Kierroslukumittarin tarkistus
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 12 Marras 2008 20:45
- Paikkakunta: pietarsaari
Kierroslukumittarin tarkistus
Osaisiko kukaan kertoa, miten tarkistetaan kierroslukumittarin paikkansapitävyys. kysymyksessä IVECO 4CYL 3,9LITR. max 3000rpm. Olen säätänyt sen tyhjäkäynnillä n.600-700rpm.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Eikö kellään tutullasi ole mahdollisuutta lainata töistä tms paikasta sellaisen mittarin, jonka anturi(magneettiteippi)liimataan kampiakselin etupään hihnapyörään, sitä sitten tähdätään laitteella, josta luetaan moottorin kiertämä kierrosluku. Kierroslukumittarissa on säätömahdollisuus(en tiedä onko kaikissa), josta sitten valitaan oikea kierrosluku. Ivecon tyhjäkäynti kierrosluku tuntuisi olevan likimain oikea.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 12 Marras 2008 20:45
- Paikkakunta: pietarsaari
Kierroslukumittarin tarkistus
Tuo Boniton mainitsema konsti vaikuttaa mielenkiintoiselta. Täytyy kysellä josko tuollaista löytyisi.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 12 Marras 2008 20:45
- Paikkakunta: pietarsaari
Kierroslukumittarin tarkistus
Ei hullumpi tuo bilteman mittarikaan.Täytyy tutkia sitäkin.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 08 Kesä 2006 09:06
- Paikkakunta: Klaukkala
Mittarin voi tarkistaa ihan kotikonsteinkin. En ole kokeillut mutta kuulemma toimii (jostain netistä kaivelin muutama vuosi sitten)
"Tässä ohjeet kierroslukumittarin kalibrointiin kotikonstein erittäin tarkasti:
http://www.catalina36.org/articles/reference/dieselAndP ropellerTutorial.htm
Suomessahan verkkovirran taajuus on 50 Hz, joten meillä kalibrointikierrokset on 1500 ja 3000 rpm.
Tässä vielä lyhennelmä.
1. Pistä 1 teippi vauhtipyörään tai kampiakselin hihnapyöräään
2. Valaise verkkovirtakäyttöisellä loisteputkella
3. Etsi kierrosluku, jolla näet 4 teippiä paikallaan = 1500 rpm.
4. Etsi kierrosluku, jolla näet 2 teippiä paikallaan = 3000 rpm"
"Tässä ohjeet kierroslukumittarin kalibrointiin kotikonstein erittäin tarkasti:
http://www.catalina36.org/articles/reference/dieselAndP ropellerTutorial.htm
Suomessahan verkkovirran taajuus on 50 Hz, joten meillä kalibrointikierrokset on 1500 ja 3000 rpm.
Tässä vielä lyhennelmä.
1. Pistä 1 teippi vauhtipyörään tai kampiakselin hihnapyöräään
2. Valaise verkkovirtakäyttöisellä loisteputkella
3. Etsi kierrosluku, jolla näet 4 teippiä paikallaan = 1500 rpm.
4. Etsi kierrosluku, jolla näet 2 teippiä paikallaan = 3000 rpm"
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 12 Marras 2008 20:45
- Paikkakunta: pietarsaari
Kierroslukumittarin tarkistus
Täytyypäs kokeilla tuota loisteputkimenetelmää,heti kun saan veneen vesille, vaikka en pysty oikein järkeilemään että miksi näkyy 4-teippiä koneen käydessä 1500rpm.
- Arnie
- Viestit: 210
- Liittynyt: 22 Elo 2007 16:17
- Paikkakunta: Oulu
- 3000 rpm = 50 kierrosta/sekunti
- verkkovirran taajuus 50 Hz (jaksoa/sekunti)
- joka jaksolla jännite saavuttaa negatiivisen ja positiivisen huippuarvonsa, jolloin valo kirkkaimmillaan, joten joka jaksolle sattuu kaksi huippukohtaa jolloin teippi valaistuu (ei toki buddhalaisessa mielessä) ja näkyy kaksi teippiä jos kierrosnopeus on täsmälleen 3000 rpm
- loogisesti siis 1500 rpm näkyy kaksi kertaa useammin eli 4 kertaa per kierros
- verkkovirran taajuus 50 Hz (jaksoa/sekunti)
- joka jaksolla jännite saavuttaa negatiivisen ja positiivisen huippuarvonsa, jolloin valo kirkkaimmillaan, joten joka jaksolle sattuu kaksi huippukohtaa jolloin teippi valaistuu (ei toki buddhalaisessa mielessä) ja näkyy kaksi teippiä jos kierrosnopeus on täsmälleen 3000 rpm
- loogisesti siis 1500 rpm näkyy kaksi kertaa useammin eli 4 kertaa per kierros
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Huhti 2004 20:43
- Paikkakunta: iittala
Re: Kierroslukumittarin tarkistus
joskus sain vanhan kiekkamittarin jonka mukana tuli em. loisteputki ohje ja tarra joka liimattiin dampperiin ,
myös sorveilla yms. teollisuuskoneissa oli joskus kielto käyttää loistevaloja koska loistevalossa määrätyllä nopeudella pyörivä kone saattaa näyttää pysähtyneeltä!
myös sorveilla yms. teollisuuskoneissa oli joskus kielto käyttää loistevaloja koska loistevalossa määrätyllä nopeudella pyörivä kone saattaa näyttää pysähtyneeltä!
melaisamania
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Kierroslukumittarin tarkistus
En löytäny luettelosta...Vinkki ?ceebbari kirjoitti:Biltemastakin löytyy laserilla mittaava härveli tuohon hommaan. Liimaat vaan heijastavan teipinpalan kampuran pyörään, ja mittaat siitä laitteella kierrokset

onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Kierroslukumittarin tarkistus
Minä kalibroin kiekkamittarin vähän kiertotietä ja vieläpä kahdella tapaa sekä "oikein" kolmannen kerran uteliaisuutani hammaspyörävälitteisellä käyntinopeusmittarilla hihnapyörästä. Mittaukseen pitää olla tiedossa hihnapyörän halkaisija ja sen jälkeen näyttö säädetään näyttämään oikeaa kierroslukua. Hauskasti mittarin tarkkuus on +-2 rpm ja vastaavasti veneen mittarin asteikolta pystyy ehkä 25 kierroksen lukutarkkuuteen
Ensin selvitin koneen suositellun tyhjäkäyntikierrosluvun ja laskin sitä sen verran että kone kävi selvästi alakierroksilla ja nostin sitä kunnes se käsi tasaisesti ryntäilemättä ja sitten ruuvailin mittarin näyttämään n 675rpm.
Toisessa vaiheessa vähän pakosta selvitin vaiheen alimman kierrosluvun jolla paine riittää eikä vaihde äännä tyhjäkäynnillä ajettaessa ja se olikin 700rpm joten nostin tyhjäkäyntinopeutta kunnes rutinat loppuivat ja kalibroin mittarin näyttämään viisarinleveyden päälle 700 rpm - eli sen viisarin leveyden verran alaspäin.
Sitten sattui (laina)mittari auton työkalupakkiin ja mittasin oikeat kierrokset mutta kalibrointia ei tarvinnut. Alueella n. 725-2200 näyttö oli just eikä melkein kohdillaan...
Samalla tuli funtsittua millainen mittarin lukematarkkuus pitäisi olla dieselissä ja ylipäänsä onko mittari tarpeellinen hidaskäyntisessä dieselissä ja tulin kahdenlaisen tulokseen; käytön kannalta mittarinäytön ja oikean kierroluvun väliseksi tarkkuudeksi riittää +-50-100rpm kierrosta sekä toiseksi minun tapauksessani kiekkamittari on amppeerimittarin ohella ensimmäinen mikä lähtee myyntiin jos kojelaudassa on vähänkin tilanpuutetta. Mutta jos tilaa on niin ei siitä ole haittaakaan...
Nopeakäyntiset kaasutinmoottorit on sitten hiukan eri juttu.
Ensin selvitin koneen suositellun tyhjäkäyntikierrosluvun ja laskin sitä sen verran että kone kävi selvästi alakierroksilla ja nostin sitä kunnes se käsi tasaisesti ryntäilemättä ja sitten ruuvailin mittarin näyttämään n 675rpm.
Toisessa vaiheessa vähän pakosta selvitin vaiheen alimman kierrosluvun jolla paine riittää eikä vaihde äännä tyhjäkäynnillä ajettaessa ja se olikin 700rpm joten nostin tyhjäkäyntinopeutta kunnes rutinat loppuivat ja kalibroin mittarin näyttämään viisarinleveyden päälle 700 rpm - eli sen viisarin leveyden verran alaspäin.
Sitten sattui (laina)mittari auton työkalupakkiin ja mittasin oikeat kierrokset mutta kalibrointia ei tarvinnut. Alueella n. 725-2200 näyttö oli just eikä melkein kohdillaan...
Samalla tuli funtsittua millainen mittarin lukematarkkuus pitäisi olla dieselissä ja ylipäänsä onko mittari tarpeellinen hidaskäyntisessä dieselissä ja tulin kahdenlaisen tulokseen; käytön kannalta mittarinäytön ja oikean kierroluvun väliseksi tarkkuudeksi riittää +-50-100rpm kierrosta sekä toiseksi minun tapauksessani kiekkamittari on amppeerimittarin ohella ensimmäinen mikä lähtee myyntiin jos kojelaudassa on vähänkin tilanpuutetta. Mutta jos tilaa on niin ei siitä ole haittaakaan...
Nopeakäyntiset kaasutinmoottorit on sitten hiukan eri juttu.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- ursus2
- Viestit: 13
- Liittynyt: 15 Helmi 2007 08:27
Re: Kierroslukumittarin tarkistus
Tässä linkki http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=141" onclick="window.open(this.href);return false;ainur kirjoitti:En löytäny luettelosta...Vinkki ?ceebbari kirjoitti:Biltemastakin löytyy laserilla mittaava härveli tuohon hommaan. Liimaat vaan heijastavan teipinpalan kampuran pyörään, ja mittaat siitä laitteella kierrokset
itsellä on tuo peli ja ihan hyvin on toiminut.
Pikkufiskari Olympialla.