Laturi ja dynastartista vain startti

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Laturi ja dynastartista vain startti

Viesti Kirjoittaja jorgo » 21 Loka 2007 20:37

Siis W1 ja virrantarve. Olen joka tapauksessa aikeissa puuhastella oikeasti virtaa tuottavan laturin asentamista Wikiin. Dynastartin symbolinen virrantuotto ei riitä läppärille eikä paljon muuhunkaan. Onko joku jo ehtinyt toteuttaa tämän pyörän keksimisen, ettei tarttisi ihan yrityksen ja erehdyksen kautta. Wikini on sarjanumeron perusteella varsin nuori, vm. 1974. Vinkistä kiitollisena.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 22 Loka 2007 00:09

Itte tein joskus ihan saabin laturista ja releestä toimivan vermeen :)
Lattaraudasta peti ja rautasahalla vauhtipyörän kotloon sopivat aukot mistä remmi kulki. Sen aikasella budjetilla ei ollu mahdollisuutta ostaa oikeeta vauhtipyörää ja koteloa missä ne ois ollu valmiina.. :)
E mare libertas

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 22 Loka 2007 00:28

Ande kirjoitti:Itte tein joskus ihan saabin laturista ja releestä toimivan vermeen :)
Lattaraudasta peti ja rautasahalla vauhtipyörän kotloon sopivat aukot mistä remmi kulki. Sen aikasella budjetilla ei ollu mahdollisuutta ostaa oikeeta vauhtipyörää ja koteloa missä ne ois ollu valmiina.. :)
Noin sen saa pelittämään, kunhan muistaa vaan ottaa dynasta laturin remmin irti...

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan.........

Viesti Kirjoittaja jorgo » 24 Loka 2007 15:08

No niin, nyt olen päättänyt(?) seuraavanlaisesta konstruktiosta: poistan dynastartin latausominaisuuden irrottamalla sen akulle vievät latausjohdot releessä. Asennan traktorilaturin (45A) pyöritettäväksi toisella kiilahihnalla ja lataamaan kahta n. 65 Ah:n akkua, jotka ovat irrotettavissa toisistaan plus-johtoon sijoitetulla kytkimellä. Toinen vaihtoehto on, että jätän myös dynastartin lataamaan starttiakkua sen minkä jaksaa kuumiamiseensa saakka, jonka jälkeen yhdistän akut samaan linjaan. Kiinnostavaa tässä jälkimmäisessä vaihtoehdossa on virran syöttäminen akkuihin kahdesta eri laitteesta eli onko se mahdollisesti ongelma? Kuka tietää, se kertonee.

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
Paikkakunta: Eurajoki

Dynastart ja toinen laturi

Viesti Kirjoittaja riskila » 24 Loka 2007 18:32

Minulla on ollut tällainen hyväksi havaittu systeemi kolmessa eri moottorissa myös dynastartilla. Jätetään dynastartti tai muu alkuperäinen laturi lataamaan vain starttiakkua ja lisälaturi vain käyttöakkua. Järjestelmillä on yhteistä vain miinusnapa. Ei tarvita mitään kytkimiä eikä diodeita ja toimii varmasti. Kytkimethän tahtovat aina jäädä väärään asentoon. Jos jokin kuitenkin menee vikaan niin plusnavat voi yhdistää tilapäisesti tai vaihtaa akkuja keskenään.

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Re: Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan.........

Viesti Kirjoittaja keelson » 25 Loka 2007 07:00

jorgo kirjoitti:Toinen vaihtoehto on, että jätän myös dynastartin lataamaan starttiakkua sen minkä jaksaa kuumiamiseensa saakka, jonka jälkeen yhdistän akut samaan linjaan. Kiinnostavaa tässä jälkimmäisessä vaihtoehdossa on virran syöttäminen akkuihin kahdesta eri laitteesta eli onko se mahdollisesti ongelma? Kuka tietää, se kertonee.
Eikös Dyna lataa tasa- ja tavallinen laturi vaihtosähköä Mielestäni molemmilla lataaminen ei käy ilman poppakonsteja tai apulaitteita.... Eli ota Dyna pois että otat remmit veke jotka lataa. Piuhoja ei tartte ottaa pois ja ei kannatakaan, sillä jos joskus tavallinen laturi zippaa, niin otat sen pois käytöstä (laturin remmit irti) ja Dynaan remmit takaisin, niin saat sitten tasasähköä akustoon suoraan.

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Re: Dynastart ja toinen laturi

Viesti Kirjoittaja keelson » 25 Loka 2007 07:01

riskila kirjoitti:Minulla on ollut tällainen hyväksi havaittu systeemi kolmessa eri moottorissa myös dynastartilla. Jätetään dynastartti tai muu alkuperäinen laturi lataamaan vain starttiakkua ja lisälaturi vain käyttöakkua. Järjestelmillä on yhteistä vain miinusnapa. Ei tarvita mitään kytkimiä eikä diodeita ja toimii varmasti. Kytkimethän tahtovat aina jäädä väärään asentoon. Jos jokin kuitenkin menee vikaan niin plusnavat voi yhdistää tilapäisesti tai vaihtaa akkuja keskenään.
Tämä on hyvä systeemi ja oiva ratkaisu koko hommaan. En huomannutkaan tätä kirjoitusta ennen kuin vastasin ekaan. Pitäisi olla enemmän äykäs kuin innokas :)

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Niinpä,

Viesti Kirjoittaja jorgo » 25 Loka 2007 19:49

näin sen taidan toteuttaa. Toisaalta asia on niinkin, että konekopan sisällä dyna kuumiaa jo nyt kolmen tunnin ajelun jälkeen pelkästään oman sytytysvirran tuotossa, että latausvalo alkaa täydessä vauhdissa hehkua. Tai onko jokin muu syy kuin kuumiaminen mahdollinen.

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10 Joulu 2005 20:56
Paikkakunta: Eurajoki

Viesti Kirjoittaja riskila » 25 Loka 2007 22:11

Tuossakaan systeemissä dynastartille ei tule sytytysvirran lisäksi muuta kuormaa kuin pieni hetkellinen lisä starttivirraksi. Kyllä sinulla on siellä jokin vika, jos dynastartti lämpenee. Voisiko akku olla sökö????? Dynastartin latausteho on jotain 130 W, jonka pitäisi riittää.

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Akku on oikein hyvä,

Viesti Kirjoittaja jorgo » 26 Loka 2007 07:42

lähes uusi. Kyllän dyna latausteho on yleisesti ajatellen kehno.

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Re: Akku on oikein hyvä,

Viesti Kirjoittaja keelson » 26 Loka 2007 09:31

jorgo kirjoitti:lähes uusi. Kyllän dyna latausteho on yleisesti ajatellen kehno.
Irroita dynan remmit ja laita tilalle kunnon laturi. jos joskus menee laturi rikki, laitat vaan remmin dynaan takaiin niin se on varalla. Ja siinä tapauksessa tietty remmit oikeesta laturista irti. Dyna on 'mopolaturi'.

AaPee
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:19
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan.........

Viesti Kirjoittaja AaPee » 26 Loka 2007 16:47

keelson kirjoitti: Eikös Dyna lataa tasa- ja tavallinen laturi vaihtosähköä Mielestäni molemmilla lataaminen ei käy ilman poppakonsteja tai apulaitteita.... Eli ota Dyna pois että otat remmit veke jotka lataa. Piuhoja ei tartte ottaa pois ja ei kannatakaan, sillä jos joskus tavallinen laturi zippaa, niin otat sen pois käytöstä (laturin remmit irti) ja Dynaan remmit takaisin, niin saat sitten tasasähköä akustoon suoraan.
Kyllä sekä dynastartti, että vaihtovirtalaturi antavat akulle ihan tasajännitettä. Vaihtovirtalaturin kolmivaiheinen vaihtojännite tasasuunnataan jo laturin sisällä tasajännitteeksi.

Kahdella laturilla voi aivan hyvin syöttää samaa akkua, mutta käytännössä hommassa tulee vastaan sellainen tilanne, että jomman kumman laturin latausjännite on hieman toista suurempi, jolloin vain suuremman jännitteen tuottava laturi tekee työtä. Kulutuksen kasvaessa riittävästi jännite laskee ja molemmat laturit pääsevät töihin.

Voihan siitä dynastartista ottaa remmit pois - mutta kannattaa muistaa, että samoilla dynastartin remmeillä vedetään kone myös käyntiin...

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Aivan

Viesti Kirjoittaja jorgo » 26 Loka 2007 16:53

Tuota ajattelin itsekin, ja kun traktoritarvikelaturissa on sisäänrakennettu säädin, on ulos tulossa aina reilut 13V.

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Re: Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan.........

Viesti Kirjoittaja keelson » 26 Loka 2007 18:37

AaPee kirjoitti:Kahdella laturilla voi aivan hyvin syöttää samaa akkua, mutta käytännössä hommassa tulee vastaan sellainen tilanne, että jomman kumman laturin latausjännite on hieman toista suurempi, jolloin vain suuremman jännitteen tuottava laturi tekee työtä. Kulutuksen kasvaessa riittävästi jännite laskee ja molemmat laturit pääsevät töihin.

Voihan siitä dynastartista ottaa remmit pois - mutta kannattaa muistaa, että samoilla dynastartin remmeillä vedetään kone myös käyntiin...
Meillä oli tilanne jossa molemat syötti, ja kone "paloi" kiinni ja kone ei enää pyörinyt. Vika oli tässä että oli molemmat laturit päällä. Otettiin rompetorilta uusi samanlainen Dyna ja tasalaturi pois pältä, ja homma toimi hyvin - ainakin niin kauan kun se oli meillä :)

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Re: Aivan

Viesti Kirjoittaja keelson » 26 Loka 2007 18:38

jorgo kirjoitti:Tuota ajattelin itsekin, ja kun traktoritarvikelaturissa on sisäänrakennettu säädin, on ulos tulossa aina reilut 13V.
Normi latausjännite lienee 12V vehkeissä 13,7V.

Vastaa Viestiin