traderin tilalle gm 6,2,ajatuksia?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Teho
Viestit: 12
Liittynyt: 18 Touko 2009 21:15
Paikkakunta: Rimito

traderin tilalle gm 6,2,ajatuksia?

Viesti Kirjoittaja Teho » 10 Syys 2010 02:30

Ehtoota arvovaltainen raati.
Tuossa iltaisin tajunnan rajamailla on alkanut takaraivossa kummittelemaan että mitenköhän suuren pyhäinhäväistyksen tekisin jos vaihtaisin väsyneen nelostraderin tilalle gm 6,2 dieselin? Juu,miksi. No voikohan monia muitakaan asioita ainakaan täällä juuri järkisyillä perustella,mutta nuo gm:n tekniset edesottamukset(tai taantumat) ovat jotenkin tutumpia kuin fjoordit.
Sitten ajatuksia kytkimestä, PRM 175 voimansietokyky?
Ford noin 70hp ja vääntö ???nm,gm n.130 hp @ 3,600 rpm /325 Nm @ 2,000 rpm ,marssivauhtia haetaan n.1800rpm:n kohilta.
Tiedän,ei tartte kertoa että parista kamarista on valot pimiänä,mutta silti asiallisia ajatuksia(tai sitten vaan ihan tajunnan virtaa suoltaen) kaivataan moisesta rojektista.

plussia ja miinuksia

+ vee 8
+ ääni lohipaattiin täysin sopimaton siitä iso plussa
+ koneen koko
+ tuttua tekniikkaa, romppeita pisin nurkkia

- ei taatusti moinen ikiliikkuja kuin fordi
- kytkimen sovittaminen vaatii tupakkia
- mahdollinen kölijäähdyttimen pituuden riittämättömyys

kommentoikaa aatoksianne

Kiitos ja Anteeksi
e=mc2

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: traderin tilalle gm 6,2,ajatuksia?

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10 Syys 2010 09:19

Onhan noita GM:n 6,2 marinoituna veneissä käytetty jo aikansa.
Uutena, valmiiksi marinoituna myydään merkillä Peninsular.

Turun suunnalla ymmärtääkseni jokin liike marinoi juuri kyseisiä moottoreita,
sieltä voisi saada ainakin infoa muutostarpeista + tarvikkeita...
Yrityksen nimi ei vain ole selvillä. :P

Itelläni kokemusta vain autopuolelta muttei moottorista ainakaan huono maku jäänyt. 8]

Kytkimen kestosta en osaa sanoa, mutta epäilisin että välityssuhteita + potkurin joutuisi muuttamaan
jotta paketti istuisi ajoon mukavasti, siitäkin huolimatta että meinaat ottaa marssivauhdin "samoilla" kierroksilla
fordin kanssa...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: traderin tilalle gm 6,2,ajatuksia?

Viesti Kirjoittaja Ande » 10 Syys 2010 09:40

Tuolla ainakin on jotain osia http://www.venevarustaja.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
E mare libertas

Avatar
Fiskari61
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Kesä 2009 13:38
Paikkakunta: Mynämäki

Re: traderin tilalle gm 6,2,ajatuksia?

Viesti Kirjoittaja Fiskari61 » 10 Syys 2010 10:02

Turun Pansiontiellä ainakin on joku liike joka häärää noitten GM dieselien kanssa. Kävin naapurissa joskus muilla asioilla ja seinän takana ärjyi vihaisesti tuommoisia amerikan kaseja. Olisko FSD Group liikkeen nimi, edustaa ainakin Peninsularia, eli sopisi kuvaan.

Teho
Viestit: 12
Liittynyt: 18 Touko 2009 21:15
Paikkakunta: Rimito

Re: traderin tilalle gm 6,2,ajatuksia?

Viesti Kirjoittaja Teho » 11 Syys 2010 01:50

Jaa,ei nyt ihan murskaavaa palautetta tullut.Hyvä niin.
Juu kyllä toi Laineen paja on tiedossa,mutta ei tämmöseen rojektiin nyt mitään tuon suuntaisia apuja tartte...
Lähinnä vertaisryhmää tai jotain.
Asiaan: toi PRM 175 kytkimen tehon(tai TEHOn) sietokyky on nyt suurin päänvaiva,ja toisen hakeminen ei oikein ny sovi aatoksiin.
Marinointia ei tarvita koska kölijäähy tulee edelleen käyttöön ja pakosarjat foliatecin kanssa peiteltynä.Sopivasta kaavelista kylläkin kaivaisin kuvetta.

Joo,marssivauhti n.1800 rpm on just sama ku nyt,gm:n koneen luonteelle se on myös jopa vois sanoa sopivin ainakin autokäytössä.Mutta ei kait siitä haittaakaan ole jos vaikka runtua olisi plakkarissa kavitointiin saakka.Onko kellään muuten ajatusta minkä verran kierroksia se olisi rusetissa (left 21X13) paatti 11.8x3.4 n.5500kg.

Moottori on tuossa muutaman vuoden ollu hyllyn alla ja ainoastaan alakerran meinasin tarkistaa.Ollut itsellä autossa ajossa ja väistyi voimakkaamman edestä.
Vesilinjan jatkon kyllä meinasin tehdä jos sattuis vaikka kulku paranemaan joko kierroksilla tai potkurin vaihdolla,mutta fordiin ei voi raskaanpaa rusettia laittaa.

Toi konehan on josjonkin näköisessä kusilaitu paatista tuttu mutta ei pahemmin ole puupaatteja kasilla kulkenu.Yleensä joko ford,beko tai valmet yms.
Ajatus ajatella erinlailla kuin muut on nyt tässä se kantava aate.

Lisää kommenttia.
e=mc2

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: traderin tilalle gm 6,2,ajatuksia?

Viesti Kirjoittaja matti » 11 Syys 2010 08:06

Kytkimen tehonkesto; Burningzone.nl :n saadun tiedon mukaan sallittu jatkuva vääntö on 24kgm (175 lbf.ft)eteen ja taakse.
Jää pieneksi, mutta kestäähän se sen potkurin väännön mikä nyt on paikallaan koska on kestänyt tähänkin asti kunhan ei ota GM:n koko voimareserviä käyttöön potkuria vaihtamalla .

Joku osaava vois linkittää ton paloalueen, sieltä saatavissa ilmaiseksi rekisteröitymällä venemoottori-kytkin-lv tietoa.

Matti

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Re: traderin tilalle gm 6,2,ajatuksia?

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 11 Syys 2010 21:53

Jos vain tilaa on niin koneen perään TH700r4 automaattiaski niin lähtee pehmeästi rannasta.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: traderin tilalle gm 6,2,ajatuksia?

Viesti Kirjoittaja CC » 11 Syys 2010 23:53

dieselmoottori kirjoitti:Jos vain tilaa on niin koneen perään TH700r4 automaattiaski niin lähtee pehmeästi rannasta.
Juu, ja nappaa turbaanilukon vielä päälle kun on päässyt vauhtiin...

On siinä vaan ne mekaaniset rominat aika reilut, mutta jos konetila on hyvin eristetty. Ittekin vähän aatellu...
Kaikki kuuskakkoset alkaa olemaan jo vanhoja, ja ehjät varalohkot käy vähiin kohta. Pitäisköhän hypätä jo seuraavaan suoraan?
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

isomakke
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2003 09:27
Paikkakunta: Turku

Re: traderin tilalle gm 6,2,ajatuksia?

Viesti Kirjoittaja isomakke » 16 Syys 2010 08:33

mulla on valmistumassa 6,5 long block vahvistetulla alakerralla jos kiinnostaa,tarpeen mukaan myös th 700,400,350 ja powerglide löytyy.Velvet driven ja hurtin kytkimiä myös.Makke 0405394117

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: traderin tilalle gm 6,2,ajatuksia?

Viesti Kirjoittaja palonte » 17 Syys 2010 11:50

Pelkäsit isosti tehonkestoa voimalinjassa. Jos ja kun vene ja potkuri ja ajotottumukset (vaatimukset) ei muutu, niin eipä se tehon tarvekaan mihinkään muutu. Koneen vaihto toki tarjoaa mahdollisuuden ylikuormittamiseen, mutta mikäli esim veneen malli estää suuremman nopeuden, niin tuskinpa aiot voimalinjaa kuormittaa sen enempää kuin ennenkään. Eli vielä uudestaan toisin ilmaistuna, voiman tarve määrittelee komponentit ei niinkään tarjolla oleva voima. Noilla kierrosluvuilla tosin pitäisi ehkä tuijottaa mielumminkin koneiden vääntöarvoja eikä niinkään huipputehojen arvoja, jotka muuten on saavutettu jollain ihan muulla kierrosluvulla.
Mikäli päädyt tekemään kaavelin itse ja mikäli GM on pitäytynyt samassa laipassa koneen takaosassa kuin bensakoneet ( 5,0/ 5,7 ) niin mulla on polttoleikettä varten kuvat saatavilla, kun on tullut sellainen kerran tehtyä.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Vastaa Viestiin