Tuo keitin on öljytuikku eli valo. Tulee kompassikuvun kyljessä olevaan "pattiin" sisälle ja valaisee kompassin. Sisällä kompassikuvussa on reikä, josta valo tulee.Donna 28 kirjoitti:Warjo. Mikä siinä viimeisesen kompassin sivussa oli se keitin, mihin se kuuluu.
Donna 28
Vanha kompassi
-
Re: Vanha kompassi
Raudassa ei ole raha hukassa...
- Donna 28
Minä kun luulin sitä tosiaan joksikin trangia keittimeksi
Ei vaineskaan, kysin kun en tiennyt ollenkaan, mikä se voisi olla
Nytpähän tiedän. Siis, joka päivä oppii jotain.
Pitäisiköhän kysyä täällä vai pitäisikö mennä tuonne ostetaan halutaan palstalle, mitä tuollaiset messinkiset pienemmät kompassit mahtavat maksaa, tai vaikkapa vain tuollainen joutsenkaulatyyppinen suojakotelo, jonne katsotaan sisään. Voisit vaikka kaikessa hiljaisuudessa vastata yksityisviestillä.
Donna 28

Pitäisiköhän kysyä täällä vai pitäisikö mennä tuonne ostetaan halutaan palstalle, mitä tuollaiset messinkiset pienemmät kompassit mahtavat maksaa, tai vaikkapa vain tuollainen joutsenkaulatyyppinen suojakotelo, jonne katsotaan sisään. Voisit vaikka kaikessa hiljaisuudessa vastata yksityisviestillä.
Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Antti Korhonen
Näillä sivuilla on ollut jonkun verran puhetta kompassien kunnostuksesta, joita hakea. Kompasseissa tosiaan käytetään paksumpaa lamppuöljyä/valopetroolia huhujen viinan sijasta. Pitäisi vain saada selville sitä kestävä liimamassa, sillä ainakin omat injektiotäyttöni onnistuivat vain yön yli ja taas oli nesteet pöydällä. Öljy estää sikaa tarttumasta.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
-
Itse asiassa, vanhoissa kompasseissa käytettiin todellakin pirtua, eikä lamppuöljyä.Antti Korhonen kirjoitti:Näillä sivuilla on ollut jonkun verran puhetta kompassien kunnostuksesta, joita hakea. Kompasseissa tosiaan käytetään paksumpaa lamppuöljyä/valopetroolia huhujen viinan sijasta. Pitäisi vain saada selville sitä kestävä liimamassa, sillä ainakin omat injektiotäyttöni onnistuivat vain yön yli ja taas oli nesteet pöydällä. Öljy estää sikaa tarttumasta.
Tiivisteitähän noissa vanhemmissa on tavattu käytää, eikä mitään liimamassaa. Minun kompasseista isommassa oli paksun paperitiivisteen kaltainen ja pienemmässä "kuminen" O-rengas, jonka poikkileikkausmuoto on nelikulmainen.
Donna 28 uteli hintoja? Haitari on laaja riipuen kunnosta ja koosta, lähtien n. 100 eurosta ylöspäin.
Jonkinlainen keskihinta toimivalle kompassille kuvun(n.20cm X 20cm) kanssa, on jossain 300-400 euron välillä, arvelisin??
Raudassa ei ole raha hukassa...
- Notreal
Ei Donna tarvitse toimivaa kompassia kun eihän se sitä katsoisi
kuin tarkistaakseen vieläkö siitä saisi yhdet plöröt...
Sillä on kotona jo muodostunut uusi lentävä lause....
Hei äiti, isi on ollut taas kompassia korjaamassa.
kuin tarkistaakseen vieläkö siitä saisi yhdet plöröt...

Sillä on kotona jo muodostunut uusi lentävä lause....
Hei äiti, isi on ollut taas kompassia korjaamassa.

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Princess OJ8834
- Simon
Mielestäni aika paha 8\ , mutta jos vanhat muistot tuli mieleen, niin miksi siirtää muiden tekemäksi

Mutta missä on V_M

Mutta missä on V_M

Viimeksi muokannut Simon, 20 Huhti 2010 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Notreal
Paha on, mutta Donna ymmärtää kyllä.
Enhän mä muuten olis uskaltanut.
Enhän mä muuten olis uskaltanut.
Notreal
Princess OJ8834
Princess OJ8834
-
Veikkaisin että V-M niinkuin me kaikki muutkin pohojosen paattimiehet nenää nyrpistellen
katsoo tän jutun etenemistä ku tässä sotketaan A-pitoisia aineita näihin ah. muuten niin jaloja harrastuksia koskeviin juttuihin

katsoo tän jutun etenemistä ku tässä sotketaan A-pitoisia aineita näihin ah. muuten niin jaloja harrastuksia koskeviin juttuihin

Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Simon
Kyllä noissa vanhoissa kompasseieissa todella nesteytys oli pirtua, mutta lisäaineena muistaakseni oli risiiniöljyä tai vastaavaa vaimentimena (Warjo muistanee toiselta foorumilta). Tämä muistikuva laivastoajoilta, saattoi olla vielä muitakin aineita, tuon ajan muistikirjat jostakin syystä kadonneet ja sotilaspassiinkaan tuota nestekaavaa ei näemmä ole merkitty
Olkaa vain siellä pohjoisessa huoleti. jos tuo resepti on oikea, niin kuin luulen, niin yskänlääkkeeksi tuo ainakin sopisi
olisi meinaan ainakin tehokasta, ei varmasti uskaltaisi yskiä

Olkaa vain siellä pohjoisessa huoleti. jos tuo resepti on oikea, niin kuin luulen, niin yskänlääkkeeksi tuo ainakin sopisi

- Donna 28
Muuten osuit Notikka aika oikeaan, mutta lentävälause meni sen verran pieleen, ettei kotona ole niitä kakruja enää, vaimo on kyllä pysynyt jostain kumman syystä mukana messissä.
Haminassa oli muutama vuosi sitten, saattaapi olla vieläkin, kaljakapakka nimeltään Kompassi ja toinen nimeltään Messi
Lentävä lause voisi paremminkin olla "Sinä olet taas ollut Kompassissa"
Lääkäri tuttava lupasi tulla katsomaan Donna -projektia, josko hän siihen kompassiin sitten vaikka uskoisi. Harmi ettei se lamppuöljy sittenkään käy - olisi ollut enemmän pirtua sisäisiin tarkoituksiin
Donna 28
Haminassa oli muutama vuosi sitten, saattaapi olla vieläkin, kaljakapakka nimeltään Kompassi ja toinen nimeltään Messi

Lääkäri tuttava lupasi tulla katsomaan Donna -projektia, josko hän siihen kompassiin sitten vaikka uskoisi. Harmi ettei se lamppuöljy sittenkään käy - olisi ollut enemmän pirtua sisäisiin tarkoituksiin

Donna 28

Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Donna 28
Vielä vähän tuosta pirtusta. Alle 18 -kesäisenä asuin kansakoululla sattuneesta syystä.
No siellä oli tällaiset kemian alkeelliset vehkeet, kolvit, lauhduttimet ja sen sellaiset.
Kaverin kanssa kevät viikonloppuisin keittelimme Juhannusjuhlia varten niillä vehkeillä miestä väkevämpää. Täytyy sanoa, että lopputulos oli hyvää, sillä koko Juhannuksen seutu oltiin hyvässä nousujohteissessa hiprakassa, lopputulos kaverille kyllä oli pahakin, koska hän loukkasi polvensa, eikä lupaava myöhempi kolmiloikkaura tykännyt yhtään polven saamista vammoista ko. Juhannusjuhlilla saaressa. Vamma syntyi veneeseen hypätessä ja sen jälkeisessä rähmälleen menossa. Minä itse taas putosin sinä Juhannuksena muutaman kerran veneestä, kun vaihde oli päällä ja vedettyäni koneen käyntiin narusta, se hyökksäsi starttikaasulla aika rajusti eteen päin ja meikäläinen molskahti veteen. Pidin kiinni käynnistinnarusta ja sain sillä itseni hinattua nämä pari kertaa veneeseen. Onneksi ei tässä leikissä käynyt kuinkaan. Samaisena viikonloppuna tuli ajettua myös paikallisen rannalla asuvan kansanedustajan verkot puhki, koska potkuri sotekutui niihin niin perusteellisesti, ettei se lähtenyt irti muuten kuin puukolla raksimalla. Se oli sitä aikaa kun veneily niinkin voimakkailla koneilla oli uutta siellä päin, minä olin kyllä ajellut niillä tehoilla jo miltei kymmenen vuotta. Varohan Notikka ettei juniorisi sitten vähän, vähän vanhempana sorru yhtä "lapsellisiin leikkeihin" sillä tekemälläsi vaneriveneellä. Tämä minunkin veneeni oli vanerivene - tosin perämoottorilla.
Donna 28
P.S. V-M on ihan hyvä jätkä, vaikkei nyt niin hanakka olekaan korkkia aukaisemaan
No siellä oli tällaiset kemian alkeelliset vehkeet, kolvit, lauhduttimet ja sen sellaiset.
Kaverin kanssa kevät viikonloppuisin keittelimme Juhannusjuhlia varten niillä vehkeillä miestä väkevämpää. Täytyy sanoa, että lopputulos oli hyvää, sillä koko Juhannuksen seutu oltiin hyvässä nousujohteissessa hiprakassa, lopputulos kaverille kyllä oli pahakin, koska hän loukkasi polvensa, eikä lupaava myöhempi kolmiloikkaura tykännyt yhtään polven saamista vammoista ko. Juhannusjuhlilla saaressa. Vamma syntyi veneeseen hypätessä ja sen jälkeisessä rähmälleen menossa. Minä itse taas putosin sinä Juhannuksena muutaman kerran veneestä, kun vaihde oli päällä ja vedettyäni koneen käyntiin narusta, se hyökksäsi starttikaasulla aika rajusti eteen päin ja meikäläinen molskahti veteen. Pidin kiinni käynnistinnarusta ja sain sillä itseni hinattua nämä pari kertaa veneeseen. Onneksi ei tässä leikissä käynyt kuinkaan. Samaisena viikonloppuna tuli ajettua myös paikallisen rannalla asuvan kansanedustajan verkot puhki, koska potkuri sotekutui niihin niin perusteellisesti, ettei se lähtenyt irti muuten kuin puukolla raksimalla. Se oli sitä aikaa kun veneily niinkin voimakkailla koneilla oli uutta siellä päin, minä olin kyllä ajellut niillä tehoilla jo miltei kymmenen vuotta. Varohan Notikka ettei juniorisi sitten vähän, vähän vanhempana sorru yhtä "lapsellisiin leikkeihin" sillä tekemälläsi vaneriveneellä. Tämä minunkin veneeni oli vanerivene - tosin perämoottorilla.
Donna 28

P.S. V-M on ihan hyvä jätkä, vaikkei nyt niin hanakka olekaan korkkia aukaisemaan

- Lampila
Joissain vanhoissa sukelluslaitteiden paineilmamittareissa oli nesteenä glyseriiniä. Sovellushan on tietysti aivan eri mutta knoppitietona nyt kuitenkin.
Terveisin,
Lampila
Terveisin,
Lampila
- Pohjalla on paremmin -
- Donna 28
Nitroa vai.
Ilmankos sukeltajat ovat niin rauhallista porukkaa.
Donna 28

Donna 28

- Donna 28
Selvisi se kompassinkin alkuperä, se on Suunnon kompassi, rungossa on stanssaus siitä todisteena ja numerosarja ts. valmistusnumero. Tuskinpa siinä kuitenkaan on takuuta jäljellä ja jos vaihtavat ne nesteet sisään, jää pirturesepti saamatta
Donna 28

Donna 28

-
Minulla on myös C.Plathin pirtukompassi, jonka hinkkasin kiiltäväksi ja lakkasin messinkipinnat, jotteivat hapettuisi. Kompanssia tutkiessani tein huomion, että tämä "pirtutila" on alaosastaan vuorattu lyijyllä, joten en kyllä suosittele kenellekkään kompassissa olleen pirtun juomista. Kuva kompanssista pitäisi löytyä seuraavan linkin takaa:
http://www.aijaa.com/v.php?i=6170241.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aijaa.com/v.php?i=6170241.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;