Moottorin mitoitus puuveneeseen?
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
- Paikkakunta: Joensuu
Moottorin mitoitus puuveneeseen?
Päätös on nyt tehty, vanha Vire tulee saamaan Weekend-kryssarestani kenkää ja tilalle tulee pieni diesel. Mutta minkä kokoinen? Weekend suunniteltiin alun perin ilman moottoria toimivaksi, mutta nyt lähes kaikissa on sisämoottori. Yhdessä taitaa olla perämoottori, mutta nelitonniseen veneeseen tarvitaan minun mielestäni kunnon hyrrä sisälle, varsinkin perhekäyttöön.
Weekendien koneet ovat pääsääntöisesti 10-14 hp dieseleitä, siis 1-2 pyttyisiä. Yhteen on viime keväänä laitettu 21 heppainen kolmipyttyinen, mutta se siis vasta ensimmäistä kesää ajossa. Nämä ovat vaihtoehtoni, mutta minkä valitsen? Kone ei minun käsittääkseni (maalaisjärkeä) olla liian iso, jotta se ei ravistelisi runkoa hajalle, eikä liian pieni, jotta paatti liikkuu tarvittaessa. Vireen 7, tai käytännössä 5 heppaa ovat niukanpuoleiset satamamanovereissa.
Kaipaan neuvoja joko suoraan tai vinkkejä siitä keneltä kannattaisi kysyä. Moottorinmyyjät tietenkin suosittelevat sitä isompaa, joten heihin en nyt voi luottaa.
Weekendeistä enemmän teknistä tietoa on hienoilla sivuilla: http://www.hut.fi/~lrahikai/weekend/
Tomi
Weekendien koneet ovat pääsääntöisesti 10-14 hp dieseleitä, siis 1-2 pyttyisiä. Yhteen on viime keväänä laitettu 21 heppainen kolmipyttyinen, mutta se siis vasta ensimmäistä kesää ajossa. Nämä ovat vaihtoehtoni, mutta minkä valitsen? Kone ei minun käsittääkseni (maalaisjärkeä) olla liian iso, jotta se ei ravistelisi runkoa hajalle, eikä liian pieni, jotta paatti liikkuu tarvittaessa. Vireen 7, tai käytännössä 5 heppaa ovat niukanpuoleiset satamamanovereissa.
Kaipaan neuvoja joko suoraan tai vinkkejä siitä keneltä kannattaisi kysyä. Moottorinmyyjät tietenkin suosittelevat sitä isompaa, joten heihin en nyt voi luottaa.
Weekendeistä enemmän teknistä tietoa on hienoilla sivuilla: http://www.hut.fi/~lrahikai/weekend/
Tomi
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
- terhohalme
- Viestit: 212
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
- Paikkakunta: Kotka
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
- Paikkakunta: Joensuu
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
- Paikkakunta: Valkeakoski
- terhohalme
- Viestit: 212
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
- Paikkakunta: Kotka
Tuulipinta tarkoittaa tässä veneen veden yläpuolisten osien pinta-alaa suoraan edestä katsottuna silloin, kun purjeet on laskettuna. Matalan ja kapean rungon tuulipinta on pienempi kuin modernissa leveässä ja korkeassa purjeveneen rungossa. Samoin matalamman rikin tuulipinta on pienempi kuin modernin korkean rikin.
Tuulipinta ei siis ole sama asia kuin purjepinta-ala.
Tuulipinta on kriittinen, kun esimerkiksi yrität satamasta ulos kovaan vastatuuleen tai kun koneella on ajettava vastatuuleen silloin kun purjehdus ei enää onnistu. Muilla tuulen suunnilla ei tässä koneen valinnassa juuri ole vaikutusta.
Terho
Tuulipinta ei siis ole sama asia kuin purjepinta-ala.
Tuulipinta on kriittinen, kun esimerkiksi yrität satamasta ulos kovaan vastatuuleen tai kun koneella on ajettava vastatuuleen silloin kun purjehdus ei enää onnistu. Muilla tuulen suunnilla ei tässä koneen valinnassa juuri ole vaikutusta.
Terho
Viimeksi muokannut terhohalme, 16 Elo 2003 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
- Paikkakunta: Joensuu