öljyn jäähdytys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

öljyn jäähdytys

Viesti Kirjoittaja linkoville » 21 Loka 2008 17:11

elikkäs tuli mieleen kun mulla on koneessa pakoputken jäähdytys sähköpumpulla niin tuli mieleen että jos veden eka käyttäs öljyn jaahdytykseen ja sitten pakoputkeen joten muutama asia kaipaisi lisä tietoa

-onnistuuko jos vetää oljypohjaan läpiviennit ja laittaa ns.lämmönvaihtimen sinne eli vetää putkea jossa vesi kiertää
-mitä putkea ja miten paljon jos esim. halkaisija 10-15mm
-voiko öljyn lämpömittarin laittaa öljypohaan tai mistä löydän paikan
kone lombardini 9ld 561-2 ilmajäähdytetty 2-mukinen 1200cc
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 21 Loka 2008 19:59

Kehoittaisin menemään ölynsuodattimen kanssa sorvarin puheille, joka sorvaa suodattimen ja lohkon väliin mötikän, josta öljyt tuodaan esim. 5" lauhduttimeen hydrauliletkuilla, hitsaat(hitsautat)kaksoisnipat letkuja varten mötikkään. Mötikkään saa myös kierrereiän lämpöanturille, laitoin yv:llä kuvan.

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 21 Loka 2008 21:29

Vanha viisastelu sanoo, että "jos se ei ole rikki, niin älä yritä korjata".

Ylikuumeneeko öljy?

Risto

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 21 Loka 2008 22:45

RistoA kirjoitti:Vanha viisastelu sanoo, että "jos se ei ole rikki, niin älä yritä korjata".

Ylikuumeneeko öljy?

Risto
joo ja aivan saamaristi kun on vielä ilma jäähdytetty
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 21 Loka 2008 23:32

Ilmajäähdytteisissä koneissa öljyn normaali käyttölämpötila on 120-140. Jos on kireämpi kone ja synteettiset öljyt, niin saa mennä 150-160.

Risto

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 22 Loka 2008 08:28

Eikä tuon kokoisessa sätkyttimessä voi olla suuri öljytila, vaihda vaikka 25h välein öljyt, niin säilyy voiteluteho.

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 22 Loka 2008 08:49

oli tarkoitus jos saan öljyä aavistuksen viieleammäksi niin samalla kone viilenee

mutta onko öljyn lämpötila noin kuuma 120-140C
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22 Loka 2008 09:51

Jos tuon kaltainen moottori käy "liian" kuumana, voisi olettaa että ongelma on sitä ympäröivän ilman kierrossa. Vaikka öljylle jäähdytyksen keksisikin, ei se korjaa alkuperäistä ongelmaa.
Jos ilmankierto ei ole ongelma, onko mahdollista että kone joutuu liian koville ja kuumenee liiallisen "rasituksen" takia.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 22 Loka 2008 09:59

Noin teoriassa öljypohjaan voi tehdä reiät ja laittaa vesikierukan ottamaan lämpöä pois. Tämä on erittäin tehokas jäähdytyskonsti.
Toinen vaihtoehto olis vetää kupariputki zigzagia öljypohjan ympärille. Tämä on tehottomampi.
Jos haluaa käyttää hiukan rahaa hommaan, niin hommaa öljynsuodattimen jalkaan sellaisen väliottorenkaan, josta öljyt voidaan johtaa kiertämään erillisen ulkoisen jäähdyttimen kautta. Onkos Lombardinissa painevoitelu, vaiko roiske? Jos on roiske, niin jälkimmäinen ei onnistu.

Olettaisin, että helpoin ja paras konsti olisi kuitenkin hoitaa sinne konekoppaan hyvä ilmankierto kuten tässä threadissa on tehty:http://www.puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=1640

Risto

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 22 Loka 2008 11:51

on siinä ilman kierrossa parantamista mutta nostan koneen varmaan pois kunhan kerkiä öljynsuotimesta kun ei ole tarkkaa tietoa oletan sen olevan koneen sisällä noin 40mm(halkaisihja)lätkän alla mutta kunhan kattelen niin ehkä tiedän paremmin

mutta voin melkein sanoa että jos pystyn niin laitan ton öljypohjan päälle putken mutta mikä materiaali on sopiva ja montako kymmentä senttiä
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22 Loka 2008 12:33

Mielipiteeni on että, älä suotta ala väkertää "jäähdytysputki" hässäkkää öljypohjan "päälle", se on lopputulokseltaan turhaa ajan ja vaivan haaskausta, koska koko ajatus on alkujaan -kuraan kuollut lahna-.
Käytä se aika ja vaiva todellisen ongelman korjaamiseen. Siten pääset todennäköisesti lopputuloksella mahdollisesti hakemaasi.

Ensinnäkin, putki jota suunnittelet, joutuisi kyetä siirtämään lämmön niin monen väliaineen kautta, että se ei tule todellisuudessa toteutumaan haetussa teholuokassa. Aikaisemmassa viestissä tuumailit jäähdytysputken kokoa, halkaisijaltaan 10 - 15mm, tehotarpeet toteutuakseen tarvitsisit putkea öljypohjan ympärille niin paljon kuin mahtuu ja vielä useamman kerroksen. Putken virtausvastuksen takia pakoputki ei todennäköisesti saa enää vettä tarpeeksi eli nykyisen sähköpumpun teho jää pieneksi. Siinä vaiheessa alkuperäinen ongelma on vielä olemassa ja olet saanut kaupan päälle uuden propleeman...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 22 Loka 2008 19:43

Notreal kirjoitti:Mielipiteeni on että, älä suotta ala väkertää "jäähdytysputki" hässäkkää öljypohjan "päälle", se on lopputulokseltaan turhaa ajan ja vaivan haaskausta, koska koko ajatus on alkujaan -kuraan kuollut lahna-.
Käytä se aika ja vaiva todellisen ongelman korjaamiseen. Siten pääset todennäköisesti lopputuloksella mahdollisesti hakemaasi.

Ensinnäkin, putki jota suunnittelet, joutuisi kyetä siirtämään lämmön niin monen väliaineen kautta, että se ei tule todellisuudessa toteutumaan haetussa teholuokassa. Aikaisemmassa viestissä tuumailit jäähdytysputken kokoa, halkaisijaltaan 10 - 15mm, tehotarpeet toteutuakseen tarvitsisit putkea öljypohjan ympärille niin paljon kuin mahtuu ja vielä useamman kerroksen. Putken virtausvastuksen takia pakoputki ei todennäköisesti saa enää vettä tarpeeksi eli nykyisen sähköpumpun teho jää pieneksi. Siinä vaiheessa alkuperäinen ongelma on vielä olemassa ja olet saanut kaupan päälle uuden propleeman...
kuinka niin esim öljy->kupari->vesi

ja kyllä pumpussa teho riittää
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22 Loka 2008 20:05

linkoville kirjoitti:
Notreal kirjoitti:Mielipiteeni on että, älä suotta ala väkertää "jäähdytysputki" hässäkkää öljypohjan "päälle", se on lopputulokseltaan turhaa ajan ja vaivan haaskausta, koska koko ajatus on alkujaan -kuraan kuollut lahna-.
Käytä se aika ja vaiva todellisen ongelman korjaamiseen. Siten pääset todennäköisesti lopputuloksella mahdollisesti hakemaasi.

Ensinnäkin, putki jota suunnittelet, joutuisi kyetä siirtämään lämmön niin monen väliaineen kautta, että se ei tule todellisuudessa toteutumaan haetussa teholuokassa. Aikaisemmassa viestissä tuumailit jäähdytysputken kokoa, halkaisijaltaan 10 - 15mm, tehotarpeet toteutuakseen tarvitsisit putkea öljypohjan ympärille niin paljon kuin mahtuu ja vielä useamman kerroksen. Putken virtausvastuksen takia pakoputki ei todennäköisesti saa enää vettä tarpeeksi eli nykyisen sähköpumpun teho jää pieneksi. Siinä vaiheessa alkuperäinen ongelma on vielä olemassa ja olet saanut kaupan päälle uuden propleeman...
kuinka niin esim öljy->kupari->vesi

ja kyllä pumpussa teho riittää
Öljy- kupari- vesi, kuullostaa jo paremmalle.
Suunnitelmasi on ilmeisesti muuttuneet öljypohjan "päälle" laitettavan putken sijaan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 24 Loka 2008 22:02

Katos Notreal on tulkinta kysymys mikä on öljypohjan alla ja mikä päällä
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 24 Loka 2008 22:19

linkoville kirjoitti:Katos Notreal on tulkinta kysymys mikä on öljypohjan alla ja mikä päällä
Oikeassa olet, toisaalta on aivan sama onko alla tai päällä tai vaikka vieressä. Jos "päällä" tarkoittaa sisällä, silloin ajatuksessa on tehojen puolesta mahdollisuuksia, tapa on vain suhteellisen riskialtis.
Tarkoitan sitä, että murtuman sattuessa öljy putken ympärillä ei ole paineistettu mutta vesi on, vuoto tapahtuu väärään suuntaan ja ongelma havaitaan todennäköisesti vasta kun on jo myöhäistä.

Edelleen olen sitä mieltä että parempi olisi tutkia ja korjata syy, miksi öljy lämpenee liikaa...
Tosin, se on vain mielipiteeni, ei sille tarvitse antaa sen suurempaa painoarvoa.
Ratkaiset asian sitten miten vain, toivottavasti se toimii halutulla tavalla.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin