20:11

Varmaan automaattilaatikko toimii paatissa varsinkin kun virittää sopivan potkurin.
Pakki siinäkin vaan on venekäyttöön varmaan hitaanpuoleinen ja periaatteessa potkurin pitäis olla pysähdyksissä ennenkuin koplaa vaihdetta eteen tai taakse.
Jos olis perinteinen 3 vaihteinen automaatti niin olis 2 vaihde varmaan otollisin venekäyttöön niin olis vähän alennusta ja sais mitoittaa potkurin niin ettei akselin kierrokset nousis "älyttömiin".
Jos tekee taas merikytkimellä niin ei se kaavelin teko hirveitä vaadi.
Itse katkaisin Nissanin laatikosta kytkinkopan ja koneistutin mittoihin ja tehtiin 12mm teräslaippa laatikon alkuperäisten kiinnitysten mukaan jonka keskelle merivaihde kiinni omiin reikiinsä ja sen jälkeen koko paketti koneeseen kiinni
pitkillä pinnapulteilla.
Jonkinlainen kuvakin mun asennuksesta on mutta se on verstaan koneella....lisään huomenna.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut pellamo, 23 Helmi 2011 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Helmi 2011 11:11

"Oikean" merivaihteen asennuksessa mihinkään veneeseen ei olis mitään järkeä jos sen pakki olisi välitetty tarpeeksi suureksi kuten Pellamo tuolla edellä jo totesikin . Auton vaihteissa pakin välitys on yleensä siellä 4:1 (kone kiertää 4 kierrosta ja akseli yhden) tienoilla kun se on merivaihteissa aina sama kuin eteenkin tai korkeintaan pienempi suhteessa 1:0,9.
Ainoa venekäytössä suhteellisen hyvä vaihde on Volgan 3 vaihteinen laatikko jossa pakin välitys taitaa olla luokkaa 3:1. Toki kaikilla pääsee eteen päin mutta satamamanöövereissä ne ovat todellakin onnettomia, niin myös se Volgan aski josta on kokemusta kesätöistä nössinä kun olin 10m troolarin kipparina parina kesänä...

En tiedä automaattilaatikoiden pakin välitystä mutta tuskin se on kovinkaan lähellä kunnollista eteenajo vaihdetta.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 23 Helmi 2011 13:37

Moi,

tuossa jotain volvon osia satakunnassa:

En mitään tiedä noista mutta tais olla vaihteistokin:

http://www.nettivene.com/veneen-varuste ... nta/405517

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Volvon vinokone

Viesti Kirjoittaja Notreal » 23 Helmi 2011 15:35

Nettiautossa on myytävänä DAF 66 joka mielestäni on varustettu variaattori-vaihteistolla.
Toimii kuin "automaatti" ja pyörii eteen ja taakse yhtä kovaa.... Siinä siis ratkaisu. 8|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin