Olympia moottorin halkeman korjaus
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 26 Marras 2006 22:04
- Paikkakunta: Mouhijärvi
- Viesti:
Olympia moottorin halkeman korjaus
En ole veneihmisiä mutta sain vinkin että täällä tiedetään olympioista.
Yritän kasata pois nurkista olympia maamoottoria ja sylinterilohko on haljennut vuosien saatossa. Kuinka tuommoinen olisi hyvä/helppo korjata.?
Konetta käytettäisiin noin pari kertaa kesässä esittelymielessä.
kuvassa vasemmalla vesikanavasta sylinteriin
http://www.vkukko.fi/halk1.jpg
http://www.vkukko.fi/halk2.jpg
itelläni on jo yksi ehjä olympia maamoottori joten tähän saa olla pientä riskiäkin onnistumisessa. Ajattellin avata halkeaman pikkurälläkällä ja loput jollain dremelillä. Valurautapuikolla täyteen ja siloitus.
-vk-
Yritän kasata pois nurkista olympia maamoottoria ja sylinterilohko on haljennut vuosien saatossa. Kuinka tuommoinen olisi hyvä/helppo korjata.?
Konetta käytettäisiin noin pari kertaa kesässä esittelymielessä.
kuvassa vasemmalla vesikanavasta sylinteriin
http://www.vkukko.fi/halk1.jpg
http://www.vkukko.fi/halk2.jpg
itelläni on jo yksi ehjä olympia maamoottori joten tähän saa olla pientä riskiäkin onnistumisessa. Ajattellin avata halkeaman pikkurälläkällä ja loput jollain dremelillä. Valurautapuikolla täyteen ja siloitus.
-vk-
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Jos mennään helpointa mutta ei halvinta tietä niin uudelleen putkitus on ainoa lääke. Hitsaussaumat koneistettavassa sylinterissä ovat siitä ongelmallisia että aineen kovuus tahtoo muuttua ja homma ei ole pitkän päälle hyvä. Mutta jos konetta käytetään vain esittelymielessä niinkuin mainitsit ei sillä taida olla juurikaan merkitystä.
Mutta jos sinulle kelpaa konstit joita ei saa tehdä mutta kuitenkin niitä tehdään varsinkin mobilistipiirreissä niin yksi on käynnistää kone kuivana ja lisätä sen käydessä sitten vesi.
Toinen on lohkon vesitilan täyttäminen joustavalla massalla halkeaman kohdalta. Tiedän yhden "ammattitaitoisesti" entisöidyn B.M.W. maamoottorin jossa on reilusti yli n.20v sitten lohkonvesitilan toinen puoli valettu ko. kaltaisen halkeaman takia kumimassalla umpeen. Pelaa siitä huolimatta kuin junanvessa ja kestää käyttää muutaman tunnin pätkiä vallan mainiosti.
Mutta jos sinulle kelpaa konstit joita ei saa tehdä mutta kuitenkin niitä tehdään varsinkin mobilistipiirreissä niin yksi on käynnistää kone kuivana ja lisätä sen käydessä sitten vesi.
Toinen on lohkon vesitilan täyttäminen joustavalla massalla halkeaman kohdalta. Tiedän yhden "ammattitaitoisesti" entisöidyn B.M.W. maamoottorin jossa on reilusti yli n.20v sitten lohkonvesitilan toinen puoli valettu ko. kaltaisen halkeaman takia kumimassalla umpeen. Pelaa siitä huolimatta kuin junanvessa ja kestää käyttää muutaman tunnin pätkiä vallan mainiosti.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 19 Huhti 2005 08:26
- Paikkakunta: Dar es Salaam
Sarjaa 'näin ei saa tehdä' jatkaakseni olen myös isoilta pojilta kuullut, että vesitiloja on kiihdytysautoissa valettu umpeen sementillä, kun on porattu seinämistä niin paljon pois, ettei motti muuten pysyisi kasassa. Käyttöajat ovatten niin lyhkäsiä (alle 10s), ettei veden puute haittaa.
AVA = Afrikka voittaa aina
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
Moro!
No jos nyt näitä ei-niin-suositeltavia- keinojakin kerrotaan, niin tuo Veli-Matin mainitsema joustavalla massalla paikkaaminen on ok. Tiedän, että ainakin Volvon myllyjen lohkoja on ulkopinnaltaan paikattu Sikaflex 221:llä ja hyvin on kestänyt.
Hitsaus saattaa tosiaan aiheuttaa tuon koneistusongelman, mutta toisaalta, jos tuon halkeaman massalla paikkaa, niin pitää tietty muistaa, että työtahdilla saumaan tulee painetta, joten miten mahtanee massa tuossa pysyä? Taitaisi se hitsaus olla kuitenkin paras keino.
t.Matti
No jos nyt näitä ei-niin-suositeltavia- keinojakin kerrotaan, niin tuo Veli-Matin mainitsema joustavalla massalla paikkaaminen on ok. Tiedän, että ainakin Volvon myllyjen lohkoja on ulkopinnaltaan paikattu Sikaflex 221:llä ja hyvin on kestänyt.
Hitsaus saattaa tosiaan aiheuttaa tuon koneistusongelman, mutta toisaalta, jos tuon halkeaman massalla paikkaa, niin pitää tietty muistaa, että työtahdilla saumaan tulee painetta, joten miten mahtanee massa tuossa pysyä? Taitaisi se hitsaus olla kuitenkin paras keino.
t.Matti
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Mitä minä vanhoilla lähilaseilla noita kuvia katsoin niin halkeama meni sylinterin puolelle vesitilasta. Ulkopuolinen halkeama vesitilasta ei nykypuikoilla tai liimamassoilla ole ongelma. Jos osaa käyttää sormivärejä niin massalla korjaaminen onnistuu ja jos osaa sytyttää sytkärin niin hitsaaminen onnistuu 
Jos sylinterin seinämää lähdetään hitsaamaan niin siellä tulee se karkenemisongelma taatusti eteen. Jatkuvassa käytössä männänrenkaat tai sylinterin seinämä eivät ehkä kestä. Toinen mikä vaikeuttaa sylinterin seinämän sisäpuolista hitsausta on syöpymien ohentamat seinämät ja vanhoissa moottoreissa usein olevat huokoiset valut.
Mutta kun kerran konetta on tarkoitus käytellä vain silloin tällöin (a´la masinistit) jokin vippaskonstikin menettelee - siis jos sellaisen hyväksyy.
Mutta "ainoa oikea" korjaus on putkitus.
Kun kyseessä on hiushalkeama niin hommahan voi olla niinkin ettei siitä ole mitään haittaa. Hiusmurtumia on varsinkin bensiinimoottorien seetirenkaissa/kansissa monesti venttiilien tai kannen sen kummemmin vuotamatta.

Jos sylinterin seinämää lähdetään hitsaamaan niin siellä tulee se karkenemisongelma taatusti eteen. Jatkuvassa käytössä männänrenkaat tai sylinterin seinämä eivät ehkä kestä. Toinen mikä vaikeuttaa sylinterin seinämän sisäpuolista hitsausta on syöpymien ohentamat seinämät ja vanhoissa moottoreissa usein olevat huokoiset valut.
Mutta kun kerran konetta on tarkoitus käytellä vain silloin tällöin (a´la masinistit) jokin vippaskonstikin menettelee - siis jos sellaisen hyväksyy.
Mutta "ainoa oikea" korjaus on putkitus.
Kun kyseessä on hiushalkeama niin hommahan voi olla niinkin ettei siitä ole mitään haittaa. Hiusmurtumia on varsinkin bensiinimoottorien seetirenkaissa/kansissa monesti venttiilien tai kannen sen kummemmin vuotamatta.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."