Dieselin savutus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
atros
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Kesä 2004 12:44
Paikkakunta: Hamina

Dieselin savutus

Viesti Kirjoittaja atros » 15 Touko 2007 10:57

Minulla on (puu)veneessä Ivecon 6-kone, jossa on ajotunteja alle 200. Kylmänä käynnistettäessä kone pölläyttää reilusti sinistä savua, mutta ei lämpimänä. Itselläni tulee mieleen mahdollinen suuttimien jälkitiputus.
Eikö vanhempien Volvojen ominaisuuksiin kuulunut samantapainen käynnistyssavutus, vaikka koneessa ei ollutkaan mitään vikaa ? Mitä
käyttökokemuksia muilla on ?

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 15 Touko 2007 12:34

Eikös sekin ole etukammiokone? Suoraruiskutuskoneet ei kai enää niin pahasti savuta kylmänäkään käynnistettäessä kuin vanhemman tekniikan etukammiodieselit ( joku kai kaivaa jostakin wikipediasta että etukammio on keksitty vasta suoran ruiskutuksen jälkeen tai jotakin vastaavaa - pienissä koneissa suora ruiskutus on kuitenkin yleistynyt vasta viime aikoina).

Etukammion idea on siinä, että polttoaine ruiskutetaan kammion seinille joilla se sitten syttyy ; silloin sumunkaan ei tarvitse olla yhtä hienoa kuin suorassa ja ruiskutuspaineet voivat olla alhaiset. Mutta kylmän raudan pinnalle ruiskutettu löpö ei syty kovin herkästi ; kylmäkäynnistyssavut johtuvat tästä ; ruisku antaa soppaa seinille joka sitten syttyy aikanaan . Kun kone lämpenee ja etukammion pintalämpötila sen mukana, niin syttyminenkin sitä mukaa helpottuu ja palaminen tehostuu savun samalla hälvetessä.

Eli ihan normaali ilmiö perinteisille nokivasaroille ....
Mile

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 15 Touko 2007 13:47

Onkos ford trader -68 6-mukinen sitten etukammio vai suoraruisku?? näkeekö sitä jostain päältäpäin? jotenkin mulla on sellanen mututuntuma että etukammiomoteissa on hehkut ja ruiskussa välttämättä ei?? mulla ei ole hehkuja ja vaikka helmikuussa pakkasessa käynnistää niin ekalla pyörhdyksellä hörähtää käyntiin.

Avatar
Ansis
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Maalis 2006 17:09
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ansis » 15 Touko 2007 14:44

Trader ja lähes kaikki muutkin fordin traktorin moottorit ovat suoraruiskuja. Savuttamista vähentää jonkin verran, jos hehkuttaa pitempään. Minulla on Fiat 411 R traktori vuodelta 59, tunteja pirusti takana ja väljä, tosin rengastettu ja hoonattu parikymmentä vuotta sitten.

Lähtee käyntiin ilman savua hehkuttamalla pari minuuttia, muuten ei lähde ollenkaan. Ja on etukammiokone.
"rautaveneilijät ne ne vasta sakkia on, puhumattakaan niiden veneistä. Kannet täynnä kaikenmoista roina. Tyhjiä ferreksipurkkeja kierii kannella ja sieltä mereen. Vatteet on reiillä hitsauskipinöistä." _Kinde_

Avatar
atros
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Kesä 2004 12:44
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja atros » 15 Touko 2007 15:26

Iveco on tyyppiä 8061 ja vuosimalli on 2003 ilman hehkuja. Kone on
rakenteeltaan samankaltainen kuin Ford Trader, vuosimalli -68, jollainen minullakin oli veneessä kunnes työsopimus loppui. En ole suuri asiantuntija alalla, mutta mielestäni Iveco on suorasuihkutustyyppiä.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 15 Touko 2007 16:09

jos suoraruisku savuttaa pahasti ( vaikka käynnistyksen jälkeen) , niin se voi kieliä suuttimien kulumisesta tai alkavasta ( vaihda uusiin tai huollata dieselkorjaamossa) , mikä johtaa pisaroitumiseen ja pisaroiden syttymiseen vasta männän laella . siinäkin toimii sama kuin etukammion kanssa, kun kone lämpiää niin lämpiää myös männän laki , jolloin palaminen tehostuu , ja savu vähenee ..
voi myös olla noiden vanhemman polven suorien ruiskujen ominaisuus eikä vika ; toimivat samalla periaatteella kuin etukammioiset, palokammio vain männässä kannen sijaan.

onko puristukset mitattu ?
Mile

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 15 Touko 2007 16:23

Iveco ja kaikki muutkin suuremmat koneet ovat suoraruiskuja, niin uudet kuin vanhat.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 15 Touko 2007 17:52

Tässähän viisastuu ihan humisten ;)
Onko ominaisuus että suoraruiskuinen on yleensä parempi lähtemään käyntiin kuin etukammiomoottori?(vai liittyykö edes siihen). edellisen veneen 42heponen mercedes ei lähtenyt millään käyntiin ilman kunnon hehkutusta, traaderi taas lähtee samantien.
mersu oli kyllä aivan kunnossa oleva.. eikai nyt ole niin että foorrtti on parempi kuin mersu :)

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 15 Touko 2007 19:17

Suorasuihku lähtee paremmin ei tarvii hehkuja, aikoinaan ei osattu rakentaa hiljaista ,nythän niitä on käytössä henkilöautoissakin ,ilmeisesti kuitenkin hehkuilla.

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 15 Touko 2007 21:13

Voima se siellä vaan savuaa.

Jos kone käy ja kukkuu, eikä ryttyile kummemmin, niin antaa palaa.

Tälle ihan omalle ohjeelle en kyllä anna mitään takuuta....
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 16 Touko 2007 00:05

Lievä ilmavuoto sekoitti käynnin PSA:n koneessa käynnistettäessä jolloin poltti sinertävää joka yleensä kielii palavasta öljystä. No kun ilmavuoto meni pahaksi ja vika löytyi ja korjattiin niin savutuskin lakkasi .
Anna mennä vaan jos ei savuttele kuin kylmänä.

Avatar
atros
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Kesä 2004 12:44
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja atros » 18 Touko 2007 15:02

Kiitokset aihetta kommentoineille. Taidan syksyllä varmuuden vuoksi
tarkastastuttaa suuttimet. Palataan aiheeseen myöhemmin, niin saadaan
tietoa muidenkin hyödynnettäväksi.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 18 Touko 2007 18:49

Mulla on Sisu 620 DSI, sekin pölläyttää, varsinkin kylmällä ilmalla. Muistaakseni Sisun syöttöpumpussa(Bosch) on sellainen toiminta, että kun pysäyttää moottorin, pakkosyöttö menee aina päälle. Onko Ivecossa Boschin syöttöpumppu. Siihen pölläykseen voi vaikuttaa myös ahtimen akselitiivisteiden kunto.

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 18 Touko 2007 22:44

Ei noilla tunneilla vielä tiivisteet mene tai sitten on maanantaipäivän kone.Minulla -60 luvun Volvo 70A eikä pölläyttele vieläkään.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 19 Touko 2007 08:43

En hokannutkaan, että Ivecolla oli noin vähän tunteja takana, ei siinä ole ehtinyt ahtimen tiivisteet kulahtaa eikä suuttimet alkaa kusemaan, turhaa hommaa, jos alat irrottelemaan suuttimia. Ivecossa ei muuten ole venttiilinvarren kumeja, öljytkin ovat varmaan valmistajan suosittelemaa notkeudeltaan. Ei savua ilman tulta.

Vastaa Viestiin