Dieselin savutus
- atros
- Viestit: 53
- Liittynyt: 18 Kesä 2004 12:44
- Paikkakunta: Hamina
Dieselin savutus
Minulla on (puu)veneessä Ivecon 6-kone, jossa on ajotunteja alle 200. Kylmänä käynnistettäessä kone pölläyttää reilusti sinistä savua, mutta ei lämpimänä. Itselläni tulee mieleen mahdollinen suuttimien jälkitiputus.
Eikö vanhempien Volvojen ominaisuuksiin kuulunut samantapainen käynnistyssavutus, vaikka koneessa ei ollutkaan mitään vikaa ? Mitä
käyttökokemuksia muilla on ?
Eikö vanhempien Volvojen ominaisuuksiin kuulunut samantapainen käynnistyssavutus, vaikka koneessa ei ollutkaan mitään vikaa ? Mitä
käyttökokemuksia muilla on ?
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Eikös sekin ole etukammiokone? Suoraruiskutuskoneet ei kai enää niin pahasti savuta kylmänäkään käynnistettäessä kuin vanhemman tekniikan etukammiodieselit ( joku kai kaivaa jostakin wikipediasta että etukammio on keksitty vasta suoran ruiskutuksen jälkeen tai jotakin vastaavaa - pienissä koneissa suora ruiskutus on kuitenkin yleistynyt vasta viime aikoina).
Etukammion idea on siinä, että polttoaine ruiskutetaan kammion seinille joilla se sitten syttyy ; silloin sumunkaan ei tarvitse olla yhtä hienoa kuin suorassa ja ruiskutuspaineet voivat olla alhaiset. Mutta kylmän raudan pinnalle ruiskutettu löpö ei syty kovin herkästi ; kylmäkäynnistyssavut johtuvat tästä ; ruisku antaa soppaa seinille joka sitten syttyy aikanaan . Kun kone lämpenee ja etukammion pintalämpötila sen mukana, niin syttyminenkin sitä mukaa helpottuu ja palaminen tehostuu savun samalla hälvetessä.
Eli ihan normaali ilmiö perinteisille nokivasaroille ....
Etukammion idea on siinä, että polttoaine ruiskutetaan kammion seinille joilla se sitten syttyy ; silloin sumunkaan ei tarvitse olla yhtä hienoa kuin suorassa ja ruiskutuspaineet voivat olla alhaiset. Mutta kylmän raudan pinnalle ruiskutettu löpö ei syty kovin herkästi ; kylmäkäynnistyssavut johtuvat tästä ; ruisku antaa soppaa seinille joka sitten syttyy aikanaan . Kun kone lämpenee ja etukammion pintalämpötila sen mukana, niin syttyminenkin sitä mukaa helpottuu ja palaminen tehostuu savun samalla hälvetessä.
Eli ihan normaali ilmiö perinteisille nokivasaroille ....
Mile
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
Onkos ford trader -68 6-mukinen sitten etukammio vai suoraruisku?? näkeekö sitä jostain päältäpäin? jotenkin mulla on sellanen mututuntuma että etukammiomoteissa on hehkut ja ruiskussa välttämättä ei?? mulla ei ole hehkuja ja vaikka helmikuussa pakkasessa käynnistää niin ekalla pyörhdyksellä hörähtää käyntiin.
- Ansis
- Viestit: 60
- Liittynyt: 02 Maalis 2006 17:09
- Paikkakunta: Helsinki
Trader ja lähes kaikki muutkin fordin traktorin moottorit ovat suoraruiskuja. Savuttamista vähentää jonkin verran, jos hehkuttaa pitempään. Minulla on Fiat 411 R traktori vuodelta 59, tunteja pirusti takana ja väljä, tosin rengastettu ja hoonattu parikymmentä vuotta sitten.
Lähtee käyntiin ilman savua hehkuttamalla pari minuuttia, muuten ei lähde ollenkaan. Ja on etukammiokone.
Lähtee käyntiin ilman savua hehkuttamalla pari minuuttia, muuten ei lähde ollenkaan. Ja on etukammiokone.
"rautaveneilijät ne ne vasta sakkia on, puhumattakaan niiden veneistä. Kannet täynnä kaikenmoista roina. Tyhjiä ferreksipurkkeja kierii kannella ja sieltä mereen. Vatteet on reiillä hitsauskipinöistä." _Kinde_
- atros
- Viestit: 53
- Liittynyt: 18 Kesä 2004 12:44
- Paikkakunta: Hamina
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
jos suoraruisku savuttaa pahasti ( vaikka käynnistyksen jälkeen) , niin se voi kieliä suuttimien kulumisesta tai alkavasta ( vaihda uusiin tai huollata dieselkorjaamossa) , mikä johtaa pisaroitumiseen ja pisaroiden syttymiseen vasta männän laella . siinäkin toimii sama kuin etukammion kanssa, kun kone lämpiää niin lämpiää myös männän laki , jolloin palaminen tehostuu , ja savu vähenee ..
voi myös olla noiden vanhemman polven suorien ruiskujen ominaisuus eikä vika ; toimivat samalla periaatteella kuin etukammioiset, palokammio vain männässä kannen sijaan.
onko puristukset mitattu ?
voi myös olla noiden vanhemman polven suorien ruiskujen ominaisuus eikä vika ; toimivat samalla periaatteella kuin etukammioiset, palokammio vain männässä kannen sijaan.
onko puristukset mitattu ?
Mile
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
Tässähän viisastuu ihan humisten ;)
Onko ominaisuus että suoraruiskuinen on yleensä parempi lähtemään käyntiin kuin etukammiomoottori?(vai liittyykö edes siihen). edellisen veneen 42heponen mercedes ei lähtenyt millään käyntiin ilman kunnon hehkutusta, traaderi taas lähtee samantien.
mersu oli kyllä aivan kunnossa oleva.. eikai nyt ole niin että foorrtti on parempi kuin mersu
Onko ominaisuus että suoraruiskuinen on yleensä parempi lähtemään käyntiin kuin etukammiomoottori?(vai liittyykö edes siihen). edellisen veneen 42heponen mercedes ei lähtenyt millään käyntiin ilman kunnon hehkutusta, traaderi taas lähtee samantien.
mersu oli kyllä aivan kunnossa oleva.. eikai nyt ole niin että foorrtti on parempi kuin mersu

- vanhami
- Viestit: 507
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Voima se siellä vaan savuaa.
Jos kone käy ja kukkuu, eikä ryttyile kummemmin, niin antaa palaa.
Tälle ihan omalle ohjeelle en kyllä anna mitään takuuta....
Jos kone käy ja kukkuu, eikä ryttyile kummemmin, niin antaa palaa.
Tälle ihan omalle ohjeelle en kyllä anna mitään takuuta....
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Mulla on Sisu 620 DSI, sekin pölläyttää, varsinkin kylmällä ilmalla. Muistaakseni Sisun syöttöpumpussa(Bosch) on sellainen toiminta, että kun pysäyttää moottorin, pakkosyöttö menee aina päälle. Onko Ivecossa Boschin syöttöpumppu. Siihen pölläykseen voi vaikuttaa myös ahtimen akselitiivisteiden kunto.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
En hokannutkaan, että Ivecolla oli noin vähän tunteja takana, ei siinä ole ehtinyt ahtimen tiivisteet kulahtaa eikä suuttimet alkaa kusemaan, turhaa hommaa, jos alat irrottelemaan suuttimia. Ivecossa ei muuten ole venttiilinvarren kumeja, öljytkin ovat varmaan valmistajan suosittelemaa notkeudeltaan. Ei savua ilman tulta.