glykolit vai kuiva

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
sole
Viestit: 29
Liittynyt: 16 Loka 2008 21:59

glykolit vai kuiva

Viesti Kirjoittaja sole » 20 Loka 2009 20:55

Onko jollain tietoa kannattaako merivesipuolelle jättää glykolit sisään vai ajaa se kuivaksi? Sen saa ainakin mun koneessa (Vetus) varsin kuivaksi kun ottaa pumpun siipipyörän pois ja tyhjentää äänenvaimenninpöntön vedestä (pakoputken alin kohta). Sitten kun käyttää pakoputken lämpimäksi (muttei polta) ja laittaa lopuksi pussin pakoputken suulle, niin varsin kuiva ilma jää pakoventtiilejä ja mäntiä vasten. Toinen vaihtoehto on jättää glykolit koneeseen (siis pakoputkeen), jolloin venttiilejä ja mäntiä vasten on 100% glykolivesihöyry koko talven. Onko arvon raadilla tai jollain tietoniekalla käsitystä kumpi tapa on ystävällisempi koneelle. Siis ruostuttaako tai aiheuttaako glykolivesihöyry hapettumia tai korroosiota. ???

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: glykolit vai kuiva

Viesti Kirjoittaja ainur » 20 Loka 2009 21:15

Kunnollinen makeavesihuuhtelu riittänee, jos on suora jäähdytys, eli ei vaihdinta :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: glykolit vai kuiva

Viesti Kirjoittaja Ande » 20 Loka 2009 21:53

Siis kyllä se glykoli silti siellä paikallaan on!
Ei sitä joka soppea kumminkaan saa aivan tyhjäksi ja estää korroosiota kumminkin..
Tai siis niin olen ainakin ajatellut?!?
E mare libertas

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: glykolit vai kuiva

Viesti Kirjoittaja simo » 20 Loka 2009 21:54

Täältä jäähdytin nesteet ja tuotetiedote

tottakai pakkasnestettä
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: glykolit vai kuiva

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Loka 2009 22:03

Aina kunnon lykkoolit joka ikiseen mahdolliseen koneeseen jos on vähänkin vesitilaa oli jäähdytys suora tai kiero...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: glykolit vai kuiva

Viesti Kirjoittaja simo » 20 Loka 2009 22:21

jos moottorissa (eteenkin vanhat pikku sätkyttimet) on taipumusta venttiilien jumittumiseen talven aikana ei olisi pahitteeksi vaikka tippakannulla ruiskuttaisi öljyä koneen käydessä imuilman mukana suoraan koneeseen niin että koko maailma on sinisenä.

Silleen huolletaan uppeluksissa olleita perämoottoreita. Kaikki sähköliittimet avataan kuivataan ja voidellaan. Puhalletaan paikat kuivaksi vaikka polyimurilla ellei muuta ole. Kone käynnistetään mahdollisimman nopeasti, käytetään kuumaksi ja ruiskutetaan tippakannulla öljyä kaasuttimeen niin paljon kun käynti sallii...
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

sole
Viestit: 29
Liittynyt: 16 Loka 2008 21:59

Re: glykolit vai kuiva

Viesti Kirjoittaja sole » 21 Loka 2009 19:34

Joo, sehän on selviö että ajan merivesikiertoon glykolit makean veden perään. Öljy ei myöskään ole pahitteeksi dieselin sekaan eikä myöskään imupuolelle. kysymys oli se että jätänkö ne glykolit merivesipuolelle (siis lähinnä pakoputkeen vai onko parempi jos pakoputki on kuiva?

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: glykolit vai kuiva

Viesti Kirjoittaja raimå » 21 Loka 2009 22:18

Jossain huudeltiin että pakorööri kannattaa ottaa irti ja lyödä rätti pakosarjan kärkeen talveks. Perusteena oli että pakoputkeen jäävä neste aiheuttaa anyways korroosiota ylöspäin hengittäessään. Itse oon irroittanut glykolien ajamisen jälkeen talveks ja laittanu hengittävän rätin pakosarjan kärkeen. Tiedä häntä...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: glykolit vai kuiva

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 24 Loka 2009 14:14

Vaihtoehtona on hankkia riittävän järeä moottori. Paattini makeavesijäähdytteinen Perkins 3.152 vuodelta 1962 on talvehtinut aina ilman mitään talvihuoltoa. Usein on sentään ollut makeavesipuolella vähän glykolia joukossa, mutta usein on talvehdittu pelkällä Aurajoella tai vastaavalla. Öljyt ja suodattimetkin olen vaihtanut vääräoppisesti vasta keväällä, kun sormet ovat notkeammat. Toistaiseksi ei ole ongelmia esiintynyt. Vaikea siis sanoa kokemuksen pohjalta, mistä toimenpiteistä olisi oikeasti hyötyä.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Vastaa Viestiin