potkuriakseli
-
potkuriakseli
Olisiko ideoita, joilla saisin potkuriakseliin pituutta jonkin verran lisää. Akseli on ruostuvaa mallia ja tarkoitus olisi laittaa sinkkianodi potkurin ja vannasputken väliin. Kyseinen väli on tällä hetkellä 7 mm, joka on aivan liian vähän.
-
Eikös noita sinkkianodeja ole potkurimutterinakin eikö sellainen kävisi
http://www.mepratuote.fi/hinnastot/mepr ... to2007.pdf
http://www.mepratuote.fi/hinnastot/mepr ... to2007.pdf
-
Mårå
Eikö sitä sinkkiä voi laittaa akselille sinne heti vetolevyn jälkeen, eli vetolevyn ja taliboxin väliin....ikäänkuin.
Mun veneessä ei muuten koskaan ole ollut sinkkiä missään. On jo yli 40 vuotias ja ei ole tullut korroosio vahinkoja, ihme kyllä. Edellinen kone jouduttiin vaihtamaan väsähtäneen runkolaakerin takia ja purkaessa oli ihan normaalia ruostetta vesikanavoissa suolaveden ansiosta. Mikäköhän "ylempi"-voima tätä paattia suojelee korroosiolta.
t. nb
Eikö sitä sinkkiä voi laittaa akselille sinne heti vetolevyn jälkeen, eli vetolevyn ja taliboxin väliin....ikäänkuin.
Mun veneessä ei muuten koskaan ole ollut sinkkiä missään. On jo yli 40 vuotias ja ei ole tullut korroosio vahinkoja, ihme kyllä. Edellinen kone jouduttiin vaihtamaan väsähtäneen runkolaakerin takia ja purkaessa oli ihan normaalia ruostetta vesikanavoissa suolaveden ansiosta. Mikäköhän "ylempi"-voima tätä paattia suojelee korroosiolta.
t. nb
-
Tähän väliin otsikkoon liittyvä kyssäri: Minkä hintainen on tuollainen joissakin yhteyksissä mainittu vesijäähdytetty, huoltovapaa akseli? Eli vaihdetaanko normi rasvanipan tilalle joku systeemi?
Onko jollain kokemusta operaatiosta ja onko kannattava? Toisaalta jos pari kertaa kesässä painaa prässillä rasvaa niin ei sekään ole iso operaatio...
Onko jollain kokemusta operaatiosta ja onko kannattava? Toisaalta jos pari kertaa kesässä painaa prässillä rasvaa niin ei sekään ole iso operaatio...
- KS1030
- Viesti:
mulla oli vanhassa veneessä kyseinen vannasputki ja vesijäähdytys yläpäässä. kun veneen laski veteen keväällä, ainoastaan tylpällä rukarilla tms. ilmattiin vesi"tiiviste", mitään muuta ei tarvinnut tehdä koko vuonna. täysin huoltovapaa,rasvaa ei laiteta minnekkään, vettä ei tule tippaakaan sisään. suosittelen! hinnasta ei ole tietoa koska systeemi veneessä oli jo valmiiksi. vetus ainakin tekee sen tapaista, mutta siinä on enemmän jotain kilkettä (=kalliimpi). mulla olevan merkkiä en tiedä kun sitä ei missään lukenut.
oon kirjoittanut tuosta tänne ennenkin kuvan kanssa. haulla löytyy
-
juu löytyi googlettamalla Manecraftin sivuilta hinnat ja periaate.KS1030 kirjoitti:mulla oli vanhassa veneessä kyseinen vannasputki ja vesijäähdytys yläpäässä. kun veneen laski veteen keväällä, ainoastaan tylpällä rukarilla tms. ilmattiin vesi"tiiviste", mitään muuta ei tarvinnut tehdä koko vuonna. täysin huoltovapaa,rasvaa ei laiteta minnekkään, vettä ei tule tippaakaan sisään. suosittelen! hinnasta ei ole tietoa koska systeemi veneessä oli jo valmiiksi. vetus ainakin tekee sen tapaista, mutta siinä on enemmän jotain kilkettä (=kalliimpi). mulla olevan merkkiä en tiedä kun sitä ei missään lukenut.
Ainoa kyssäri on; kannattaako sijoittaa rahaa, jos nykyinen systeemi toimii? Eihän tuo huolto tarkoita kuin kaksi kertaa kesässä painaa rasvaa nippaan...
-
Mä vaihdoin taliboksin tilalle Mane Craftin - eikä tippaakaan ole tullut vettä sisään. Merivesipumpun letkuyhteeseen laitoin pienen letkuliittimen tuolle voiteluvedelle.
Samalla asensin vannasputken entisen läpiviennin tilalle, ja välilaakerin vannasputken suulle ( perässä vielä erillinen kannatinlaakeri) - manecarftissa ei ole itsessään laakeria joten se pitää hoitaa muulla tavalla.
Kestoiästä en osaa sanoa mitään, ensimmäinen kesä menossa tolla uudella asennuksella.
Samalla asensin vannasputken entisen läpiviennin tilalle, ja välilaakerin vannasputken suulle ( perässä vielä erillinen kannatinlaakeri) - manecarftissa ei ole itsessään laakeria joten se pitää hoitaa muulla tavalla.
Kestoiästä en osaa sanoa mitään, ensimmäinen kesä menossa tolla uudella asennuksella.
Mile
- KS1030
- Viesti:
- KS1030
- Viesti:
Joo ei ollut soutuvene, vaan tämä edellinen veneeni.
Tämä kuva on tarkin mitä tuosta läpiviennistä olen ottanut. en tiedä onko volvon vai minkä tekemä. kortsua kieltämättä muistutti

Tämä kuva on tarkin mitä tuosta läpiviennistä olen ottanut. en tiedä onko volvon vai minkä tekemä. kortsua kieltämättä muistutti