"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17 Loka 2010 21:52

Kun kävin eilisehtoolla lämmittämässä Marsin Prinsessa ja Universumin Kaunein Nainen Dejah Thoriksen moottoriöljyt vaihtoa varten niin Hän intoutui suorastaan huimaan laukkaan kevyessä laitapohjoisessa kun latasin pari viimeistä mailia namikka tiskissä. Kepsin näytössä oli välillä jopa yli 10 s lukemia, toki pääasiassa 9,6s tietämillä eikä tuohon samaan päässyt kesällä puhtaammallakaan pohjalla (ilman potkurivirranohjauslevyä).... Mikä lie kauden päättäjäisvilliintyminen paksuhkolta sotanorsulta :-)
Sivusta varmaa aika rujon näköistä menoa kun kokka nousi niin pystyyn että seisaallaan piti oikein varvastella että näki sapokasta mihin on menossa...

Mutta asiaan:

Kuva

Käyttämäni öljynvaihtokikkakakkonen silloin kun suodatin on vaakasuorassa koneen kyljessä. Heti vaihdon aluksi suodattimen alimpaan kohtaa tehdää piikillä tai puukolla reikä ja sitten pienempi reikä ylimpään kohtaan ja kippo alle. Näin se ei ns. kuse käsille kun suodatinta ruuvaa irti vaan koko vaihtotyö sujuu vaikka valkoiset hansikkaat kädessä...
Sillä aikaa kun suodatin valuu tyhjäksi ehtii hyvin imeä öljyt koneesta ja lirutella ainakin osan uusistakin sisälle. Lisäksi vanhan kouluopin mukaisesti tapaan täyttää uuden suodattimen öljyllä jolloin öljylinja on nopeammin täynnä kun pyöräyttää konetta pelkällä startilla ennen käynnistystä. Varmaankin nykymaailman menoon liian vanhanaikaista kun suodattimen täytöstä ei ollut mainintaa edes Kipparin dieselin syyshuolto-ohjeissa. Muistelisin koneopin tunnilla kerrotun että ilman esitäyttöä moottorin öljylinja on vajaa n. 30 sekunnin ajan verrattuna esitäytettyyn suodattimeen.
Totta vai tarua mutta minä ainakin olen aina tehnyt opetetun mukaisesti enkä edes heavyllä tapojani muuta ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Loka 2010 15:18

En ole koskaan ollut koneopin tunnilla, mutta tuon esitäytetyn öljynsuodatin kikan olen tiennyt lähes koko ikäni ja niin myös menetellyt. Veneeni kulusta olen tehnyt myös samat johtopäätökset kuin sinäkin, vauhti ei nimittäin ole laskenut pätkääkään kesän eliökuormituksesta huolimatta. Ainakin puhelimen GPS antaa 19 km per h huippukaasulla, niin kuin antoi keväälläkin, siis ainakin 10 solmua. Kulunut kesä kun on ollut poikkeuksellisen lämmin, niin olisikohan vedet kasvaville näkeille ja parralle olleet liian lämpimät vai liioitellaanko
pohjaan kiinnittyvien eliöiden vaikutusta nopeuteen. Vai olisiko sitten niin, että kasvusto on niin tasaisesti levittynyt, ettei sillä ole vauhtiin vaikutusta. Sen näkee sitten, kun nostaa veneensä ylös, sitä siis en ole vielä tehnyt.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja ainur » 20 Loka 2010 17:25

Miekii tyhjäilen suotimen ennen irrotusta. Tosin joutuu lirittää ränniä pitkin matalaan astiaan.
Sen jos täytenä irrottaa, niin puolet öljystä on pilssissä....Ja uusi tyhjänä paikoilleen. Öljynpainevalo palaa n. 8 sekkaa, eli sen verran menee täyttymisessä 8]
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Loka 2010 19:54

Niin ei kait tuo suodattimen tyhjääminen ennen irroitusta mikään kovin harvinainen kikka ole mutta eipä siitä ole missään alan lehtien joka vuotisissa huolto-ohjeissa koskaan mainintaa joten jollekin se voi olla vaikka hyödyksi.
Valmetin suodattimesta saa laskettua ulos apauttirallaa 1,2 l öljyä ja sitä saa täytettyä ehkä 0,8 l verran joten mutu sanoo että sen täyttymiseen menisi kuiviltaan aivan liian kauan - malttamaton luonne kun olen ;-)
Mutta kyllä myös pienemmät suodattimet tulee esitäytettyä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja manteli » 26 Loka 2010 13:33

Terve V-M, kattelin tossa Marsineidon ylösnousemus videon ja samalla tuli katseltua niitä muitakin juutuubbin laittamiasi videoita, onko multa jotenkin päässyt menemään ohi sen pirtuveneen tarina vai ootko lykänny sen jonnekin varaston perälle odottamaan parempia aikoja, vai miten sen on käynyt.

Utelee jaakko 8-|

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Jape » 26 Loka 2010 19:24

Ei kai sitä pirtun salakuljetusvehkeistä passaa täällä huudella ;)

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja jukkan » 26 Loka 2010 20:10

Taithaa ollha kulhjethuspaathit nyt pimheässhä syyshmyrskhyhssä liikkheellä.
Eikhös net siellhä pohjoishen luotheisrajhalla häädy taukhoamatha kuskhaamhan...
Viimeksi muokannut jukkan, 27 Loka 2010 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Loka 2010 20:43

Kyllä se liikkuu nykyään ihan toisilla vesillä kuin Perämerellä... eli möin sen pois.

Mutta tässäpä kuva-arvoitus:

Kuva

Montako impelleriä tässä on? Sen verran kertausta Elon laskuopista että vasemmassa reunassa on yksi kokonainen koottuna palapelinä....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Jape » 26 Loka 2010 21:38

Hähää, kerkiskö nostossa hörpätä ilmaa :D

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Simon » 26 Loka 2010 22:20

Eipä tuo ilmaa kerennyt hörpätä ( tuon jojon ansiosta). Kyllä tuossa on kaksi impelleriä: sininen on hyvänlaatuinen merkiltään ja onpi "Falmetin" pumpusta. Mustat kumminpalat taas on vähän isomman pumpun roippeita, ellei sitten useammankin ??? mutta tiedän |+| Kolme :))

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27 Loka 2010 10:53

Tuon yhden miltei ehjän näköisen lisäksi yksi, se on siis valistunut arvaus 8o ;-)
Donna 28 :P
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Northling » 27 Loka 2010 11:26

1,5

N 8|
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Loka 2010 15:34

Kuvassa näkyvät kummiromppeet on irroitettu yhdessä ja samassa huoltotoimenpiteessä yhdestä ja samasta merivesijärjestelmästä ;-)

Tuo vasemmanpuoleinen on otettu suoraan pumpusta - se sama hieman käytetty jonka laitoin juhannuksen tienoilla paikalleen kun paikoillaan ollut impelleri meni mystisesti palasiksi.
Kesäisen vaihdon yhteydessä sain härpittyä panieerillä letkusta ja sen jälkeisestä mutkasta kokoon palapelinä kokonaisen impellerin ja pidin hommaa sillä selvänä. Vaan eipä ollutkaan....
Nyt kun käytin pumpun auki ja sen kolme siipeä oli repaleina niin aloitin tutkimisen. Vaihtimen päädyn tiukasta mutkasta löytyi nuo muruset ja sitten sisältä lisää - laskeskelin ajankuluksi huvittuneena siipien päätykappaleita ja tulin tulokseen että kuvassa on 1 kokonainen impelleri ja kahden jäänteet eli oikea vastaus on kolme. Ja ne kaksi on sitten Mauno A:n aikaisia jätöksiä...
Vaan jossain mielessä täytyy ihmetellä miten kone on saanut tarpeeksi vettä jäähdytykseen kun putki oli käytännössä niin tukossa että palaset koukkia pois sielä raudoituskoukulla ja vieläpä ihan voimaa käyttäen. Ilmeisesti pumpun mitoitus Valmetissa on rolssimainen eli "tehoa on riittävästi".
Samalla tuli putsattua vaihtimen pillit kunnolla ja siihen on oiva työkalu cal 243 kiväärin puhdistussarjan messinkiharja - tästäkin huomaa ettei mitään kannata laittaa hukkaan sillä hävitin Sako 243:n jo parisenkymmentä vuotta sitten mutta puhdistusvälineet jätin asekaappiin ;-)

Ilmeisesti impellereitä rikkoi joko kova vastapaine pumpulle tai sitten putkessa irtonaisesti seilaavat muruset jotka menivät välillä siipien ja pumpunpesän väliin - tai molemmat yhdessä.

Että kaikenlaista :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Marras 2010 17:51

Kuva

Värkkäsin tuommoiset lossit sivutuille, 14mm vesivaneri taipuu nätisti muotoon ja tukee laudoitusta 20cm levyisesti.

Vähän ketuttaa tuo kansihenkilön jääräpäisyys kun ei anna lupaa pystyttää katedraalia pysyvästi verstaan nurkalle. Yhtä xaatanan tyhyjänpäivästä pulijaamista joka syksy kun peittelee venettä 8\
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Re: "Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Viesti Kirjoittaja jukkan » 01 Marras 2010 18:45

Kyl ne naiset alkaa tottelemaan, kun mies pihtaa. Voit myös vedota siihen varjaagien niin yleiseen eunukki kohtaloon ! Sano vaikka het lähteväsi ottomaanien valtakuntaan haareminvahdiksi, jos ei saa ikiomaa katedraalia ja haaremia omaan pihaan ja heti !

Vastaa Viestiin