Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
Mikko Lehtikanto
- Viestit: 171
- Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 23 Loka 2010 13:35
On veneessä Bernard W110 suoralla vedolla. Akselin on kytketty Bernardin siivapyörään kuvien mukaisesti. Aika erikoinen viritys mielestäni, mutta on kyllä toiminut. Akselissa on vannasputken sisäpäässä rengas joka estää akselin liikkumisen taemmaksi.
http://benu.kuvat.fi/kuvat/Laippa/" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko muilla tullut vastaavia virityksiä vastaan? Vene on tiettävästi Väinö Jokisen veistämä Teiskon kämmenniemessä luultavasti 60-luvulla. Moottoriasennus on todennäköisesti alkuperäisessä asussaan. Nuo Kumiholkit voisi uusia jos jostain sellaiset saisi.
Tuon pyöreän kolon halkaisija on 24 mm. Tarvittava kumiholkki on halkaisijaltaan noin 25-26 mm ja korkeus noin 17 mm ja reikä 10- 10,5 mm.
Viimeksi muokannut
Mikko Lehtikanto, 23 Loka 2010 17:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Jude
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Viesti
Kirjoittaja Jude » 23 Loka 2010 17:04
Mikko Lehtikanto kirjoitti:http://benu.kuvat.fi/kuvat/Laippa/
Onko muilla tullut vastaavia virityksiä vastaan? Vene on tiettävästi Väinö Jokisen veistämä Teiskon kämmenniemessä luultavasti 60-luvulla. Moottoriasennus on todennäköisesti alkuperäisessä asussaan. Nuo Kumiholkit voisi uusia jos jostain sellaiset saisi.
Tuon pyöreän kolon halkaisija on 24 mm. Tarvittava kumiholkki on halkaisijaltaan noin 25-26 mm ja korkeus noin 17 mm ja reikä 10- 10,5 mm.
Tuossa kuvassa näyttää olevan joustava kytkin.
Hakusanalla joustava kytkin ja hyvällä tuurilla saatat löytää netistä. Tuollaisia kytkimä käytetään tasamaan kulmavirheitä ja pienentämään värinöitä ja ääniä.
-
Mikko Lehtikanto
- Viestit: 171
- Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 23 Loka 2010 17:23
Jude kirjoitti:
Hakusanalla joustava kytkin ja hyvällä tuurilla saatat löytää netistä. Tuollaisia kytkimä käytetään tasamaan kulmavirheitä ja pienentämään värinöitä ja ääniä.
Joo tiesin, että tuo joustaa ja jonkinlainen sepityshän tuo on joustavasta tappikytkimestä, mutta noin toteuttua ei ole tullut vastaan itsellä aikaisemmin. tässä on siis hyödynnetty tuon siivapyörän sisäisiä vahvisteita joihin tapin kumit nojaavat.
http://www.sncardan.fi/tuotteet/kytkime ... ytkin.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Jude
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Viesti
Kirjoittaja Jude » 23 Loka 2010 17:38
Mikko Lehtikanto kirjoitti:Joo tiesin, että tuo joustaa ja jonkinlainen sepityshän tuo on joustavasta tappikytkimestä, mutta noin toteuttua ei ole tullut vastaan itsellä aikaisemmin. tässä on siis hyödynnetty tuon siivapyörän sisäisi vahvisteita joihin tapin kumit nojaavat.
Äkkinäinen luulisi, että koneen puoleisen laipan ulkokehän akselin suuntaisista uurista pyöritettäisiin potkuriakselia. Mikä se siivapyörä on? Onko tuon kuvassa olevan holkin sisällä joku pyörittävä härveli?
-
Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Viesti
Kirjoittaja Simon » 23 Loka 2010 18:12
Aikoinaan nuo moottorit toimitettiin ns. paikallismoottoreina ja tuo siivapyörä (remmiveto) oli aina mukana. Tuossahan on keksijällä ollut idea hallussa, oiva tapa liittää moottori akselistoon ja samalla tuli hoidettua joustokytkin joka mahdollistaa pienen linjausvirheen

-
pellamo
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Viesti
Kirjoittaja pellamo » 23 Loka 2010 19:39
Minulla on tuollainen "kytkin" yhdessä varaosaBernardissa ja se on pyörittänyt vesipumppua joskus kullankaivajilla lapissa.Kone ja pumppu oli pultattu "pötköön" rautapedille.
Mietin myös kerran että sillä vois yhtäaikaa pyörittää myös läskiremmillä jotain muutakin...
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
RistoA
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja RistoA » 23 Loka 2010 22:47
Niin, siis toihan on erinomainen idea. Jos kytkin on kestänyt ~50v tähän mennessä, niin kyseessä on ns. hyvä konstruktio
Uusia kumeja voi kysellä Korjakumista. Noita vanhan mitoituksen toimivia ratkaisuja löytyy varmaankin vielä käytöstä ihan teollisuudessa.
Risto
-
Mikko Lehtikanto
- Viestit: 171
- Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 26 Loka 2010 13:46
Jude kirjoitti:
Äkkinäinen luulisi, että koneen puoleisen laipan ulkokehän akselin suuntaisista uurista pyöritettäisiin potkuriakselia.
Ei nuo urat tapaa tuohon siivapyörän sisukseen.
Mikä se siivapyörä on?
Hihnapyörä.
Onko tuon kuvassa olevan holkin sisällä joku pyörittävä härveli?
Ei ole. tarkoittanet holkilla tuota siiva/hihnapyörää?
-
Mikko Lehtikanto
- Viestit: 171
- Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 26 Loka 2010 13:55
RistoA kirjoitti:Niin, siis toihan on erinomainen idea. Jos kytkin on kestänyt ~50v tähän mennessä, niin kyseessä on ns. hyvä konstruktio 8
Uusia kumeja voi kysellä Korjakumista. Noita vanhan mitoituksen toimivia ratkaisuja löytyy varmaankin vielä käytöstä ihan teollisuudessa.
Tää on parikymmentä vuotta roikkunut ladon/suulin kattoon hiissattuna myyjän mukaan, mutta on tällä paljon kuitenkin päristelty ennen ja jälkeen sen vaiheen.
Tuota Korja-Kumin luetteloa jo katselinkin ja sieltä löytää pari ainakin aihioksi käypää tuotetta iskunvaimentajan lattakumeista ja kumiholkeista(tappikytkimiin).