Kierroslukumittarin tarkistus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
AVANDA
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Marras 2008 20:45
Paikkakunta: pietarsaari

Kierroslukumittarin tarkistus

Viesti Kirjoittaja AVANDA » 03 Touko 2009 19:13

Osaisiko kukaan kertoa, miten tarkistetaan kierroslukumittarin paikkansapitävyys. kysymyksessä IVECO 4CYL 3,9LITR. max 3000rpm. Olen säätänyt sen tyhjäkäynnillä n.600-700rpm.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 03 Touko 2009 20:51

Eikö kellään tutullasi ole mahdollisuutta lainata töistä tms paikasta sellaisen mittarin, jonka anturi(magneettiteippi)liimataan kampiakselin etupään hihnapyörään, sitä sitten tähdätään laitteella, josta luetaan moottorin kiertämä kierrosluku. Kierroslukumittarissa on säätömahdollisuus(en tiedä onko kaikissa), josta sitten valitaan oikea kierrosluku. Ivecon tyhjäkäynti kierrosluku tuntuisi olevan likimain oikea.

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 04 Touko 2009 10:00

yleismittari taajuusmittauksella on myös kätevä

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 04 Touko 2009 11:31

jerkkuli kirjoitti:yleismittari taajuusmittauksella on myös kätevä
Mistä sä sen taajuuden otat? Iveco tuskin on bensakone, missä löytyy joku
kierroksiin korreloiva taajuus.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ceebbari
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Elo 2006 21:18

Viesti Kirjoittaja ceebbari » 04 Touko 2009 21:07

Biltemastakin löytyy laserilla mittaava härveli tuohon hommaan. Liimaat vaan heijastavan teipinpalan kampuran pyörään, ja mittaat siitä laitteella kierrokset

AVANDA
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Marras 2008 20:45
Paikkakunta: pietarsaari

Kierroslukumittarin tarkistus

Viesti Kirjoittaja AVANDA » 04 Touko 2009 21:15

Tuo Boniton mainitsema konsti vaikuttaa mielenkiintoiselta. Täytyy kysellä josko tuollaista löytyisi.

AVANDA
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Marras 2008 20:45
Paikkakunta: pietarsaari

Kierroslukumittarin tarkistus

Viesti Kirjoittaja AVANDA » 04 Touko 2009 21:19

Ei hullumpi tuo bilteman mittarikaan.Täytyy tutkia sitäkin.

ATL
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Kesä 2006 09:06
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja ATL » 05 Touko 2009 10:44

Mittarin voi tarkistaa ihan kotikonsteinkin. En ole kokeillut mutta kuulemma toimii (jostain netistä kaivelin muutama vuosi sitten)

"Tässä ohjeet kierroslukumittarin kalibrointiin kotikonstein erittäin tarkasti:

http://www.catalina36.org/articles/reference/dieselAndP ropellerTutorial.htm

Suomessahan verkkovirran taajuus on 50 Hz, joten meillä kalibrointikierrokset on 1500 ja 3000 rpm.

Tässä vielä lyhennelmä.

1. Pistä 1 teippi vauhtipyörään tai kampiakselin hihnapyöräään

2. Valaise verkkovirtakäyttöisellä loisteputkella

3. Etsi kierrosluku, jolla näet 4 teippiä paikallaan = 1500 rpm.

4. Etsi kierrosluku, jolla näet 2 teippiä paikallaan = 3000 rpm"

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 05 Touko 2009 17:31

mistä vain pyörivästä metalliosasta sen saa mittarilla (siis jonkinlaisesta ulokkeesta vauhtipyörässä esim)

AVANDA
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Marras 2008 20:45
Paikkakunta: pietarsaari

Kierroslukumittarin tarkistus

Viesti Kirjoittaja AVANDA » 05 Touko 2009 22:47

Täytyypäs kokeilla tuota loisteputkimenetelmää,heti kun saan veneen vesille, vaikka en pysty oikein järkeilemään että miksi näkyy 4-teippiä koneen käydessä 1500rpm.

Avatar
Arnie
Viestit: 210
Liittynyt: 22 Elo 2007 16:17
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arnie » 06 Touko 2009 13:34

- 3000 rpm = 50 kierrosta/sekunti
- verkkovirran taajuus 50 Hz (jaksoa/sekunti)
- joka jaksolla jännite saavuttaa negatiivisen ja positiivisen huippuarvonsa, jolloin valo kirkkaimmillaan, joten joka jaksolle sattuu kaksi huippukohtaa jolloin teippi valaistuu (ei toki buddhalaisessa mielessä) ja näkyy kaksi teippiä jos kierrosnopeus on täsmälleen 3000 rpm
- loogisesti siis 1500 rpm näkyy kaksi kertaa useammin eli 4 kertaa per kierros

markoaa
Viestit: 42
Liittynyt: 05 Huhti 2004 20:43
Paikkakunta: iittala

Re: Kierroslukumittarin tarkistus

Viesti Kirjoittaja markoaa » 22 Helmi 2010 22:10

joskus sain vanhan kiekkamittarin jonka mukana tuli em. loisteputki ohje ja tarra joka liimattiin dampperiin ,
myös sorveilla yms. teollisuuskoneissa oli joskus kielto käyttää loistevaloja koska loistevalossa määrätyllä nopeudella pyörivä kone saattaa näyttää pysähtyneeltä!
melaisamania

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kierroslukumittarin tarkistus

Viesti Kirjoittaja ainur » 27 Helmi 2010 08:47

ceebbari kirjoitti:Biltemastakin löytyy laserilla mittaava härveli tuohon hommaan. Liimaat vaan heijastavan teipinpalan kampuran pyörään, ja mittaat siitä laitteella kierrokset
En löytäny luettelosta...Vinkki ? :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Kierroslukumittarin tarkistus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Helmi 2010 10:40

Minä kalibroin kiekkamittarin vähän kiertotietä ja vieläpä kahdella tapaa sekä "oikein" kolmannen kerran uteliaisuutani hammaspyörävälitteisellä käyntinopeusmittarilla hihnapyörästä. Mittaukseen pitää olla tiedossa hihnapyörän halkaisija ja sen jälkeen näyttö säädetään näyttämään oikeaa kierroslukua. Hauskasti mittarin tarkkuus on +-2 rpm ja vastaavasti veneen mittarin asteikolta pystyy ehkä 25 kierroksen lukutarkkuuteen


Ensin selvitin koneen suositellun tyhjäkäyntikierrosluvun ja laskin sitä sen verran että kone kävi selvästi alakierroksilla ja nostin sitä kunnes se käsi tasaisesti ryntäilemättä ja sitten ruuvailin mittarin näyttämään n 675rpm.
Toisessa vaiheessa vähän pakosta selvitin vaiheen alimman kierrosluvun jolla paine riittää eikä vaihde äännä tyhjäkäynnillä ajettaessa ja se olikin 700rpm joten nostin tyhjäkäyntinopeutta kunnes rutinat loppuivat ja kalibroin mittarin näyttämään viisarinleveyden päälle 700 rpm - eli sen viisarin leveyden verran alaspäin.
Sitten sattui (laina)mittari auton työkalupakkiin ja mittasin oikeat kierrokset mutta kalibrointia ei tarvinnut. Alueella n. 725-2200 näyttö oli just eikä melkein kohdillaan...

Samalla tuli funtsittua millainen mittarin lukematarkkuus pitäisi olla dieselissä ja ylipäänsä onko mittari tarpeellinen hidaskäyntisessä dieselissä ja tulin kahdenlaisen tulokseen; käytön kannalta mittarinäytön ja oikean kierroluvun väliseksi tarkkuudeksi riittää +-50-100rpm kierrosta sekä toiseksi minun tapauksessani kiekkamittari on amppeerimittarin ohella ensimmäinen mikä lähtee myyntiin jos kojelaudassa on vähänkin tilanpuutetta. Mutta jos tilaa on niin ei siitä ole haittaakaan...
Nopeakäyntiset kaasutinmoottorit on sitten hiukan eri juttu.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
ursus2
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Helmi 2007 08:27

Re: Kierroslukumittarin tarkistus

Viesti Kirjoittaja ursus2 » 27 Helmi 2010 14:39

ainur kirjoitti:
ceebbari kirjoitti:Biltemastakin löytyy laserilla mittaava härveli tuohon hommaan. Liimaat vaan heijastavan teipinpalan kampuran pyörään, ja mittaat siitä laitteella kierrokset
En löytäny luettelosta...Vinkki ? :)
Tässä linkki http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=141" onclick="window.open(this.href);return false;
itsellä on tuo peli ja ihan hyvin on toiminut.
Pikkufiskari Olympialla.

Vastaa Viestiin