"Summalainen Dejah Thoris ja uudet seikkailut pohjoises

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 29 Helmi 2008 19:03

Veli-Matti kirjoitti:Määhän ostin hinaajan ja nyt pitää vaan ratkaista että mitä sen duunarispiritistä säilytetään...
Jaajaa. No saat sitten hinata jos meikäläisen "herrasvene" hyytyy ;-)
jukka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Helmi 2008 19:29

;-) No problemos ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 01 Maalis 2008 16:00

Eihän tuolla koukulla välttämättä tarvii hinata mitään, saahan sillä olutpullot kätevästi auki eikä vieraat ala niitä aukomaan vaivihkaa mihinkään penkin reunoihin. kannattaa ehottomasti säilyttää, on niin tarosalla paikallakin

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Maalis 2008 18:19

;-( Auta armias, just tuota mää tarkotin...

Heavvymiehillä ei näy olevan kuin tukka päässä eikä minkäänlaista ryhtiä tekemistä...

Maneeria maneerin perään...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Maalis 2008 10:30

Meinasi eilisehtoolla sananmukaisesti räjähtää pää kun aloin heppaamaan puikkokoneella tutkaveneen tankkia kasaan verstaan edustalla.
2mm pelti on melkoisen vaikeaa taivutella hyppysissä eikä läpitunkematon lumisade helpota yhtää hommaa puhumattakaan liukkaasta jäätiköstä jalkojen alla ;-)
Kun aloittelin homman oli kirkas auringonpaiste ja mieli hyvä ja kun lopetin oli pihalla 5cm uutta lunta ja mieli musta MUTTA tankki hepattuna hitsausvalmiiksi - PRRR..KELE!!!.
Hitsaamisen tekee mielenkiintoiseksi se että kaveri osti Bilikasta "mig/mag hitsauslaite 180E" hitsauskoneen ja nyt se pitäisi koehitsata kunnolla. Bilikan koneethan ovat itse asiassa Telwin pajasta jotka ovat ihan mukiinmeneviä koneita. Oma Telwin (bilikalla se 150E) pelitti 15v moitteetta siihen asti kunnes kolaroin sen autolla tuusan nuuskaksi. Toinen hitsausmahdollisuus olisi velipojan verstaalla mutta entisöintiprojektit on kuulemma siinä vaiheessa että siellä ei voi hitsata eikä 5t€ puikkotikkimikkimakkiatietsikalla kuulemma anneta lainaan. Ja ne projektihan saattavat olla valmiina vasta 2030 ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Alamäkeen!!!

Viesti Kirjoittaja Jude » 23 Maalis 2008 11:32

Veli-Matti kirjoitti: MUTTA tankki hepattuna hitsausvalmiiksi - PRRR..KELE!!!.

Hitsaamisen tekee mielenkiintoiseksi se että kaveri osti Bilikasta "mig/mag hitsauslaite 180E" hitsauskoneen ja nyt se pitäisi koehitsata kunnolla.
2 mm:n plootu on niin vahvaa, että se on helppo hitsata mag:illa. Kannattaa hitsata alamäkeen, niin on joutusampaa eikä tule reikiä. Jo pieni alamäki avittaa. Jos hitsaa aivan pystyssä alamäkeen ja pitää sulan langan takana, niin ei takuulla tule reikiä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Maalis 2008 17:05

Kyllä se tuli hitsattua mikillä. Kone on ihan ok kone - tosin langansääätökoneisto on aika alkeellinen joten koneen saamiseen kunnolla säätöihin meni parisenkymmentä senttiä saumaa.
Nyt on sitten vielä kansi irtaallaan (paremminiin irroitettu hepeistä varustelua varten) johon pitäisi tinailla 25x25cm huoltoluukku, lähtö ja paluu löpölle, lämppärin löpöotto, p-a-anturinmittarin reikä, vihellyspillin lähtö ja löpön täyttönatsa. Sekä tietenkin kunnon pohja- ja pintamaali kauttaaltaan tankin päälle.

Tuo pystysauman alaspäin hitsaus on muuten semmoinen homma mitä harvoin opetetaan missään. Muuntajalla rutiilipuikolla hitsaaminen on pystysaumoissa helpointa alaspäin, monet korjaushitsauspuikot toimivat livenä parhaiten alaspäin mennessä ja joskus on tilanne missä ei voi hitsata pystysaumaa muuhun suuntaan.

2mm plootu on todellakin niin vahvaa että tuli mieleen että olisi se tullut ohuemmastakin aivan samalla lailla. "Milli ja piikki" tuli mukavasti mieleen kun vetelin lumisateessa kuormaliinalla vesiheittoja tankkiin. Ihan oikeasti vesiheittoja sillä tankin malli on 1:1 kaaritukseen...
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 24 Maalis 2008 09:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Maalis 2008 00:10

On muuten melkoisen pirullinen yhdistelmä mighitsaus ja antibioottikuuri. Varsinkin kun tarkistaa hitsauksen jälkeen naama tulipunaisena että mitä siinä lääkeohjeessa lukee. Jos siellä lukee että vältettävä auringonottoa niin ei kannata heppailla ilman maskia, kuten migillä tulee monesti tehtyä, palaa muuten naama melko herkästi...
Eilen oli mieli musta ja nyt sitten pää punainen - saapa nähdä mitä vielä ennen kuin tankki on paikoillaan ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 31 Maalis 2008 19:55

Meinaakkonää muuten säilyttää sen tutkakopin? Tossa tuli mieleen vaan että
määhän voin sitten ostaa sen ja tuupata oman paatin takahytin katolle ja rakentaa
sinne maisemavessan seisomakorkeudella!
jukka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Huhti 2008 13:46

Ei taida olla tuosta orkkiksesta sapokasta juurikaan säilytettävää kun se on tölmäisty johonkin siltaan. Mutta joutaahan ne retaleet ensi talvena kun laittelen uutta paikoilleen...
Sinänsä hyvä idea se näköalaveski ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Huhti 2008 22:08

Tänään tutkaveneestä lensi ulos se kulkuttimenvedin. Aika massiivinen kapistus kun pultteineen (14xM16, 12xM12 ja 8XM10) ja kiinnitysrautoineen romurautaa tuli joku 70-80kg. Kiinnityspultteja tuntui olevan liiankin kanssa ;-)
Tankki on hiekkapuhallusta vaille valmis ja koeponnistettu 1,2 kilon ilmanpaineella 2 vuorokaudeksi. Hyvin piti kun ensimmäisen painetestin jälkeen laittoi saumanpätkän kulmaan. Kaikki lähdöt ja paluut tulivat määräysten mukaisesti kanteen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25 Huhti 2008 21:22

Tutkaveneen takaosan laudat ovat nyt sitten paikoillaan. Meinasi vaan teettää töitä hiukan enemmän ja raskaammin kuin olin alunperin kaavaillut nimittäin kaikki ei aina mene niin kuin fiksusti funtsailee ja haluaa päästä helpolla ;-)

Tein lautojen kaarevyydesta tarkat speksit tuossa talvella ja taivuttelin kunnolla lionneet 32x120mm laudat 3x6" parrusta tehtyyn muotojigiin. Ajatuksena oli vain tehdä pikkasen sovituksia ja ruuvata laudat paikoilleen mutta hiukan toisin kävi. Vaikka jigissä oli varattu ylitaivutusta mututuntumalla sopivasti mutta ei liikaa niin eipä olleet laudat oikeastaan lähellekkän sopivia. Laudat vetelivät jigiä yllättävän riskisti sillä ne olivat lähteneet muotoutumaan juuri siihen suuntaan mihin eivät olisi saaneet lähteä eli laudat jäivät taivutuksiltaan hiukan vajaiksi. Oli oikeastaan melkoinen yllätys että 32x120mm märkä lautaa vääntää kuivuessaan 75x150mm parrua - no ompahan tuokin sitten kokeiltu ja seuraavat vastaavat hommat tehdäänkin sitten pasuttamalla ;-(

Tankki menee paikoilleen ennen vappua. Siitä tulikin oikein komea kun verstaan hyllyltä löytyi pintamaaliksi tulipunaista Teknos Futura Lakkamaalia iskemätön purnukka - toisaalta piiloonhan se menee...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Huhti 2008 00:07

Sain tänää sudittua kuutisen litraa pöötä tutkaveneen pohjaan ja huomenissa jatketaan. Piti lisätä jo nyt tärpätin osuutta seoksessa väliaikaisesti ja aamulla aloitan pelkällä tärpätillä ja jatketaan vähemmällä tärpätilla seoksessa jotta vielä huomisen saa ajettu pöötä puuhun. Tai ylihuomisenkin jos vain menee mutta uskoisin että huomenissa veto loppuu...
Pinta-alaahan siellä pohjassa ei ole paljoa kun rosterinen jäävahvistus ulottuu n. 40cm vesirajan alapuolella ja keulassa on n. 3 m matkalla rosteria köliä myöden.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Huhti 2008 21:38

Tänään päivän päätteeksi olikin sitten varsinainen suurtaistelu pakarinpään kanssa. Pienempiä kahakkaluontoisia tapahtumia oli pitkin viikkoa jolloin kopistelin sen kiinnitysmutteria ja suhuttelin irroitusainetta kierteeseen.

Vaihto oli "pakkohomma" merkinnällä työvihkossa sillä se oli suunnattu takaviistoon sivulle n. 3-4 metrin päähän. Ei olisi mukava kastella laitureita ja ihmisiä... Meinasin jo syksyllä upottaa oman peräveneeni epähuomiossa kun pojat veti sen ankkuroitaessa väärälle puolen venettä.

Hommasta kehittyi melkoinen henkien taistelu sillä järki sanoi että "sahaa hyvä mies kaarien välistä lauta poikki niin pääset helpolla..." Mutta eihän sitä niin tehdä tietenkään kun alkaa v.tuttamaan vaan laitetaan koneeseen lisää kierroksia ja otetaan hullunkiilto silmiin. Varsinkin kun on joskus tullut uhottua ettei vielä ole tullut, eikä muuten hevillä tule, semmoista vastaan kierreliitosta jota en saa auki... ;-)

Homma olis ollut piisofkeik jossakin muualla kuin veneen takakannen alla, siellä kun ei voi oikein rälläköidä, antaa lämpöjä, jystää lekalla, katkaista mutteria taltalla ja mintä niitä konsteja nyt onkaan.

Kun ei auttanut liottelu ja kohtuullisen kova yritys saada mutteri pyörähtään taltalla ja vasaralla niin sitten alkoi vasta ottamaan kuulaan. Varsinkin kun sain pamautettua kahdesti rystyseen 24 unssin RealTimberillä. Sitten tulikin ahaa elämyt että multimasterilla mutteri poikki ja kiila väliin niin jopa lähtee. Kahden terän jälkeen mutteri katkesi ja sain kiilan väliin mutta siinä vaan istui kuin hitsattuna - ...keleenkele!
Alkoi tuntumaan ettei kaikki ole "haponkestävä vs. mustarauta tasolta" enää kiinni vaan hommassa on muutakin mätää.
Sitten alkoin kiertämään mutteria aukipäin katkaisutaltalla hemmetisti hakaten ja kas vain niin se lähti tulemaan ehkä 0,5mm/isku kierteillään kuin tavarajuna. Olisin katkaissut sen toiseltakin puolen mutta multiksenkeleen terät loppuivat juuri sopivasti ;-)
Vahvuutensa verran tultua mutteri rupesi kulkemaan kiertellä käsin joten helpotuin kun sain pukattua putken ulos.

Velipoika sattui tulemaan juuri pihaan kun tutkiskelin osia ja manasin sille että kyllä on typerää laittaa messinkirikka hapokkaan ja sinkityn raudan kanssa yhteen. Velipoika tunnisti putkenpään joksikin sellutehtaan höyputken suuttimeksi sanoen sen olevan rosteria. Tallissa se sipaisi osia kulmurilla ja kyllä niin oli että pakarinpäässä oli kuin olikin ruostumatonta, haponkestävää, messinkiä ja sinkittyä rautaa. Melkoinen galvaaninen terroristisolu ;-)

Ei muuten tullut vieläkään vastaan sitä kierreliitosta joka ei aukea ;-) ;-) ;-) ;-)

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=596

ja siitä eteenpäin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 29 Huhti 2008 13:25

Taitaa mennä avotilan skötnat jo tälle kesälle uusiksi aikaisemmista kaavailuista poiketen;

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/tutk ... hotoID=598

Pikarapsutuksessa löytyy viittä eri väriä. Irtoilkoon maali alkukesän ajan ja sitten jossain välissä sahailen laiturilla uudet paksusta vesivanerista.
Lahovikoja skötnissä ei ole huolimatta lähes 30 vuoden kuormituksesta josta 16 vuotta ammattikalastuksessa mutta niissä on kulmat hakkautuneet ja pari kertaa on tainnut mennä ankkuri tms. läpikin niistä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin