Perinnevenetelakka Porin Reposaaressa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
jiho
Viestit: 41
Liittynyt: 07 Marras 2006 20:50
Paikkakunta: kaarina

Perinnevenetelakka Porin Reposaaressa

Viesti Kirjoittaja jiho » 07 Marras 2006 21:10

Perinnevenetelakka Porin Reposaaressa on hävitetty Porin kaupungin toimesta maan tasalle. Paikalla on enää suuria kuoppia!
Kaikki arvokkaat ja vähemmän arvokkaat puuveneet on viety taivasalle Tahkoluodon hiilisatamaan. Osa on kaatunut myrskyssä ja kaikki ovat hiilenpölyssä , jäässä tai märkiä. Näitä vuosikkausia pelastettuja veneitä ja aihioita on kaikkiaan 80 kpl .Tämä hävitystyö kesti kolme viikkoa.
Veneiden irroitetut kölit ja kalusteet on hävitetty ja osa takiloista tuhottu.

Muualla Suomessa vaalitaan ja entisöidään arvokkaita puuveneitä, kuten mekin teimme, mutta Pori halusi ne ja perinnevevetelakan hävittää.
Paraisilla aloitetaan vanhojen puuveneiden talteenotto ja kunnostuksen opetus samalla kun Porissa ymmärretään puuveneet romuiksi.

Kuulin myös, että Säkylän Pyhäjärvessä ei saa uittaa tervaöljyttyä puuvenettä, koska se likaa hienot kuttaperkkaveneet venesatamassa!!??
Että näin täällä päin Suomea ymmärretään puuveneiden päälle.
Terveisin Porin Reposaaresta

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 07 Marras 2006 21:27

nyt kyllä sattuu niin että menee hiljaseks...

anglia67
Viestit: 34
Liittynyt: 30 Heinä 2006 19:39

Viesti Kirjoittaja anglia67 » 07 Marras 2006 22:24

Ei P....le!!! Kaikkea sitä kuulee.En voi ymmärtää tuollaista toimintaa.

eeli
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Huhti 2003 21:49
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eeli » 08 Marras 2006 07:42

Kyllähän tuo on harmillinen juttu, mutta ei ihan niin yksi oikoinen kuin vaikuttaa. Telakkaa pyörittänyt henkilö on kyllä saanut runsaasti aikaa järjestää toiminnan johonkin muualle, muttei ole laittanut tikkua ristiin asian järjestämiseksi. Pyörittäjä on myös tehnyt melko törkeitä "valohoito" kunnostuksia telakalla ja on toimistaan haastettu oikeuteen rikos nimikkeellä törkeä petos. Veneiden aihiothan ovat todella kauniita ja on sinänsä harmillista, että ne joutuvat nyt hunningolle toimijan käytöksen vuoksi. Tosin telakan pyörittäjän kertomiin veneiden taustoihin ei kannata varauksetta uskoa, on tiedossa ainakin yksi projekti joka oli myyty 30-luvun lopussa valmistettuna veneenä, mutta on kyllä aika selkeesti 50-luvun tuotteita. Telakan pyörittäjä on myös uhkaillut ihmisiä jotka ovat yrittäneet hänen kansaan tästä telakan muualle siirtämisestä päästä yhteisymmärrykseen ja petoksien paljastuttua on uhkailtu myytyjen projektien polttamisilla tai upottamisilla, joten varsin hankala tapaus noin kokonaisuudessaan ja koko totuus ei varmaan koskaan valkene suurelle yleisölle. Joten tässäkin tapauksessa kaikki ei ehkä ole sitä miltä se saattaa näyttää ja mitä telakalta kerrotaan. Valitettavasti.

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 08 Marras 2006 10:00

... ja sitten menee vaan entistä hiljaisemmaks...

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 08 Marras 2006 10:30

No joo
olishan tuossa ollut aikaa järkätä niitä muualle mutta osa paateista ainakin taisi olla toodella huonokuntoisia. En sitte tiedä paljonko noista "huhuista" on totta mitä netissä kerrotaan.. niihinkin kannattaa suhtautua todella varauksella.
E mare libertas

jiho
Viestit: 41
Liittynyt: 07 Marras 2006 20:50
Paikkakunta: kaarina

"EELIÖ"

Viesti Kirjoittaja jiho » 08 Marras 2006 12:06

Nimimerkki "eeli" yrittää vielä täälläkin munata Perinnevenetelakan toimintaa tai allekirjoittanutta?. Mihin hän oikeastaan pyrkii mollauskampanjallaan niin sitä en tiedä. Ilmeisesti kyse on asioiden täydellisestä tietämättömyydestä tai hölmöydestä.

Tosiasiassa Perinnevenetelakka on tehnyt yhdessä Kuunari Koivisto Ry:n kanssa maassamme ainutlaatuista työtä jo kohta 15 vuotta pelastaakseen arvokkaita puuveneitä, kunnostaakseen , kierrättääkseen tai entisöidäkseen niitä!
Noiden vuosien aikana erilaisia veneitä, pienaluksia ja jopa laivoja onkin tullut nuorten ja vanhempien alan harrastajien kanssa korjattua lähes 150 kpl!
Jos joku on niin hölmö ettei tällaisen työn arvoa ymmärrä niin olisi paras lopettaa arvostelu ainakin puuvenepalstoilla ajoissa.
Se "henkilö", josta "eeli" yrittää saada aikaan kielteistä keskustelua ei niitä lähes 150 venettä ole yksin kunnostanut! On häpeällistä solvata puuveneharrastajien työtä näillä palstoilla.

Porin kaupunki , vastoin "eelin" käsityksiä,ei ole antanut mitään mahdollisuuksia perinnetelakan puolustukselle. "Eeli" on täysin väärässä ja yrittää sivuuttaa tosiasiat:
Ensinnäkin kunnostettavia puu- ja muita veneitä oli keväällä 2006 tilattuina yhteensä 15 kpl! Porin kaupunki järjesti tarkoituksellisesti häädön kevätsesongin aikana eli tahallaan! Sen varmasti "eelikin" ymmärtää, ettei silloin voi mihinkään muuttaa vaan tehdä veneitä kuntoon ja pitkiä päivi, jotta ihmiset saavat veneensä kesäksi!
Kaikki olisi pitänyt olla valmista ja paikat tyhjennetty 4 hehtaarin alueelta, hallitiloista ja varastoista kesäkuun aikana ?? Venekunnostuksia oli mainitut 15, veneitä varastossa yli 80, vene- ja laivamoottoreita n. 100 ja kaikki muut museo- ja laivatavara lisäksi!

Kun Porin kaupunki ryhtyi pakkotoimin ilman mitään neuvotteluita, sääliä tai suunnitelmaa siirtämään tuntemattomaan paikkaan em. varastoa syksyllä niin saimme vasta silloin lukea lehdestä minne tavara on viety eli Tahkoluodon hiilisatamaan!?? Porin ahdistelun ja uhkausten takia myös törauha oli kokonaan menetetty keväällä ja kesällä. Veneiden vesillelaskut ja valmistumiset venyivät pitkälle kesään -06.

Porin kaupungin järeältä kalustolta meni n. kuukausi sitten muutaman veneen siirtämiseen 3 viikkoa.! Kaikki muu varasto jäi vielä tontille ajan ja kapasiteetin puutteen takia
Miten "eeli" olisi selviytynyt moisesta urakasta , kun Porin kaupungin raskas kalusto, autonosturit, hiappiautot, lavetit ja parikymmentä työmiestä ei urakasta ole vieläkään selvinnyt?

"Eeli" puolustaa nyt tässä Porin toimia likaisesti ja yrittää täälläkin mollata allekirjoittaneen ja vapaaehtoisten puuveneharrastajien työtä, kuten kaikilla muillakin foorumeilla tähän asti on tehnyt!

Onneksi puuveneiden kunnostus jatkuu Kuunari Koivistoon rakennettavissa työtiloissa "eeliöistä" huolimatta jatkossakin. Laivaan voimme myös majoittaa alan harrastajia jonkin verran.

Nyt olemmekin keskittyneet Koiviston perinneveneverstaan viimeistelyyn ja muuttoon. Jokaisen viikonloppuna on muuttotalökoot hävitetyllä ja savisella "Perinnevenetelakalla" että tervetuloa "eeliöt" ja muutkin talkoihin(omat eväät)!
jiho

jiho
Viestit: 41
Liittynyt: 07 Marras 2006 20:50
Paikkakunta: kaarina

vielä "EELIÖ"

Viesti Kirjoittaja jiho » 08 Marras 2006 12:31

Veneiden historia tulee yleensä henkilökohtaisesti veneen entiseltä omistajalta tai myöhemmän selvityksen mukaisesti(arkistot, museot, internet jne.).
Kaikista veneistä ei ole historiaa tiedossa heti, joten vain arveluja tai tarinoita. Noin on käynyt monenkin veneen osalta, joita on edelleen myyty em. tarinan kera. "eelin" kertoma nk. "huijaus" on juuri tällainen tapaus, jonka historian tutkimus jäi kesken, kun ao. veneen tilaaja peljätettiin Porin kaupungin toimesta ja vei veneensä pois viime keväänä kesken selvitys- ja kunnostustyön. Siksi on todella ikävää, että "hän" levittää täälläkin luettua "rikollisjuttua" julkisuuteen ja yrittää mollata koko työtämme.
Suurimmasta osasta veneiden ja moottoreiden historiantutkimuksista joudumme tekemään aika paljon työtä ennen tosiasioiden valkenemista.

Tahkoluodon hiilisataman "kaatopaikalle" on viety lumettumaan mm. yksi pohjoismaiden vanhimmista manonkisista Amerikan 6:sta(1916), Sk 22 (30-luku), Sk 15( 1952), Seppälän mahonkinen gabinvene(60-luku), Göteborgin eka(60-luku), pyhäjokilainen "pauhuvene"(juurakkoklinen 30-luvulta), summalainen avofiskari(60-luku). Bottenhavskryssare(1954), hiotuilla laseilla varustettu mah./ mäntynen luksusfiskari (ilm. 20-luku), Turun veneveistämön alkuperäinen mah./mänty tasaperäinen ,liukuvarunkoinen pikamoottorivene(ilm. 30-luku),vain muutamia mainitakseni. Nämä veneet ovat Ekaa lukuunottamatta kaikki yli 7 m pitkiä.
Myös nk. Kokkoveneet", jotka oli siirretty poltettavaksi takakoivikkoon, vaivautui Pori viemään Tahkoluotoon vaikka puutavaran murskaimet ovat jauhaneet tontilla jo kuukausia? Näistä "kokkoveneistä" "eeli" kantaa nyt huolta näköjään myös täällä!
jiho vielä

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 08 Marras 2006 12:31

Vetäkää ny henkeä välillä, alkaa meno olla kuin "Suomi24" palstalla, jos siirtyisitte sinne "keskustelemaan" ;o)

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 08 Marras 2006 12:46

Tuli just sama mieleen, että taas mennään ku jippiin sivuilla aikoinaan... :|
E mare libertas

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Reposaaren "perinnevenetelakasta"

Viesti Kirjoittaja Northling » 08 Marras 2006 13:17

Moi

Olen siellä perinnevenetelakalla muutamaan otteeseen käynyt ja todennut että "veneistä" ei oikein voi enään puhua, ilmaisu "toivottomia raatoja" tulee lähinnä mieleen. Myynnissä oli myös jo romutetuista yksilöistä talteen otettuja "arvo osia", kauniisti sanottuna romua, hinnoittelu "hieman" yläkanttiin! Suurella rahalla joistain olisi saanut entisöityä käyttö tai museo veneitä periaatteella: Paras kirveeni on edelleen isoisäni kirves, vaikka olen siihen varren vaihtanut kolme kertaa ja terän kerran. Mutta mistä moisille projekteille rahoitus. Vrt projekti-pitkäpaasin loppuhintaa.

Mitään edistystä vuosien saatossa en ko. "veneiden" entisöinnissä havainnut. Kuunari Koivistossa ehkä jotain tapahtui, mutta sinne en koskaan tullut menneeksi, kun sellainen betonoitu hylky ei minua kiinnosta.

Kuunari Koiviston Puosu, ilmeisesti juuri tämä nimimerkki "jiho" on ahkera kirjoittelemaan kärkevästi asiansa puolesta eri palstoille ja Satakunnan Kansan yleisönosastolle, mutta "Arvo veneitään" hän ei kuitenkaan ehtinyt pelastaa ajoissa.

Allaolevat yhdistyksen yhteystiedot löytyvät googlettamalla netistä:
Kuunari Koivisto ry
lähetä sähköpostia Kuunari Koivistolle
Satamapuisto 1, Reposaari, 28900 Pori
puh 0400 532 563/(02) 638 0087
fax (02) 638 0086
puosu Jouko Heikola

Yksi linkki keskusteluihin:
http://www.reposaari.net/phpBB/viewtopi ... c&start=30

Meillä on täällä monilla tapana kirjoitella ihan omilla nimillä ja seisoa mielipiteittemme takana!

t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

eeli
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Huhti 2003 21:49
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eeli » 08 Marras 2006 21:13

No sen siitä saa kun sohasee ampiaspesää...

En ole mitään mustamaalauskampanjaa tässä asiassa vetänyt. Edellinen kommenttini asiasta on ainoa jonka olen mihinkään ikinä laittanut, ja en suinkaan kommentissa halunnut tuomita kaikkia jotka telakalla ovat töitä tehneet ja varmasti pelastaneet monta kaunista venettä tuleville polville.
Kommenttini tarkoitus oli vain tuoda ilmi se, että asiat ovat aina enemmän kuin yksipuoleisia. Kommentissa mainittu tapaus on kuitenkin todellinen.

Maisteri_B
Viestit: 18
Liittynyt: 10 Loka 2006 00:22

Viesti Kirjoittaja Maisteri_B » 09 Marras 2006 11:59

Keskustelun aloittaja on itse kyseinen hemmo joka sieltä on häädetty, ja hän on vastaavilla keskustelunavauksilla terrorisoinut useimpia valtakunnallisia keskustelupalstoja sekä Reposaaren omaa keskustelupalstaa.

'Eeli' toikin jo selvästi esiin sen millaisestä miehestä on kysymys ja 'Nordling' puolestaan toi esille sen mitä siellä oikeasti on.

Kyseessä on "kekkuli" mies ja kannattaa kysellä vähän laajemmin mm viranomaislta että milainen mies hän oikein on, ja sitten vasta harmitella ns. tapahtunutta...... Vain soitto Porin viranomaislle riittää sekä hänen asiakkaisiin, jotka järjestään lähes kaikki ovat/ovat olleet jossakin riitatasolla hänen kanssaan, useimat oikeudessa. Ja kaikissa sama tilanne; asiakkalta loppnut rahat tai asiakas ei ole lukenut sopimusta ym.

Kumma että kaikki rahattomat ja lukutaidottomat rakentajat/asiakkaat ovatkin eksyneet yhdelle ja samalle hepulle :)

Älkää tämä "kekkulia" ihan todesta ottako, tai ainakin kannattaa lukea hänen viritelmiään tietynväristen lasien takaa. Antaa hänen olla ja kirjoitella, ja kun ei kiinnitä huomiota, hän jättää rauhaan. Muuten on tämäkin palsta täynnä hänen tekstejään itsestään.

Vaikka onhan Suomi vapaa maa...
Maisteri B.
kaikkien alojen asiantuntija

Maisteri_B
Viestit: 18
Liittynyt: 10 Loka 2006 00:22

Re: vielä "EELIÖ"

Viesti Kirjoittaja Maisteri_B » 09 Marras 2006 12:06

jiho kirjoitti:Tahkoluodon hiilisataman "kaatopaikalle" on viety lumettumaan mm. yksi pohjoismaiden vanhimmista manonkisista Amerikan 6:sta(1916), Sk 22 (30-luku), Sk 15( 1952),
Nuo veneet olivat muuten Turun Hirvensalon telakalla jo n. 10 vuotta sitten samanlaisessa raatokunnossa (tai ainakin 97). Mitään edistystä ei ole tapahtunut :)

Ett'silleen.
Maisteri B.
kaikkien alojen asiantuntija

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 09 Marras 2006 13:56

On varmaan hyvä että tästä moni menee vieläkin yhäkin entistäkin hiljasemmaks...
(ks. ed Puumiot tästä aiheesta)

Viestiketju Lukittu