Akselilaippa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Akselilaippa

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 23 Loka 2010 13:35

On veneessä Bernard W110 suoralla vedolla. Akselin on kytketty Bernardin siivapyörään kuvien mukaisesti. Aika erikoinen viritys mielestäni, mutta on kyllä toiminut. Akselissa on vannasputken sisäpäässä rengas joka estää akselin liikkumisen taemmaksi.

http://benu.kuvat.fi/kuvat/Laippa/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

Kuva

Kuva

Onko muilla tullut vastaavia virityksiä vastaan? Vene on tiettävästi Väinö Jokisen veistämä Teiskon kämmenniemessä luultavasti 60-luvulla. Moottoriasennus on todennäköisesti alkuperäisessä asussaan. Nuo Kumiholkit voisi uusia jos jostain sellaiset saisi.

Tuon pyöreän kolon halkaisija on 24 mm. Tarvittava kumiholkki on halkaisijaltaan noin 25-26 mm ja korkeus noin 17 mm ja reikä 10- 10,5 mm.
Viimeksi muokannut Mikko Lehtikanto, 23 Loka 2010 17:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Akselilaippa

Viesti Kirjoittaja Jude » 23 Loka 2010 17:04

Mikko Lehtikanto kirjoitti:http://benu.kuvat.fi/kuvat/Laippa/

Onko muilla tullut vastaavia virityksiä vastaan? Vene on tiettävästi Väinö Jokisen veistämä Teiskon kämmenniemessä luultavasti 60-luvulla. Moottoriasennus on todennäköisesti alkuperäisessä asussaan. Nuo Kumiholkit voisi uusia jos jostain sellaiset saisi.

Tuon pyöreän kolon halkaisija on 24 mm. Tarvittava kumiholkki on halkaisijaltaan noin 25-26 mm ja korkeus noin 17 mm ja reikä 10- 10,5 mm.
Tuossa kuvassa näyttää olevan joustava kytkin.
Kuva

Hakusanalla joustava kytkin ja hyvällä tuurilla saatat löytää netistä. Tuollaisia kytkimä käytetään tasamaan kulmavirheitä ja pienentämään värinöitä ja ääniä.

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Akselilaippa

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 23 Loka 2010 17:23

Jude kirjoitti:
Hakusanalla joustava kytkin ja hyvällä tuurilla saatat löytää netistä. Tuollaisia kytkimä käytetään tasamaan kulmavirheitä ja pienentämään värinöitä ja ääniä.
Joo tiesin, että tuo joustaa ja jonkinlainen sepityshän tuo on joustavasta tappikytkimestä, mutta noin toteuttua ei ole tullut vastaan itsellä aikaisemmin. tässä on siis hyödynnetty tuon siivapyörän sisäisiä vahvisteita joihin tapin kumit nojaavat.

http://www.sncardan.fi/tuotteet/kytkime ... ytkin.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Akselilaippa

Viesti Kirjoittaja Jude » 23 Loka 2010 17:38

Mikko Lehtikanto kirjoitti:Joo tiesin, että tuo joustaa ja jonkinlainen sepityshän tuo on joustavasta tappikytkimestä, mutta noin toteuttua ei ole tullut vastaan itsellä aikaisemmin. tässä on siis hyödynnetty tuon siivapyörän sisäisi vahvisteita joihin tapin kumit nojaavat.
Kuva

Äkkinäinen luulisi, että koneen puoleisen laipan ulkokehän akselin suuntaisista uurista pyöritettäisiin potkuriakselia. Mikä se siivapyörä on? Onko tuon kuvassa olevan holkin sisällä joku pyörittävä härveli?

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Akselilaippa

Viesti Kirjoittaja Simon » 23 Loka 2010 18:12

Aikoinaan nuo moottorit toimitettiin ns. paikallismoottoreina ja tuo siivapyörä (remmiveto) oli aina mukana. Tuossahan on keksijällä ollut idea hallussa, oiva tapa liittää moottori akselistoon ja samalla tuli hoidettua joustokytkin joka mahdollistaa pienen linjausvirheen |+|

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Akselilaippa

Viesti Kirjoittaja pellamo » 23 Loka 2010 19:39

Minulla on tuollainen "kytkin" yhdessä varaosaBernardissa ja se on pyörittänyt vesipumppua joskus kullankaivajilla lapissa.Kone ja pumppu oli pultattu "pötköön" rautapedille.
Mietin myös kerran että sillä vois yhtäaikaa pyörittää myös läskiremmillä jotain muutakin...
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Akselilaippa

Viesti Kirjoittaja RistoA » 23 Loka 2010 22:47

Niin, siis toihan on erinomainen idea. Jos kytkin on kestänyt ~50v tähän mennessä, niin kyseessä on ns. hyvä konstruktio 8]
Uusia kumeja voi kysellä Korjakumista. Noita vanhan mitoituksen toimivia ratkaisuja löytyy varmaankin vielä käytöstä ihan teollisuudessa.

Risto

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Akselilaippa

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 26 Loka 2010 13:46

Jude kirjoitti:
Äkkinäinen luulisi, että koneen puoleisen laipan ulkokehän akselin suuntaisista uurista pyöritettäisiin potkuriakselia.
Ei nuo urat tapaa tuohon siivapyörän sisukseen.
Mikä se siivapyörä on?
Hihnapyörä.
Onko tuon kuvassa olevan holkin sisällä joku pyörittävä härveli?
Ei ole. tarkoittanet holkilla tuota siiva/hihnapyörää?

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Akselilaippa

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 26 Loka 2010 13:55

RistoA kirjoitti:Niin, siis toihan on erinomainen idea. Jos kytkin on kestänyt ~50v tähän mennessä, niin kyseessä on ns. hyvä konstruktio 8
Uusia kumeja voi kysellä Korjakumista. Noita vanhan mitoituksen toimivia ratkaisuja löytyy varmaankin vielä käytöstä ihan teollisuudessa.
Tää on parikymmentä vuotta roikkunut ladon/suulin kattoon hiissattuna myyjän mukaan, mutta on tällä paljon kuitenkin päristelty ennen ja jälkeen sen vaiheen.

Tuota Korja-Kumin luetteloa jo katselinkin ja sieltä löytää pari ainakin aihioksi käypää tuotetta iskunvaimentajan lattakumeista ja kumiholkeista(tappikytkimiin).

Vastaa Viestiin