Vanerivene projekti
-
- Viestit: 300
- Liittynyt: 27 Helmi 2005 18:25
Re: Vanerivene projekti
Riippuu tietysti paljon rakennustekniikasta, mutta jos meinaat ruuvata kaariin kylkiä ja pohjaa kiinni niin tuo vaneri on aika huono ratkaisu. Ja koivuvaneri vielä huonompi, jos käytät vaneria niin laita jotain mikä ei ole niin helposti lahoavaa. Jos teet puusta, mänty on aivan hyvä ja verrattain kevyt. Sama pätee köliin ja keulapuuhun. Jos meinaat lakata niin kai se keulapuu tuommoisessa veneessä saisi olla mahonkia. Mäntyä parempia toki löytyy, mutta hinta-laatusuhteeltaan paremmat ovatkin jo harvemmassa.
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Okei, eli koivuvaneria paremmin sopisi jokin muu vaneri.JussiA kirjoitti:Riippuu tietysti paljon rakennustekniikasta, mutta jos meinaat ruuvata kaariin kylkiä ja pohjaa kiinni niin tuo vaneri on aika huono ratkaisu. Ja koivuvaneri vielä huonompi, jos käytät vaneria niin laita jotain mikä ei ole niin helposti lahoavaa. Jos teet puusta, mänty on aivan hyvä ja verrattain kevyt. Sama pätee köliin ja keulapuuhun. Jos meinaat lakata niin kai se keulapuu tuommoisessa veneessä saisi olla mahonkia. Mäntyä parempia toki löytyy, mutta hinta-laatusuhteeltaan paremmat ovatkin jo harvemmassa.
Tarkoitukseni oli liimata epoksilla pohja ja kyljet kaariin ( ja / tai mahdollisiin jäykkääjärimoihin).
Ruuvit olin laittamassa veistokaarien liitoksiin epoksin "tueksi".
Pohjaa ja kylkiä tuskin lakkaan, vaan uskoisin päälle tulevan maalin ( ehkä lasikuitu vahvikkeella )
Kannen osalta viilupinta lakattuna olisi mielikuva...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 20 Marras 2009 22:54
Re: Vanerivene projekti
Mä laittaisin mahonkivaneria,kestää paremmin.
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Vanerivene projekti
Mänty toki projektin tukirakenteissa on aivan paikallaan, kuusi hieman keveämpänä olisi oivallinen, mutta oksatonta kuusipuuta on vaikeahko löytää, tosin painoero ei kumminkaan ole kovin suuri.
Mahonki vaneri on tietysti kevein (laadusta riippuen). Ja kuten edellä on verrattu, niin hinta/laatu/painosuhdetta,on ratkaisu suht helppo. Runko 6 - 9 mm koivuvanerista ilman (kuttaperkaa) ja maalattuna. Kansi mahonkivanerista näyttävyyden takia, eikä pienen menekin vuoksi aiheuta kohtuutonta menoerää rakennusbudjettiin.
Ehkä jossain vaiheessa tuosta luonnoksesta tehdään rakennekuva, mistä sitten ilmenee myös ainevahvuudet ja valittavat materiaalit.Tämähän tietenkin Notrealille tiedoksi, mitä pidemmälle mennään , niin laskua tulee perästä
Veneen pituus todennäköisesti tulee muuttumaan lyh...,eikun pari jalkaa pidemmäksi, lähinnä koneen painon vuoksi.
Mahonki vaneri on tietysti kevein (laadusta riippuen). Ja kuten edellä on verrattu, niin hinta/laatu/painosuhdetta,on ratkaisu suht helppo. Runko 6 - 9 mm koivuvanerista ilman (kuttaperkaa) ja maalattuna. Kansi mahonkivanerista näyttävyyden takia, eikä pienen menekin vuoksi aiheuta kohtuutonta menoerää rakennusbudjettiin.
Ehkä jossain vaiheessa tuosta luonnoksesta tehdään rakennekuva, mistä sitten ilmenee myös ainevahvuudet ja valittavat materiaalit.Tämähän tietenkin Notrealille tiedoksi, mitä pidemmälle mennään , niin laskua tulee perästä

Veneen pituus todennäköisesti tulee muuttumaan lyh...,eikun pari jalkaa pidemmäksi, lähinnä koneen painon vuoksi.

- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Koitahan nyt päättää... Ensin perästä tulee nousua ja hetken päästä laskua...Simon kirjoitti:Pohjan muoto perässä suht tasainen , ja pakosta hieman nouseva.

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Vanerivene projekti
Niin ja mitä enempi potkuriin tulee nousua, sitä enempi tulee laskua 

-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Vanerivene projekti
Varmasti 6,5 mm vaneri riittää tuon mittaseen kun runko tulee 2/3 osa veneestä "putkimaiseksi" kansiratkaisun ansiosta....
Mäntyä veistokaariin laittasin ilman muuta...
Mikä kone siihen tulee?...kevyt kuitenkin varmaan
Mäntyä veistokaariin laittasin ilman muuta...
Mikä kone siihen tulee?...kevyt kuitenkin varmaan
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Siis mäntyä luurankoonpellamo kirjoitti:Varmasti 6,5 mm vaneri riittää tuon mittaseen kun runko tulee 2/3 osa veneestä "putkimaiseksi" kansiratkaisun ansiosta....
Mäntyä veistokaariin laittasin ilman muuta...
Mikä kone siihen tulee?...kevyt kuitenkin varmaan

Mitenkäs tuo 6,5mm vaneri ? Aikaisemmin annoin itseni ymmärtää, että 2 x 4mm olisi sopiva
niin, että toinen kerros liimattaisiin suikaleista päälle.
Helpommallahan sitä pääsisi jos menisi yhdellä paksummalla vanerilla !
Koneeksi todennäköisesti pikku diesel ( max. 20 hp ) joten 100kg tulee varata painoa...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Vanerivene projekti
Sanon vaan, että älä nyt mitään lasikuituvahvistuksia kuvittele puuveneeseen laittavasi.
Lasikuitu ei vahvista, se heikentää vusien saatossa venettä. Me puuveneilijät emme ole lasikuidun ystäviä muussa mielessä kuin korkeintaan antamassa veneelle viimeistä voitelua.
Luulisi Sinunkin Notikka täällä puuvenepalstalla jo sen oivaltaneen
Donna 28
Lasikuitu ei vahvista, se heikentää vusien saatossa venettä. Me puuveneilijät emme ole lasikuidun ystäviä muussa mielessä kuin korkeintaan antamassa veneelle viimeistä voitelua.
Luulisi Sinunkin Notikka täällä puuvenepalstalla jo sen oivaltaneen


Donna 28

- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Njaa, se lasikuitu on jäänyt vain mieleen lisävahvike vaihtoehdoksi
kun sitä tuolla sivulla 4 muutamaan otteeseen mainittiin.
Niin, että ei se minun idea ole ollut...
kun sitä tuolla sivulla 4 muutamaan otteeseen mainittiin.
Niin, että ei se minun idea ole ollut...

Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Vanerivene projekti
Ei sielläkään varmaan puuveneilijä ollut
Enkäpä minä Sinua moitikaan, sillä harva lasikuitumies uskaltaa lähteä tällaiseen projektiin, olkoonkin vaikka vaneriveneestä kysymys
Donna 28


Enkäpä minä Sinua moitikaan, sillä harva lasikuitumies uskaltaa lähteä tällaiseen projektiin, olkoonkin vaikka vaneriveneestä kysymys

Donna 28

-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Re: Vanerivene projekti
Tässä juurikin näinä päivinä osia muotoilleena sanoisin, että materiaalia kannattaa katsella vähän muotoilun helppouden kannalta.
Okumevanerista osat syntyy mukavasti, pitää vaan olla varovainen, ettei hivase liikaa käsivehkeillä.
Mäntyvaneri on melkoista tikkua. Vehkeet pitää olla kunnossa (=terävät) ja suunnat harkittu.
Koivu on yks hel*etin keksintö. Hiki vuotaa ja ähinä käy, mutta homma jumii.
ikävä muotoilla.
Lujuuksien puolesta koivurakenteissa voisi käyttää paljon ohuempia levyjä. Silloin levykentien jäykistely pitää harkita uudestaan ja liitokset pohtia ettei tule pistekuormaongelmia.
Tekemisen kannalta kevyt pehmoinen ja paksuhko materiali on mukavinta. Veneen ulkopuoleen vaan ohut lasikuitukangas päälle epoksin kanssa ja valmis.
Sisärakenteet mukavalla liimalla tai paksulla epoksilla kasaan, niin homma sujuu.
Risto
Okumevanerista osat syntyy mukavasti, pitää vaan olla varovainen, ettei hivase liikaa käsivehkeillä.
Mäntyvaneri on melkoista tikkua. Vehkeet pitää olla kunnossa (=terävät) ja suunnat harkittu.
Koivu on yks hel*etin keksintö. Hiki vuotaa ja ähinä käy, mutta homma jumii.

Lujuuksien puolesta koivurakenteissa voisi käyttää paljon ohuempia levyjä. Silloin levykentien jäykistely pitää harkita uudestaan ja liitokset pohtia ettei tule pistekuormaongelmia.
Tekemisen kannalta kevyt pehmoinen ja paksuhko materiali on mukavinta. Veneen ulkopuoleen vaan ohut lasikuitukangas päälle epoksin kanssa ja valmis.
Sisärakenteet mukavalla liimalla tai paksulla epoksilla kasaan, niin homma sujuu.
Risto
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:14
Re: Vanerivene projekti
Vanerinen RUNABOUT
Minulla opn rakenteilla juuri ajattelemasi tyyppinen vanerivene. Se on pituudeltaan noin 3,5m ja moottorina on Kawasaki 650 vesijetista otettu koneisto turbiineineen. Vene on tehty TM:n ja Osaran vaneriveneitä- kirjan piirustusten mukaan mukaellen. Vene on tarkoitettu kolmelle henkilölle, siten että kuski istuu keskellä ja hänen takanaan on kaksi paikkaa matkustajille. Takana on luukut moottoritilaan runabout-veneiden tyyliin. Kylkiin on laminoitu 6mm mahonkilauta ja kanteen on tehty mahonlirimoitus valkoisin sika-saumoin. Tuulilasi tulee plexistä saarnisille kehyksille. Rakennan venettä Eurajoen Opistolla veneenrakennuksen "näytetyönä". Turbiini on leikattu irti suoraan vanhasta vesijetistä ja se on tarkoitus laminoida sellaisenaan pohjaan lekattuun aukkoon. Koko veneen kylki ja pohja tulee vielä päälystetyksi epoksikankaalla, sekä pintakäsittelyksi ääretön määrä lakkakerroksia. Kuvia oli koneelleni vain veneenrakennuksen alkuvaiheesta eli rimakehikosta ja vaneroinnista, mutta täytyy otta uusia kuvia, nyt jo mahonkipintaisesta veneestä - tuulilasienpokien teko ja turbiiniasennukset ovat nyt meneillään.
terveisin JuhaK
Minulla opn rakenteilla juuri ajattelemasi tyyppinen vanerivene. Se on pituudeltaan noin 3,5m ja moottorina on Kawasaki 650 vesijetista otettu koneisto turbiineineen. Vene on tehty TM:n ja Osaran vaneriveneitä- kirjan piirustusten mukaan mukaellen. Vene on tarkoitettu kolmelle henkilölle, siten että kuski istuu keskellä ja hänen takanaan on kaksi paikkaa matkustajille. Takana on luukut moottoritilaan runabout-veneiden tyyliin. Kylkiin on laminoitu 6mm mahonkilauta ja kanteen on tehty mahonlirimoitus valkoisin sika-saumoin. Tuulilasi tulee plexistä saarnisille kehyksille. Rakennan venettä Eurajoen Opistolla veneenrakennuksen "näytetyönä". Turbiini on leikattu irti suoraan vanhasta vesijetistä ja se on tarkoitus laminoida sellaisenaan pohjaan lekattuun aukkoon. Koko veneen kylki ja pohja tulee vielä päälystetyksi epoksikankaalla, sekä pintakäsittelyksi ääretön määrä lakkakerroksia. Kuvia oli koneelleni vain veneenrakennuksen alkuvaiheesta eli rimakehikosta ja vaneroinnista, mutta täytyy otta uusia kuvia, nyt jo mahonkipintaisesta veneestä - tuulilasienpokien teko ja turbiiniasennukset ovat nyt meneillään.
terveisin JuhaK
-
- Viestit: 914
- Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05
Re: Vanerivene projekti
Omaa venettä tehdessä käytin sekavaneria. Sitä sattui olemaan sopivasti saatavilla Köyhien Stokkalta. Rakenteet joiden päälle joutuu astumaan esim. tuhdot ja moottorikaivo tein ysimillisestä. Laidat ja pohja tuli ohuemmasta tavarasta. Se taisi olla sitä 6,5 millistä. Sekavanerissa pintaviilut ovat koivua. Köyhien Stokka myy usein hiukan sekundaa. Siinä ysimillisessä taisi toinen pintaviilu olla kuusta ja toinen koivua. Hyvä vene siintä tuli. Odotan se kestävän vuosikymmeniä. Nopea ja helppo tuollainen pieni vanerivene on tehdä, mutta rahaa palaa yllättävän paljon.RistoA kirjoitti:Koivu on yks hel*etin keksintö. Hiki vuotaa ja ähinä käy, mutta homma jumii.ikävä muotoilla.
Risto
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Re: Vanerivene projekti
Laita ihmeessä myös niitä "alkuvaiheen" kuvia näkyviin.juhakari kirjoitti:Vanerinen RUNABOUT
Minulla opn rakenteilla juuri ajattelemasi tyyppinen vanerivene. Se on pituudeltaan noin 3,5m ja moottorina on Kawasaki 650 vesijetista otettu koneisto turbiineineen. Vene on tehty TM:n ja Osaran vaneriveneitä- kirjan piirustusten mukaan mukaellen. Vene on tarkoitettu kolmelle henkilölle, siten että kuski istuu keskellä ja hänen takanaan on kaksi paikkaa matkustajille. Takana on luukut moottoritilaan runabout-veneiden tyyliin. Kylkiin on laminoitu 6mm mahonkilauta ja kanteen on tehty mahonlirimoitus valkoisin sika-saumoin. Tuulilasi tulee plexistä saarnisille kehyksille. Rakennan venettä Eurajoen Opistolla veneenrakennuksen "näytetyönä". Turbiini on leikattu irti suoraan vanhasta vesijetistä ja se on tarkoitus laminoida sellaisenaan pohjaan lekattuun aukkoon. Koko veneen kylki ja pohja tulee vielä päälystetyksi epoksikankaalla, sekä pintakäsittelyksi ääretön määrä lakkakerroksia. Kuvia oli koneelleni vain veneenrakennuksen alkuvaiheesta eli rimakehikosta ja vaneroinnista, mutta täytyy otta uusia kuvia, nyt jo mahonkipintaisesta veneestä - tuulilasienpokien teko ja turbiiniasennukset ovat nyt meneillään.
terveisin JuhaK
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834