ruuveista ja mitä kokoja vene käytössä!

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
TeddyDiver

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 12 Loka 2008 19:12

Veli-Matti kirjoitti:Vaan täytyy vaan ihmetellä noita norskeja siellä ison ja oikeasti suolaisen meren äärellä kun ne vielä veneilee yli 100 vuotiailla veneillä jotka on yksinkertaisesti naulailtu kasaan sinkityillä venenauloilla ja vanhimmat kait vaan tervakarkaistuilla
Oli niitten naulojen kaliperi semmonen että saipi vähän ruostuakkin. Aikaajoin tulpat lisäksi poistettiin ja syöpyneet naulat vaihdettiin.
Yhtään Saksalaismiehitystä vanhempaa venettä en oo muuten vielä vesillä Norjassa nähnyt..

lacrits68
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 12 Loka 2008 21:57

moi!

telekan alueella toimiva "vene veistämö" käyttää "hapon kestäviä" vesirajan yläpuolella ja "silicon pronssi" ruuveja tai kupari niittejä vesirajan alapuolella! Voisi käyttää "hapokkaita" aina Tanskan salmiin asti oli kommentti, senjälkeen pronssi on pop!

kaikki luonnolisesti tulpattuina!

Omaa paattia kun olen purkanut olen törmännyt Veli-Matin mainitsemaan ruuvvien ja naulojen sekalaisuuteen! On käytetty sitä mitä on ollut saatavilla! Ja jälki sen mukaista! ( laitan kuvia vaikka myöhemmin!)'

--Janne--

eastfinn

Viesti Kirjoittaja eastfinn » 13 Loka 2008 00:12

Kaikkina aikakausina on käytetty niitä materiaaleja joita on ollut saatavilla ja tekniikoita joita on kulloinkin pidetty parhaina.
Se ei kuitenkaan tarkoita, että meidän pitäisi rakentaa veneemme kivikirveillä ja käyttää lautojen kiinnitykseen nahkahihnoja.
Ennen sotia oli yleistä, että painolasti valettiin rautaromulla seostetusta betonista suoraan veneen pohjalle, Ei kai me nykyään niin tehdä?

Jiho kirjoitti:
"Jätetään "tiedemiesten" ja snobbailijoitten kommentit ja mietitään miten rautaosat, pultit ja ruuvit ovat kestäneet vanhoissa puisissa purjealuksissa ja veneissä jo kauan ennen snobbailijoiden syntymää."

Ei tuossa kovin paljón miettimistä ole. Ensinnäkin puulaivat ja veneet tehtiin kestämään vain muutama vuosi, ei vuosikymmeniä. Toiseksi: itse jo vastasit kun kirjoitit "rautaosat". Tiedoksi, että nykyään et rautaisia ruuveja tai nauloja saa mistään, ne on valmistettu teräksestä joka on eri asia kuin rauta.
Vaikka vanhanajan rauta kestääkin ruostumista parmmin kuin tämä nykyajan teräs, ei se 100 vuotta kestä käyttökelpoisena. Jossain suonsimäkkeessä tai hapettomassa vedessä tietenkin säilyy tuon 100 vuotta.

Jiho kirjoittaa:
"Käytännön tieto ja osaaminen on aivan muuta kuin googlaaminen lejeeringeistä tai teorian kanssa saivartelu.
Näyttää siltä, että nykyiset "kirjanoppineet" ovat viisaita omalla suppealla oppialallaan, mutta kokemus, käytännön tieto ja eri materiaalien soveltava osaaminen tai kustannusajattelu pojilta puuttuu lähes kokonaan."

Et kertonut miten pitkä kokemus pitää olla, että tänne saa kirjoittaa? Mulla sitä kokemusta on vaan kerinnyt tulla runsaat 45 vuotta josta suurin osa on hankittu kauppalaivojen konehuoneissa. Omasta mielestä omaan jonkun verran kokemusta merivedestä ja miten eri metallit sitä kestävät.
Kyllä käytännön tietoonkin kuulu oikeiden nimityksien tunteminen, joku voi ottaa tosissaan jos ei tiedä milloin sählätään ja käytetään vääriä nimityksiä
Ei pitäs ruveta veneprojektiin jos se on kiinni ruuvien tai naulojen hinnoista. Tuo kustannuserä on kuitenkin senverran pieni paatin kokonaiskustannukseen nähden, että ainakin minä käytän parasta mitä rahalla saa (Pronssiruuvit/pultit ja kupari niitit)

jiho

suolainen puuvene

Viesti Kirjoittaja jiho » 13 Loka 2008 02:10

Mukavia kommentteja luettavana on näköjään täällä taas näin veneduunien päätteeksi.
Olisi hyvä muistaa, että Suomessa puuveneet ja -laivat ovat nk. "puoli-ikäisiä" kuollessaan. Oikeissa suolavesissä puuveneen ja - laivan käyttöikä on kaksinkertainen. Siis puun. Siksi on sitäkin enemmän korostettava ja ihmeteltävä, että silloiset eli takasatavuotiset kuuma-/upposinkityt ja pellavaöljy-tervakyllästetyt rautaosat, pultit, naulat ja ruuvit ovat kestäneet meidän päiviime asti kunnossa.
Asensin juuri vuonna 1927 telakkasepän takomat mustarautaiset helat jahtini takilaheloiksi. Eivät ole uutta kummemmat, mutta öljysin ne pellavaöljymaalilla ihan vain näön vuoksi. Myös rautavaijerit käsiteltiin jo muinoin joko pellavaöljyllä tai tervalla. Nekin ovat kestäneet meidän päiviimme asti hienosti.
Jouko Heikola, ins.DIS
Venesuunnittelua ja -neuvontaa
suomalaisille yli 50 vuotta

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 13 Loka 2008 11:12

Voi hitsi!
Tämän kun on lukenut, niin ei kai kannata rojktia koskaan laittaa vesille jos/kun se joskus valmistuu. Paree on kun siirtää suoraan katokseen, sillä kiinnityksiin olen käyttänyt ainoastaan A4 materiaalia ja sehän tuntuu syöpyvän jo muutamassa kuukaudessa veke!!!
Polttoainetankkikin syöpynee hetikohta puhki, voi voi..
Ja kun vielä hyvää luulin tekeväni. :(
Tai jos sit kummiskin jossain jokisussa hiukan uittais?
Mutta se hieman ihmetyttää kun töistä lähdin 2003, niin laiturissa kellui v 1961 rakennettu "rautavene" joka ei ollut vielä uponnut????
Se on varmaankin tehty siitä laivaraudasta eikä mistään teräksestä. ;)

Jos nyt kuitenkin tulee tehtyä rojekti valmiiksi, parasta lienee käyttää takilassa galvanoitua vaijeria eikä hapokasta kun se ei kummiskaan kestä paria vuotta kauempaa syöpymättä?
Mitä mieltä raati on em ajatuksesta?
Matti

Jarmo Niinimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 13 Loka 2008 11:42

matti kirjoitti:Jos nyt kuitenkin tulee tehtyä rojekti valmiiksi, parasta lienee käyttää takilassa galvanoitua vaijeria eikä hapokasta kun se ei kummiskaan kestä paria vuotta kauempaa syöpymättä?
Ei, ei, ei. Jätä jo ne metallit mielestäsi ja hae oppia hampun yms. perinnekuitujen käytöstä takilassa.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 13 Loka 2008 12:45

No niin onkin, eikun kyntämään peltoa hamppuviljelmää varten.
Pitänee vuokrata joltakin pikkuinen metsäpelto, sillä ei arvanne tähän kylälle perustaa hamppuviljelmää, saa vielä naapurit väärän käsityksen veneen takiloinnista.

Matti

TeddyDiver

Re: suolainen puuvene

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 13 Loka 2008 19:56

jiho kirjoitti:Jouko Heikola, ins.DIS
Venesuunnittelua ja -neuvontaa
suomalaisille yli 50 vuotta
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0036109185
MOT

jiho

ruuvit ja pultit

Viesti Kirjoittaja jiho » 14 Loka 2008 01:19

"Teddy diveri" näyttää jatkavan porilaisten parjauskampanjaa antaen minusta "kauhulinkkejä" eteenpäin. Liekö peräti samaa porukkaa.
Mihin hän pyrkii linkeillään, en ymmärrä?
Porilaisilla oli sentään selkeä tavoite: Saada tuhottua Kuunari Koivisto Porin oman Ihana-jaalahankkeen alta ennen kuin Koivisto veisi koko median huomion valmistuessaan.
Mutta mikä tavoite mahtaa olla "Teddyllä"?

Onkin käsittämätöntä kuinka helposti netissä pystytään henkilö panettelemaan vain muutamien tai vaikka yhden solvaajan toimesta.
Yli 50-vuotisen venerakennus- ja suunnittelukokemuksen jälkeen en olisi voinut uskoa, että parissa vuodessa mies pystytään ns. "ajamaan alas" pelkilla valheilla. Mutta uskon, että saman voisi tehdä kenelle tahansa netissä. Niin yksinkertaista on toisten haukkuminen nimettömänä tällä alhaisella tavalla. Sitä ei kukaan valvo tai kontrolloi.
Raukat tekevät sitä pelkästä vahingonilosta ja kateuttaan, mutta miksi täällä?

Onneksi on kuitenkin historiakin olemassa, joka kertoo muuta. Oikeihin asioihin tutustumalla "voi päästä takaisin venhoon":
Olen omin käsin kunnostanut tai rakentanut eri materiaaleista(kovalevyt, paperi, viilu, vanerit, rima, u-rima, lauta, limilauta, teräs, alumiini, betoni, lujitemuovi ja eri komposiitteja) veneitä satoja, yli 600 ferrobetonivenettä. Lisäksi suunnitellut lähes 300 perhevenettä eri materiaaleista suomalaisille. Viimeksi Porin Reposaaren Perinnevenetelakalla kunnostimme yli 100 venettä ja laivaa viimeisen 10 vuoden aikana. Suurin niistä oli kuunari Koivisto( 45 X 9m/500t.), jonka Porin kaupunki romutti vaikka laiva oli lähes valmis ja räjäytti lopulta pohjaan omien sukeltajiensa iloksi kesäkuussa 2007. http://www.kuunarikoivisto.info
Nyt minulla on allani uusi jahti. Siinä asun ja siinä on toimistoni. Sopii tulla katsomaan ja juttelemaan niin ei tarvitse luulla asioita. Samalla voi ihmetellä kuka minä oikeastaan olen!

Kirjoitan omalla nimelläni koska en sitä enkä ammattiani häpeä.
Vaikka Porin kaupunki hävitti kaikki työkaluni, lähdeaineistoni ja työtilani raukkanmaisesti ilman neuvotteluja, jäin itse siitä terrorista henkiin ja elän. Entistä vahvempana- kovempana. Pankaa paremmaksi, jos pystytte!
Että se tällä erää ruuveista ja pulteista!

Jouko Heikola, ins.DIS
Venesuunnittelija
Teollinen muotoilija
Keksijä ja tuotekehittäjä
Venerakennuksen opettaja,em.
Yhdyskuntasuunnittelija
Laivuri
(toivottavasti "tituleeraukset" riittävät vähäksi aikaa)
p. 046 891 2846 ja
040 854 1716
jiho@suomi24.fi

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Loka 2008 07:50

No, kattos kattos poikasia...

Koska jostakin syystä, mitä en oikein ymmärrä, joku on suonut minulle nuo paljon parjatut moderaatorioikeudet tässä on ensimmäistä kertaa kohde jossa suoraan sanottuna hion kynsiäni että alanko painelemaan heti vai kohta "poista"-nappia!!

Elikkä "jiho" ei jatka veisaamistaan ja "TeddyDiver" ei lainaile ja välitä tänne mitään paxkafoorumeiden keskustelulinkkejä!

Ja jos välttämättä haluatte jatkaa tuota nimenomaan täällä niin kysykää siihen Huhdan Pekalta lupa mutta siihen asti minä tööttään jokaikisen jatkumon nettihelevetin perukoille!!!!!!!!!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

eastfinn

Viesti Kirjoittaja eastfinn » 14 Loka 2008 11:56

Olin minäkin hiukan väärässä kun kirjoitin:"Tiedoksi, että nykyään et rautaisia ruuveja tai nauloja saa mistään".

Löytyhän niitä Googlettamalla:

http://www.glasgowsteelnail.com/working.htm

Masa

Viesti Kirjoittaja Masa » 14 Loka 2008 16:06

Veli-Matti kirjoitti:No, kattos kattos poikasia...

Koska jostakin syystä, mitä en oikein ymmärrä, joku on suonut minulle nuo paljon parjatut moderaatorioikeudet tässä on ensimmäistä kertaa kohde jossa suoraan sanottuna hion kynsiäni että alanko painelemaan heti vai kohta "poista"-nappia!!

Elikkä "jiho" ei jatka veisaamistaan ja "TeddyDiver" ei lainaile ja välitä tänne mitään paxkafoorumeiden keskustelulinkkejä!

Ja jos välttämättä haluatte jatkaa tuota nimenomaan täällä niin kysykää siihen Huhdan Pekalta lupa mutta siihen asti minä tööttään jokaikisen jatkumon nettihelevetin perukoille!!!!!!!!!
Samaa mielta Veli-Matin kanssa, lueskelin aamulla tätä ketjua ja meinas kans alkaa samantien tapahtua.
Asiallinen foorumi ja asialliset jutut on ollu vuosikausia, joten ei tuoda näitä tämmöisiä tänne sopimattomia riitoja vastaisuudessakaan.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Pekka Huhta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 14 Loka 2008 16:09

Juu, Veli-Matti puhui asiaa. Meillä ei tällä palstalla ole ollut tapana mennä henkilökohtaisuuksiin taikka hirveästi inttää turhasta. Nyt tämä keskustelu on mennyt semmoiseksi inttämiseksi, että jatketaan toki ruuveista, mutta suoraan ette rupea nokittelemaan.

Olen tähän mennessä joutunut koko Puuvene.netin historiassa laitttamaan lukkoon vain yhden aiheen sen vuoksi että keskustelu on mennyt asiattomaksi.

viewtopic.php?t=4321

Myönnän, että tuossa oli kärkevää ja asiatonta keskustelua monelta muultakin keskustelijalta. En itse ota millään tavalla kantaa siihen että kenen tarina on tosi tai epätosi, enkä sen paremmin mene kenenkään puolelle, mutta sen sanon että tällä palstalla ei millään syyllä, tekosyyllä taikka muulla verukkeella ei mennä henkilökohtaisuuksiin.

Jouko Heikolalle sanoisin suoraan, että arvostan kyllä osaamistasi ja pitkää kokemustasi, mutta toivon erittäin suurta muutosta kirjoitustyyliin. Puolustautua saa, asiatekstiä saa kirjoittaa, mutta kiihkottomasti ja kärjistyksiä välttäen.

Kuten tuossa edellisessä lukkoon laittamassani viestissä totesin, ymmärrän katkeruuden ja huolen telakan hävittämisestä. Siltikään palstan ylläpitäjänä en hyväksy sitä että palstalla riidellään, oli syy mikä hyvänsä. Minulla ei ole mitään poliittista taikka muuta motiivia kieltää asiasta keskustelu - eipä täällä kyllä hyväksytä Porin kaupunginkaan nokittelua asiasta jos nyt sattuisivat tulemaan paikalle. Ainoa syy rajoittaa asiasta puhumista on se, että tällä palstalla ei riidellä. Piste.

Sama koskee paitsi itse telakkakeskustelua, myös muita aiheita joista on tulossa riitaa.

Joudun nyt antamaan yleisvaroituksen asiasta. En totta vie tee sitä mielelläni, mutta jos tähän tai edelliseen änkkäyskeskusteluun osallistuneet onnistuvat vielä saamaan aikaan tämän sortin sananvaihtoa, niin vähimmäisrangaistuksena on kahden viikon porttikielto palstalle ja enimmäisrangaistus palstalta poistaminen. Tämä koskee kaikkea provosointia, nokittelua, kiihkoilua tai edes piilovi**uilua. Jos asiallista tekstiä ei löydy, niin sitten saa jättää kirjoittamatta.

Tämä on nyt ensimmäinen kerta koko palstan historian aikana kun tämmöisellä asialla tarvitsee edes uhkailla. Toivon siis todella, että kaikki osapuolet osaavat pysyvästi pitää kirjoitustyylinsä sellaisena että ei provosoida eikä provosoiduta.

Viisaampi väistää. Viisaampi väistää aina, ja tyhmemmänkin pitäisi älytä pitää suunsa kiinni, jos asia menee asiattomuuksiin.

Pekka
Palstan perustaja ja ylläpitäjä

TeddyDiver

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 14 Loka 2008 20:05

Anteeksi pyydän provosoitumistani, ja etenkin tuota viimeistä "asiatonta" linkkiä.. Poistanko, vai jätetetäänkö todisteeksi mokastani?

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Loka 2008 21:01

Mitä asiatonta - em mää ainakaa oo mittään semmosta hokannu ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin