potkuriakseli

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
jymy1111
Viestit: 16
Liittynyt: 09 Loka 2005 09:16

potkuriakseli

Viesti Kirjoittaja jymy1111 » 31 Heinä 2007 21:56

Olisiko ideoita, joilla saisin potkuriakseliin pituutta jonkin verran lisää. Akseli on ruostuvaa mallia ja tarkoitus olisi laittaa sinkkianodi potkurin ja vannasputken väliin. Kyseinen väli on tällä hetkellä 7 mm, joka on aivan liian vähän.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 31 Heinä 2007 22:12

Eikös noita sinkkianodeja ole potkurimutterinakin eikö sellainen kävisi

http://www.mepratuote.fi/hinnastot/mepr ... to2007.pdf

Nuts
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Helmi 2007 09:00

Viesti Kirjoittaja Nuts » 01 Elo 2007 08:12

Mårå

Eikö sitä sinkkiä voi laittaa akselille sinne heti vetolevyn jälkeen, eli vetolevyn ja taliboxin väliin....ikäänkuin.
Mun veneessä ei muuten koskaan ole ollut sinkkiä missään. On jo yli 40 vuotias ja ei ole tullut korroosio vahinkoja, ihme kyllä. Edellinen kone jouduttiin vaihtamaan väsähtäneen runkolaakerin takia ja purkaessa oli ihan normaalia ruostetta vesikanavoissa suolaveden ansiosta. Mikäköhän "ylempi"-voima tätä paattia suojelee korroosiolta.


t. nb

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 01 Elo 2007 10:08

Joustolaippa on reilu 30 mm pitkä- siirtää potkuria taaksepäin vastaavasti, katso mepratuotteen hinnnasto.


Matti

jymy1111
Viestit: 16
Liittynyt: 09 Loka 2005 09:16

Viesti Kirjoittaja jymy1111 » 01 Elo 2007 21:21

Olisiko mitään järkeä löysätä akselin päässä olevan laipan ruuveja ja siirtää akselia 1 cm taaksepäin?

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 02 Elo 2007 17:15

Yksinkertaisin ratkaisu, ellei ole kartio sovituksella.

Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Kesä 2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 05 Elo 2007 10:44

Tähän väliin otsikkoon liittyvä kyssäri: Minkä hintainen on tuollainen joissakin yhteyksissä mainittu vesijäähdytetty, huoltovapaa akseli? Eli vaihdetaanko normi rasvanipan tilalle joku systeemi?

Onko jollain kokemusta operaatiosta ja onko kannattava? Toisaalta jos pari kertaa kesässä painaa prässillä rasvaa niin ei sekään ole iso operaatio...

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 05 Elo 2007 11:25

mulla oli vanhassa veneessä kyseinen vannasputki ja vesijäähdytys yläpäässä. kun veneen laski veteen keväällä, ainoastaan tylpällä rukarilla tms. ilmattiin vesi"tiiviste", mitään muuta ei tarvinnut tehdä koko vuonna. täysin huoltovapaa,rasvaa ei laiteta minnekkään, vettä ei tule tippaakaan sisään. suosittelen! hinnasta ei ole tietoa koska systeemi veneessä oli jo valmiiksi. vetus ainakin tekee sen tapaista, mutta siinä on enemmän jotain kilkettä (=kalliimpi). mulla olevan merkkiä en tiedä kun sitä ei missään lukenut.

oon kirjoittanut tuosta tänne ennenkin kuvan kanssa. haulla löytyy

Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Kesä 2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 05 Elo 2007 21:15

KS1030 kirjoitti:mulla oli vanhassa veneessä kyseinen vannasputki ja vesijäähdytys yläpäässä. kun veneen laski veteen keväällä, ainoastaan tylpällä rukarilla tms. ilmattiin vesi"tiiviste", mitään muuta ei tarvinnut tehdä koko vuonna. täysin huoltovapaa,rasvaa ei laiteta minnekkään, vettä ei tule tippaakaan sisään. suosittelen! hinnasta ei ole tietoa koska systeemi veneessä oli jo valmiiksi. vetus ainakin tekee sen tapaista, mutta siinä on enemmän jotain kilkettä (=kalliimpi). mulla olevan merkkiä en tiedä kun sitä ei missään lukenut.

oon kirjoittanut tuosta tänne ennenkin kuvan kanssa. haulla löytyy
juu löytyi googlettamalla Manecraftin sivuilta hinnat ja periaate.

Ainoa kyssäri on; kannattaako sijoittaa rahaa, jos nykyinen systeemi toimii? Eihän tuo huolto tarkoita kuin kaksi kertaa kesässä painaa rasvaa nippaan...

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 05 Elo 2007 21:20

Vanha perusohje älä koske jos toimii

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 06 Elo 2007 10:41

Mä vaihdoin taliboksin tilalle Mane Craftin - eikä tippaakaan ole tullut vettä sisään. Merivesipumpun letkuyhteeseen laitoin pienen letkuliittimen tuolle voiteluvedelle.

Samalla asensin vannasputken entisen läpiviennin tilalle, ja välilaakerin vannasputken suulle ( perässä vielä erillinen kannatinlaakeri) - manecarftissa ei ole itsessään laakeria joten se pitää hoitaa muulla tavalla.

Kestoiästä en osaa sanoa mitään, ensimmäinen kesä menossa tolla uudella asennuksella.
Mile

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 06 Elo 2007 22:26

mun systeemissä ei ollut mitään merivesipumppua, vaan ainoastaan sellainen kummallinen tosi pitkä stefa.... joka sitten keväällä ilmattiin.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 07 Elo 2007 07:09

Soutuveneessäkö sinulla on akselin läpivienti KS1030? Vitsi, vitsi .. mutta onkos sulla se tiiviste mallia Volvon Black Jack - kortsu?

Tein sen manecraftin lisävedenoton veneen moottorin jäähdytysjärjestelmän merivesipumpun lähtöputkeen.
Mile

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 07 Elo 2007 12:21

Joo ei ollut soutuvene, vaan tämä edellinen veneeni.

Tämä kuva on tarkin mitä tuosta läpiviennistä olen ottanut. en tiedä onko volvon vai minkä tekemä. kortsua kieltämättä muistutti :)
Kuva

Vastaa Viestiin