Muutama kysymys vanhasta moottorista

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
GX
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Touko 2006 22:54
Viesti:

Muutama kysymys vanhasta moottorista

Viesti Kirjoittaja GX » 03 Syys 2007 14:15

Yksi pyttynen kaksitahtinen moottori olisi kyseessä ja muutama askarruttava kysymys olisi jos viisaammat osaisivat neuvoa :)
Tuolta siis löytää kuvia kyseisestä vempeleestä: http://gx.dy.fi/rand/vm/
1. Tässä kuvassa näkyvä (ilmeisesti kuuluisi olla ylöspäin suunnattuna eikös?) hanikka on ilmeisesti jokin ryyppykuppi tjsp. kun näkyy menevän sylinteriin tuo: http://gx.dy.fi/rand/vm/hanikka.jpg
2. Mikähän tämän propun tarkoitus on, siitä näkyisi menevän ohut reikä sylinteriin eikä vesitilaan ja siitä siis näkee männän seinän: http://gx.dy.fi/rand/vm/joku_proppu.jpg
3. Jos oikein olen ymmärtänyt, tästä hanasta saa tyhjennettyä sylinteriin kertyneen öljyn: http://gx.dy.fi/rand/vm/kampikammion_hana.jpg
4. Tämänkään propun tarkoituksesta en ole aivan varma, siis kuvassa tuo kampikammion kyljessä oleva neliskanttinen, siitä on reikä kampikammioon: http://gx.dy.fi/rand/vm/pumpun_puoli.jpg
5. Tuolla kansiossa (http://gx.dy.fi/rand/vm/) on kuvia tuosta magneetosta ja ongelmana on ettei ole mitään hajua miten tuossa pitäisi lähteä säätämään sytytystä kohdilleen.
Magneetto saa siis vedon kampiakselilta ja siitä löytyy seuraavat merkinnät:
System Eisemann
Type WGD 1 196923
ja lisäksi jonkinlainen logo jossa on kuin "nouseva aurinko" jonka keskellä kirjaimet E.W.A.G.
Jos joku osaisi neuvoa miten lähteä tuota sytytystä säätämään, tuosta avonaisen magneeton kuvassa näkyvästä vivusta kääntämällä saa pienen rajan puitteissa ainakin käännettyä tuota kärkien koteloa mutta tuo säätö on siis tällä hetkellä aivan väärin koska magneetto ei ole ollut kiinni moottorissa.
Muutenkin olisi mukava saada neuvoja kuinka tuollaista konetta kannattaisi lähteä käynnistämään ettei saa kättä poikki ja miten tuollaisen Schebler kaasuttimen säätöjä kannattaisi lähteä hakemaan?
Tosiaan moottorin merkistä tai mallista ei ole mitään tietoa koska minkäänlaisia merkintöjä ei ole... sekin tieto olisi mukava jos joku osaa jotain arvella :)

GX
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Touko 2006 22:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GX » 11 Syys 2007 19:52

Eikö kukaan osaa auttaa missään kohti? Apu olisi todella tarpeen, olisi hauska kuulla miten tommonen lähtisi tulille :)

w2
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:15

Käynnistys

Viesti Kirjoittaja w2 » 11 Syys 2007 22:36

Kokeileppa seuraavaa: Sytytys yläkuolokohtaan (eli kun kärjet aukeaa=mäntä yläasennossa), suuttimen neula noin 1 kierros auki, liraus ryyppybensaa ja reilu pyöräytys veivistä!!?? Ps. Varmista kuitenkin ensimmäisenä, että magneetto antaa kipinän!

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 12 Syys 2007 22:03

Se on tosiaan hyvä kokeilla, että antaako kipinää ja yläkuoliokohdassa tai hieman sen jälkeen. Laitat tietysti tulpan johdon ja puhdistat tulpan. Tulpan kautta ryyppy. Ehkä ensiksi puoli viinapullon korkillista ja sitten vähän lisää. Kun kaasuttajaa alat käyttä, katso, että kone on tiukasti lattiassa tai jossain muualla kiinni, ettei se lähde kovin pomppimaan. (näyttää olevan kunnollinen vauhtipyörä) Suunnittele myös pysäytys. (tulpan johto irti) -Onks vauhtipyörän mutteri auki?

GX
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Touko 2006 22:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GX » 12 Syys 2007 22:32

Juupa, kiitoksia neuvoista täytynee joku päivä varovasti kokeilla mitä tapahtuu :)
Ei ole vauhtipyörän mutteri auki, siinä on vaan alla paksu lukkorikka niin näyttää siltä.
Mitenkäs sitte ku tossa on Champion C-7 tulppa, mutta siitä on lohennu pala keskielektrodin eristeestä, mikähän tulppa tuohon kävisi ku tota champpionia tuskin mistään saa? Kipinä näkyisi joka tapauksessa tulevan, on vaan pirun raskas veivata ku on ainaki puristuksia :)
Kävin siis tuon koneen perusteellisesti läpi ku ei oo ollu käytössä luultavasti vuosikymmeniin.

ekesal
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Elo 2007 18:58

Viesti Kirjoittaja ekesal » 12 Syys 2007 23:56

Vastaavaa tulppaa varmasti saa autotarvikeliikkeistä.Kannattaa kysyä useammasta jos heti ei tärppää.

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 13 Syys 2007 20:50

Terve
Olen itsekin amatööri vanhojen mottoreitten kanssa.
Sellainen perus asia kuitenkin on iskostunut tajuntaan, että vanhat vehkeet on erittäin "ei kranttuja" vehkeitä.
Sytkä on ihan OK, kunhan kipinä tuleejotakuinkin yläkuolokohdan paikkeilla. Korvalla ja kokemuksen mukaan sitä voi sitten säädellä, kun kone on saatu käyntiin. Esimerkkinä sanottakoon, että Wickströmin sytytyksen säätövara "lennossa", eli startti->ajo-asento on jotakuinkin 30astetta.
Järkkäsin Wikström AC-M:ää käyntiin seuraavalla tavalla:
Tulpanreiästä taskulampun ja tikun kanssa tihrustaen selvitin männän yläkuolokohdan (kohdan jossa mäntä on ylimmillään) -> vauhtipyörään maalitushilla viiva.
Säädin magneeton niin, että kärjet juuri ja juuri aukeaa, kun mäntä käy ylhäällä. Säätövipu oli jotakuinkin keskellä säätöaluetta.
Tällä asetuksella aloitin veivailun. Kone köhäisi, kunhan kaasutin tarjoili jotain siedettävää ja syttyvää seosta pyttyyn. (Oma käynnistysongelmani oli kaasuttimessa ja uusi sopivampi kaasutin ryhtyi toimimaan.)
Tulpan lämpö-arvolla on minimaalinen vaikutus käynnistymiseen, kun oleelliset asiat (sytytshetki..about, kipinän vahvuus, seos) on jiirissä, niin kone käynnistyy jokatapauksessa.
Kun veivaat konetta, jossa yläkuolokohta on merkattu vauhtipyörään ja saat voimakkaan kipinän, kun viiva on kohdallaan, niin voit ryhtyä etsimään ongelmaa kaasuttimesta.... Tai jostain muualta, mitä en tiedä.

Risto

GX
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Touko 2006 22:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GX » 08 Loka 2007 14:20

Kiitos vastauksista! :)
Kun tuo ilmeisesti on seosvoitelulla tarkotettu ajaa, niin mitenköhän vahvaa seosta siihen pitäisi laittaa ja onko totta ettei kannata käyttää nykyaikaisia 2-tahtiöljyjä vaan pitäisi olla jotai normaalia öljyä, jos niin mitä?

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 08 Loka 2007 19:30

GX kirjoitti:....mitenköhän vahvaa seosta siihen pitäisi laittaa ja onko totta ettei kannata käyttää nykyaikaisia 2-tahtiöljyjä vaan pitäisi olla jotai normaalia öljyä, jos niin mitä?
Nyt vastaan vaikka meneekin mutupohjalla. Vanhoissa kaksitahtikoneissa taitaa olla aika huimat seossuhteet. Itselläni on jossain vintillä pieni brittiläinen perämoottori 50-luvulta ja siinä taisi suositus olla 6%:sta alkaen. Joka tapauksessa oli sellainen luku että oikein pysäytti. Toisekseen muistelen, että lapsuuden aikaiset - samoihin aikoihin - kaksitahtiöljyt mitä lie essolubeja olivat aika paljon paksumman ja sitkoisemman oloisia kuin nykyiset. Puhumattakaan ns. perämoottoriöljyistä joita nykyään on saatavilla. Pitää muistaa, että nykykoneet on tehty ihan toisilla eli olemattomilla toleransseilla kunnon vehkeisiin verraten eli varmaan on erilaiset odotukset myös voiteluaineiden suhteen.

Mahtaa jäädä melkoiset vanat vedenpinnalle vahvoista seoksista.
Viinamäenmiäs

GX
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Touko 2006 22:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GX » 08 Loka 2007 23:42

Jostain tuli luettua että jotkut laittaa ihan SAE 30 moottoriöljyä sinne bensiinin sekaan, kuulemma nykyiset 2-tahtiöljyt on suunniteltu palamaan niin paljon kuumemmassa koneessa että tulee lentäen ulos pakoputkesta täysin palamattomana.
Vielä mietityttää tuo seossuhde, varmaankin suhteellisen vahvaa seosta saa laittaa.
Sitten vielä mietin tuota kaasarissa olevan korkista tehdyn kohon käsittelyä, sehän kait pitää jotenkin käsitellä ettei bensa pilaa sitä? Osaisiko joku kertoa yksityiskohtaiset neuvot tähän, en ole kyseistä operaatiota koskaan tehnyt :)

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 09 Loka 2007 19:48

Itse maalasin Olympian suuren kaasuttajan korkkisen kohon tiivisteliimalla, jota saa purkissa tekniikan puolen halpa-myymälöistä, aika edullisesti. Joku sanoi, että se on käytännöölisesti katsoen samaa kuin shellakka.
-En ole kaasarin sisään kurkannut pitkään aikaan. Ei ole konetta käytettykään kolmeen vuoteen.. Mikä lie siellä tilanne.

Vastaa Viestiin