
glykolit vai kuiva
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 16 Loka 2008 21:59
glykolit vai kuiva
Onko jollain tietoa kannattaako merivesipuolelle jättää glykolit sisään vai ajaa se kuivaksi? Sen saa ainakin mun koneessa (Vetus) varsin kuivaksi kun ottaa pumpun siipipyörän pois ja tyhjentää äänenvaimenninpöntön vedestä (pakoputken alin kohta). Sitten kun käyttää pakoputken lämpimäksi (muttei polta) ja laittaa lopuksi pussin pakoputken suulle, niin varsin kuiva ilma jää pakoventtiilejä ja mäntiä vasten. Toinen vaihtoehto on jättää glykolit koneeseen (siis pakoputkeen), jolloin venttiilejä ja mäntiä vasten on 100% glykolivesihöyry koko talven. Onko arvon raadilla tai jollain tietoniekalla käsitystä kumpi tapa on ystävällisempi koneelle. Siis ruostuttaako tai aiheuttaako glykolivesihöyry hapettumia tai korroosiota. 

- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: glykolit vai kuiva
Kunnollinen makeavesihuuhtelu riittänee, jos on suora jäähdytys, eli ei vaihdinta 

onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
Re: glykolit vai kuiva
Siis kyllä se glykoli silti siellä paikallaan on!
Ei sitä joka soppea kumminkaan saa aivan tyhjäksi ja estää korroosiota kumminkin..
Tai siis niin olen ainakin ajatellut?!?
Ei sitä joka soppea kumminkaan saa aivan tyhjäksi ja estää korroosiota kumminkin..
Tai siis niin olen ainakin ajatellut?!?
E mare libertas
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
Re: glykolit vai kuiva
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: glykolit vai kuiva
Aina kunnon lykkoolit joka ikiseen mahdolliseen koneeseen jos on vähänkin vesitilaa oli jäähdytys suora tai kiero...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
Re: glykolit vai kuiva
jos moottorissa (eteenkin vanhat pikku sätkyttimet) on taipumusta venttiilien jumittumiseen talven aikana ei olisi pahitteeksi vaikka tippakannulla ruiskuttaisi öljyä koneen käydessä imuilman mukana suoraan koneeseen niin että koko maailma on sinisenä.
Silleen huolletaan uppeluksissa olleita perämoottoreita. Kaikki sähköliittimet avataan kuivataan ja voidellaan. Puhalletaan paikat kuivaksi vaikka polyimurilla ellei muuta ole. Kone käynnistetään mahdollisimman nopeasti, käytetään kuumaksi ja ruiskutetaan tippakannulla öljyä kaasuttimeen niin paljon kun käynti sallii...
Silleen huolletaan uppeluksissa olleita perämoottoreita. Kaikki sähköliittimet avataan kuivataan ja voidellaan. Puhalletaan paikat kuivaksi vaikka polyimurilla ellei muuta ole. Kone käynnistetään mahdollisimman nopeasti, käytetään kuumaksi ja ruiskutetaan tippakannulla öljyä kaasuttimeen niin paljon kun käynti sallii...
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 16 Loka 2008 21:59
Re: glykolit vai kuiva
Joo, sehän on selviö että ajan merivesikiertoon glykolit makean veden perään. Öljy ei myöskään ole pahitteeksi dieselin sekaan eikä myöskään imupuolelle. kysymys oli se että jätänkö ne glykolit merivesipuolelle (siis lähinnä pakoputkeen vai onko parempi jos pakoputki on kuiva?
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: glykolit vai kuiva
Jossain huudeltiin että pakorööri kannattaa ottaa irti ja lyödä rätti pakosarjan kärkeen talveks. Perusteena oli että pakoputkeen jäävä neste aiheuttaa anyways korroosiota ylöspäin hengittäessään. Itse oon irroittanut glykolien ajamisen jälkeen talveks ja laittanu hengittävän rätin pakosarjan kärkeen. Tiedä häntä...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: glykolit vai kuiva
Vaihtoehtona on hankkia riittävän järeä moottori. Paattini makeavesijäähdytteinen Perkins 3.152 vuodelta 1962 on talvehtinut aina ilman mitään talvihuoltoa. Usein on sentään ollut makeavesipuolella vähän glykolia joukossa, mutta usein on talvehdittu pelkällä Aurajoella tai vastaavalla. Öljyt ja suodattimetkin olen vaihtanut vääräoppisesti vasta keväällä, kun sormet ovat notkeammat. Toistaiseksi ei ole ongelmia esiintynyt. Vaikea siis sanoa kokemuksen pohjalta, mistä toimenpiteistä olisi oikeasti hyötyä.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock