Laturi ja dynastartista vain startti
- jorgo
- Viestit: 151
- Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25
Laturi ja dynastartista vain startti
Siis W1 ja virrantarve. Olen joka tapauksessa aikeissa puuhastella oikeasti virtaa tuottavan laturin asentamista Wikiin. Dynastartin symbolinen virrantuotto ei riitä läppärille eikä paljon muuhunkaan. Onko joku jo ehtinyt toteuttaa tämän pyörän keksimisen, ettei tarttisi ihan yrityksen ja erehdyksen kautta. Wikini on sarjanumeron perusteella varsin nuori, vm. 1974. Vinkistä kiitollisena.
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
-
- Viestit: 359
- Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23
Noin sen saa pelittämään, kunhan muistaa vaan ottaa dynasta laturin remmin irti...Ande kirjoitti:Itte tein joskus ihan saabin laturista ja releestä toimivan vermeen
Lattaraudasta peti ja rautasahalla vauhtipyörän kotloon sopivat aukot mistä remmi kulki. Sen aikasella budjetilla ei ollu mahdollisuutta ostaa oikeeta vauhtipyörää ja koteloa missä ne ois ollu valmiina..
- jorgo
- Viestit: 151
- Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25
Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan.........
No niin, nyt olen päättänyt(?) seuraavanlaisesta konstruktiosta: poistan dynastartin latausominaisuuden irrottamalla sen akulle vievät latausjohdot releessä. Asennan traktorilaturin (45A) pyöritettäväksi toisella kiilahihnalla ja lataamaan kahta n. 65 Ah:n akkua, jotka ovat irrotettavissa toisistaan plus-johtoon sijoitetulla kytkimellä. Toinen vaihtoehto on, että jätän myös dynastartin lataamaan starttiakkua sen minkä jaksaa kuumiamiseensa saakka, jonka jälkeen yhdistän akut samaan linjaan. Kiinnostavaa tässä jälkimmäisessä vaihtoehdossa on virran syöttäminen akkuihin kahdesta eri laitteesta eli onko se mahdollisesti ongelma? Kuka tietää, se kertonee.
- riskila
- Viestit: 144
- Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
- Paikkakunta: Eurajoki
Dynastart ja toinen laturi
Minulla on ollut tällainen hyväksi havaittu systeemi kolmessa eri moottorissa myös dynastartilla. Jätetään dynastartti tai muu alkuperäinen laturi lataamaan vain starttiakkua ja lisälaturi vain käyttöakkua. Järjestelmillä on yhteistä vain miinusnapa. Ei tarvita mitään kytkimiä eikä diodeita ja toimii varmasti. Kytkimethän tahtovat aina jäädä väärään asentoon. Jos jokin kuitenkin menee vikaan niin plusnavat voi yhdistää tilapäisesti tai vaihtaa akkuja keskenään.
-
- Viestit: 359
- Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23
Re: Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan.........
Eikös Dyna lataa tasa- ja tavallinen laturi vaihtosähköä Mielestäni molemmilla lataaminen ei käy ilman poppakonsteja tai apulaitteita.... Eli ota Dyna pois että otat remmit veke jotka lataa. Piuhoja ei tartte ottaa pois ja ei kannatakaan, sillä jos joskus tavallinen laturi zippaa, niin otat sen pois käytöstä (laturin remmit irti) ja Dynaan remmit takaisin, niin saat sitten tasasähköä akustoon suoraan.jorgo kirjoitti:Toinen vaihtoehto on, että jätän myös dynastartin lataamaan starttiakkua sen minkä jaksaa kuumiamiseensa saakka, jonka jälkeen yhdistän akut samaan linjaan. Kiinnostavaa tässä jälkimmäisessä vaihtoehdossa on virran syöttäminen akkuihin kahdesta eri laitteesta eli onko se mahdollisesti ongelma? Kuka tietää, se kertonee.
-
- Viestit: 359
- Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23
Re: Dynastart ja toinen laturi
Tämä on hyvä systeemi ja oiva ratkaisu koko hommaan. En huomannutkaan tätä kirjoitusta ennen kuin vastasin ekaan. Pitäisi olla enemmän äykäs kuin innokasriskila kirjoitti:Minulla on ollut tällainen hyväksi havaittu systeemi kolmessa eri moottorissa myös dynastartilla. Jätetään dynastartti tai muu alkuperäinen laturi lataamaan vain starttiakkua ja lisälaturi vain käyttöakkua. Järjestelmillä on yhteistä vain miinusnapa. Ei tarvita mitään kytkimiä eikä diodeita ja toimii varmasti. Kytkimethän tahtovat aina jäädä väärään asentoon. Jos jokin kuitenkin menee vikaan niin plusnavat voi yhdistää tilapäisesti tai vaihtaa akkuja keskenään.

- jorgo
- Viestit: 151
- Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25
Niinpä,
näin sen taidan toteuttaa. Toisaalta asia on niinkin, että konekopan sisällä dyna kuumiaa jo nyt kolmen tunnin ajelun jälkeen pelkästään oman sytytysvirran tuotossa, että latausvalo alkaa täydessä vauhdissa hehkua. Tai onko jokin muu syy kuin kuumiaminen mahdollinen.
- riskila
- Viestit: 144
- Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
- Paikkakunta: Eurajoki
- jorgo
- Viestit: 151
- Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25
Akku on oikein hyvä,
lähes uusi. Kyllän dyna latausteho on yleisesti ajatellen kehno.
-
- Viestit: 359
- Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23
Re: Akku on oikein hyvä,
Irroita dynan remmit ja laita tilalle kunnon laturi. jos joskus menee laturi rikki, laitat vaan remmin dynaan takaiin niin se on varalla. Ja siinä tapauksessa tietty remmit oikeesta laturista irti. Dyna on 'mopolaturi'.jorgo kirjoitti:lähes uusi. Kyllän dyna latausteho on yleisesti ajatellen kehno.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:19
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan.........
Kyllä sekä dynastartti, että vaihtovirtalaturi antavat akulle ihan tasajännitettä. Vaihtovirtalaturin kolmivaiheinen vaihtojännite tasasuunnataan jo laturin sisällä tasajännitteeksi.keelson kirjoitti: Eikös Dyna lataa tasa- ja tavallinen laturi vaihtosähköä Mielestäni molemmilla lataaminen ei käy ilman poppakonsteja tai apulaitteita.... Eli ota Dyna pois että otat remmit veke jotka lataa. Piuhoja ei tartte ottaa pois ja ei kannatakaan, sillä jos joskus tavallinen laturi zippaa, niin otat sen pois käytöstä (laturin remmit irti) ja Dynaan remmit takaisin, niin saat sitten tasasähköä akustoon suoraan.
Kahdella laturilla voi aivan hyvin syöttää samaa akkua, mutta käytännössä hommassa tulee vastaan sellainen tilanne, että jomman kumman laturin latausjännite on hieman toista suurempi, jolloin vain suuremman jännitteen tuottava laturi tekee työtä. Kulutuksen kasvaessa riittävästi jännite laskee ja molemmat laturit pääsevät töihin.
Voihan siitä dynastartista ottaa remmit pois - mutta kannattaa muistaa, että samoilla dynastartin remmeillä vedetään kone myös käyntiin...
-
- Viestit: 359
- Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23
Re: Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan.........
Meillä oli tilanne jossa molemat syötti, ja kone "paloi" kiinni ja kone ei enää pyörinyt. Vika oli tässä että oli molemmat laturit päällä. Otettiin rompetorilta uusi samanlainen Dyna ja tasalaturi pois pältä, ja homma toimi hyvin - ainakin niin kauan kun se oli meilläAaPee kirjoitti:Kahdella laturilla voi aivan hyvin syöttää samaa akkua, mutta käytännössä hommassa tulee vastaan sellainen tilanne, että jomman kumman laturin latausjännite on hieman toista suurempi, jolloin vain suuremman jännitteen tuottava laturi tekee työtä. Kulutuksen kasvaessa riittävästi jännite laskee ja molemmat laturit pääsevät töihin.
Voihan siitä dynastartista ottaa remmit pois - mutta kannattaa muistaa, että samoilla dynastartin remmeillä vedetään kone myös käyntiin...
