Tuo laiturissa seisova 9,6 x 2,6 metrinen täyskatettu "pellinkiläistyyppinen" saa ensi keväänä uudistetun eli korjatun koneen. Nyt on tilanne se, että foordi pukkaa sinistä sauhua jonka lisäksi mustaa yli 2300 kiekoilla, kun tuo Transun 2,4 koneen pitäisi ottaa 3600 kiekkaa. Valkoinen sauhu on saatu kuriin, kun paavikin tuli valittua (pa-suodin falskasi ilmaa). Niinpä on nyt pari kesää ollut käytössä noin 35 hepoa, jolla huippunopeus siinä 10 solmua. Kun nyt kerran nyppään koneen tuosta huoltoon ja potkurin uudistan sopivammaksi, niin oletan, että kovin lisää ei tästä huippunopeudet kohoa nimellisellä 62 hp teholla, ellei tekisi jotakin temppua rungolle, kun kyllästys ja osittainen rimoituskin tulevat tässä samalla ohjelmaan. Peräsimessä on pieni "kantotaso", mutta epäilen sen tehoa. Ehkä tuo jonkun prosentin saattaa auttaa runkonopeuden ylityksen jälkeen, mutta tuollainen A3 kokoinen lätkä muuten vain jarruttaa menoa uppoumanopeuksilla.
Olenkin harkinnut uimatason tekemisen yhteydessä lisätä vesilinjapituutta seuraavasti:
(1.) T-peräsimen kantosasoa pienennetään ja uimatasosta tulee ovaali kalamainen" peräbulbi, joka toimii samalla alimpana porrasaskeleena. Teen sen lasikuidusta, mutta pultattuna rakenteena perätieviin ja sivutukiin peräsintopparin päiden kohdilla kiinnittyen. Tason leveys ei tule olemaan yli puolta metriä ja pituus vajaa metrin.
(2.) Roiskelistat keulaan päättyen vesilinjaan
(3.) Toinen varvi nousulistaa perään katkaisemaan perän virtauksen kylkeen(kö?)

Hmm.
Oksa on puun kukkanen.