Vanerivene projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja JussiA » 27 Maalis 2010 19:21

Riippuu tietysti paljon rakennustekniikasta, mutta jos meinaat ruuvata kaariin kylkiä ja pohjaa kiinni niin tuo vaneri on aika huono ratkaisu. Ja koivuvaneri vielä huonompi, jos käytät vaneria niin laita jotain mikä ei ole niin helposti lahoavaa. Jos teet puusta, mänty on aivan hyvä ja verrattain kevyt. Sama pätee köliin ja keulapuuhun. Jos meinaat lakata niin kai se keulapuu tuommoisessa veneessä saisi olla mahonkia. Mäntyä parempia toki löytyy, mutta hinta-laatusuhteeltaan paremmat ovatkin jo harvemmassa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27 Maalis 2010 19:41

JussiA kirjoitti:Riippuu tietysti paljon rakennustekniikasta, mutta jos meinaat ruuvata kaariin kylkiä ja pohjaa kiinni niin tuo vaneri on aika huono ratkaisu. Ja koivuvaneri vielä huonompi, jos käytät vaneria niin laita jotain mikä ei ole niin helposti lahoavaa. Jos teet puusta, mänty on aivan hyvä ja verrattain kevyt. Sama pätee köliin ja keulapuuhun. Jos meinaat lakata niin kai se keulapuu tuommoisessa veneessä saisi olla mahonkia. Mäntyä parempia toki löytyy, mutta hinta-laatusuhteeltaan paremmat ovatkin jo harvemmassa.
Okei, eli koivuvaneria paremmin sopisi jokin muu vaneri.
Tarkoitukseni oli liimata epoksilla pohja ja kyljet kaariin ( ja / tai mahdollisiin jäykkääjärimoihin).
Ruuvit olin laittamassa veistokaarien liitoksiin epoksin "tueksi".
Pohjaa ja kylkiä tuskin lakkaan, vaan uskoisin päälle tulevan maalin ( ehkä lasikuitu vahvikkeella )
Kannen osalta viilupinta lakattuna olisi mielikuva...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

vanaja
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Marras 2009 22:54

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja vanaja » 27 Maalis 2010 20:20

Mä laittaisin mahonkivaneria,kestää paremmin.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Simon » 27 Maalis 2010 21:29

Mänty toki projektin tukirakenteissa on aivan paikallaan, kuusi hieman keveämpänä olisi oivallinen, mutta oksatonta kuusipuuta on vaikeahko löytää, tosin painoero ei kumminkaan ole kovin suuri.
Mahonki vaneri on tietysti kevein (laadusta riippuen). Ja kuten edellä on verrattu, niin hinta/laatu/painosuhdetta,on ratkaisu suht helppo. Runko 6 - 9 mm koivuvanerista ilman (kuttaperkaa) ja maalattuna. Kansi mahonkivanerista näyttävyyden takia, eikä pienen menekin vuoksi aiheuta kohtuutonta menoerää rakennusbudjettiin.

Ehkä jossain vaiheessa tuosta luonnoksesta tehdään rakennekuva, mistä sitten ilmenee myös ainevahvuudet ja valittavat materiaalit.Tämähän tietenkin Notrealille tiedoksi, mitä pidemmälle mennään , niin laskua tulee perästä ;-)

Veneen pituus todennäköisesti tulee muuttumaan lyh...,eikun pari jalkaa pidemmäksi, lähinnä koneen painon vuoksi. 8|

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27 Maalis 2010 22:09

Simon kirjoitti:Pohjan muoto perässä suht tasainen , ja pakosta hieman nouseva.
Koitahan nyt päättää... Ensin perästä tulee nousua ja hetken päästä laskua... 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Simon » 27 Maalis 2010 22:32

Niin ja mitä enempi potkuriin tulee nousua, sitä enempi tulee laskua :-)

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja pellamo » 27 Maalis 2010 23:38

Varmasti 6,5 mm vaneri riittää tuon mittaseen kun runko tulee 2/3 osa veneestä "putkimaiseksi" kansiratkaisun ansiosta....
Mäntyä veistokaariin laittasin ilman muuta...
Mikä kone siihen tulee?...kevyt kuitenkin varmaan
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 27 Maalis 2010 23:59

pellamo kirjoitti:Varmasti 6,5 mm vaneri riittää tuon mittaseen kun runko tulee 2/3 osa veneestä "putkimaiseksi" kansiratkaisun ansiosta....
Mäntyä veistokaariin laittasin ilman muuta...
Mikä kone siihen tulee?...kevyt kuitenkin varmaan
Siis mäntyä luurankoon 8|
Mitenkäs tuo 6,5mm vaneri ? Aikaisemmin annoin itseni ymmärtää, että 2 x 4mm olisi sopiva
niin, että toinen kerros liimattaisiin suikaleista päälle.
Helpommallahan sitä pääsisi jos menisi yhdellä paksummalla vanerilla !
Koneeksi todennäköisesti pikku diesel ( max. 20 hp ) joten 100kg tulee varata painoa...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28 Maalis 2010 12:32

Sanon vaan, että älä nyt mitään lasikuituvahvistuksia kuvittele puuveneeseen laittavasi.
Lasikuitu ei vahvista, se heikentää vusien saatossa venettä. Me puuveneilijät emme ole lasikuidun ystäviä muussa mielessä kuin korkeintaan antamassa veneelle viimeistä voitelua.
Luulisi Sinunkin Notikka täällä puuvenepalstalla jo sen oivaltaneen ;-) :)
Donna 28 ;-)

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 28 Maalis 2010 13:33

Njaa, se lasikuitu on jäänyt vain mieleen lisävahvike vaihtoehdoksi
kun sitä tuolla sivulla 4 muutamaan otteeseen mainittiin.
Niin, että ei se minun idea ole ollut... :P
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28 Maalis 2010 16:22

Ei sielläkään varmaan puuveneilijä ollut ;-) 8}
Enkäpä minä Sinua moitikaan, sillä harva lasikuitumies uskaltaa lähteä tällaiseen projektiin, olkoonkin vaikka vaneriveneestä kysymys !!!
Donna 28 :)

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja RistoA » 28 Maalis 2010 19:39

Tässä juurikin näinä päivinä osia muotoilleena sanoisin, että materiaalia kannattaa katsella vähän muotoilun helppouden kannalta.

Okumevanerista osat syntyy mukavasti, pitää vaan olla varovainen, ettei hivase liikaa käsivehkeillä.
Mäntyvaneri on melkoista tikkua. Vehkeet pitää olla kunnossa (=terävät) ja suunnat harkittu.
Koivu on yks hel*etin keksintö. Hiki vuotaa ja ähinä käy, mutta homma jumii. -> ikävä muotoilla.

Lujuuksien puolesta koivurakenteissa voisi käyttää paljon ohuempia levyjä. Silloin levykentien jäykistely pitää harkita uudestaan ja liitokset pohtia ettei tule pistekuormaongelmia.

Tekemisen kannalta kevyt pehmoinen ja paksuhko materiali on mukavinta. Veneen ulkopuoleen vaan ohut lasikuitukangas päälle epoksin kanssa ja valmis.
Sisärakenteet mukavalla liimalla tai paksulla epoksilla kasaan, niin homma sujuu.

Risto

juhakari
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:14

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja juhakari » 28 Maalis 2010 20:15

Vanerinen RUNABOUT

Minulla opn rakenteilla juuri ajattelemasi tyyppinen vanerivene. Se on pituudeltaan noin 3,5m ja moottorina on Kawasaki 650 vesijetista otettu koneisto turbiineineen. Vene on tehty TM:n ja Osaran vaneriveneitä- kirjan piirustusten mukaan mukaellen. Vene on tarkoitettu kolmelle henkilölle, siten että kuski istuu keskellä ja hänen takanaan on kaksi paikkaa matkustajille. Takana on luukut moottoritilaan runabout-veneiden tyyliin. Kylkiin on laminoitu 6mm mahonkilauta ja kanteen on tehty mahonlirimoitus valkoisin sika-saumoin. Tuulilasi tulee plexistä saarnisille kehyksille. Rakennan venettä Eurajoen Opistolla veneenrakennuksen "näytetyönä". Turbiini on leikattu irti suoraan vanhasta vesijetistä ja se on tarkoitus laminoida sellaisenaan pohjaan lekattuun aukkoon. Koko veneen kylki ja pohja tulee vielä päälystetyksi epoksikankaalla, sekä pintakäsittelyksi ääretön määrä lakkakerroksia. Kuvia oli koneelleni vain veneenrakennuksen alkuvaiheesta eli rimakehikosta ja vaneroinnista, mutta täytyy otta uusia kuvia, nyt jo mahonkipintaisesta veneestä - tuulilasienpokien teko ja turbiiniasennukset ovat nyt meneillään.
terveisin JuhaK

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Jude » 28 Maalis 2010 20:31

RistoA kirjoitti:Koivu on yks hel*etin keksintö. Hiki vuotaa ja ähinä käy, mutta homma jumii. -> ikävä muotoilla.
Risto
Omaa venettä tehdessä käytin sekavaneria. Sitä sattui olemaan sopivasti saatavilla Köyhien Stokkalta. Rakenteet joiden päälle joutuu astumaan esim. tuhdot ja moottorikaivo tein ysimillisestä. Laidat ja pohja tuli ohuemmasta tavarasta. Se taisi olla sitä 6,5 millistä. Sekavanerissa pintaviilut ovat koivua. Köyhien Stokka myy usein hiukan sekundaa. Siinä ysimillisessä taisi toinen pintaviilu olla kuusta ja toinen koivua. Hyvä vene siintä tuli. Odotan se kestävän vuosikymmeniä. Nopea ja helppo tuollainen pieni vanerivene on tehdä, mutta rahaa palaa yllättävän paljon.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 28 Maalis 2010 21:31

juhakari kirjoitti:Vanerinen RUNABOUT

Minulla opn rakenteilla juuri ajattelemasi tyyppinen vanerivene. Se on pituudeltaan noin 3,5m ja moottorina on Kawasaki 650 vesijetista otettu koneisto turbiineineen. Vene on tehty TM:n ja Osaran vaneriveneitä- kirjan piirustusten mukaan mukaellen. Vene on tarkoitettu kolmelle henkilölle, siten että kuski istuu keskellä ja hänen takanaan on kaksi paikkaa matkustajille. Takana on luukut moottoritilaan runabout-veneiden tyyliin. Kylkiin on laminoitu 6mm mahonkilauta ja kanteen on tehty mahonlirimoitus valkoisin sika-saumoin. Tuulilasi tulee plexistä saarnisille kehyksille. Rakennan venettä Eurajoen Opistolla veneenrakennuksen "näytetyönä". Turbiini on leikattu irti suoraan vanhasta vesijetistä ja se on tarkoitus laminoida sellaisenaan pohjaan lekattuun aukkoon. Koko veneen kylki ja pohja tulee vielä päälystetyksi epoksikankaalla, sekä pintakäsittelyksi ääretön määrä lakkakerroksia. Kuvia oli koneelleni vain veneenrakennuksen alkuvaiheesta eli rimakehikosta ja vaneroinnista, mutta täytyy otta uusia kuvia, nyt jo mahonkipintaisesta veneestä - tuulilasienpokien teko ja turbiiniasennukset ovat nyt meneillään.
terveisin JuhaK
Laita ihmeessä myös niitä "alkuvaiheen" kuvia näkyviin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin