Moottorin mitoitus puuveneeseen?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
Paikkakunta: Joensuu

Moottorin mitoitus puuveneeseen?

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 13 Elo 2003 12:40

Päätös on nyt tehty, vanha Vire tulee saamaan Weekend-kryssarestani kenkää ja tilalle tulee pieni diesel. Mutta minkä kokoinen? Weekend suunniteltiin alun perin ilman moottoria toimivaksi, mutta nyt lähes kaikissa on sisämoottori. Yhdessä taitaa olla perämoottori, mutta nelitonniseen veneeseen tarvitaan minun mielestäni kunnon hyrrä sisälle, varsinkin perhekäyttöön.

Weekendien koneet ovat pääsääntöisesti 10-14 hp dieseleitä, siis 1-2 pyttyisiä. Yhteen on viime keväänä laitettu 21 heppainen kolmipyttyinen, mutta se siis vasta ensimmäistä kesää ajossa. Nämä ovat vaihtoehtoni, mutta minkä valitsen? Kone ei minun käsittääkseni (maalaisjärkeä) olla liian iso, jotta se ei ravistelisi runkoa hajalle, eikä liian pieni, jotta paatti liikkuu tarvittaessa. Vireen 7, tai käytännössä 5 heppaa ovat niukanpuoleiset satamamanovereissa.

Kaipaan neuvoja joko suoraan tai vinkkejä siitä keneltä kannattaisi kysyä. Moottorinmyyjät tietenkin suosittelevat sitä isompaa, joten heihin en nyt voi luottaa.

Weekendeistä enemmän teknistä tietoa on hienoilla sivuilla: http://www.hut.fi/~lrahikai/weekend/

Tomi

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 13 Elo 2003 12:51

Jos meinaa vaihtaa vaan pelkän koneen niin kannattaa laittaa kierrosluvuiltaan ja tehoiltaan mahdollisimman samanlainen kuin entinen.
Jos laittaa tehokkaamman niin siinä menee sitten koko tekniikka ropelia myöten uusiksi. Kyllä 10 diisseliheppaa pitäs riittää.

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 13 Elo 2003 14:06

Koska veneesi painaa n. 4 tonnia, sopiva apumoottori olisi 20 hv (5 hv/tonni) modernina veneenä. Klassisen risteilijän tuulipinta on kuitenkin niin pieni, että 12-15 hv riittää hyvin.

Terho

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 14 Elo 2003 21:09

Kiitos molemmille, tämä auttaa jo kovasti. Jäi vain askarruttamaan tuo Terhon käyttämä perustelu, että kun purjepinta-ala on pienehkö, niin moottorikin voi olla pienempi kuin nykypaateissa. Mikä yhteys purjepinta-alalla ja moottorin koolla on?

tt

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 15 Elo 2003 10:04

No minähän en purjeveneistä mitään tiedä mutta oliskos Terho tarkoittanut tuulipinnalla veneen muuta profiilia johon tuuli vaikuttaa, työntää, kääntää? (siis ilman purjeita!)
Ison veneen suunnassa pitämiseen tarvihee tehoa jos kylki on korkia ja sivutuuli sortaa....?

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 16 Elo 2003 11:08

Tuulipinta tarkoittaa tässä veneen veden yläpuolisten osien pinta-alaa suoraan edestä katsottuna silloin, kun purjeet on laskettuna. Matalan ja kapean rungon tuulipinta on pienempi kuin modernissa leveässä ja korkeassa purjeveneen rungossa. Samoin matalamman rikin tuulipinta on pienempi kuin modernin korkean rikin.

Tuulipinta ei siis ole sama asia kuin purjepinta-ala.

Tuulipinta on kriittinen, kun esimerkiksi yrität satamasta ulos kovaan vastatuuleen tai kun koneella on ajettava vastatuuleen silloin kun purjehdus ei enää onnistu. Muilla tuulen suunnilla ei tässä koneen valinnassa juuri ole vaikutusta.

Terho
Viimeksi muokannut terhohalme, 16 Elo 2003 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 16 Elo 2003 15:15

No nyt selkisi, kiitos! Tässä palstassa on hyödyllisyytensä lisäksi myös se hyvä puoli, että oppii aina jotain uutta.

tt

Vastaa Viestiin