öljyn jäähdytys
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
- Paikkakunta: INKOO
öljyn jäähdytys
elikkäs tuli mieleen kun mulla on koneessa pakoputken jäähdytys sähköpumpulla niin tuli mieleen että jos veden eka käyttäs öljyn jaahdytykseen ja sitten pakoputkeen joten muutama asia kaipaisi lisä tietoa
-onnistuuko jos vetää oljypohjaan läpiviennit ja laittaa ns.lämmönvaihtimen sinne eli vetää putkea jossa vesi kiertää
-mitä putkea ja miten paljon jos esim. halkaisija 10-15mm
-voiko öljyn lämpömittarin laittaa öljypohaan tai mistä löydän paikan
kone lombardini 9ld 561-2 ilmajäähdytetty 2-mukinen 1200cc
-onnistuuko jos vetää oljypohjaan läpiviennit ja laittaa ns.lämmönvaihtimen sinne eli vetää putkea jossa vesi kiertää
-mitä putkea ja miten paljon jos esim. halkaisija 10-15mm
-voiko öljyn lämpömittarin laittaa öljypohaan tai mistä löydän paikan
kone lombardini 9ld 561-2 ilmajäähdytetty 2-mukinen 1200cc
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Kehoittaisin menemään ölynsuodattimen kanssa sorvarin puheille, joka sorvaa suodattimen ja lohkon väliin mötikän, josta öljyt tuodaan esim. 5" lauhduttimeen hydrauliletkuilla, hitsaat(hitsautat)kaksoisnipat letkuja varten mötikkään. Mötikkään saa myös kierrereiän lämpöanturille, laitoin yv:llä kuvan.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
- Paikkakunta: INKOO
joo ja aivan saamaristi kun on vielä ilma jäähdytettyRistoA kirjoitti:Vanha viisastelu sanoo, että "jos se ei ole rikki, niin älä yritä korjata".
Ylikuumeneeko öljy?
Risto
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
- Paikkakunta: INKOO
oli tarkoitus jos saan öljyä aavistuksen viieleammäksi niin samalla kone viilenee
mutta onko öljyn lämpötila noin kuuma 120-140C
mutta onko öljyn lämpötila noin kuuma 120-140C
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Jos tuon kaltainen moottori käy "liian" kuumana, voisi olettaa että ongelma on sitä ympäröivän ilman kierrossa. Vaikka öljylle jäähdytyksen keksisikin, ei se korjaa alkuperäistä ongelmaa.
Jos ilmankierto ei ole ongelma, onko mahdollista että kone joutuu liian koville ja kuumenee liiallisen "rasituksen" takia.
Jos ilmankierto ei ole ongelma, onko mahdollista että kone joutuu liian koville ja kuumenee liiallisen "rasituksen" takia.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Noin teoriassa öljypohjaan voi tehdä reiät ja laittaa vesikierukan ottamaan lämpöä pois. Tämä on erittäin tehokas jäähdytyskonsti.
Toinen vaihtoehto olis vetää kupariputki zigzagia öljypohjan ympärille. Tämä on tehottomampi.
Jos haluaa käyttää hiukan rahaa hommaan, niin hommaa öljynsuodattimen jalkaan sellaisen väliottorenkaan, josta öljyt voidaan johtaa kiertämään erillisen ulkoisen jäähdyttimen kautta. Onkos Lombardinissa painevoitelu, vaiko roiske? Jos on roiske, niin jälkimmäinen ei onnistu.
Olettaisin, että helpoin ja paras konsti olisi kuitenkin hoitaa sinne konekoppaan hyvä ilmankierto kuten tässä threadissa on tehty:http://www.puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=1640
Risto
Toinen vaihtoehto olis vetää kupariputki zigzagia öljypohjan ympärille. Tämä on tehottomampi.
Jos haluaa käyttää hiukan rahaa hommaan, niin hommaa öljynsuodattimen jalkaan sellaisen väliottorenkaan, josta öljyt voidaan johtaa kiertämään erillisen ulkoisen jäähdyttimen kautta. Onkos Lombardinissa painevoitelu, vaiko roiske? Jos on roiske, niin jälkimmäinen ei onnistu.
Olettaisin, että helpoin ja paras konsti olisi kuitenkin hoitaa sinne konekoppaan hyvä ilmankierto kuten tässä threadissa on tehty:http://www.puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=1640
Risto
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
- Paikkakunta: INKOO
on siinä ilman kierrossa parantamista mutta nostan koneen varmaan pois kunhan kerkiä öljynsuotimesta kun ei ole tarkkaa tietoa oletan sen olevan koneen sisällä noin 40mm(halkaisihja)lätkän alla mutta kunhan kattelen niin ehkä tiedän paremmin
mutta voin melkein sanoa että jos pystyn niin laitan ton öljypohjan päälle putken mutta mikä materiaali on sopiva ja montako kymmentä senttiä
mutta voin melkein sanoa että jos pystyn niin laitan ton öljypohjan päälle putken mutta mikä materiaali on sopiva ja montako kymmentä senttiä
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Mielipiteeni on että, älä suotta ala väkertää "jäähdytysputki" hässäkkää öljypohjan "päälle", se on lopputulokseltaan turhaa ajan ja vaivan haaskausta, koska koko ajatus on alkujaan -kuraan kuollut lahna-.
Käytä se aika ja vaiva todellisen ongelman korjaamiseen. Siten pääset todennäköisesti lopputuloksella mahdollisesti hakemaasi.
Ensinnäkin, putki jota suunnittelet, joutuisi kyetä siirtämään lämmön niin monen väliaineen kautta, että se ei tule todellisuudessa toteutumaan haetussa teholuokassa. Aikaisemmassa viestissä tuumailit jäähdytysputken kokoa, halkaisijaltaan 10 - 15mm, tehotarpeet toteutuakseen tarvitsisit putkea öljypohjan ympärille niin paljon kuin mahtuu ja vielä useamman kerroksen. Putken virtausvastuksen takia pakoputki ei todennäköisesti saa enää vettä tarpeeksi eli nykyisen sähköpumpun teho jää pieneksi. Siinä vaiheessa alkuperäinen ongelma on vielä olemassa ja olet saanut kaupan päälle uuden propleeman...
Käytä se aika ja vaiva todellisen ongelman korjaamiseen. Siten pääset todennäköisesti lopputuloksella mahdollisesti hakemaasi.
Ensinnäkin, putki jota suunnittelet, joutuisi kyetä siirtämään lämmön niin monen väliaineen kautta, että se ei tule todellisuudessa toteutumaan haetussa teholuokassa. Aikaisemmassa viestissä tuumailit jäähdytysputken kokoa, halkaisijaltaan 10 - 15mm, tehotarpeet toteutuakseen tarvitsisit putkea öljypohjan ympärille niin paljon kuin mahtuu ja vielä useamman kerroksen. Putken virtausvastuksen takia pakoputki ei todennäköisesti saa enää vettä tarpeeksi eli nykyisen sähköpumpun teho jää pieneksi. Siinä vaiheessa alkuperäinen ongelma on vielä olemassa ja olet saanut kaupan päälle uuden propleeman...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
- Paikkakunta: INKOO
kuinka niin esim öljy->kupari->vesiNotreal kirjoitti:Mielipiteeni on että, älä suotta ala väkertää "jäähdytysputki" hässäkkää öljypohjan "päälle", se on lopputulokseltaan turhaa ajan ja vaivan haaskausta, koska koko ajatus on alkujaan -kuraan kuollut lahna-.
Käytä se aika ja vaiva todellisen ongelman korjaamiseen. Siten pääset todennäköisesti lopputuloksella mahdollisesti hakemaasi.
Ensinnäkin, putki jota suunnittelet, joutuisi kyetä siirtämään lämmön niin monen väliaineen kautta, että se ei tule todellisuudessa toteutumaan haetussa teholuokassa. Aikaisemmassa viestissä tuumailit jäähdytysputken kokoa, halkaisijaltaan 10 - 15mm, tehotarpeet toteutuakseen tarvitsisit putkea öljypohjan ympärille niin paljon kuin mahtuu ja vielä useamman kerroksen. Putken virtausvastuksen takia pakoputki ei todennäköisesti saa enää vettä tarpeeksi eli nykyisen sähköpumpun teho jää pieneksi. Siinä vaiheessa alkuperäinen ongelma on vielä olemassa ja olet saanut kaupan päälle uuden propleeman...
ja kyllä pumpussa teho riittää
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Öljy- kupari- vesi, kuullostaa jo paremmalle.linkoville kirjoitti:kuinka niin esim öljy->kupari->vesiNotreal kirjoitti:Mielipiteeni on että, älä suotta ala väkertää "jäähdytysputki" hässäkkää öljypohjan "päälle", se on lopputulokseltaan turhaa ajan ja vaivan haaskausta, koska koko ajatus on alkujaan -kuraan kuollut lahna-.
Käytä se aika ja vaiva todellisen ongelman korjaamiseen. Siten pääset todennäköisesti lopputuloksella mahdollisesti hakemaasi.
Ensinnäkin, putki jota suunnittelet, joutuisi kyetä siirtämään lämmön niin monen väliaineen kautta, että se ei tule todellisuudessa toteutumaan haetussa teholuokassa. Aikaisemmassa viestissä tuumailit jäähdytysputken kokoa, halkaisijaltaan 10 - 15mm, tehotarpeet toteutuakseen tarvitsisit putkea öljypohjan ympärille niin paljon kuin mahtuu ja vielä useamman kerroksen. Putken virtausvastuksen takia pakoputki ei todennäköisesti saa enää vettä tarpeeksi eli nykyisen sähköpumpun teho jää pieneksi. Siinä vaiheessa alkuperäinen ongelma on vielä olemassa ja olet saanut kaupan päälle uuden propleeman...
ja kyllä pumpussa teho riittää
Suunnitelmasi on ilmeisesti muuttuneet öljypohjan "päälle" laitettavan putken sijaan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
- Paikkakunta: INKOO
Katos Notreal on tulkinta kysymys mikä on öljypohjan alla ja mikä päällä
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10
Oikeassa olet, toisaalta on aivan sama onko alla tai päällä tai vaikka vieressä. Jos "päällä" tarkoittaa sisällä, silloin ajatuksessa on tehojen puolesta mahdollisuuksia, tapa on vain suhteellisen riskialtis.linkoville kirjoitti:Katos Notreal on tulkinta kysymys mikä on öljypohjan alla ja mikä päällä
Tarkoitan sitä, että murtuman sattuessa öljy putken ympärillä ei ole paineistettu mutta vesi on, vuoto tapahtuu väärään suuntaan ja ongelma havaitaan todennäköisesti vasta kun on jo myöhäistä.
Edelleen olen sitä mieltä että parempi olisi tutkia ja korjata syy, miksi öljy lämpenee liikaa...
Tosin, se on vain mielipiteeni, ei sille tarvitse antaa sen suurempaa painoarvoa.
Ratkaiset asian sitten miten vain, toivottavasti se toimii halutulla tavalla.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834