Vanha kompassi

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Warjo

Re: Vanha kompassi

Viesti Kirjoittaja Warjo » 19 Huhti 2010 18:00

Donna 28 kirjoitti:Warjo. Mikä siinä viimeisesen kompassin sivussa oli se keitin, mihin se kuuluu.
Donna 28
Tuo keitin on öljytuikku eli valo. Tulee kompassikuvun kyljessä olevaan "pattiin" sisälle ja valaisee kompassin. Sisällä kompassikuvussa on reikä, josta valo tulee.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19 Huhti 2010 23:31

Minä kun luulin sitä tosiaan joksikin trangia keittimeksi :P Ei vaineskaan, kysin kun en tiennyt ollenkaan, mikä se voisi olla ??? Nytpähän tiedän. Siis, joka päivä oppii jotain.
Pitäisiköhän kysyä täällä vai pitäisikö mennä tuonne ostetaan halutaan palstalle, mitä tuollaiset messinkiset pienemmät kompassit mahtavat maksaa, tai vaikkapa vain tuollainen joutsenkaulatyyppinen suojakotelo, jonne katsotaan sisään. Voisit vaikka kaikessa hiljaisuudessa vastata yksityisviestillä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Antti Korhonen

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 20 Huhti 2010 09:40

Näillä sivuilla on ollut jonkun verran puhetta kompassien kunnostuksesta, joita hakea. Kompasseissa tosiaan käytetään paksumpaa lamppuöljyä/valopetroolia huhujen viinan sijasta. Pitäisi vain saada selville sitä kestävä liimamassa, sillä ainakin omat injektiotäyttöni onnistuivat vain yön yli ja taas oli nesteet pöydällä. Öljy estää sikaa tarttumasta.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Warjo

Viesti Kirjoittaja Warjo » 20 Huhti 2010 17:47

Antti Korhonen kirjoitti:Näillä sivuilla on ollut jonkun verran puhetta kompassien kunnostuksesta, joita hakea. Kompasseissa tosiaan käytetään paksumpaa lamppuöljyä/valopetroolia huhujen viinan sijasta. Pitäisi vain saada selville sitä kestävä liimamassa, sillä ainakin omat injektiotäyttöni onnistuivat vain yön yli ja taas oli nesteet pöydällä. Öljy estää sikaa tarttumasta.
Itse asiassa, vanhoissa kompasseissa käytettiin todellakin pirtua, eikä lamppuöljyä.
Tiivisteitähän noissa vanhemmissa on tavattu käytää, eikä mitään liimamassaa. Minun kompasseista isommassa oli paksun paperitiivisteen kaltainen ja pienemmässä "kuminen" O-rengas, jonka poikkileikkausmuoto on nelikulmainen.

Donna 28 uteli hintoja? Haitari on laaja riipuen kunnosta ja koosta, lähtien n. 100 eurosta ylöspäin.
Jonkinlainen keskihinta toimivalle kompassille kuvun(n.20cm X 20cm) kanssa, on jossain 300-400 euron välillä, arvelisin??
Raudassa ei ole raha hukassa...

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20 Huhti 2010 18:02

Ei Donna tarvitse toimivaa kompassia kun eihän se sitä katsoisi
kuin tarkistaakseen vieläkö siitä saisi yhdet plöröt... :))

Sillä on kotona jo muodostunut uusi lentävä lause....
Hei äiti, isi on ollut taas kompassia korjaamassa. :-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 20 Huhti 2010 19:57

Mielestäni aika paha 8\ , mutta jos vanhat muistot tuli mieleen, niin miksi siirtää muiden tekemäksi ??? :P

Mutta missä on V_M ??? :-)
Viimeksi muokannut Simon, 20 Huhti 2010 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Notreal

Viesti Kirjoittaja Notreal » 20 Huhti 2010 20:26

Paha on, mutta Donna ymmärtää kyllä.
Enhän mä muuten olis uskaltanut.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

pellamo

Viesti Kirjoittaja pellamo » 20 Huhti 2010 21:23

Veikkaisin että V-M niinkuin me kaikki muutkin pohojosen paattimiehet nenää nyrpistellen
katsoo tän jutun etenemistä ku tässä sotketaan A-pitoisia aineita näihin ah. muuten niin jaloja harrastuksia koskeviin juttuihin :-) 8} :-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 20 Huhti 2010 22:40

Kyllä noissa vanhoissa kompasseieissa todella nesteytys oli pirtua, mutta lisäaineena muistaakseni oli risiiniöljyä tai vastaavaa vaimentimena (Warjo muistanee toiselta foorumilta). Tämä muistikuva laivastoajoilta, saattoi olla vielä muitakin aineita, tuon ajan muistikirjat jostakin syystä kadonneet ja sotilaspassiinkaan tuota nestekaavaa ei näemmä ole merkitty :)

Olkaa vain siellä pohjoisessa huoleti. jos tuo resepti on oikea, niin kuin luulen, niin yskänlääkkeeksi tuo ainakin sopisi |+| olisi meinaan ainakin tehokasta, ei varmasti uskaltaisi yskiä 8o :P :-)

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Huhti 2010 22:42

Muuten osuit Notikka aika oikeaan, mutta lentävälause meni sen verran pieleen, ettei kotona ole niitä kakruja enää, vaimo on kyllä pysynyt jostain kumman syystä mukana messissä.
Haminassa oli muutama vuosi sitten, saattaapi olla vieläkin, kaljakapakka nimeltään Kompassi ja toinen nimeltään Messi !!! Lentävä lause voisi paremminkin olla "Sinä olet taas ollut Kompassissa" !!!
Lääkäri tuttava lupasi tulla katsomaan Donna -projektia, josko hän siihen kompassiin sitten vaikka uskoisi. Harmi ettei se lamppuöljy sittenkään käy - olisi ollut enemmän pirtua sisäisiin tarkoituksiin :) :-)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20 Huhti 2010 23:05

Vielä vähän tuosta pirtusta. Alle 18 -kesäisenä asuin kansakoululla sattuneesta syystä.
No siellä oli tällaiset kemian alkeelliset vehkeet, kolvit, lauhduttimet ja sen sellaiset.
Kaverin kanssa kevät viikonloppuisin keittelimme Juhannusjuhlia varten niillä vehkeillä miestä väkevämpää. Täytyy sanoa, että lopputulos oli hyvää, sillä koko Juhannuksen seutu oltiin hyvässä nousujohteissessa hiprakassa, lopputulos kaverille kyllä oli pahakin, koska hän loukkasi polvensa, eikä lupaava myöhempi kolmiloikkaura tykännyt yhtään polven saamista vammoista ko. Juhannusjuhlilla saaressa. Vamma syntyi veneeseen hypätessä ja sen jälkeisessä rähmälleen menossa. Minä itse taas putosin sinä Juhannuksena muutaman kerran veneestä, kun vaihde oli päällä ja vedettyäni koneen käyntiin narusta, se hyökksäsi starttikaasulla aika rajusti eteen päin ja meikäläinen molskahti veteen. Pidin kiinni käynnistinnarusta ja sain sillä itseni hinattua nämä pari kertaa veneeseen. Onneksi ei tässä leikissä käynyt kuinkaan. Samaisena viikonloppuna tuli ajettua myös paikallisen rannalla asuvan kansanedustajan verkot puhki, koska potkuri sotekutui niihin niin perusteellisesti, ettei se lähtenyt irti muuten kuin puukolla raksimalla. Se oli sitä aikaa kun veneily niinkin voimakkailla koneilla oli uutta siellä päin, minä olin kyllä ajellut niillä tehoilla jo miltei kymmenen vuotta. Varohan Notikka ettei juniorisi sitten vähän, vähän vanhempana sorru yhtä "lapsellisiin leikkeihin" sillä tekemälläsi vaneriveneellä. Tämä minunkin veneeni oli vanerivene - tosin perämoottorilla.
P.S. V-M on ihan hyvä jätkä, vaikkei nyt niin hanakka olekaan korkkia aukaisemaan !!!

Lampila

Viesti Kirjoittaja Lampila » 23 Huhti 2010 13:58

Joissain vanhoissa sukelluslaitteiden paineilmamittareissa oli nesteenä glyseriiniä. Sovellushan on tietysti aivan eri mutta knoppitietona nyt kuitenkin.

Terveisin,

Lampila
- Pohjalla on paremmin -

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 23 Huhti 2010 14:26

Nitroa vai. ??? Ilmankos sukeltajat ovat niin rauhallista porukkaa. |+|

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05 Touko 2010 23:24

Selvisi se kompassinkin alkuperä, se on Suunnon kompassi, rungossa on stanssaus siitä todisteena ja numerosarja ts. valmistusnumero. Tuskinpa siinä kuitenkaan on takuuta jäljellä ja jos vaihtavat ne nesteet sisään, jää pirturesepti saamatta !!! !!! :P

MikkoM

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 06 Touko 2010 20:19

Minulla on myös C.Plathin pirtukompassi, jonka hinkkasin kiiltäväksi ja lakkasin messinkipinnat, jotteivat hapettuisi. Kompanssia tutkiessani tein huomion, että tämä "pirtutila" on alaosastaan vuorattu lyijyllä, joten en kyllä suosittele kenellekkään kompassissa olleen pirtun juomista. Kuva kompanssista pitäisi löytyä seuraavan linkin takaa:

http://www.aijaa.com/v.php?i=6170241.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin