
Sivusta varmaa aika rujon näköistä menoa kun kokka nousi niin pystyyn että seisaallaan piti oikein varvastella että näki sapokasta mihin on menossa...
Mutta asiaan:

Käyttämäni öljynvaihtokikkakakkonen silloin kun suodatin on vaakasuorassa koneen kyljessä. Heti vaihdon aluksi suodattimen alimpaan kohtaa tehdää piikillä tai puukolla reikä ja sitten pienempi reikä ylimpään kohtaan ja kippo alle. Näin se ei ns. kuse käsille kun suodatinta ruuvaa irti vaan koko vaihtotyö sujuu vaikka valkoiset hansikkaat kädessä...
Sillä aikaa kun suodatin valuu tyhjäksi ehtii hyvin imeä öljyt koneesta ja lirutella ainakin osan uusistakin sisälle. Lisäksi vanhan kouluopin mukaisesti tapaan täyttää uuden suodattimen öljyllä jolloin öljylinja on nopeammin täynnä kun pyöräyttää konetta pelkällä startilla ennen käynnistystä. Varmaankin nykymaailman menoon liian vanhanaikaista kun suodattimen täytöstä ei ollut mainintaa edes Kipparin dieselin syyshuolto-ohjeissa. Muistelisin koneopin tunnilla kerrotun että ilman esitäyttöä moottorin öljylinja on vajaa n. 30 sekunnin ajan verrattuna esitäytettyyn suodattimeen.
Totta vai tarua mutta minä ainakin olen aina tehnyt opetetun mukaisesti enkä edes heavyllä tapojani muuta
